Auteur Topic: Elektrische wagens vallen door de mand  (gelezen 14247 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 12:52:02 »
Ik zou het inclusief willen zien, zoniet is het appelen met peren vergelijken.
Als je nu eens post 3 zou lezen.   ;)
Voor elke wagenklasse vind je daar zowat de milieuvriendelijkste wagen (live cyclus), en nog andere klassementen.
Ik zou dat eens van hier willen lezen is misschien beter gezegd, het is al knap dat er iemand zo'n artikel durft te schrijven maar dan toch uit vrees verketterd te worden niet heel het plaatje laat zien.
België moet groener en de e wagens lijken momenteel het wondermiddel te zijn, wee wie daaraan twijfelt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 13:09:56 »
Het prijskaartje voor de aanschaf ligt vrij hoog maar zal in de toekomst waarschijnlijk dalen.
Wat verbruikt een elektrische auto? Wat is de kost per Km rekening houdend met afschrijving/onderhoud/verbruik?

Ik ga uit van een gemiddeld verbruik van 0,2 kWh/km. Sommige elektrische wagens gaan daar trouwens nog vlot onder.

De kostprijs van 1 kWh hangt af van waar je woont/contract/nachttareif. Het lijkt me aangewezen om op nachttarief te laden. Dat zal zowat 0,15 euro/kWh kosten. Brandstofprijs van een elektrische auto is dus ongeveer 0,03 euro /km. Neem een diesel die 5 l/100 km verbruikt aan de huidige lage prijzen (1,25 euro/l) en je komt op meer dan het dubbel.

Momenteel betaal je op de elektriciteit die je in je wagen tankt geen accijnzen. Ik kan me voorstellen dat dat een doorn in het oog van de regering is. Gelukkig kan men electronen niet eenvoudig kleuren en zal dit nog wel even zo blijven. Met slimme meters zullen ze waarschijnlijk wel zien wanneer er een wagen wordt geladen.

Vergeet niet dat je talrijke snelladers kunt vinden waar je gratis kunt opladen, uiteraard betaal je het parkeren in zo´n parkeerhuis of -garage maar dat doen de fossiele auto´s ook.
Men komt zich als een fossiele sukkel voor als men staat aan te schuiven aan een fossiele pomp terwijl anderzijds E-wagens al parkerend kunnen bijladen.
Bron:
http://nl.nissan.be/BE/nl/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/charging-station-map.html
op een halfuur kun je bvb een Nissan Leaf tot 80 % bijladen, gratis.
In het nieuw parkeerhuis in Shopping 1 Genk zouden 6 parkeerplaatsen uitgerust zijn met snelladers.
Ik zal er in het WE een kijkje gaan nemen want ik shop af en toe eens in Genk.

p/c van Nissan-link
Citaat
De Nissan LEAF kan zijn lithium-ion-accu via een snellaadpunt van 0 tot 80 % opladen in slechts 30 minuten; via uw gespecialiseerde thuislaadeenheid, neemt het 7 uur in beslag om uw elektrische auto volledig op te laden
Citaat
Citaat
GENK SHOPPING CENTER 1
Molenstraat 3600 Genk Belgium
Staat   functioneel Dit oplaadpunt is gevalideerd door de leden van NISSAN CHARGING STATION MAP. Gecontroleerd
Stekkers   
Type 2 stekker Versneld laden IN WERKINGMeer
Type 2 stekker Versneld laden IN WERKINGMeer
Type 2 stekker Versneld laden IN WERKINGMeer
Type 2 stekker Versneld laden IN WERKINGMeer
Type 2 stekker Versneld laden IN WERKINGMeer
Type 2 stekker Versneld laden IN WERKINGMeer
Toegang   Open voor iedereen
Prijs   Opladen gratis
Bijgewerkt   op 01/08/2014
Een type 2 Mennekens stekker kan tot 44 kWh aan, een Nissan Leaf heeft een 24 kWh accu.



Rijbereik van een Nissan Leaf: (ruim genoeg voor de gemiddelde verplaatsingen in Vlaanderen per dag, bron heb ik)
http://nl.nissan.be/BE/nl/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

Een Nissan Leaf (laatste model) kost tussen 24.000 en 35000 €, Accu in leasing gaat ook. Voor de basismodellen moet je de snelladermogelijkheid als optie bijbetalen.
enz.. : http://www.autovandaag.com/autotest/8613/nissan-met-vernieuwde-leaf-in-de-aanval/

Zoals meestal moet men zich gewoon informeren, op het www is alles te vinden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 november 2014 - 14:04:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 13:12:07 »
Ik zou het inclusief willen zien, zoniet is het appelen met peren vergelijken.
Als je nu eens post 3 zou lezen.   ;)
Voor elke wagenklasse vind je daar zowat de milieuvriendelijkste wagen (live cyclus), en nog andere klassementen.
Ik zou dat eens van hier willen lezen is misschien beter gezegd, het is al knap dat er iemand zo'n artikel durft te schrijven maar dan toch uit vrees verketterd te worden niet heel het plaatje laat zien.
België moet groener en de e wagens lijken momenteel het wondermiddel te zijn, wee wie daaraan twijfelt.
Twijfel jij daaraan ? Waarom ? Men koopt wat men denkt nodig te hebben, enkele jaren geleden subsidieerde Vlaanderen 9300 € korting op een E-wagen... nu niet meer of enkel maar tweewielers.

