het antwoord op al je vragen is al gegeven
de auto mag de bus voorbij rijden als die stilstaat
als de bus zich in beweging zet, wordt dat voorbijrijden ineens inhalen
de bus mag op dat moment zijn snelheid niet opdrijven zolang dat inhaalmaneuver niet beëindigd is
het is redelijk duidelijk inde wegcode, maar ge moet het willen zien
Ik volg Sniper, ttz ik schreef het al:
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
De bus mag zijn snelheid niet opvoeren... en eens 0,1 kmh is het snelheid, en diegene op de linkerstrook is aan ´t inhalen. Dus moet hij quasi blijven staan (of tenminste zo traag vertrekken), zodat de inhalende niet in gevaar gebracht wordt door zijn inhaalweg in te korten ...
Mazda, van voorrang is idd nergens sprake, en idd het maneuver hebben ze geschrapt.
Blijft natuurlijk een rare kemel van cassatie die zegt dat:
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver
Maar cassatie spreekt hier niet van voorrang of wie of welke weggebruiker voorrang heeft, enkel van een (inhaal)maneuver
.Maar wat schrijft Inazuma dan allemaal???
Ja, ik denk dat Inazuma daar niet meer gaat op antwoorden
Ik zal eens proberen, of een voorrangsregel hier relevant is:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De stilstaande bus komt niet van rechts,
maar staat op het punt links ingehaald te worden, dan moet hij zich houden aan de inhaalregel Art 16.7.
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Welke
andere weggebruikers,
allemaal ? Neen, -als er geen kp vvr zijn of andere regels- alleen die die zijn inhaalmaneuver betreffen ( Art 16.4 a) tegenverkeer, en b) al ingehaald worden)
Hey, daar rijdt nog een fietser op het fietspad rechts vd stilstaande bus, stel voor die steekt achter de bus de weg over hij komt van rechts... , Er is geen fietspad, daar staat een fiets stil aan de rechterrand vd weg... die mag zich dan voor mijn auto ingooien want ik wil hem voorbijrijden = maneuver = geen voorrang op de zelfmoordfietser, neen toch 2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg...
Hey, daar staat een auto/bus stil op mijn rijvak (panne ? in - uitladen ? Halte ? Whatever), ik heb geen tegenverkeer en ik wordt niet zelf ingehaald, dan haal ik toch in hé. Is het duidelijke bushalte op de weg, kijk ik wat de bus doet, zodat ik me hou aan de inhaalregels.
Is het een stilstaande auto, kan hij tegen Art 10 verstoten (behalve als hij daar mag stilstaan of parkeren)
Ja als ik inhaal of voorbijrijdt en "volgens Cassatie een (inhaal)maneuver uitvoer", moet ik voorrang verlenen aan het tegenverkeer (1), en ik mag zelf al niet ingehaald worden, dus diegene die me reeds aan ´t inhalen is doet als eerste een maneuver, en die heeft voorrang op mij (2) die een maneuver wil doen door de nog stilstaande bus te willen voorbijrijden/ inhalen als de bus 1 mm beweegt...
Deze (1)+(2) "voorrangsregels" staan weer bij de inhaalregels respect. Art 16.4 a) + b), waar men niet expliciet van voorrang spreekt maar toch anderen eerst moet laten voorgaan of voorrang geven vooraleer men inhaalt.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden; (1)
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen; (2)
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden. + Cassatie ....
Dus 16.4 b) zegt wie het eerst inhaalt en inhalende is - of een maneuver doet - , heeft voorrang op zijn voorligger die hij inhaalt maar die ook een (inhaal) maneuver wil doen, maar geen doet.
Stel voor ge wilt een stilstaande bus die op het punt staat te vertrekken - maar ge weet het niet - voorbijrijden/inhalen dus ge doet een maneuver, de bus doet geen maneuver (geschrapt).
Dus diegene die een maneuver doet, kan voorrang hebben op iemand die geen maneuver doet.
Volgt ge deze wat (te ver) gezochte redenering ?Volgens mij volstaat (voorlopig) Art 16.7, Mazda.