Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 136897 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #60 Gepost op: maandag 14 december 2009 - 22:18:36 »

Volgens mijn bescheiden mening is aan de bovenkant ook nog altijd een rand van het kruispunt, en vraag me dus af waarom het geel daar weggelaten is  ;D
Vraag ik me ook af en was mijn interpretatie (**de Nederlandse forummers spreekt van kan), mss omdat het de berm is waar in NL wegrandmarkeringen of borden gelden om het parkeren of stilstaan te verbieden.
Citaat
** Hieruit blijkt duidelijk dat de afstand van 5 meter, zoals in art. 24 aangegeven, ook van toepassing kan zijn op de overzijde van de zijweg, zoals Mofkap dus terecht heeft opgemerkt. Art. 24 heeft wat mij betreft in het geheel niet ter discussie gestaan, dus ik wil nogmaals benadrukken dat ik het op dit punt volledig eens ben en was met Mofkap.

Het is enkel de principe-tekening van de regels RVV Art 23 en 24, dus daar op de groene berm kunnen eventueel parkeerplaatsen ingericht worden, mss laat men het daarom groen ?

Men laat de onderste 2 kp-hoeken ook groen..., men zou het geel dus rondom volledig moeten doortrekken als men in NL zegt 5 meter van het kruispunt (= in NL het rood kruisingsvlak volgens Hoge Raad), maar als er parkeerplaatsen **kunnen... zet men het niet in´t geel.

Citaat
Dit kan je voor mijn part bekijken als de rand tussen openbare weg en openbare plaats of priveweg maar het is toch ook een rand  (van het kruispunt) ???
Idd, maar het is maar een principe-tekening, die openbare langsweg of rood vlak zou dan ca 15 m breed zijn als ge de verhoudingen geel = 5 m tov van breedte rood, zo ziet...

Citaat
En als dit zo is mag de blauwe auto er niet parkeren  :-X
Zeker niet, want Artikel 14 zegt dan weer dat je het kruispunt niet moogt blokkeren, en dat is niet mogen (vrijwillig) stilstaan en zeker niet mogen parkeren.

Daarom heb ik -zelfs beide- Art 14 extra bijgevoegd.

In NL-RVV is eigenlijk Artikel 23 al voldoende:
Citaat
§ 9. Stilstaan
Artikel 23
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
a. op een kruispunt of een overweg;
En niet mogen laten stilstaan houdt ook parkeren in.

En men moet alle artikelen opvolgen dus Art 14, Art 23 en 24 tesamen, dus het rode kruisingsvlak heeft een gele onderlaag.  8)
Trouwens, de Nederlandse tekst boven de principe-tekeningen laat ook geen interpretatie toe.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2009 - 23:38:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #61 Gepost op: maandag 14 december 2009 - 23:05:11 »
Ik geef Michel gelijk als hij schrijft dat het gevaarlijk en storend is om waar dan ook op kruispunten te parkeren.
Ik heb dit nooit betwist, integendeel.
Mijn vraag gaat alleen over toegelaten of niet.

Ik heb met volle aandacht het gedeelte over de Nederlandse wegcode door Michel geplaatst gelezen.
Hierin lees ik bijvoorbeeld dat je in Nederland niet mag parkeren bij een kruispunt op minder dan 5 meter daarvan;  
Dit is pas duidelijke taal als je natuurlijk weet wat de term "kruispunt" behelst.  Waarom kan men in Belgie geen duidelijke taal gebruiken?

Ik heb ook de volledige reacties van Inazauma gelezen, en blijkbaar is hij de enige die duidelijk zijn tijd heeft genomen om alles grondig te lezen en te verwerken.

Het probleem zit dus nog alleen in de interpretatie van de term "naastbijgelegen".

De vraag waarop ik al van in het begin een antwoord zoek is : Waarom staat de term "naastbijgelegen" in de tekst van art.24.7.?
Met ander woorden: Wat is het verschil tussen?
- op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan.
of
- op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de naastbijgelegen dwarsrijbaan.

« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2009 - 23:20:56 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #62 Gepost op: maandag 14 december 2009 - 23:34:13 »
De vraag waarop ik al van in het begin een antwoord zoek is : Waarom staat de term "naastbijgelegen" in de tekst van art.24.7.?
Met ander woorden: Wat is het verschil tussen?
- op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan.
of
- op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de naastbijgelegen dwarsrijbaan.

Voorbij een kruispunt loopt een weg niet altijd precies volgens dezelfde as verder.

Het kan dus zijn dat je je op 5 meter van de verlenging van de linkse dwarsrijbaan bevindt en op 6 meter van de verlenging van de rechtse dwarsrijbaan.

In dit geval moet je, ook als je aan de rechter kant wil parkeren, rekening houden met de verlenging van de linkse dwarsrijbaan, wat dat is voor jou de meest nabijgelegen (= naastbijgelegen) dwarsrijbaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #63 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 09:52:48 »
Ik geef Michel gelijk als hij schrijft dat het gevaarlijk en storend is om waar dan ook op kruispunten te parkeren.
In dat geval is het parkeren al verboden door Artikel 24 ...

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen,

Citaat
Met ander woorden: Wat is het verschil tussen?
- op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan.
of
- op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de naastbijgelegen dwarsrijbaan.
Een dwarsrijbaan heeft 2 randen, eender of ze nu aan de kant ligt waar je parkeert of niet.
1 daarvan ligt dichterbij, 1 ligt verderaf als je nabij een kruispunt parkeert.

Citaat
- op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de naastbijgelegen dwarsrijbaan.
Ook daar blijft "naastbijgelegen" een relatieve term.
Om verwarring uit te sluiten, moet die vervangen worden door een absolute term, bvb aanliggende dwarsrijbaan.

Of wat het simpelst van al zou zijn en komaf zou maken met de honderden bepalingen, voorwaarden en borden die het parkeren regelen  : de markering van alle toegelaten parkeerplaatsen op de openbare weg, en parkeerverbod daarbuiten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 09:55:15 »


Volgens mijn bescheiden mening is aan de bovenkant ook nog altijd een rand van het kruispunt, en vraag me dus af waarom het geel daar weggelaten is  ;D
De Belgische wegcode is al ambetant genoeg zonder dat we de Nederlandse erbij halen.

In België bestaat trouwens altijd ook parkeerverbod op plaatsen waar men niet mag stilstaan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 12:50:33 »
De Belgische wegcode is al ambetant genoeg zonder dat we de Nederlandse erbij halen.

In België bestaat trouwens altijd ook parkeerverbod op plaatsen waar men niet mag stilstaan.
Idd, regels genoeg

Ik kan de Duitse wegcode er ook even bijhalen  ;D   Als ge eens in D een parkeerplaatsje zoekt.
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_12.php

Citaat
§12 Halten und Parken
(1) Das Halten ist unzulässig
1. an engen und an unübersichtlichen Straßenstellen,
...
(3) Das Parken ist unzulässig
1. vor und hinter Kreuzungen und Einmündungen bis zu je 5 m von den Schnittpunkten der Fahrbahnkanten,
...

Bij  Halten of stilstaan wordt kruispunt nog niet eens opgesomd, omdat het vanzelfsprekend is dat men daar niet onnodig langer stilstaat als nodig, daarbij zijn er nog andere regels die het stilstaan en zeker parkeren verbieden op een kp wegens hinderen van de doorstroming en het gevaar. (o.a. § 11 en ...)

Bijgevolg staat er bij Parken of parkeren ook niet expliciet op het kruispunt maar wel -vertaald-:
Citaat
§12(3) Het parkeren is verboden
1. Voor en achter kruispunten en uitmondingen tot aan elke 5 meter van de snijpunten van de rijbaanranden.