Artikel ?  Lees die 45 parameters eens snel door en dan weet je het wel:
http://www.automotivescience.com/the-standard/4580141111

Bedoel je dit artikel ?
Citaat
... Ten slotte hadden de onderzoekers naar de volledige levenscyclus van de auto moeten kijken. Zo stelt ook prof. Joeri van Mierlo (VU Brussel), die brandhout maakt van het onderzoek. Hij wijst er terecht op dat je ook moet kijken naar de emissies bij de productie van de brandstof en van het voertuig. De uitstoot van fijnstof vanwege slijtage van remmen, banden en wegdek is maar een fractie* van de totale uitstoot van fijnstof over de gehele levensduur van een auto. Als je de volledige levenscyclus meeneemt, dan wint de elektrische auto het in meerdere opzichten ruim van conventionele auto, zo betoogt hij.

ADAC heeft de Nissan Leaf al uitvoerig getest, deze auto kost totaalplaatje niet beduidend meer als een vergelijkbare andere wagen per km, alles meegerekend.
http://www.adac.de/_mmm/pdf/autokostenuebersicht_47085.pdf  hoe ADAC test inleidende blz lezen:  4 j, 15000 km/jaar, waardeverlies na 4 jaar enz...
Nissan Leaf: 51,7 cent/km bvb Opel Astra 1,7 GTC CDTI ecoflex start-stop51,2 cent/km

En dan is de Duitse stroom in de regel iets duurder als in Belgie. Ik betaal bij ecopower 0,1925 € /kWh enkel tarief (dag en nacht).
In D kan het 0,21 à 0,22 €/kWh zijn: http://www.stromauskunft.de/strompreise/
ADAC neemt zelf 0,26 €/kWh zie ik in de uitleg Betriebskosten, dus die Nissan Leaf valt beterkoop uit in BE, brandstofprijzen D en onderhoud enz... zullen van BE weinig verschillen.

Als men natuurlijk regelmatig gratis kan bijladen zakt de "factor werkingskosten" (Betriebskosten):
Bij de Nissan Leaf was dat 70 €/maand, Bij de Astra Diesel 97 €/maand.
De Nissan Leaf verloor alles bij het waardeverlies na 4 jaar, winnen deed het op de 3 andere factoren vaste kost/ onderhoud/ werkingskosten.
Citaat
4jaar/60.000 km                   vaste kost   onderhoud  werkkost     waardeverlies   totaal €/maand  |   cent/km
Nissan Leaf Visia  €29690   :              99         45            70                      432          646                |    51,7
Opel Astra Diesel  €23990  :             121         74            97                     348          640                |   51,2

Als het momentele waardeverlies niet zo in het nadeel zou zijn van bepaalde goedkopere E-wagens (bvb Tesla S model houdt zeer goed zijn waarde)
dan zou het telraampje er zo uitzien (lichtblauw is brandstofkosten):

http://www.esb.ie/electric-cars/electric-car-driving/electric-car-benefits.jsp


Ierland heeft ~ identieke stroomprijzen en brandstofprijzen als BE
http://www.bonkers.ie/compare-gas-electricity-prices/plan/electric-ireland-standard---domestic/LEGJH2
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 november 2014 - 15:38:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 19:40:41 »
Brandstofprijs van een elektrische auto is dus ongeveer 0,03 euro /km.
Ik zit momenteel aan 0,02299 ... en 't is genen elentrikken   ;D

Zalig zo'n parkeerplaatsen, bijna altijd vrij voor wie de wegcode kent & toepast  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 november 2014 - 19:42:25 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 21:50:37 »
Brandstofprijs van een elektrische auto is dus ongeveer 0,03 euro /km.
Ik zit momenteel aan 0,02299 ... en 't is genen elentrikken   ;D

mmh als men enkel nachttarief thuis oplaad (logisch niet ? ) is het ~ 0,10 € /kWh volgens online rekenaar:
type meter: dag (enkelvoudig tarief) + uitsluitend nacht selecteren via: http://www.mijnenergie.be/energie-vergelijken-1-postcode-?e=elektriciteit&c=particulier
0 ingeven voor dag en xxxx voor nacht dan prijs delen door ingegeven xxxx kWh.

