Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 148561 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #120 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 17:11:23 »
Mooi werk. Mogelijke interpretatie.
Maar dit klopt niet als de horizontale rijbaan 10 meter breed zou zijn.
Veel bredere wegen heb ik al geargumenteerd, 1+1 smalle wegen zoals in deze gevallen (geen middenstrepen) zijn hoogstens 5,5 meter breed:
Citaat
http://www.wegen.vlaanderen.be/documenten/bouwklasse/smalle_wegen.php
Berekening: smalle wegen
Met dit formulier kunt u de bouwklasse berekenen van een smalle weg (een weg waarvan de totale breedte kleiner is dan 5,50 m).
(ik had ook een 4 m brede horizontale rijbaan kunnen nemen).

meer als 5-5,5 meter breed zoder rijvakken, hmm die wegen bestaan niet, Mazda.
Dus het klopt wel.

Bij de gewone bredere wegen met rijstroken mag je niet parkeren op de rijbaan; dan moeten we tekeninkskes met berm maken.  ;)
Die zijn ook meestal minstens 5,5 m breed of 2 x 2,75 m* rijvakken.

http://www.wegen.vlaanderen.be/documenten/bouwklasse/gewone_wegen.php
rijvakminimum: 3 m of smaller* tot 3,75 m rijvakken max bij autosnelwegen.

Citaat
Maar dit klopt niet als de horizontale rijbaan 10 meter breed zou zijn
Hoeft ook niet bij zo´n brede wegen kan je moeilijk hinderen op de berm, daarbij volstaat dan die 5 m regel altijd.  :-\

Hebben ze rijvakken, dan kan nog altijd  Art 24.7°....," behoudens plaatselijke reglementering " in werking treden, maar dan naast de rijbaan op de berm.
Is er geen plaatselijke reglementering blijft mijn 5 meter-interpretatie nog steeds geldig uiteraard is het dan nooit meer hinderend vanaf ca 6 m brede rijbanen als men dan nog op de berm mag parkeren (openbare weg incl berm ca 10 m).

bvb 10,5 m brede weg (~ 6,5 m rijbaan) met rijvakken en incl. gelijkgrondse berm, plaatsen # is nooit hinderend hoe zeer men de dwarswegen ook verschuift, want # tov d of f zal altijd 5 meter zijn, evenzo # van c en e.

c           d
                                            /           /
                                           /           /
________________________/           (___________________________
 berm              #|5m--------/           /--------5m|#                        
 -------------------------------/           /-------------------------------------------------              
                                                                                         B
    -   -    -     -     -    -    -    -    -     -    -    -    -    -    -    -   -  
    A
--------------------\           \-----------------------------------------------                                  
 ____#|5m--------\           \---------5m|#____________berm____
                            \           (
                             \           \
                              \           \
                             e            f
                ---           - --                          ---                ---

Citaat
______________\      \___________
       x  x  x  x <5M

_______________         __________
                          /       /
                         /       /
Stel dat een vrachtwagen van beneden komt en links wil afslaan, hoe los je het dan op?
Is ze 10 meter breed hoef je die "5 m-naastbijgelegen" er nooit bij te halen.
x op 5 meter zegt de regel. Dus men kan daar parkeren.

Of, je hebt een langsweg zonder rijstroken getekend, ik neem aan dat die max 5 meter breed is.
Pech voor de vrachtwagen, die zal wat berm of geparkeerde auto  ;D moeten meenemen...

Is de weg x m  breder ?, zal de vrachtwagen eventueel nog kunnen draaien, hangt ook vd vrachtwagen af.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 18:41:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #121 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 18:33:09 »
Al de werkelijke randen waarmee ik rekening hou liggen het dichtste bij de plaats waar ik wil parkeren, naastbij.
Antwoord van Inazuma.
Citaat
Je dient niet de werkelijke randen te volgen, maar hun verlengingen.
mazda:
Hier volg ik weer even niet.  Om de verlengingen te bepalen moet je toch rekening houden met de naastbijgelegen rand.
Op die manier ... dan klopt je redenering wat dat betreft.

Dus : de naastbijgelegen rand van een dwarsrijbaan nemen, daar de verlenging van doortrekken, en daar 5m vandaan blijven.
idd, dat wou ik eigenlijk tekenen in elk geval komt het ~ op hetzelfde neer als de # in de tekening, telkens ----5m---- van d en e.

kzal eens proberen, de verlenging een /- of \ -streepje door te trekken over de rijbaan:
Als de dwarswegen haaks op de langsweg staan komt het perfect overeen, bij schuine wegen is er x% afwijking tov de --------5m|

c            d
                                                 /           /
                                                /           /
     ________|----5m----|______/           (___________________________
                 #|      #|5m--------/           /--------5m|#                        B
                   |              \                     /    ___      |                                                                
A ________#|5m--------\          \--------5m|X____|#_________________
                                    \           (       |----5m----| # =berm
                                     \           \
                                      \           \
                                      e            f
___  
 X    } = breedte voertuig dat hinderend geparkeerd staat.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 18:53:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #122 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 20:59:52 »
Michel,

Waar haal je dat er geen straten bestaan die meer dan 5,5 m breedt zijn???? Sommige straten waarover ik spreek hebben zelfs tramsporen in het midden of een bijzondere overrijdbare bedding. Op de straten waar ik over spreek kan je zelfs inhalen zonder de tegenliggers te storen.