Geen termen als "nabijgelegen" of "aanliggende" dwarsrijbaan, -of bij deze tekst- snijpunt.

De Duitse definitie van Kreuzung of kruispunt wordt quasi gedefinieerd door een kruisingsvlak gevormd door alle rijbaanrandsnijpunten, is het een (breed) T-kruispunt heeft men weer hetzelfde interpreteerbaar verhaal dat aan de overkant geen snijpunten zijn... maar de 5 meter telt ook naar de overkant - eventueel schuin gemeten- waar hij dus korter bij het kp mag staan, of evntueel tegenover de uitmonding.

Bij de Duitse wegcodeforummers wordt deze discussie ook gevoerd en zijn ze ook tot een consensus gekomen, indien het parkeren aan de overkant niet verboden is door borden of markeringen mag men op 5 m afstand van de snijpunten staan (de 3 m passeerruimte laten is daar evenzo geldig bij smallere wegen)

A en C mogen daar dus op de rijbaan staan als ze op 5 meter van de 2 snijpunten staan.
(volgens de verhoudingen is deze langsweg dan meer als 7 meter breed...)

Citaat
http://www.verkehrsportal.de/board/index.php?showtopic=16112

Persoonlijk zou ik er nooit gaan staan, want het blijft tenslotte letterlijke interpretatie, daarbij kan de Polizei altijd een andere mening hebben en regel §12(1) 1. aanwenden naar de geest van de regels...

stilstaan is verboden aan enge en onoverzichtelijke straatplaatsen, en als je de plaats al zelf onoverzichtelijker maakt...
Citaat
§12 Halten und Parken
(1) Das Halten ist unzulässig
1. an engen und an unübersichtlichen Straßenstellen
,
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2009 - 13:18:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 15:18:25 »
Bijgevolg staat er bij Parken of parkeren ook niet expliciet op het kruispunt maar wel -vertaald-:

§12(3) Het parkeren is verboden
1. Voor en achter kruispunten en uitmondingen tot aan elke 5 meter van de snijpunten van de rijbaanranden.
Ik zou die "je" hier vertalen als elke, telkens, overal 5m van (alle) snijpunten van de rijbaan.

Als de Duitsers de Fahrbahnkanten ook verlengen op de kruispunten, om zo tot hun kruising te komen, is er wel een snijpunt aan de overzijde .

Citaat
Bij de Duitse wegcodeforummers wordt deze discussie ook gevoerd en zijn ze ook tot een consensus gekomen, indien het parkeren aan de overkant niet verboden is door borden of markeringen mag men op 5 m afstand van de snijpunten staan (de 3 m passeerruimte laten is daar evenzo geldig bij smallere wegen)
Dat is dan enkel mogelijk bij waanzinnig brede straten, met een autolengte van 5m heb je dan minstens 15m dwarsrijbaan-breedte nodig.
Waar ga je dat vinden ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 17:47:28 »
Bijgevolg staat er bij Parken of parkeren ook niet expliciet op het kruispunt maar wel -vertaald-:

§12(3) Het parkeren is verboden
1. Voor en achter kruispunten en uitmondingen tot aan elke 5 meter van de snijpunten van de rijbaanranden.
Ik zou die "je" hier vertalen als elke, telkens, overal 5m van (alle) snijpunten van de rijbaan.
Alle drie zijn goed, ik heb als elke vertaald.

Citaat
Als de Duitsers de Fahrbahnkanten ook verlengen op de kruispunten, om zo tot hun kruising te komen, is er wel een snijpunt aan de overzijde .
Tja, maar ze doen het niet blijkbaar, kheb heel wat rondgesurfd.  ;)

Dit is 1 aangeduid snijpunt verlengd van de 2 afgeronde rijbaanranden, het andere tegenover auto 2 is niet getekend:

Citaat
http://f3.webmart.de/f.cfm?id=25143&r=threadview&t=3337503&pg=1


Die kerel -met auto 1- heeft er trouwens een boete van 15 € voor gehad dat hij te kortbij stond... kwestie van nameten en interpretatie, men kan ook dik krijt meenemen en een bewijsfoto maken, natuurlijk moet je dat op heterdaad tesamen met de Polizei uitmaken...  ;D

Citaat
Bij de Duitse wegcodeforummers wordt deze discussie ook gevoerd en zijn ze ook tot een consensus gekomen, indien het parkeren aan de overkant niet verboden is door borden of markeringen mag men op 5 m afstand van de snijpunten staan (de 3 m passeerruimte laten is daar evenzo geldig bij smallere wegen)
Citaat
Dat is dan enkel mogelijk bij waanzinnig brede straten, met een autolengte van 5m heb je dan minstens 15m dwarsrijbaan-breedte nodig.
Waar ga je dat vinden ???
Inderdaad, voor Be toch.

In Duitsland, zie figuur, is 5 m ver van de snijpunten aan de overkant genoeg, auto 2 zou daar mogen staan als die langsweg ca. 2,5 meter breder was als op de tekening.

Als je auto 1,80 breed is + 5 meter en ge staat pal tegen de langsrand is het een min. 6,8 meter brede rijbaan, vind je bij 1+1-wegen ook (bijna) nergens...

Zelfs onze snelwegen hebben meestal ook maar 3,5 m brede rijvakken. Voor D: schuins over de weg gemeten zal het ook niet zoveel uitmaken voor auto 2 als die ca. 5 meter verder rechts zou staan. Dus die discussie is voor normale wegmaatstaven overbodig.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2009 - 17:55:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 17:54:55 »
   

--------------------------------------------------------------------------------
Nog eens alles op een rijtje zetten.

Michel  heeft blijkbaar kruispunten met redelijk smalle straten waar  eventueel vvr geldt en waar er zich inderdaad problemen kunnen stellen in gedachten wanneer  het probleem van het parkeren op het onderbroken gedeelte van T kruispunten wordt besproken.

Voor mij is de vraag of men volgens art 24.7 mag parkeren aan de doorlopende zijde van T kruispunten de rode draad van dit topic.
De T kruispunten die ik in gedachten heb liggen in grote steden en zijn meestal T kruispunten gevormd  tussen vrij brede lanen onderling of smallere straten en brede lanen.

Mijn interpretatie van "naastbijgelegen" is : verlenging van de rand aan de kant waar je rijd ("naastbijgelegen") , niet die aan de overkant van de straat.
Jullie interpretatie van "naastbijgelegen"is : er zijn twee verlengde randen en de eerste die je  tegenkomt is de "naastbijgelegen".

Bij mijn interpretatie van naastbijgelegen heb ik geen enkel probleem en geen enkele vraag.
Bij jullie interpretatie van naastbijgelegen heb ik toch een aantal bedenkingen.

1) Al de problemen die Michel aanhaalt (zie hierboven) worden opgelost door de inleidende zin van art.24.  Dat zegt hijzelf, dat zegt Inazuma en dat zeg ik, omdat ik nog altijd alleen 24.7 bespreek en niet art 24 in zijn totaliteit en er altijd op terugkom dat buiten de specificatie van art 24.7 met al de andere regels moet rekening houden, niet alleen die van art.24.
   Als het parkeren stoort of problemen geeft mag je er niet parkeren, dat is duidelijk.  Die problemen van Michel vallen volgens mijn interpretatie niet onder 24.7.

2) Bij de kruispunten die ik in gedachten heb (zie hierboven)  stoort het totaal niet dat je opT kruispunten aan de doorlopende kant parkeert, en is aldus mijn interpretatie van art 24.7 op die plaatsen vanzelfsprekend.   Het wordt ook altijd zo toegepast en niet beboet door de politieagenten.   

3) Citaat Jozef:(Voorbij een kruispunt loopt een weg niet altijd precies volgens dezelfde as verder.

