Auteur Topic: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL  (gelezen 73428 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #30 Gepost op: maandag 29 december 2008 - 23:13:27 »
(ongepaste of verkeerde informatie ben ik er trouwens nog niet tegen gekomen ?)

Het is ook al een hele tijd geleden dat ik daar nog langskwam.
Ik hing een beetje er van uit dat het daar niet beter zal zijn dan in de rest van vlaanderen en ik dacht hier ergens 90km/u gelezen te hebben, wil dus zeggen vrachtwagens 60km/u en landbouwvoertuigen die tegen 5km/u over de weg stuiven.(=inhalende Axiammekes) ::)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 00:54:07 »
Ik zal het duidelijker proberen te vragen.
Toon me a.u.b. aan waarom beleid A of B het ongeval waar Michel en ik over bezig waren medeveroorzaakt heeft ?
Mijn uitspraak was algemeen bedoeld en had geen betrekking op dit specifieke ongeval waarvan ik niet kan beoordelen in hoeverre het riscio eventueel verhoogd was (of niet) door slecht beleid (of goed beleid).

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 13:52:43 »
(ongepaste of verkeerde informatie ben ik er trouwens nog niet tegen gekomen ?)

Het is ook al een hele tijd geleden dat ik daar nog langskwam.
Ik hing een beetje er van uit dat het daar niet beter zal zijn dan in de rest van vlaanderen en ik dacht hier ergens 90km/u gelezen te hebben, wil dus zeggen vrachtwagens 60km/u en landbouwvoertuigen die tegen 5km/u over de weg stuiven.(=inhalende Axiammekes) ::)

Het is een 2x2 met middenberm dus vrachtwagens zouden er 90 km/u mogen, spijtig genoeg staan er inderdaad borden dat vrachtwagens + 7,5 ton maar 70 km/u mogen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 17:06:44 »
Het is een 2x2 met middenberm dus vrachtwagens zouden er 90 km/u mogen, spijtig genoeg staan er inderdaad borden dat vrachtwagens + 7,5 ton maar 70 km/u mogen.
??? 70 kmh max voor + 7,5T ?
Mss om auto´s aldaar tenminste nog het inhalen van vrachtwagens te gunnen volgens de wegcode ?  ;D
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 15:20:43 »
Ongevallen op de Boslaan?

Het stuk tussen de Eikerweg en Sparrendal is gevaarlijk.  Niet omwille van de flitspalen die dit stuk moeten "beveiligen", maar de reden waarom men op dit stuk de snelheidslimiet heeft laten dalen tot 90 km/u: bij regenweer loopt het regenwater nl. dwars over het SMA-wegdek.  Naar mijn weten zijn afwatering, aanleg en keuze van wegoppervlak de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.

Tussen de grens met Genk/Maasmechelen en de Eikerweg, en vanaf Sparrendal tot aan de aansluiting met de Rijksweg is het probleem te vinden in het niet plaatsen van vangrails op de middenberm.  De enige plaatsen waar er wel vangrails te vinden zijn is waar er kruisjes bij de bomen en palen staan.  Sinds 5 jaar voor het verlagen van de snelheidslimiet is er geen vangrail meer bij geplaatst.  Naar mijn weten is ook het plaatsen van vangrails een verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.

Jammer genoeg staat de wegbeheerder niet stil bij het feit dat de kinetische energie bij 90 km/u niet veel verschilt tov 120 km/u als je frontaal of lateraal zo een boom of paal pakt, en het verliezen van de controle op een kaarsrechte weg is natuurlijk altijd de volledige verantwoordelijkheid van de chauffeur (en niet de fout van loslopende honden, of voorrangnegatie).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 16:40:06 »
Jammer genoeg staat de wegbeheerder niet stil bij het feit dat de kinetische energie bij 90 km/u niet veel verschilt tov 120 km/u

Dat is relatief. De kinetische energie is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. (120 / 90)^2 = 1,77... afgerond 1,8. Bij 120 km/h is de kinetische energie dus bijna dubbel zo groot als bij 90 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 18:38:46 »
Citaat van: Benny
Ik
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 21:45:40 »

