Auteur Topic: van rijstrook veranderen  (gelezen 9098 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
van rijstrook veranderen
« Gepost op: woensdag 11 november 2009 - 22:00:48 »
JPD heeft indertijd een mooi zinnetje geschreven om het ritsen te regelen:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn eigen wetsvoorstel, in de hoop dat het Belgische parlement dit idee ooit eens wil bespreken en er een wet wil van maken:

Iedere bestuurder is, onafhankelijk van zijn gereden snelheid, verplicht voldoende afstand tussen zichzelf en zijn voorligger te houden opdat een voertuig uit een andere rijstrook op een veilige manier in deze ruimte zou kunnen invoegen. Deze regel doet geen afbreuk aan de voorrangsregels waaraan eenieder zich dient te houden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze voorwaarde zou altijd vervuld moeten worden, niet alleen bij ritsen waar een rijstrook ophoudt maar in alle situaties waar men van rijstrook moet kunnen wisselen om van richting te veranderen zoals op ringwegen en andere complexe en druk bereden verkeerswisselaars.

Het zou nog mooier zijn moesten alle bestuurders op deze plaatsen allemaal ongeveer aan dezelfde snelheid zouden rijden.

Het is natuurlijk zo dat als iedere bestuurder zich aan de voorgeschreven veiligheidsafstand zou houden van 2  seconden bij droog weer en 3 seconden bij nat weer al veel problemen zouden opgelost zijn.

De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden, maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren, en in drukke situaties zou de afstand met je voorligger zeker moeten toelaten dat één voertuig uit een andere rijstrook zonder problemen kan invoegen .

Maar ja met dat stelletje ongedisciplineerde boeren op de Belgische wegen zijn we ver van deze theorie vandaan.

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 november 2009 - 13:08:27 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: van rijstrook veranderen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:22:05 »
Deze voorwaarde zou altijd vervult moeten worden, niet alleen bij ritsen waar een rijstrook ophoud maar in alle situaties waar men van rijstrook moet kunnen wisselen om van richting te veranderen zoals op ringwegen en andere complexe en druk bereden verkeerswisselaars.
Heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel plaats iedereen dan moet laten om misschien een ander ertussen te laten  ???

De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is .

Citaat
Het zou nog mooier zijn moesten alle bestuurders op deze plaatsen allemaal ongeveer aan dezelfde snelheid zouden rijden.
Ga je dan iedereen verplicht doen vertragen omdat het in 1 richting trager gaat  ???

Citaat
De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden, maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren, en in drukke situaties zou de afstand met je voorligger zeker moeten toelaten dat één voertuig uit een andere rijstrook zonder problemen kan invoegen .
Dit gaat gewoon niet ...
Je moet van bij het invoegen natuurlijk zelf OOK al meteen aan deze vereiste voldoen.
Dat betekent waanzinnig veel plaats laten ... niet alleen om er én te laten invoegen, maar ook om die er nog éne te laten bij invoegen ... en die moet ook weer aan de vereiste voldoen ....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:22:24 »
Een cirkel is rond en zal altijd rond blijven (anders is het geen cirkel meer  :D).

Zolang sneller rijdende voertuigen het zich permitteren om tot het laatste nippertje in te halen en zich er dan met 2, 3 of meer tussen te forceren, om zich dan vaak nog eens niet aan te passen aan de snelheid van de voertuigen waar men zich tussen wringt, zal het trager rijdende voertuig niet enkel afstand houden om een aanrijding bij remmen te vermijden (wat sommigen ook al niet kunnen) maar bovendien de afstand zo klein mogelijk houden om die andere "stelletje ongedisciplineerde boeren op de Belgische wegen" zo weinig mogelijk de kans te geven het verkeer te hinderen. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:27:31 »
Citaat
Dit gaat gewoon niet ...
Je moet van bij het invoegen natuurlijk zelf OOK al meteen aan deze vereiste voldoen.
Dat betekent waanzinnig veel plaats laten ... niet alleen om er én te laten invoegen, maar ook om die er nog éne te laten bij invoegen ... en die moet ook weer aan de vereiste voldoen ....

