Auteur Topic: verlaten bushalte buiten bbk  (gelezen 17311 keer)

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: verlaten bushalte buiten bbk
« Reactie #60 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 17:39:06 »
ik heb daar ook geen probleem mee
liever zo dan anders
het is jammer dat hij wegblijft, maar hij weet beter
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 00:42:28 »
Ik ben nu pas eens gaan kijken naar de draad bij Wegcode, en het is toch weer wel God geklaagd wat ik daar nu weer maar eens zie staan:

Citaat van: Rik D'huyvetters
Praktisch gezien betekent dat dat de bus niet mag vertrekken zolang hij ingehaald wordt.

Hoe is dat nu toch mogelijk om zoiets uit te kramen? Als de bus niet vertrekt, is ze een gestopt, stilstaand of geparkeerd voertuig. En zo een voertuig kun je niet inhalen. Als je er langsheen rijdt, is dat voorbijrijden, niet inhalen.

Het is al vele jaren hemeltergend hoe slordig daar soms vragen beantwoord worden.

Vroeger zou ik Dirk Deckx daar met een vriendelijk mailtje op gewezen hebben.

Sinds Wegcode evenwel verkozen heeft om onenigheden op te lossen met bedreigingen van een advocaat, moeten ze van mijn kant uiteraard op geen enkele goodwill meer rekenen, integendeel.

Ze zijn jarenlang de eersten geweest om mij verwijten te maken als ik nog maar voorstelde om een geschil voor te leggen aan de rechter, maar uiteindelijk waren zij de eersten om zonder de minste verwittiging stappen in die richting te ondernemen. En ja, Dirk is een brave jongen, maar hij had zich toch weer maar eens laten meeslepen, want de advocaat handelde niet alleen voor de v.z.w. Wegcode, doch ook voor elk van haar bestuursleden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #62 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 09:29:17 »
Citaat van: Rik D'huyvetters
Praktisch gezien betekent dat dat de bus niet mag vertrekken zolang hij ingehaald wordt.
ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook die stelling aanhang
verander inhalen dan in voorbijrijden

mochten we over een gewoon personenvoertuig praten zou iedereen het er over eens zijn dat die moet blijven staan tot de ander weg is
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 10:03:31 »
Tja, een lapje stof meer of minder op de oplapdeken vh verkeersreglement, of zeggen we een gat meer wat niet opgelapt wordt... ;
voor de 1 maart 2007 was er betreffende nochtans geen vuiltje in de lucht:

Citaat
K.B. van 29 januari 2007 tot wijziging van de Wegcode
http://www.strada.be/staatsblad/link.php?blz=58176&jaar=2002&seq=1
Bij K.B. van 29 januari 2007 heeft de wetgever gesleuteld aan de Wegcode (K.B.
1 december 1975, B.S. 9 december 1975).
De wijzigingen zullen vanaf 1 maart 2007 in werking treden.

II. Wijziging van de bepalingen m.b.t. het uitvoeren van een manoeuvre
Overeenkomst artikel 12.4. van de Wegcode dient een bestuurder die een manoeuvre uitvoert voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers.

Artikel 12.4. van de Wegcode somde meteen een aantal voorbeelden van manoeuvres op:
“van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen”.

Thans worden twee van deze voorbeelden geschrapt: het oversteken van een gedeelte van de openbare weg dat niet voor de bestuurder is voorbehouden, zoals een voetpad dat de rijbaan oversteekt of een fietspad, en het opnieuw in beweging brengen van zijn voertuig.
Deze handelingen worden niet langer als een manoeuvre beschouwd.

Met welke reden, of met welk motief om de verkeersveiligheid te verbeteren, vraagt wel iedereen zich af ?

Welke duidelijke regel komt in de plaats ?
Het spreekt voor zichzelf dat als men eens terug in beweging is na gestopt te zijn, er wel van ingehaald worden sprake is.

Is er dan ergens een verwijzing dat dan Art 16.7 voldoende is ?
Citaat
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
???

en Cassatie is verleden tijd... of hebben die na betreffende data nog iets te zeggen ?
Citaat
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver .
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 januari 2009 - 10:09:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #64 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 18:21:39 »

"en het opnieuw in beweging van zijn voertuig is geschrapt" (maneuvers)

Dit deel zou op een bepaalde manier moeten herzien worden in de wegcode. (alleen maar voor de duidelijkheid)

Stoppen, stilstaan, parkeren.

Na stoppen blijven alle voorrangsregels van kracht.  (men blijft deelnemen aan het verkeer, men stopt om iemand voor te laten of aan een rood licht, een stopbord, in de file enz)

Na parkeren of stilstaan voorrang verlenen aan al de andere weggebruikers alvorens uw voertuig in beweging te brengen.
(men brengt zijn voertuig terug in het verkeer en men verleent aldus voorrang aan alle andere weggebruikers)

Men stopt niet om iemand te laten uitstappen, men staat dan stil.

De bus die de halte verlaat vertrekt uit stilstand en moet aldus voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers behalve in de bbk.