Citaat
Citaat
Ik herinner mij een ongeval waarbij een bestuurster met de dood werd afgestraft door gebrek aan ordentelijke en beschermende infrastructuur. N.a.v. dit ongeval heb ik destijds in het nieuwsjournaal meegedeeld dat de aansprakelijkheid toe te schrijven was aan de overheid. Een schrikreactie van de bestuurster was de oorzaak tot het ongeval. Veroorzaakt doordat een peuter achteraan in het voertuig onwel was en begon te braken. Een kleine stuurfout was de oorzaak dat het voertuig regelrecht op een boom terecht kwam.
I.p.v. aangepaste infrastructuur te plaatsen, is de lakse houding van de overheid de eenvoudig te kiezen oplossing een snelheidsverlaging in te voeren. Toch blijven de middenbermen onbeveiligd wat toelaat dat voertuigen de middenberm dwarsen om vervolgens frontaal in aanrijding komen met tegenovergesteld richtingsverkeer. In de meeste gevallen na het missen van een verlichtingspaal en/of boom welke op middenbermen worden geplaatst.
Marc,

Zouden we dan niet beter stellen dat het slecht beleid van de overheid de gevolgen van zo een ongevallen verzwaard maar niet veroorzaakt ?
Want dit is eigenlijk waar ik al de hele tijd naar toe wil.

Mijn mening is dat de gevolgen van het "geval Boslaan" wel verzwaard zijn door het ontbreken van vangrails,bomen te dicht enz....(slecht beleid dus) maar dat dit beleid niet oorzaak is van dit ongeval.

Oorzaak en gevolgen is nu eenmaal niet hetzelfde.

Citaat
Een mooi voorbeeld daarvan is de erbarmelijke wegbedekking aan de tunnel A12 te Wilrijk komende van de Antwerpse Ring. Deze wegbedekking geeft aanleiding tot ernstige slip, schuif en rotaties. Voornamelijk bij vrachtwagens die zijn betrokken in deze eenzijdige ongevallen.

Rijdt een vrachtwagen 140 km/u? Naar aanleiding van deze ongevallen plaatse men een onbemande camera bij de ingang van de tunnel. De maximaal toegelaten snelheid van 90km/u is aangeduid door verkeersborden. En het wegdek dat vatbaar is voor verbetering ter uitsluiting van zulk soort ongevallen? Na jaren nog steeds niet aangepast.

In je voorbeeld hierboven kunnen we wel stellen dat de overheid zo een ongeval veroorzaakt, maar in het "geval boslaan" en ook wat ik in het blauw van je geciteerd heb kunnen we dus hoogstens stellen dat de gevolgen zwaarder geworden zijn maar meer ook niet. (wat al erg genoeg is natuurlijk :'()

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 21:52:02 »
Jammer genoeg staat de wegbeheerder niet stil bij het feit dat de kinetische energie bij 90 km/u niet veel verschilt tov 120 km/u

Dat is relatief. De kinetische energie is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. (120 / 90)^2 = 1,77... afgerond 1,8. Bij 120 km/h is de kinetische energie dus bijna dubbel zo groot als bij 90 km/h.
Idd.

Citaat van: Wooter
het feit dat de kinetische energie bij 90 km/u niet veel verschilt tov 120 km/u als je frontaal of lateraal zo een boom of paal pakt
Wooter bedoelde wslk het verschil tussen morsdood en dood bij een normale (blikken) auto; toch hangt het er vanaf hoe ge de boom/paal raakt en welke aard veiligheidskooi men rondom zich heeft (airbags ??)
En hoe men het dan nog "overleeft tegen een boom/paal aan 60-70-80-90 kmh"... mss een vbtje Wooter of Marc ? (de auto´s worden steeds veiliger...

bvb. EuroNCAP pole impact tests gebeuren bij maar 29 kmh en zijn al dodelijk (toch zonder zij+kop-airbag):
http://de.youtube.com/watch?v=g_zMRpvDJVY
http://de.youtube.com/watch?v=vHc8wOz6c2Y

Citaat
http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/90769bbc-bb74-4129-a046-e586550c3ece/pole-impact.aspx
In the test, the car tested is propelled sideways at 29kph(18mph) into a rigid pole. The pole is relatively narrow, so there is major penetration into the side of the car.
In an impact without the head protecting airbag, a driver's head could hit the pole with sufficient force to cause a fatal head injury.
Typically a head injury criterion of 5000 is possible, five times that which indicates the likelihood of serious brain injury. In contrast, the head injury criterion in these new crash tests with a head protection airbag is around 100 to 300, well below the injury reference value. A side impact airbag with head protection makes this kind of crash survivable despite the severity.
Mss toch beter onnodige bomen en palen langs de weg beschermen of weghalen of tenminste niet (opnieuw) aanplanten...

