Copie uit hoofdtopic Verkeersbeleid
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/790808/2009/03/24/Nieuwe-borden-op-gewestwegen-met-voorrang-van-rechts.dhtml
Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Zijn ze wakker geworden ? Gaan ze weginfra aanpakken ? Verkiezingskoorst ?
En nu dat ze wakker zijn, gaan ze die kruispuntjes waar veldwegen/doodlopende wegen/"boerenwegen" met amper verkeer die soms maar 2 meter breed zijn duidelijker VVR geven op gewestwegen/plaatselijke verbindingswegen/hoofdgemeentewegen die minstens 5 meter breed zijn...
Dus de stoppende traktor aan een T-kp blijft voorrang hebben op de (gehaaste) Lijnbus die 70 kmh en meer rijdt...
(bvb. rond mijn dorp gebeurt dit 12 maal op amper 6 km gemeenteweg 70 en 90 kmh !)
Noodroep:
Is er dan niemand of eender welke organisatie met invloed die die stomme B17-kp buiten de bbk eens eindelijk afschaft en er zelfverklarende voorrangswegen van maakt !

Zelfverklarend zijn ze al (als ze dubbel zo breed zijn zegt dat toch al genoeg)
Zijn die stomme politiekers dan nog nooit in UK gaan rijden ? Dat ze die kp waar geen B17 staan aanduidt met B17 is op zich OK en nobel (aanpassing verkeersreglement nodig), maar komt vooral de bordenfabrikant ten goede (sp.a-connecties ?), maar dan vraag ik me af waarom dat niet 30 jaar eerder gebeurd is als het de veiligheid zou dienen...
Dat ze die levende snelheidsremmers eens voorgoed in de vuilbak kieperen, nu ze toch een resolutie klaar hebben, volgens het Belang v L gesteunde door de CD&V en Open Vld.
Daar stond ook in:
dat gewestwegen 7,7 % van het wegennet uitmaken waar 6 % van alle ongevallen gebeurt.
Probleem zijn echter de gemeentewegen waar kleinere straten met voorrang op uitkomen: 90 % van onze wegen zijn gemeentewegen maar het percentage ongevallen bedraagt hier 87 %
"Vandaar de vraag om gemeentebesturen te stimuleren om deze kpn te inventariseren en te voorzien van dezelfde waarschuwingsborden" besluit Joris Vandenbroucke (sp.a). De resolutie zou vandaag goedgekeurd worden...
Ik neem aan dat het om de B17 gaat, de term "waarschuwingsborden" bestaat niet in de wegcode.
Artikel 67: Verkeersborden betreffende de voorrang

Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
WEER een gemiste kans...
Oplossing:
Ipv 2 nieuwe B17-borden te zetten, gewoon deze zetten op die kpn buiten bbk:

voor de 2-3 m brede totaal ondergeschikte zijweg.

voor de 5 m en + brede gemeenteweg.
Het mag dezelfde bordenfabrikant zijn

Voor mij mogen alle bestaande B17 op gemeentewegen buiten de bbk dezelfde procedure ondergaan.
(ik neem aan dat op provincie en N-wegen geen B17 staan...
)