Inderdaad, het infarct zou in dit geval niet bij een dagdagelijkse verwittiging blijven, zoals nu, maar men zou onmiddelijk de begrafenisondernemer mogen bellen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:34:02 »
De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden

Wat uiteraard totaal onvoldoende is. Als je voorligger plots dwars over de rijbaan een paar keren van de linker naar de rechter vangrail en omgekeerd begint te knotsen, nader je hem veel sneller dan wanneer hij een noodstop uitvoert.

Citaat
maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren

Dat hangt een beetje van de situatie af.

Als je, zoals velen het in België doen, hooguit 5 km/h sneller rijdt dan het voertuig dat je inhaalt, dan zou je inderdaad pas terug naar rechts mogen keren zodra er voldoende veiligheidsafstand tussen jou en het ingehaalde voertuig is.

Maar als ik in Duitsland een vrachtwagen die tegen 80 km/h rijdt, inhaal tegen 180 km/h, en er komt achter mij iemand tegen 250 km/h aangereden, dan ga ik al wel wat eerder naar rechts. De veiligheidsafstand is dan immers op zeer korte tijd weer voldoende.

Citaat
Maar ja met dat stelletje ongedisciplineerde boeren op de Belgische wegen zijn we ver van deze theorie vandaan.

Op 2 november reed ik rond 17:00 u. op de E40, komende van Leuven, richting Brussel.

Bij het naderen van Brussel zijn er drie rijstroken om de E40 langs rechts te verlaten. Ik wist gelukkig nog dat ik de middenste van die drie rijstroken moest volgen om me naar de buitenring te begeven.

Een buitenlander stond stil op de meest linkse rijstrook, omdat hij besefte dat hij de middenste rijstrook moest volgen. Op de middenste en rechtse rijstrook werd er tegen ongeveer 20 km/h gereden.

Op de middenste rijstrook sloten ze bumper aan bumper aan om die buitenlander er toch maar niet tussen te laten. Want ze gingen er natuurlijk van uit dat hij had willen voorkruipen. Dat die buitenlander, die de wegen in België niet kent, zich ook wel eens gewoonweg zou kunnen vergist hebben, kwam bij niemand op. Maar door dat asociaal gedrag stonden er wel honderden Belgische bestuurders stil achter die buitenlander. Eindelijk kwam ik op zijn hoogte, en heb ik hem ertussen gelaten. Wat kan mij één voorligger meer schelen, als er daardoor honderden bestuurders achter hem weer kunnen verder rijden. Maar dergelijke elementaire burgerzin is de meeste Belgen totaal vreemd.

Een wreed asociaal volkske, daar in België!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:37:25 »
Een cirkel is rond en zal altijd rond blijven (anders is het geen cirkel meer  :D).

Er bestaat nochtans zoiets als de kwadratuur van de cirkel...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:40:25 »
De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is.

Klopt niet wat Duitsland betreft.

In Duitsland is ritsen een verplichting. Als je iemand uit hoofde van die verplichting moet laten invoegen, en je doet het niet en het komt tot een aanrijding, word je aansprakelijk gesteld.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:46:15 »
De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is.

Klopt niet wat Duitsland betreft.
In Duitsland is ritsen een verplichting. Als je iemand uit hoofde van die verplichting moet laten invoegen, en je doet het niet en het komt tot een aanrijding, word je aansprakelijk gesteld.
Dat klopt toch : ritsen is er gereglementeerd (verplicht) maar bij het van rijstrook veranderen (buiten het ritsen) moet nog steeds voorrang verleend worden.
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:48:59 »
Dat klopt toch : ritsen is er gereglementeerd (verplicht) maar bij het van rijstrook veranderen (buiten het ritsen) moet nog steeds voorrang verleend worden.

Buiten het verplichte ritsen inderdaad wel. Sorry, dan had ik jou verkeerd begrepen.  ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:54:31 »
Op 2 november reed ik rond 17:00 u. op de E40, komende van Leuven, richting Brussel.

Bij het naderen van Brussel zijn er drie rijstroken om de E40 langs rechts te verlaten. Ik wist gelukkig nog dat ik de middenste van die drie rijstroken moest volgen om me naar de buitenring te begeven.