Een Nissan Leaf verbruikt pakweg **18 kWh/100 km of 0,18 kWh/km x 0,1 € = 0,018 €/km of 1,8 cent per 100 km. Nu gij weer.  ;)
** http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/33-Nissan/1296-Leaf.html?powerunit=2

Een zware # Tesla Model S verbruikt zowat ~ 20-21 kWh of 0,02 -0,021 €/km
# http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/198-Tesla_Motors/1315-Model_S.html?powerunit=2

Maar die gaan ook dikwijls gratis (op kosten van Tesla) tanken aan Supercharger-laadpunten:
http://www.teslamotors.com/nl_BE/supercharger   tot 135 kWh, Urmond NL 10 km van Maasmechelen liggen 8 laadpalen, in Gent komt er binnenkort ook ene, in Nijvel (2 laadpalen)was de eerste in BE. Ondertussen liggen er meer dan 50 in Europa.

In 2-3 jaar komt een betaalbare Tesla Model 3 uit, ik ben benieuwd, 35 à 40.000 €, rijbereik > 300 km.



Citaat
Zalig zo'n parkeerplaatsen, bijna altijd vrij voor wie de wegcode kent & toepast  ;D
Tja zullen wel gereserveerd zijn voor E-auto´s, logisch niet ?  Het zijn tenslotte laadplaatsen geen parkeerplaatsen.

Op de openbare weg loopt de procedure bljkbaar nog, die zouden wel eens pech kunnen hebben:
Citaat
http://www.gva.be/cnt/aid1280406/parkeren-enkel-voor-elektrische-voertuigen

In principe kunnen andere auto's voorlopig ook gewoon op die plek parkeren, want de groene vlakken zijn nog niet opgenomen in de wegcode. De procedure om dat te veranderen, loopt nog. Eens dat in orde is, riskeert al wie met een gewone benzinewagen op deze plek parkeert, een boete.



In Nederland zal de wegcode navenant wel aangepast zijn, zie onderbord:
http://www.sandervanderheide.nl/renault-twizy-met-mennekes/

NL :logisch met 40.000 E-wagens ondertussen, BE nog geen 2000 ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 november 2014 - 22:37:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 15 november 2014 - 12:00:43 »
Citaat
Zalig zo'n parkeerplaatsen, bijna altijd vrij voor wie de wegcode kent & toepast  ;D
Tja zullen wel gereserveerd zijn voor E-auto´s, logisch niet ?  Het zijn tenslotte laadplaatsen geen parkeerplaatsen.
betaalparking is openbare weg, dus wegcode toepassen ... ook voor de beheerder.

Citaat
Op de openbare weg loopt de procedure bljkbaar nog, die zouden wel eens pech kunnen hebben:
Da's intussen aangepast ... in de wegcode.



Op de weg ... een heel andere affaire.  >:D

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 15 november 2014 - 16:16:47 »
Da's intussen aangepast ... in de wegcode.

Op de weg ... een heel andere affaire.  >:D
Zie je wel, waar een wil is een weg, al is het 5-10 jaar te laat..

Nog maar eens bron-tot-wiel fijnstof uitlaat:
Citaat
http://www.wikimobi.nl/wiki/index.php?title=Diesel#Emissies


De gegevens van de bovenstaande tabellen komen uit het STREAM rapport.

Dit rapport is van 2008, dus het zal euronorm 4 wagens betreffen, qua euro 5 zullen de verschillen minder groot zijn (vooral door DI-benzines).
EV is dan ook de prille stand 2008, de accu´s zijn ondertussen navenant beter ttz meer Wh/kg.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 november 2014 - 18:24:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 15 november 2014 - 19:15:44 »


Maar als de draad is doorgeknipt, kun je dan nog stroom aftakken ?   ???

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 19 november 2014 - 10:29:04 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 19 november 2014 - 15:17:09 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141118_01382892

Ze blijven de bal misslaan!

Idd, hoe achterlijk kan men eigenlijk nog zijn ?

Fijnstof uitlaat en fijnstof niet-uitlaat op een hoopje gooien en dan nog massa nemen wat de verkeerde meeteenheid is qua "longenindringbaarheid".
Terwijl massa fijnstof niet-uilaat - en dan nog maar 5 % - quasi factor 100 x maal groter is als de fijnstof-uitlaat die uit brandstofmotoren komen, vooral die met directe injectie. Alle dieselmotoren sowieso.

PM10 = 100 x PM0,1 of kleiner dan 100 nanometer.

Om het kort te maken fijnstof-uitlaat is steeds minder als PM2,5 en vanaf dan kan het de luchtpijpvertakkingen bereiken, PM10 alleszins niet.