De kinetische energie enkel of bijna dubbel zo groot is natuurlijk ook een reden te meer om te vermijden dat die voertuigen door de middenberm op tegenliggers knallen ...
Citaat
Tussen de grens met Genk/Maasmechelen en de Eikerweg, en vanaf Sparrendal tot aan de aansluiting met de Rijksweg is het probleem te vinden in het niet plaatsen van vangrails op de middenberm.  De enige plaatsen waar er wel vangrails te vinden zijn is waar er kruisjes bij de bomen en palen staan.  Sinds 5 jaar voor het verlagen van de snelheidslimiet is er geen vangrail meer bij geplaatst.  Naar mijn weten is ook het plaatsen van vangrails een verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 - 22:25:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 22:12:21 »
Marc,
Zouden we dan niet beter stellen dat het slecht beleid van de overheid de gevolgen van zo een ongevallen verzwaard maar niet veroorzaakt ?
Mijn mening is dat de gevolgen van het "geval Boslaan" wel verzwaard zijn door het ontbreken van vangrails,bomen te dicht enz....(slecht beleid dus) maar dat dit beleid niet oorzaak is van dit ongeval.
Natuurlijk Benny, ik denk toch wel dat we het hier allemaal -al jááren- eens zijn. Ik toch  ;)

btw dit schreef ik net voor je eerste reactie-post betreft Boslaan:
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1356.msg11900.html#msg11900

Wie voor de onnodige verzwaring van de ongevalgevolgen -al die jaren- medeverantwoordelijk is ?

- - - - - - - - - -
Enkel (ernstige) letselongevallen komen in de statistieken van het aantal ongevallen (en dan noch...); of gaan ze wachten met wegrandinfraverbetering tot bvb. de gordeldracht niet meer toeneemt, en de doden en zwaargewonden weer stijgen ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 - 22:19:55 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 23:18:14 »
...Wooter bedoelde wslk het verschil tussen morsdood en dood...

Als ik kan kiezen tussen "dood" en morsdood geef mij dan maar het tweede wanneer het zover moest komen.
Als "dood" betekend uren, dagen, weken, maanden, jaren afzien en ellende betekend voor mij en mijn omgeving dan pas ik daarvoor.
Been there, done that.  >:( :(

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #41 Gepost op: zondag 04 januari 2009 - 00:33:41 »
Marc,

In welk geval de overheid dus verantwoordelijk is voor ernstiger (medisch) letsel hetgeen betekent dat de overheid (medisch) letsel veroorzaakt door slecht beleid.
De overheid veroorzaakt dan niet extra ongevallen maar de overheid veroorzaakt wel extra letsel bij die ongevallen.
Op zichzelf vind ik dat al erg genoeg, zeker wanneer die overheid hierop gewezen wordt en vervolgens niet haar verantwoordelijkheid neemt om dit aan te passen (hetgeen Marc meer over kan vertellen).

...Wooter bedoelde wslk het verschil tussen morsdood en dood...
Als ik kan kiezen tussen "dood" en morsdood geef mij dan maar het tweede wanneer het zover moest komen.
Als "dood" betekend uren, dagen, weken, maanden, jaren afzien en ellende betekend voor mij en mijn omgeving dan pas ik daarvoor.
Been there, done that.  >:( :(
Precies hoe ik er over denk Bibi. Ook ik overlijd liever dan dat ik mijn benen verlies om maar iets te noemen. Wat heet? 1 been verliezen vind ik al erg genoeg om liever niet verder te leven. Al zal dit wellicht ook afhangen van iemands geloof.
1 probleempje, in functie van jouw snelheid kan je evengoed het verschil hebben tussen licht gewond (lees: schade aan het lichaam herstelt volledig) en blijvend invalide door het uitvallen van de zenuwen vanaf een bepaalde vertebra.
« Laatst bewerkt op: zondag 04 januari 2009 - 00:37:37 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: zondag 04 januari 2009 - 01:12:09 »
Citaat van: Michel
Wooter bedoelde wslk het verschil tussen morsdood en dood bij een normale (blikken) auto; toch hangt het er vanaf hoe ge de boom/paal raakt en welke aard veiligheidskooi men rondom zich heeft (airbags ??)

Eén van de redenen waarom ik liever tegen 180 km/h dan tegen 120 km/h rijd.

Als ik rekening zou houden met een mogelijke aanrijding tegen een betonnen obstakel tegen 180 km/h, dan zou ik eigenlijk beter mijn veilgheidsgordel niet dragen, zodat die niet uitgerokken wordt, en door de schroothandelaar nog kan gerecupereerd worden.

