Auteur Topic: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts  (gelezen 15619 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 13:45:04 »
Uit De Standaard:

Citaat

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Eerst maar klagen dat er te veel borden zijn en dan nog maar eens wat borden bijplaatsen !

Dit creëert zelfs gevaarlijke situaties. Op alle gewestwegen zal dus aangegeven worden waar er voorrang van rechts is, op de gemeentelijke wegen waarschijnlijk niet. Zo zullen bestuurders nog minder op de wegen zelf letten, maar enkel op de borden.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:16:20 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 14:14:32 »
Bovendien: op een weg waar 70 km/h toegestaan is, voorrang van rechts toepassen, lijkt me niet echt een goed idee.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 14:32:04 »
Copie uit hoofdtopic Verkeersbeleid

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/790808/2009/03/24/Nieuwe-borden-op-gewestwegen-met-voorrang-van-rechts.dhtml

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Zijn ze wakker geworden ? Gaan ze weginfra aanpakken ? Verkiezingskoorst ?

En nu dat ze wakker zijn, gaan ze die kruispuntjes waar veldwegen/doodlopende wegen/"boerenwegen" met amper verkeer die soms maar 2 meter breed zijn duidelijker VVR geven op gewestwegen/plaatselijke verbindingswegen/hoofdgemeentewegen die minstens 5 meter breed zijn...

Dus de stoppende traktor aan een T-kp blijft voorrang hebben op de (gehaaste) Lijnbus die 70 kmh en meer rijdt...
(bvb. rond mijn dorp gebeurt dit 12 maal op amper 6 km gemeenteweg 70 en 90 kmh !)

Noodroep:
Is er dan niemand of eender welke organisatie met invloed die die stomme B17-kp buiten de bbk eens eindelijk afschaft en er zelfverklarende voorrangswegen van maakt !  ??? ???
Zelfverklarend zijn ze al (als ze dubbel zo breed zijn zegt dat toch al genoeg)

Zijn die stomme politiekers dan nog nooit in UK gaan rijden ?

Dat ze die kp waar geen B17 staan aanduidt met B17 is op zich OK en nobel (aanpassing verkeersreglement nodig), maar komt vooral de bordenfabrikant ten goede (sp.a-connecties ?), maar dan vraag ik me af waarom dat niet 30 jaar eerder gebeurd is als het de veiligheid zou dienen...

Dat ze die levende snelheidsremmers eens voorgoed in de vuilbak kieperen, nu ze toch een resolutie klaar hebben, volgens het Belang v L gesteunde door de CD&V en Open Vld.
Daar stond ook in:

Citaat van: HBVL
dat gewestwegen 7,7 % van het wegennet uitmaken waar 6 % van alle ongevallen gebeurt.

Probleem zijn echter de gemeentewegen waar kleinere straten met voorrang op uitkomen: 90 % van onze wegen zijn gemeentewegen maar het percentage ongevallen bedraagt hier 87 %

"Vandaar de vraag om gemeentebesturen te stimuleren om deze kpn te inventariseren en te voorzien van dezelfde waarschuwingsborden" besluit Joris Vandenbroucke (sp.a). De resolutie zou vandaag goedgekeurd worden...

Ik neem aan dat het om de B17 gaat, de term "waarschuwingsborden" bestaat niet in de wegcode.
Citaat
Artikel 67: Verkeersborden betreffende de voorrang

Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

WEER een gemiste kans...

Oplossing:
Ipv 2 nieuwe B17-borden te zetten, gewoon deze zetten op die kpn buiten bbk:

voor de 2-3 m brede totaal ondergeschikte zijweg.

voor de 5 m en + brede gemeenteweg.

Het mag dezelfde bordenfabrikant zijn  ;D
Voor mij mogen alle bestaande B17 op gemeentewegen buiten de bbk dezelfde procedure ondergaan.
(ik neem aan dat op provincie en N-wegen geen B17 staan...  :o)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:16:43 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 14:49:21 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 16:38:34 »
Ik vrees dat mij geen lang leven gegund is. Hoe meer ik zulke zaken lees, hoe meer depressief ik word.

Laat het zover niet komen, Rafael.

Ik ben naar Bayern getrokken. Benny overweegt om naar Canada te emigreren. Joeri wil naar China. Nu jij nog, en dan zit er geen enkele beheerder c.q. noderator van Christophoros nog in België, en vergaderen we met videoconferencing.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 18:10:58 »
Deze 2 borden volstaan en zijn m.i. het duidelijkst voor alle weggebruikers:

Het eerste bord heeft als voordeel dat het makkelijk interpreteerbaar en sterk opvalt: oranje ruit = voorrangsweg. ik ken het verschil tussen deze en de Belgische B15A
Het tweede bord geeft duidelijker dan eender welk ander bord aan dat je moet stoppen en dat in meerdere talen.
Plaats bij elk kruispunt een van deze 2 borden en per ongeluk de voorrang negeren bestaat niet meer.
Bij gelijkwaardige kruisingen die overzichtelijk zijn kan je eventueel  plaatsen of geen bord plaatsen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 maart 2009 - 18:16:46 door BBB »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 20:23:09 »
Op wegen waar meer dan 50 km gereden mag worden is voorrang van rechts niet de juiste voorrangsregel.