Daarom even de massa-grenswaardes van USA-EPA om het verschil in gevaarlijkheid aan te tonen (limiet herzien in 2012 en daarom zowat de strengste), ttz quasi bijna 5 maal schadelijker voor mens en dier...
http://en.wikipedia.org/wiki/Particulates#United_States
Citaat
The United States Environmental Protection Agency (EPA) has set standards for PM10 and PM2.5 concentrations.[72] (# See National Ambient Air Quality Standards)
                                    PM10               PM2,5         
   Yearly average            none              12 µg/m3
Daily average (24-hour) 150 µg/m3  35 µg/m3

# directe link: http://www.epa.gov/ttn/naaqs/standards/pm/s_pm_history.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof#PM2.2C5

PM2,5

Het is bekend dat gezondheidsschade vooral optreedt door de kleinere fractie van de deeltjesgrootteverdeling: de PM2.5. Deze deeltjes dringen het diepst door in de longen en richten de meeste schade aan. Deze fractie wordt ook voor een groter deel door mensen veroorzaakt, vooral door wegverkeer en scheepvaart. Doorgaans wordt echter de PM10 gemeten, omdat dat eenvoudiger is en omdat zo historische reeksen met elkaar te vergelijken zijn. Bovendien worden de gemeten waarden gebruikt in modellen die uiteindelijk de concentraties vaststellen. Wanneer je de massa van een monster PM10 bepaalt, wat op zich al gepaard gaat met een hoge onzekerheidsmarge[13], meet je voor ongeveer een derde deel hoeveel grote deeltjes (tussen de 2,5 en 10 micrometer) in die fractie zitten: immers het gewicht van de deeltjes is evenredig met de derde macht van hun grootte (zie inhoud). PM10 is dus niet een heel goede maat. Het effect van stoffilters en verbeterd motormanagement is dat de massa PM10 afneemt en ook de massa PM2.5, maar dat de fractie van de allerkleinste deeltjes toeneemt (deeltjes kleiner dan 100 nanometer). Er kan dus een verschuiving van het deeltjesspectrum optreden naar de allerkleinste deeltjes bij schone motoren, waardoor de massa weliswaar afneemt - ook voor PM2.5 - maar het aantal deeltjes onder 100 nanometer toeneemt. Dit verschijnsel is in 2011 ook door metingen bevestigd.[14# ] Deze ultrafijne deeltjes deponeren makkelijker in de longen: het aantal gedeponeerde deeltjes kan daar dus toenemen terwijl de gedeponeerde massa afneemt.

Aan grenswaardes van nog gevaarlijkere PM1 en PM0,1 waagt men zich (nog) niet. En ik denk dat die nooit gaan komen.

Alhoewel PM 0,1 op plaatselijke schaal gemeten wordt sinds lente 2011 toen de eerste meetinstrumenten dat konden.
Of ref [14# ] uit wikipedia:
http://www.volkskrant.nl/dossier-europese-unie/gebruik-van-roetfilters-om-fijnstof-terug-te-dringen-werkt-niet~a2461664/
http://www.sensornet.nl/sensornet/nieuws/europese-fijn-stof-norm-is-soms-levensgevaarlijk
http://project.geluidsnet.nl/fijnstof/

Dit komt uit de uitlaat van een moderne dieselmotor qua partikelgrootteverdeling, dus vooral PM 0,1 of links van de 100 nanometer-lijn:


http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Entstehung_von_Dieselru.C3.9F

En tank-to-weel kan men hier aflezen (euronorm 4):

« Laatst bewerkt op: woensdag 19 november 2014 - 16:04:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #26 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:31:27 »
Het fijn stof dat NIET uit de uitlaat komt, kan ook verminderd worden door om te beginnen al minder verkeershinder te creëren ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #27 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 19:27:59 »
Het fijn stof dat NIET uit de uitlaat komt, kan ook verminderd worden door om te beginnen al minder verkeershinder te creëren ...

Moest dat niet-uitlaat-fijnstof echt belangrijk zijn moesten ze als eerste het spoorverkeer afschaffen...


figuur 1 rode balk per personenkilometer... trein vs andere:  http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf

is nochtans ook een studie van clubje TM Leuven...
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 19:34:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #28 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 19:47:13 »
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 21:18:05 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #29 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 20:03:49 »
Moest dat niet-uitlaat-fijnstof echt belangrijk zijn moesten ze als eerste het spoorverkeer afschaffen...

Ze zijn bezig met meer elektrische lijnen. Lijn 15 is al voorzien van een bovenleiding, maar ingebruikname staat nog op de plannen. Zie de kaart voor de sporen die voorzien zijn van bovenleidingen.
Niet-uitlaat, Rafael
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I