Het probleem is dat je niet vooraf weet hoe je snelheid bij een eventueel ongeval gaat afgebouwd worden. Je weet niet vooraf of er één enkel relatief onvervormbaar voowerp je aanvankelijke snelheid tot nul gaat afbouwen. Het kan dat dit in meerdere stappen gebeurt, wijl je meermaals met diverse obstakels in aanraking komt. En dan hebben de veiligheidsgordels en airbags nog wel degelijk een kans om je leven te redden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: zondag 04 januari 2009 - 01:56:20 »
Marc,

In je voorbeeld hierboven kunnen we wel stellen dat de overheid zo een ongeval veroorzaakt, maar in het "geval boslaan" en ook wat ik in het blauw van je geciteerd heb kunnen we dus hoogstens stellen dat de gevolgen zwaarder geworden zijn maar meer ook niet. (wat al erg genoeg is natuurlijk  )

Benny,

Zoals ik reeds schreef, zal ik trachten om wat meer duidelijkheid te brengen. Wat het ongeval op de Boslaan betreft, daarover kan ik me helaas niet uitspreken. Daarvoor beschik ik over onvoldoende gegevens en ken ik ook het schadebeeld niet van het betrokken voertuig. Ook al dan niet aanwezige sporen zijn van bijzondere waarde in het onderzoek. Heb ik ook al meerdere malen geschreven. Wat is de staat en het soort wegdek op de plaats van het ongeval? Ook een belangrijk gegeven dat bepalend is in de remwerking van het voertuig. Behoudens een eventueel technische oorzaak aan de remwerking, is het toch verbazend dat bij een hevige remwerking het voertuig plots en bruusk van zijn baan afwijkt. Rekening houdend met de technische staat van het voertuig weliswaar. Wat waren de weersomstandigheden op het ogenblik van het ongeval? Om te stellen “dat een ongeval zwaarder geworden is maar meer ook niet”, vind ik een bijzonder gevaarlijke conclusie.

En waarom, Benny? Een eenvoudig voorbeeld. We weten, wat betreft het ongeval Boslaan, dat de middenbermen niet zijn beveiligd door vangrails of New Jersey’s. Juist? Het is niet voor betwisting vatbaar dat we de reacties van bestuurders kennen bij het opmerken van een bemande of onbemande camera. De overheid is zich daarvan ook bewust. Aanrijdingen met verlichtingspalen en bomen zijn de wegbeheerders niet onbekend. Integendeel zelfs.

Kruispunten, bochten, bemande en onbemande camera’s enz… hebben een risico inhoudende factor. Heeft de overheid, verwijzend naar het ongeval Boslaan, ook de nodige veiligheidsvoorzieningen genomen in de omgeving van de onbemande camera’s?

Het lijkt me alvast aangewezen om op die risico inhoudende plaatsen een extra beveiligde infrastructuur aan te wenden. Bv, kreukelpalen die hun nut reeds lang hebben bewezen.

Om terug te komen op het soort wegbedekking. Een voorbeeld : Fluisterasfalt is een wegdekmengsel met een zeer open structuur. Hoewel de stroefheid in het begin door het aanwezige bindmiddel lager is dan bij een gewone asfaltverharding, is er een zeer gunstig effect op de geluidshinder en de waterafvoer. Opspattend water komt niet meer voor, behoudens tijdens zeer zware regenval. Het zicht wordt daardoor sterk verbeterd, maar men kan zich vragen stellen bij de verkeersveiligheid. Door het verbeterde zicht nemen ook de rijsnelheden toe, maar de stroefheid van het natte wegdek is gevoelig minder. Tevens vormt de stroefheid tijdens ijzelvorming een zeer kritiek punt. Het strooizout heeft namelijk de neiging om in de poriën van het wegdek afgevoerd te worden waardoor het echte oppervlak bij de geringste neerslag weer glad wordt.

Ik zal een paar ongevallen opwerpen inzake vangrails, Benny. Beoordeel aan de hand van de voorbeelden of uw visie nog stand houdt en wat u zou verkiezen van infrastructuur. En of de wegbeheerder geen ongevallen veroorzaakt door gebrek aan voldoende en zichtbare signalisatie van een aanwezige plaatssituatie…

Ondertussen nog iets gevonden in mijn archief : 

Citaat
Op een zondagavond verliest het slachtoffer de controle over zijn Harley Davidson wanneer hij een rotonde oprijdt te Ukkel. Hij wordt tegen een muurtje geslingerd van het eiland in het midden van de rotonde, dat getooid is met meerdere horizontaal en verticaal geplaatste megalieten. Door het ongeval is het slachtoffer verlamd aan beide benen. Vermits de wegbeheerder, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, absoluut geen aansprakelijkheid wenst te aanvaarden wordt de zaak ingeleid voor de burgerlijke rechtbank te Brussel.