Alle voorrangsregels moeten correct en zonder twijfel kunnen toegepast worden, ook de voorrang van rechts maar dan liefst alleen binnen bbk.

Men zou eigenlijk met één bord kunnen  toekomen om de voorrang te regelen.
Geen bord betekent dat je voorrang hebt.
Alle straten die uitkomen op een weg zonder borden krijgen een stopteken.
Op deze manier spaart men alle borden B9 en B15 uit, omgekeerde driehoeken schaffen we af en we plaatsen overal stopborden op de ondergeschikte wegen.
Voorrang van rechts schaffen we ook af.

Dan zal het voor iedereen duidelijk en aanvaardbaar zijn.

Maar zolang dit niet het geval is passen we de opgelegde regels correct toe zelfs al is de logica ver te zoeken.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 21:59:56 »
Men zou eigenlijk met één bord kunnen  toekomen om de voorrang te regelen.
Geen bord betekent dat je voorrang hebt.
Idd, de voorrangsweg heeft eigenlijk geen bord nodig als het kp zichtbaar is, op snelwegen en autowegen staan ook geen voorrangsborden aan elke oprit.

Bij gewone wegen is een B1 of B5 voor de zijweg voldoende, langs de voorrangsweg aan het kp kan men duidelijke markeringen zetten:

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 22:02:49 »
Ja hoor en als men zo eens een stopteken omver gereden heeft of het is weggewaaid of gepikt of men heeft het vergeten te plaatsen of noem maar op maar het staat er niet dan heb je 2 wegen waar geen borden staan maar wel veel brokken liggen  :-X

en bij sneeuw of vuil heb je alleen aan wegmarkeringen niets.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 22:12:07 »
en bij sneeuw of vuil heb je alleen aan wegmarkeringen niets.
Er is nog altijd het ene bord voor diegene die geen voorrang heeft (zoals op de besneeuwde snelweg/autoweg).
Geen bord is altijd voorrang "hebben".  ;)

De T-kruispunten zijn het duidelijkst (zelfs zonder borden), wie toch moet vertragen (komt van het | ) moet voorrang verlenen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 maart 2009 - 22:17:16 door Michel »
© Koning Willem I

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 22:15:38 »
Dan heb je mijn vorige post niet goed gelezen.
stel dat het bord om één of andere reden weg is (geloof me het kan gebeuren) dan heb je 2 wegen die voorrang "hebben" en zoals ik al schreef brokken op de weg liggen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 22:19:53 »
stel dat het bord om één of andere reden weg is (geloof me het kan gebeuren) dan heb je 2 wegen die voorrang "hebben" en zoals ik al schreef brokken op de weg liggen.
Tja, dan heb je gelijk.

Voor dat te vermijden mss dubbele borden zetten...  ;)   en dan kan het nog gebeuren dat ze alle vier weg zijn...

Houden we het toch maar op voor elke weg een bord, maar geen B17´s.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 maart 2009 - 22:22:37 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 22:50:51 »

Ik vind het geen goed voorbeeld.

Stel dat er nu een stopbord voor de een of andere reden weg is, heb je hetzelfde probleem want dan geldt de voorrang van rechts en op de dwarsstraat geldt de voorrang door een B9 of B15.
Dan hebben ze ook alletwee voorrang.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 25 maart 2009 - 00:58:23 »

Ik wil jou niet tegenspreken, hoor Benny, maar ik begrijp het ook niet goed.

Als er in de huidige situatie een B1 of B5 ontbreekt, gaat de weggebruiker er weliswaar niet van uit dat hij op een voorrangsweg rijdt, maar wel dat er aan het kruispunt voorrang van rechts geldt. Als de dwarsweg dan een voorrangsweg is, komen daar ook ongelukken van, niet? OK, misschien is de kans op een ongeval dan iets kleiner, omdat de bestuurder zal vertragen om eventueel zelf voorrang van rechts te verlenen, in plaats van door te vlammen omdat hij denkt dat hij op een voorrangsweg rijdt, maar toch... of ik in een rolstoel beland door een voertuig dat van links komt of door een voertuig dat van rechts komt, maakt me eigenlijk weinig uit.

wooter

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 25 maart 2009 - 10:15:59 »
op snelwegen en autowegen staan ook geen voorrangsborden aan elke oprit.
Toch wel.  Na elke oprit kan je een oranje ruit terugvinden.