Auteur Topic: verlaten bushalte buiten bbk  (gelezen 17310 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: verlaten bushalte buiten bbk
« Reactie #15 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 00:27:10 »
Jan met de pet moet vooral onthouden dat hij een voetganger niet in gevaar mag brengen door deze uit te nodigen over te steken terwijl het voorspelbaar is dat een andere bestuurder, in de tweede rijstrook bv., niet zal stoppen en dus ter hoogte van de oversteek zal voorbij steken.

Dit lijkt me een zeer nuttig advies vanuit defensief rijgedrag.

Alleen komt het er op juridisch vlak op neer dat je tegen die voetganger zegt: "Neen, ik verzaak aan mijn plicht om jou voorrang te verlenen, en dit in jouw belang, want anders ga je oversteken en aangereden worden door mijn achterligger, waarvan het voorspelbaar is dat hij jou geen voorrang gaat geven."

Ik betreur het dat je, met de veiligheid als hoogste prioriteit, ook in dit geval soms de wegcode moet overtreden, een boete riskeert, en aansprakelijk gesteld wordt als de voetganger tóch oversteekt en jij hem aanrijdt.

Uiteindelijk moet je toch wel een regelrechte wegpiraat zijn om niet te stoppen voor een oversteekplaats voor voetgangers als een andere bestuurder dat al wel gedaan heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 18:12:57 »
Stel dat je net komt aangereden op het moment dat die bus vertrekt.  Buiten bbk welteverstaan.
Welk maneuver voert die bus dan uit?  Die vertrekt en rijdt gewoon rechtdoor.

Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver .
Weinig reden waarom dat ingeval van 1 voertuig niet zo zou zijn.

Met de huidige wegcode en almaar meer haltes op de rijbaan ipv ernaast - kan je dus moeilijk anders stellen dan dat diegene die in die omstandigheden de bus voorbij rijdt, net diegene is die het maneuver doet ...
De bus verlaat ook geen parkeerplaats (een ongedefinieerd begrip overigens), maar zelfs als de bus een maneuver doet ... komt ze nog altijd van rechts.
De andere partij mag dan zelf geen maneuver doen.

Het afschaffen als maneuver van het weer vertrekken om de voorrang van rechts logischer te maken, is duidelijk zonder veel nadenken doorgevoerd .
« Laatst bewerkt op: zondag 25 januari 2009 - 18:34:30 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #17 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 18:15:43 »
Het Hof bedoelde dat een stilstaand voertuig niet ingehaald wordt maar voorbijgereden of -gestoken wordt. De wet voorziet dat het inhalen ter hoogte van een oversteek verboden is maar het Hof is van oordeel dat een stilstaand voertuig niet wordt ingehaald.........dus geen verbod aan een oversteek om voorbij te rijden of te steken.

Art 17.2.5 is dan ook volledig overbodig.
De verplichting te stoppen aan een zebrapad als er een voetganger oversteekt of wil oversteken bestaat namelijk al.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #18 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 20:05:02 »
Citaat
Het afschaffen als maneuver van het weer vertrekken om de voorrang van rechts logischer te maken, is duidelijk zonder veel nadenken doorgevoerd .
Dit vermijdt in ieder geval onrechtvaardige veroordelingen. Vroeger moest je bewijzen dat de voorrangsgerechtigde uit stilstand vertrokken was. Kon je dit niet was je de klos terwijl hij/zij wel degelijk uit stilstand vetrokken was. Nu moet je er niet meer over twisten: onvoorwaardelijke voorrang dus duidelijk voor iedereen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #19 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 20:07:47 »
Citaat
Ik betreur het dat je, met de veiligheid als hoogste prioriteit, ook in dit geval soms de wegcode moet overtreden, een boete riskeert, en aansprakelijk gesteld wordt als de voetganger tóch oversteekt en jij hem aanrijdt.
Uit de rechtspraak blijkt dat waken over de veiligheid van een voetganger primeert t.o.v. de plicht voorrang te verlenen. Anderzijds blijkt ook dat een voetganger zich niet op de rijbaan mag begeven als deze niet over voldoende afstand vrij is; de oversteek doet geen afbreuk aan dit principe.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 20:20:25 »
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver .
Weinig reden waarom dat ingeval van 1 voertuig niet zo zou zijn.
omdat een bus die uit een halte vertrekt niet gestopt was, maar stilstaand
en een stilstaand voertuig voorbij rijden is geen maneuver
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 20:44:23 »
Een geparkeerd of stilstaand voertuig voorbijrijden is geen maneuver en geen inhalen.
De bus staat niet geparkeerd en is niet gestopt.
De bus staat stil om passagiers te laten in- of uitstappen.
De halte ligt op de rijbaan buiten de bbk.
De weg heeft twee rijstroken, één in elke rijrichting, onderbroken strepen.