De rechter heeft er talrijke studies op nagelezen over de aanleg van rotondes. Daaruit blijkt dat de bewuste rotonde door de aanwezigheid van het muurtje van 50 cm hoog en de versiering met de megalieten niet beantwoordt aan de normale eisen.

Voor hem is de rotonde aangetast door een ernstig gebrek. De schade van het slachtoffer zou niet dezelfde geweest zijn als de rotonde wel volgens de regels van de kunst was aangelegd.

De rechter legt de aansprakelijkheid voor het ongeval voor 20% bij het slachtoffer wegens controleverlies van zijn voertuig. De overige 80% zijn echter wel ten laste van de wegbeheerder.

Citaat van: Michel
En hoe men het dan nog "overleeft tegen een boom/paal aan 60-70-80-90 kmh"... mss een vbtje Wooter of Marc ? (de auto´s worden steeds veiliger...

Het is een feit dat in een aanrijding een voertuig meestal niet ter plaatse stilvalt, Michel. Vervolgens zelf nog over een zekere afstand verder schuift naar zijn eindpositie. Vandaar dat bij de beoordeling van de gevolgen van de aanrijdingsnelheid van een voertuig op gebied van verwondingen van de inzittenden een wezenlijk onderscheid dient gemaakt. Dit tussen de aanrijdingsnelheid van een voertuig en de snelheidsvermindering van een voertuig. Het is de snelheidsvermindering van het voertuig in de aanrijding dat een belangrijke bijdrage levert. Dit in de graad en de ernst van de verwondingen van de inzittenden.

De meerkost van het plaatsen van de kreukelpalen bij de heraanleg van wegen, is te verwaarlozen. Ter vergelijking met de maatschappelijke kosten die een eventuele aanrijding met een klassieke paal met zich meebrengt. Bij een aanrijding remt de kreukelpaal de snelheid van de wagen op een gecontroleerde wijze af. Zo wordt de impact van de aanrijding verzacht. De paal buigt helemaal mee, waardoor de passagiersruimte van de auto nagenoeg onbeschadigd blijft.

Bij frontale aanrijdingen wordt het motorblok ook niet binnenwaarts in de passagierskooi geduwd. De meeste verlichtingspalen die nu langs de wegen staan, zijn starre constructies die een wagen letterlijk in twee delen doet scheuren bij een zware laterale aanrijding.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: zondag 04 januari 2009 - 21:41:09 »
Citaat
Het is niet voor betwisting vatbaar dat we de reacties van bestuurders kennen bij het opmerken van een bemande of onbemande camera. De overheid is zich daarvan ook bewust. Aanrijdingen met verlichtingspalen en bomen zijn de wegbeheerders niet onbekend. Integendeel zelfs.

Waarom schrikken mensen van een flitspaal ?
1) omdat ze op dat moment niet weten hoe hard ze mogen rijden ?
2) omdat ze op dat moment niet weten hoe hard ze eigenlijk aan het rijden zijn ?
3) omdat ze goed genoeg weten dat ze te hard rijden ?

Ik zie op dit moment geen andere reden om te schrikken van zo een ding en in alle 3 de gevallen is de bestuurder diegene die beter had moeten weten tenzij onder punt één de snelheidbeperking niet goed was aangegeven.

Citaat
Heeft de overheid, verwijzend naar het ongeval Boslaan, ook de nodige veiligheidsvoorzieningen genomen in de omgeving van de onbemande camera’s?

Stel dat daar alle veiligheidsvoorzieningen die je maar wenste wel aanwezig zijn maar de persoon die verschrikt knalt tegen een ander voertuig en daarin sterft er iemand is de overheid dan ook nog de schuld ?

Ik heb reeds aangegeven dat de snelheidbeperkingen dikwijls belachelijk laag liggen maar het neemt niet weg dat als je ze naleeft geen enkele reden hebt om te schrikken van een paal of wat dan ook.

De stelling als er voldoende veiligheidsvoorzieningen waren was er misschien geen dode gevallen klopt maar half want voor hetzelfde geld neem het voertuig daartegen een ander voertuig in dezelfde rijrichting mee (het is dus een 2x2) en vallen er nog meer doden, daartegen als de bestuurder niet hoefde te schrikken en het vooral niet gedaan had was er totaal niets gebeurd.

« Laatst bewerkt op: zondag 04 januari 2009 - 21:42:52 door benny stinkens »