Daar gebruik ik altijd de rechterrijstrook en dit om minstens 2 goeie redenen.
Ten eerste omdat de wet voorschrijft dat je uiterst rechts moet rijden en ten tweede omdat het daar meestal een stuk vlotter gaat.
Iets verder gaat de linkerstrook de brug over waardoor de middenstrook de linker wordt en terwijl ze daar staan te drummen en het verkeer aan het belemmeren zijn op de ring zit ik ondertussen bijna op het viaduct van Vilvoorde. ;)

P.S. daar zit je maar op een twintigtal minuten van bij mij thuis en wanneer je naar Aalter rijdt passeer je zelfs op 5 minuten van mijn deur. :)
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 november 2009 - 00:57:25 door bibi585 »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 13:31:26 »
Deze voorwaarde zou altijd vervult moeten worden, niet alleen bij ritsen waar een rijstrook ophoud maar in alle situaties waar men van rijstrook moet kunnen wisselen om van richting te veranderen zoals op ringwegen en andere complexe en druk bereden verkeerswisselaars.
Heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel plaats iedereen dan moet laten om misschien een ander ertussen te laten  ???

JAZEKER  (IK SPREEK WEL OVER RINGWEGEN EN VERKEERSWISSELAARS) WAAROM NIET ? EEN  BEETJE SNELHEID MINDEREN DOOR HET GAS EVEN TE LOSSEN OM IEMAND TUSSEN TE LATEN KAN, MAAR REMMEN IS UIT DEN BOZE EN GEWOON NIET TUSSENLATEN OOK (DOORSTROMING)

De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is .

Citaat
Ga je dan iedereen verplicht doen vertragen omdat het in 1 richting trager gaat  ???

NATUURLIJK NIET ALS EEN BEPAALDE  RICHTING TRAGER (FILE OFZO)GAAT DAN EEN ANDERE , MAAR WEL ALS VERSCHILLENDE RIJSTROKEN DEZELFDE RICHTING UITGAAN.
VB: JE KOMT ONGEWILD IN DE LINKSE RIJSTROOK TERECHT VAN EEN RIJBAAN MET VERSCHILLENDE RIJSTROKEN IN DEZELFDE RIJRICHTING(LINKSE INVOEGSTROOK OF OPRIT)  EN EEN PAAR HONDERD METER VERDER WIL JE  RECHTS AF.

Citaat
Dit gaat gewoon niet ...

DE BEDOELING IS DAT ER PLAATS IS OM 1 VOERTUIG TUSSEN TE LATEN OP VERKEERSWISSELS, ALS DE PLAATS NIET GROOT GENOEG IS ZOU LICHTJES GASLOSSEN ZONDER TE REMMEN VOLDOENDE MOETEN ZIJN.   JE MOET NIET ONMIDDELLIJK AAN DEZE VEREISTE VOLDOEN NA HET INVOEGEN WANT ALS IEDEREEN EEN VOERTUIG TUSSENLAAT OM VAN RICHTING TE KUNNEN VERANDEREN IS ER NIET ONMIDDELLIJK NOOD OM NOG EEN TWEEDE VOERTUIG TUSSEN TE LATEN EN HEB JE WEER TIJD TOT AAN DE VOLGENDE WISSEL.

JE MOET DUS NIET WAANZINNIG VEEL PLAATS LATEN EN GEWOON EVEN OPLETTEN OM TE ZIEN WAT DIE NAAST JOU(IETS VOOR JE, NIET NAAST EN ACHTER WANT DAN MOET DIE ACHTER JOU INVOEGEN)  VAN PLAN IS REKENING HOUDENDE MET DE LENGTE VAN DAT VOERTUIG.

iK  vind dit niet uit, het werkt perfect in een aantal grote steden. Het uitschrijven is redelijk moeilijk, dat merk ik aan jou reacties op mijn tekst, je zou het life moeten zien gebeuren.
Men probeert gewoon bij wissels niet naast  andere voertuigen te rijden maar ter hoogte van hun veiligheidsafstand aan ongeveer dezelfde snelheid.
Gewoon even laten weten dat je van rijstrook wil opschuiven en de eerste laat eventueel wat gas los en je kan zonder problemen veranderen van rijstrook.