Wat denken jullie ervan?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #65 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 19:12:38 »
Wat denken jullie ervan?
Verkeersreglementen genoeg om als vb te nemen.
bvb het Duitse StVO maakt een verschil tussen inhalen en voorbijrijden in afzonderlijke § 5 en § 6.
http://www.sicherestrassen.de/_StVO.htm   / klik op betreffende §-en

En het Verwaltungsvorschrift (VwV) zur Straßenverkehrsordnung (StVO) legt het nog eens uit als de toepassing in de praktijk uitzonderingen bevat, want voorbijrijden kan -uitzonderlijk- wel inhalen zijn:

Citaat
http://www.sicherestrassen.de/_VwV.htm  / klik op betreffende §-en

Zu § 5 Überholen und § 6 Vorbeifahren
1 An Teilnehmern des Fahrbahnverkehrs, die sich in der gleichen Richtung weiterbewegen wollen, aber warten müssen, wird nicht vorbeigefahren; sie werden überholt. Wer durch die Verkehrslage oder durch eine Anordnung aufgehalten ist, der wartet.

Vrij vertaald:
Citaat
Betreft § 5 Inhalen en § 6 Voorbijrijden
1 Aan rijbaangebruikers, die zich in dezelfde richting willen verder bewegen, maar moeten wachten, wordt niet voorbijgereden;
 ze worden ingehaald. Wie door de verkeerssituatie of door een verordening opgehouden wordt, is wachtende.

Dus hier staat duidelijk op papier dat men in dit geval als wachtende ingehaald wordt en de duidelijke inhaalregel(s) van toepassing zijn:
ins bijzonder §5 (6)
Citaat
§ 5 Überholen
(1) - (5)
(6)
 Wer überholt wird, darf seine Geschwindigkeit nicht erhöhen. Der Führer eines langsameren Fahrzeugs muss seine Geschwindigkeit an geeigneter Stelle ermäßigen, notfalls warten, wenn nur so mehreren unmittelbar folgenden Fahrzeugen das Überholen möglich ist. Hierzu können auch geeignete Seitenstreifen in Anspruch genommen werden; das gilt nicht auf Autobahnen.
vertaald:
Citaat
(6) Wie ingehaald wordt, mag zijn snelheid niet verhogen. De bestuurder van een langzamer voertuig moet zijn snelheid op een geschikte plaats matigen, desnoods wachten, wanneer alleen zo meerdere onmiddelbaar volgende voertuigen het inhalen mogelijk gemaakt wordt. Hierbij kan ook een geschikte "zijstrook" voor gebruikt worden; dit geldt niet op snelwegen.

Vergelijk dit met onze lappendeken:
Citaat
16.1. Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
en cassatie in 2006...
Citaat
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver .
en dan de schrapping in 2007...
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.  ??
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
  ???
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 januari 2009 - 19:27:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #66 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 20:03:52 »
"verkeersreglementen genoeg om als vb. te nemen."

ALS HET MAAR DUIDELIJK IS

« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 januari 2009 - 20:08:55 door mazda »

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #67 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:16:42 »
De term inzonderheid heeft als synoniemen: bepaaldelijk, in het bijzonder, met name, speciaal, vooral, voornamelijk. Daaruit blijkt dat de opsomming van manoeuvers in het verkeersreglement niet limitatief is. Niet enkel de opgegeven verkeersbewegingen kunnen dus als manoeuver beschouwd worden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #68 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:29:14 »
De term inzonderheid heeft als synoniemen: bepaaldelijk, in het bijzonder, met name, speciaal, vooral, voornamelijk. Daaruit blijkt dat de opsomming van manoeuvers in het verkeersreglement niet limitatief is. Niet enkel de opgegeven verkeersbewegingen kunnen dus als manoeuver beschouwd worden.

Idd, eens te raar dat er dan 2 zaken geschrapt worden... hoe kan men eigenlijk weten dat die zeker geen maneuver meer zijn ?
zeker het laatste "zijn voertuig opnieuw in beweging brengen"... voor mij blijft dat dus een "maneuver"...  ;D

En voor U, Kunde ?

Citaat
Bij K.B. van 29 januari 2007 heeft de wetgever gesleuteld aan de Wegcode (K.B.
1 december 1975, B.S. 9 december 1975).
De wijzigingen zullen vanaf 1 maart 2007 in werking treden.

II. Wijziging van de bepalingen m.b.t. het uitvoeren van een manoeuvre
Overeenkomst artikel 12.4. van de Wegcode dient een bestuurder die een manoeuvre uitvoert voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers.

Artikel 12.4. van de Wegcode somde meteen een aantal voorbeelden van manoeuvres op:
“van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen”.

Thans worden twee van deze voorbeelden geschrapt: het oversteken van een gedeelte van de openbare weg dat niet voor de bestuurder is voorbehouden, zoals een voetpad dat de rijbaan oversteekt of een fietspad, en het opnieuw in beweging brengen van zijn voertuig.
Deze handelingen worden niet langer als een manoeuvre beschouwd.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:33:02 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #69 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 11:33:34 »
Voor mij blijft het een manoeuver; ik beschouw het als het verlaten van een parkeerplaats.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #70 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 11:55:46 »
Voor mij blijft het een manoeuver; ik beschouw het als het verlaten van een parkeerplaats.
Voor mij ook, maar niet om die reden.

Dat is parkeren  ;)
© Koning Willem I