Het kan dus zijn dat je je op 5 meter van de verlenging van de linkse dwarsrijbaan bevindt en op 6 meter van de verlenging van de rechtse dwarsrijbaan.

In dit geval moet je, ook als je aan de rechter kant wil parkeren, rekening houden met de verlenging van de linkse dwarsrijbaan, wat dat is voor jou de meest nabijgelegen (= naastbijgelegen) dwarsrijbaan.)

  Waarom moet de vlakken hier overlappen? Als de weg niet volgens dezelfde as verloopt, waarom zouden de denkbeeldige verlengingen dan niet rechtstreeks verbonden mogen worden zodat je een parallellogram krijgt? 
Dit probleem stelt zich niet bij mijn interpretatie.

4) De bermen behoren tot het kruispunt, daar zijn we het over eens.    Dat je niet mag parkeren of stilstaan op minder dan 5 meter van de verlenging van de nabijgelegen rand van de dwarsrijbaan zowel op de berm als op de rijbaan, daar zijn we het over eens.

De reden is zichtbaarheid.

Volgens mijn interpretatie mag je dus indien geen andere regel dit verbiedt parkeren op de berm aan de doorlopende kant van een T kruispunt. Dit  verstoort de zichbaarheid niet.
Volgens jullie interpretatie mag je er niet parkeren.   
Waarom niet?  Wie zou je storen? Je kan nog altijd  art 24 inroepen indien het toevallig toch zou storen.

5) Als er een schuine straat in een rechte doorlopende straat uitmondt, is de plaats waar je volgens jullie interpretatie niet mag parkeren aan de ononderbroken kant van een T kruispunt gewoon helemaal niet belangrijk, irrelevant.
 
Conclusie:
Bij mijn interpretatie is alles sluitend.  Als het stoort pas je art 24 toe. Dat schrijven jullie zelf.
Bij jullie interpretatie heb ik mijn vragen. (zie hierboven)

Buiten de BBK ga je inderdaad niet zomaar aan de ononderbroken kant van het T kruispunt parkeren op de rijbaan.  Ten eeste moet je buiten de bbk zoveel mogelijk volgens de regels op de bermen parkeren.  Ten tweede is de rijbaan buiten bbk veelal verdeeld in rijstroken.  En ten derde stelt  zich buiten bbk meestal geen parkeerprobleem, er is plaats genoeg.

De term "naastbijgelegen" geeft blijkbaar interpretatieproblemen.
 Bij duidelijke interpretatieproblemen zal de politie niet ingrijpen indien niet storend.
   
Een eenvoudig geschreven wegcode zonder ingewikkelde zinsconstructies met duidelijke formuleringen zou ons echt wel veel verder helpen.
Ondertussen zal ik blijven parkeren zoals voorheen.
Als het stoort of ik denk nog maar dat het stoort zoals in de voorbeelden van Michel, parkeer ik niet op een kruispunt. Art 24
In de gevallen waar ik van spreek en waar het vanzelfsprekend is blijf ik gewoon parkeren op T kruispunten aan de ononderbroken kant. Valt voor mij niet onder 24.7.


 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 18:52:00 »
Voor mij is de vraag of men volgens art 24.7 mag parkeren aan de doorlopende zijde van T kruispunten de rode draad van dit topic.
De T kruispunten die ik in gedachten heb liggen in grote steden en zijn meestal T kruispunten gevormd  tussen vrij brede lanen onderling of smallere straten en brede lanen.

Zo brede lanen zijn er zeker, maar zulke brede lanen hebben meestal parkeerplaatsen aan de overzijde ingericht, remember " ,behoudens plaatselijke regelementering" dat staat niet voor niets achteraan bijgevoegd.

Ook een fiets- of voetpad of beide kan daar ingericht zijn; ook parkeerborden of trottoirmarkeringen kunnen het parkeren daar al dan niet toelaten aan zulke brede lanen. Maar als jij er weet zonder dit alles... soit.  