Ik wijk uit naar de linkse rijstrook om de bus die stilstaat met de pinker naar rechts op voorbij te rijden.
Hierbij houdt ik rekening met het achteropkomend verkeer en met eventuele tegenliggers.
De weg is volledig vrij.
Als ik ter hoogte van de achterkant van de bus ben op de linkse strook of rijhelft, vertrekt de bus.
Ondertussen zit ik naast de bus waardoor ik als enige oplossing mijn snelheid opvoer om zo snel mogelijk uit deze situatie te geraken.
Hierbij doe ik een snelheidsovertreding van ongeveer 20 km uur .
Ik ben de bus bijna voorbij als voor mij ineens een tegenligger opduikt, die gewoon uit een zijstraat de voorrangsweg is opgereden zonder te kijken of de weg ook rechts vrij is.
Die tegenligger begint dan doodleuk met zijn lichten te knipperen en obscene gebaren naar mij te maken.
Uiteindelijk vertraagt de tegenligger en gaat een stukje op de berm rechts van hem, waardoor ik het net haal.
De bus blijft gewoon optrekken en trekt zich van mij niets aan.
Het lijkt de buschauffeur zelfs te amuseren.
Eénmaal voorbij de bus begint die chauffeur met zijn lichten te pinken en gebaren te maken alsof ik een verkeersgevaarlijke gek ben.

Dien klacht in bij de lijn.
Weken later krijg ik antwoord.
Even slikken want de buschauffeur heeft een totaal andere verklaring afgelegd die niet strookt met de waarheid.
De lijn vraagt mij om in de toekomst wat voorzichtiger te zijn.
« Laatst bewerkt op: zondag 25 januari 2009 - 20:48:12 door mazda »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 00:10:01 »
zoals u het omschrijft heeft de busbestuurder zich schuldig gemaakt aan verschillende overtredingen
verzwarende omstandigheid is dat hij daardoor zelfs bijna een ongeval veroorzaakte

had ik het geweest, had hij ter plaatse zijn bus aan de kant kunnen zetten en wachten op bevoegde diensten (niet de inspectie van de lijn want die zijn niet bevoegd)
klacht wegens gevaarlijk rijgedrag en verkeersagressie om te beginnen
better a bad day at sea

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 00:51:49 »
Ik volg je sniper, maar hoe zet je zo'n bus aan de kant ? Zelfs al zou je dat lukken, wat doe je met de opgewonden passagiers die elk wel een versie van de feiten zal hebben ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 12:39:07 »
Ik volg je sniper, maar hoe zet je zo'n bus aan de kant ? Zelfs al zou je dat lukken, wat doe je met de opgewonden passagiers die elk wel een versie van de feiten zal hebben ?
ik stop er gewoon voor
en voor die pasagiers, moeten ze maar een vervangbus laten komen
ik neem verkeersagressie nu eenmaal ernstig
vooral als een bus als wapen gebruikt wordt
better a bad day at sea

wooter

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 13:09:25 »
... Politie komt ter plaatse, vraagt aan jou om de wagen te verplaatsen, de buschauffeur zegt tegen de agenten dat je een agressieveling bent, je wordt nogmaals gevraagd je wagen te verplaatsen en dan:
- ofwel verplaats je je wagen, en de bus vertrekt en jij krijgt een bolwassing van de politie tesamen met een factuur van De Lijn wegens het oponthoud
- ofwel verplaats je de wagen niet, en de agenten pakken je op wegens het niet gehoorzamen van een bevel van een bevoegd persoon en een hoop kermis verkopen, en krijg je later een factuur van De Lijn wegens het oponthoud, en enkele maanden rijverbod wegens verkeersagressie (je hebt je wagen nl. als wapen gebruikt; als hindernis voor de bus en zo de bus en haar reizigers als gijzelaars gebruikt).

Rij je gewoon door, kom je daarentegen wél netjes op tijd aan op je werk, en kost het je niks.

Ga in de wereld niet op zoek naar recht, hoop zéker niet op rechtvaardigheid maar probeer daarentegen zo min mogenlijk de problemen op te zoeken...

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 15:00:53 »

Rij je gewoon door, kom je daarentegen wél netjes op tijd aan op je werk, en kost het je niks.

Ga in de wereld niet op zoek naar recht, hoop zéker niet op rechtvaardigheid maar probeer daarentegen zo min mogenlijk de problemen op te zoeken...
waarom zou die ene agressieveling vrijuit mogen gaan omdat hij met een bus rijdt

(dit meen ik niet)dan moet men die arme jongen die vorige week een misstap maakte ook maar vlug loslaten, want allicht heeft iemand anders agressief geweest tegen hem (dit meen ik niet)

indien de politie geen onderzoek naar de waarheid doet, is er nog steeds com P
better a bad day at sea

wooter

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 15:56:50 »
Ik denk dat je beeld van een rechtvaardige wereld, met rechtvaardige rechters en politie erg naïef is...

Ik heb heel graag dat zo'n buschauffeur wordt aangepakt, maar ik ga daar zelf geen actie op ondernemen.  Terugschakelen en gas geven!

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 19:27:15 »
Ik denk dat je beeld van een rechtvaardige wereld, met rechtvaardige rechters en politie erg naïef is...

Ik heb heel graag dat zo'n buschauffeur wordt aangepakt, maar ik ga daar zelf geen actie op ondernemen.  Terugschakelen en gas geven!
Begrijpelijk.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: maandag 26 januari 2009 - 21:28:08 »

Begrijpelijk.
vind ik niet
langs de ene kant kafferen op iemand die niet direkt voorrang verleent, en langs de andere kant iemand die onterecht voorrang afdwingt met een bus een vrijgeleide geven
better a bad day at sea