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 november 2009 - 14:03:53 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 13:49:56 »

citaat jozef
Maar als ik in Duitsland een vrachtwagen die tegen 80 km/h rijdt, inhaal tegen 180 km/h, en er komt achter mij iemand tegen 250 km/h aangereden, dan ga ik al wel wat eerder naar rechts. De veiligheidsafstand is dan immers op zeer korte tijd weer voldoende.

antwoord:
Volledig gelijk Jozef.
Als de snelheid gevoelig hoger ligt kan je het in alle veiligheid zo spelen.

Het probleem is dat ik mij dit allemaal levendig voorstel , maar om elke nuance op papier te zetten heb je een heel boek nodig.
Ik wou alleen maar het basisprincipe duidelijk maken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 14:51:26 »

Daar gebruik ik altijd de rechterrijstrook en dit om minstens 2 goeie redenen.
Ten eerste omdat de wet voorschrijft dat je uiterst rechts moet rijden en ten tweede omdat het daar meestal een stuk vlotter gaat.
Iets verder gaat de linkerstrook de brug over waardoor de middenstrook de linker wordt en terwijl ze daar staan te drummen en het verkeer aan het belemmeren zijn op de ring zit ik ondertussen bijna op het viaduct van Vilvoorde. ;)

;D ;D ;D

Je bent een rasechte Belg: niet tijdig verplicht voorsorteren, en iedereen voorkruipen via de rechtse rijstrook, die niet bestemd is om de buitenring op te rijden, doch om naar Zaventem te rijden.  ;D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 04:38:37 »
Nee hoor, ik gebruik de afrit niet die daar inderdaad aansluit. Ik gebruik enkel de volledige oprit zoals voorgeschreven.
Blijkbaar ben ik geen rasechte Belg want de rasechte Belgen staan links te drummen om zo snel mogelijk in de file te staan, ja zelfs over de denkbeeldige muur en moest het kunnen over de vangrails geen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 15:01:00 »
JAZEKER  (IK SPREEK WEL OVER RINGWEGEN EN VERKEERSWISSELAARS) WAAROM NIET ? EEN  BEETJE SNELHEID MINDEREN DOOR HET GAS EVEN TE LOSSEN OM IEMAND TUSSEN TE LATEN KAN, MAAR REMMEN IS UIT DEN BOZE EN GEWOON NIET TUSSENLATEN OOK (DOORSTROMING)
Met enkel wat gas lossen ga je er niet komen ...

Citaat
DE BEDOELING IS DAT ER PLAATS IS OM 1 VOERTUIG TUSSEN TE LATEN OP VERKEERSWISSELS, ALS DE PLAATS NIET GROOT GENOEG IS ZOU LICHTJES GASLOSSEN ZONDER TE REMMEN VOLDOENDE MOETEN ZIJN.   JE MOET NIET ONMIDDELLIJK AAN DEZE VEREISTE VOLDOEN NA HET INVOEGEN WANT ALS IEDEREEN EEN VOERTUIG TUSSENLAAT OM VAN RICHTING TE KUNNEN VERANDEREN IS ER NIET ONMIDDELLIJK NOOD OM NOG EEN TWEEDE VOERTUIG TUSSEN TE LATEN EN HEB JE WEER TIJD TOT AAN DE VOLGENDE WISSEL.
Als je een dergelijke regel opstelt, moet iedereen er natuurlijk ook aan voldoen.
Als je de invoegende bestuurder wil uitzonderen van die regel, wordt de regelgeving al snel zeer complex, en zet je tegelijk de kraan open om volop en laat nog in te voegen ...

Citaat
iK  vind dit niet uit, het werkt perfect in een aantal grote steden. Het uitschrijven is redelijk moeilijk, dat merk ik aan jou reacties op mijn tekst, je zou het life moeten zien gebeuren.
Men probeert gewoon bij wissels niet naast  andere voertuigen te rijden maar ter hoogte van hun veiligheidsafstand aan ongeveer dezelfde snelheid.
Dat werkt op basis van het ritsen, maar vanaf het moment dat je het plaats vrij houden in jouw vorm verplicht maakt, zal het volop misbruikt worden.

Weg Wanbeheer.be