Citaat
Mijn interpretatie van "naastbijgelegen" is : verlenging van de rand aan de kant waar je rijd ("naastbijgelegen") , niet die aan de overkant van de straat.
Jullie interpretatie van "naastbijgelegen"is : er zijn twee verlengde randen en de eerste die je  tegenkomt is de "naastbijgelegen".

Mazda, het is de rand van de dwarsrijba(a)n(en), van de (dwars?) rand aan de kant waar je rijd staat er niet. (hoe ga je 5 meter afpassen tussen jouw auto en jouw langslijn ?)

Citaat
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

Je kan het ook zo lezen : op minder dan 5 meter van de verlenging van de kruispuntdwarsrijbaanrand die het naaste bij ligt.
(  8)  Scrabble ? )

Citaat
Bij mijn interpretatie van naastbijgelegen heb ik geen enkel probleem en geen enkele vraag.
Bij jullie interpretatie van naastbijgelegen heb ik toch een aantal bedenkingen.
???

Citaat
Het kan dus zijn dat je je op 5 meter van de verlenging van de linkse dwarsrijbaan bevindt en op 6 meter van de verlenging van de rechtse dwarsrijbaan.

In dit geval moet je, ook als je aan de rechter kant wil parkeren, rekening houden met de verlenging van de linkse dwarsrijbaan, wat dat is voor jou de meest nabijgelegen (= naastbijgelegen) dwarsrijbaan.)
Juist en logisch, het is de nabijheid van het kruispunt in het algemeen, en 5 meter moet men nu eenmaal nemen van de nabijste verlenging, hoe anders ?
Het gaat om het (traag rijdend) verkeer dat het kruispunt oprijdt en om het verkeer dat er afrijdt die hebben wederzijds ruimte en zicht nodig op het gehele kruispunt en naar de dwarswegen toe, waar zitten die bestuurders in hun voertuig, hoe hoog ? Moeten die soms door geparkeerde auto´s doorkijken ? Hebben ze voldoende ruimte de zijweg in te draaien, enz... ?

Citaat
4) De bermen behoren tot het kruispunt, daar zijn we het over eens. Dat je niet mag parkeren of stilstaan op minder dan 5 meter van de verlenging van de nabijgelegen rand van de dwarsrijbaan zowel op de berm als op de rijbaan, daar zijn we het over eens.
De reden is zichtbaarheid.
onder andere, wat is dan het probleem ?  :-\

Citaat
Volgens mijn interpretatie mag je dus indien geen andere regel dit verbiedt parkeren op de berm aan de doorlopende kant van een T kruispunt. Dit  verstoort de zichbaarheid niet.
Is ook mijn interpretatie, maar wat als de politie dit stukje berm als behorende bij het kruispunt interpreteert ? (definitie Cassatie)

Citaat
Volgens jullie interpretatie mag je er niet parkeren.    
Waarom niet?  Wie zou je storen? Je kan nog altijd  art 24 inroepen indien het toevallig toch zou storen.
Een verbodsregel inroepen als tegenargumentatie dat het daar dan wel toegelaten is ?  :-\

Citaat
5) Als er een schuine straat in een rechte doorlopende straat uitmondt, is de plaats waar je volgens jullie interpretatie niet mag parkeren aan de ononderbroken kant van een T kruispunt gewoon helemaal niet belangrijk, irrelevant.
Is die schuine straat een eenrichtingsweg ?
Indien niet blijft het evenzeer van belang, denk aan de bestuurders op de langsweg die meer plaats nodig gaan hebben om die schuine weg vanuit de scherpste hoek moeten indraaien, ze hebben een veel ruimere bocht nodig... soms hebben ze een aanhangwagen, soms zijn voertuigen veel langer als een auto...    

« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2009 - 19:22:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #70 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 20:05:01 »
Citaat
Mijn interpretatie van "naastbijgelegen" is : verlenging van de rand aan de kant waar je rijd ("naastbijgelegen") , niet die aan de overkant van de straat.
Jullie interpretatie van "naastbijgelegen"is : er zijn twee verlengde randen en de eerste die je  tegenkomt is de "naastbijgelegen".

Mazda, het is de rand van de dwarsrijba(a)n(en), van de (dwars?) rand aan de kant waar je rijd staat er niet. (hoe ga je 5 meter afpassen tussen jouw auto en jouw langslijn ?)

Antwoord: het gaat er over dat ik naastbijgelegen lees als aan de kant waar je rijd en niet aan de overkant van de straat.

Citaat
4) De bermen behoren tot het kruispunt, daar zijn we het over eens. Dat je niet mag parkeren of stilstaan op minder dan 5 meter van de verlenging van de nabijgelegen rand van de dwarsrijbaan zowel op de berm als op de rijbaan, daar zijn we het over eens.
De reden is zichtbaarheid.

onder andere, wat is dan het probleem ?  

Antwoord: Waarom zou er een probleem moeten zijn?   Lees wel punt 4 in zijn geheel.
Citaat
Volgens mijn interpretatie mag je dus indien geen andere regel dit verbiedt parkeren op de berm aan de doorlopende kant van een T kruispunt. Dit  verstoort de zichbaarheid niet.
Is ook mijn interpretatie, maar wat als de politie dit stukje berm als behorende bij het kruispunt interpreteert ? (definitie Cassatie)

Antwoord: De politie moet dit niet interpreteren, dit stukje berm hoort zowieso bij het kruispunt.  Voor dit gedeelte volg jij blijkbaar mijn theorie?


Citaat
Volgens jullie interpretatie mag je er niet parkeren.    
Waarom niet?  Wie zou je storen? Je kan nog altijd  art 24 inroepen indien het toevallig toch zou storen.
Een verbodsregel inroepen als tegenargumentatie dat het daar dan wel toegelaten is ?  

Antwoord: VERDUIDELIJKING: Volgens mijn interpretatie van 24.7is het toegelaten.   Volgens jullie interpretatie van 24.7 niet.
Ik vraag mij dus af waarom jullie dit niet toelatenvermits er geen probleem is met de zichbaarheid?   Stel dat je mijn interpretatie volgt, dan hoef je alleen art 24 in te roepen indien het toevallig toch zou storen.

Citaat
Het kan dus zijn dat je je op 5 meter van de verlenging van de linkse dwarsrijbaan bevindt en op 6 meter van de verlenging van de rechtse dwarsrijbaan.

In dit geval moet je, ook als je aan de rechter kant wil parkeren, rekening houden met de verlenging van de linkse dwarsrijbaan, wat dat is voor jou de meest nabijgelegen (= naastbijgelegen) dwarsrijbaan.)
Juist en logisch, het is de nabijheid van het kruispunt in het algemeen, en 5 meter moet men nu eenmaal nemen van de nabijste verlenging, hoe anders ?
Het gaat om het (traag rijdend) verkeer dat het kruispunt oprijdt en om het verkeer dat er afrijdt die hebben wederzijds ruimte en zicht nodig op het gehele kruispunt en naar de dwarswegen toe, waar zitten die bestuurders in hun voertuig, hoe hoog ? Moeten die soms door geparkeerde auto´s doorkijken ? Hebben ze voldoende ruimte de zijweg in te draaien, enz...
Antwoord:
Punt 3 gaat over het probleem van overlapping waar ik mij vragen bij stel.  Heefts niets met het probleem berm en zichtbaarheid te maken uit punt 4

Citaat
5) Als er een schuine straat in een rechte doorlopende straat uitmondt, is de plaats waar je volgens jullie interpretatie niet mag parkeren aan de ononderbroken kant van een T kruispunt gewoon helemaal niet belangrijk, irrelevant.

