Vreemd. Er worden in Belgë, naast ongevaarlijke overtredingen van de maximum toegelaten snelheid, enorm veel zeer gevaarlijke overtredingen gepleegd. Deze laatste vindt men blijkbaar wel aanvaardbaar. Want er wordt haast niet tegen opgetreden. En als je er zo een overtreder op wijst, krijg je in het beste geval een opgestoken middenvinger te zien, maar kan het ook zijn dat hij je van de weg rijdt en je in het ziekenhuis slaat.
Inderdaad. Maar wees gerust, Benny: ik ben geen wegpiraat. Jij hebt het recht om niet sneller dan toegestaan te rijden. Ik zal dan ook al van ver vertragen en voldoende afstand houden.
Maar begeef je niet naar die linker rijstrook tegen 120 km/h als ik daar tegen 180 km/h kom aangereden en nog amper 50 meter van jou verwijderd ben. Het verkeersreglement schrijft immers niet voor dat je, bij het veranderen van rijstrook, alleen maar voorrang moet verlenen aan bestuurders die niet sneller dan toegestaan rijden.
Is ook mijn mening.
Niet dat ik een aanbevolen-130 kmh in Be wil, daarvoor hebben we teveel achterstand opgelopen qua snelweg-infra en -onderhoud, en de modale Be-bestuurders kunnen nog moeilijk met hogere snelheidsverschillen en de nodige veiligheidsafstand omgaan (bij 120 hebben ze al problemen met afstand houden en spiegelen);
men kan de modale Belg ook aangepaste-snelheid-rijvaardig-afgestompt noemen; behalve de Belgen die zeer regelmatig wat vlotter rijden op de
Autobahn/Landstrasse, hé guys

.
Soit, ik heb nog intens 1,5 jaar snelheidsonbeperkte Be-snelwegen meegemaakt vóór de oliecrisis, als ik de verkeersdodenstatistieken van toen tussen Be en D vergelijk was Be toen zelfs
veel veiliger als D (vb NRW) betreft verkeersdoden/inwoners. (
Alte Kühe... 
)
(En ja, ondanks vele Belgen toen hun rijbewijs kregen met enkel een "streng" theorie-examen te lukken...

)
Nu is D qua verkeersdoden/inwoners bijna dubbel zo veilig... (edit: NRW meer als dubbel) ik ben er dus zeker van dat "ze" hier "verkeersveiligheid" totaal verwaarloosd hebben.
Edit: cijfers 1970- toen was er ook nog geen gordelplicht in beide landen, amper alcoholcontrole, amper snelheidsbeperkingen/handhaving... enz... -
Be 1400 verkeersdoden/9,6 milj inw =
14,6 verkeersdoden/100.000 inwoners
NRW 4632 verkeersdoden/ 17 milj inw. =
27,2 verkeersdoden/100.000 inw.
cijfers 2007:Be 1067/ 10,6 milj = 10 verkeersdoden/100.000 inw.
NRW 741/ 18 milj = 4,1/100.000 inw.http://www.lds.nrw.de/statistik/n/daten/eckdaten/r321unfall.htmlhttp://statbel.fgov.be/downloads/accidents_dossier_2007_nl.xls(respect. inwoners ook uit officiële ref)