Is die schuine straat een eenrichtingsweg ?
Indien niet blijft het evenzeer van belang, denk aan de bestuurders op de langsweg die meer plaats nodig gaan hebben om die schuine weg vanuit de scherpste hoek moeten indraaien, ze hebben een veel ruimere bocht nodig... soms hebben ze een aanhangwagen, soms zijn voertuigen veel langer als een auto...    

Antwoord:  Het is  aan de scherpe kant dat je geen plaats zal hebben vermits er volgens jullie interpretatie net daar auto's zullen mogen parkeren.
Het heeft dus geen zin om een open ruimte te laten als die door de verlenging van de rand tot aan de overkant van het kruispunt helemaal aan de overkant van de stompe hoek zal vallen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2009 - 22:35:45 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 20:47:52 »
Bij duidelijke interpretatieproblemen zal de politie niet ingrijpen indien niet storend.

Het is zo duidelijk naar "Team-W" maatstaven, dat er ondertussen wel agenten voor verbaliseren ... Oops.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #72 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 21:24:28 »
Antwoord: het gaat er over dat ik naastbijgelegen lees als aan de kant waar je rijd en niet aan de overkant van de straat.

"In de buurt bevinden" is een synoniem van naastbijgelegen, gewoon de Van Dale genomen.
Of "kortbij bevinden", of "niet veraf bevinden".

Lees je het dan anders ?  :-\

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=naastbij

En de overkant van de straat maakt evengoed deel uit van het kruispunt waar je naartoe rijdt en wil parkeren tov het ganse kruispunt.
Het gaat niet om jou maar om het wederzijds zicht en ruimte van de bestuurders die het ganse kp benutten.

Waar je rijdt...
Euhm .. en als ik links (linkervak) op een eenrichtingsstraat rij, en aan twee kanten mag parkeren bij een schuin kruispunt ?

Welke kant en hoeveel meter ?

L sta ik op 5 m naar voor maar op die hoogte naar de andere kant zou die plaats maar 1 m zijn voor het kp...  Een idee ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2009 - 21:33:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #73 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 21:38:21 »
Inazuma,
Sommige ijverige agenten verbaliseren zelfs met vermelding van een artikel dat niet van toepassing is.
En als de geverbaliseerde niet reageert of de fout niet inziet betaalt deze gewoon de boete.

Wetteksten zouden duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar mogen zijn.

De boetes die volgens jou werden uitgeschreven waren misschien terecht volgens art 24,  hinderend parkeren, maar niet specifiek omwille van 24.7.

Je zou in sommige steden nogal werk hebben moest je al deze auto's verbaliseren. Want al die brave burgers gaan ervan uit dat er geen vuiltje aan de lucht is.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2009 - 22:07:14 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #74 Gepost op: dinsdag 15 december 2009 - 22:02:33 »

citaat:


Waar je rijdt...
Euhm .. en als ik links (linkervak) op een eenrichtingsstraat rij, en aan twee kanten mag parkeren bij een schuin kruispunt ?

Welke kant en hoeveel meter ?

L sta ik op 5 m naar voor maar op die hoogte naar de andere kant zou die plaats maar 1 m zijn voor het kp...  Een idee ?
Antwoord:
Als je van het linkervak spreekt zijn er rijstroken, en als er rijstroken zijn mag je niet in zo'n rijstrook parkeren, behoudens plaatselijke reglementering.

Stel dat ik zonder rijstroken  links zou willen parkeren in een éénrichtingsstraat dan hou ik voor de bepaling van de 5 meter alleen rekening met de verlenging van de rand van de dwarsstraat aan de kant waar ik rij , links dus.  Je houd gewoon altijd rekening met de zijstraat aan de kant waar je rijd of wil parkeren, eenvoudig toch.
En als er geen zijstraat is aan de kant waar je wil parkeren dan zit je aan de ononderbroken kant van de T en moet je die 5 meter niet vrijlaten.


Misschien verwoord ik het niet zo duidelijk waardoor ik door sommigen mis begrepen wordt.