Dit is jou tekening waarop ik heb geantwoord over de naastbijgelegen rand.

c            d
                                                  /           /
                                                /           /
     ________________________/           (___________________________
                #|       #|5m--------/           /--------5m|#                        B
                  |                                            _        |                                                               
A________#|5m--------\           \--------5m|X____|#_________________
                                   \            (
                                    \            \
                                      \            \
                                      e              f
Jij hebt zelf geschreven dat die rijbaan 5 m breed is en de voertuigen staan duidelijk op de rijbaan.
Je schrijft dat als  X  5 m van f staat dat X dichter bij d staat omdat er maar 3 m vrije ruimte is.
En daarop heb ik geantwoord dat dit niet klopt als de horizontale rijbaan 10 m breed is want dan is  de afstand tussen X en d zowieso meer dan 5m.
En dan antwoord je mij dit??
Citaat:
Mazda:Maar dit klopt niet als de horizontale rijbaan 10 meter breed zou zijn
antwoord Michel:
Hoeft ook niet bij zo´n brede wegen kan je moeilijk hinderen op de berm, daarbij volstaat dan die 5 m regel altijd.   
antwoord:
Jij gaat er dus vanuit dat er bruikbare parkeerbermen moeten zijn omdat de rijbaan breedt is?
Het verbod telt trouwens ook op de berm.

Citaat mazda
______________\      \___________
       x  x  x  x <5M

_______________         __________
                          /       /
                         /       /
Stel dat een vrachtwagen van beneden komt en links wil afslaan, hoe los je het dan op?

antwoord Michel

NU NOG MOOIER.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #123 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 21:19:43 »
Michel,

Waar haal je dat er geen straten bestaan die meer dan 5,5 m breedt zijn???? Sommige straten waarover ik spreek hebben zelfs tramsporen in het midden of een bijzondere overrijdbare bedding. Op de straten waar ik over spreek kan je zelfs inhalen zonder de tegenliggers te storen.
Ik heb je toch de link gegeven van de bouwklassen, het gaat daar over rijstroken of rijvakken.
Smalle wegen volgens de link-bouwklassen hebben geen rijvakken volgens de link, dus je mag er op de rijbaan parkeren, daarover gaat het toch ook ?

Citaat
Dit is jou tekening waarop ik heb geantwoord over de naastbijgelegen rand.

c            d
                                                  /           /
                                                /           /
     ________________________/           (___________________________
                #|       #|5m--------/           /--------5m|#                        B
                  |                                            _        |                                                                
A________#|5m--------\           \--------5m|X____|#_________________
                                   \            (
                                    \            \
                                      \            \
                                      e              f
Jij hebt zelf geschreven dat die rijbaan 5 m breed is en de voertuigen staan duidelijk op de rijbaan.
Je schrijft dat als  X  5 m van f staat dat X dichter bij d staat omdat er maar 3 m vrije ruimte is.

En daarop heb ik geantwoord dat dit niet klopt als de horizontale rijbaan 10 m breed is want dan is  de afstand tussen X en d zowieso meer dan 5m.

Inderdaad, en waarom wordt voor jou die 5 meter weg plots 10 meter breed ?  ::)

Citaat
En dan antwoord je mij dit??
Citaat:
Mazda:Maar dit klopt niet als de horizontale rijbaan 10 meter breed zou zijn
antwoord Michel:
Hoeft ook niet bij zo´n brede wegen kan je moeilijk hinderen op de berm, daarbij volstaat dan die 5 m regel altijd.  :-\  
antwoord:
Jij gaat er dus vanuit dat er bruikbare parkeerbermen moeten zijn omdat de rijbaan breedt is?
Het verbod telt trouwens ook op de berm.
Je vergeet de smiley  :-\
Idd, wat is nu jouw probleem, bij 10 m brede wegen met kp verandert er toch niets aan de regel Art 24.7 waar je 5 m afstand moet houden van het kruispunt.  
En waarom begin je plots over 10 m brede wegen, als ik het probeer op 5 m brede ?

Citaat
Citaat mazda
______________\      \___________
       x  x  x  x <5M

_______________         __________
                          /       /
                         /       /

antwoord Michel
Citaat
NU NOG MOOIER.
Letterlijk mooier, idd.
Je begrijpt mijn uitdrukking niet, natuurlijk blijft 5 meter vanaf de naastbijgelegen dwarsweg de regel.
Ik heb je toch duidelijk aangetoond hoe ik de regel zie: # hindert niet, omdat hij altijd minstens op 5 meter van elk verlengde van elke dwarsrand staat.
Jouw X op 5 m van verlenging d niet (bovenste afbeelding), waarom antwoord je daar niet op ?  ???

We discussieren aan mekaar voorbij.
Ik heb 3 vraagstellingen adhv kruispunten afgebeeld en toch kun je er niet aan uit ?
Ik heb er zelfs een 4e afbeelding van een 10,5 m brede weg aan bijgevoegd - met berm - , en nog altijd niet...

5 meter afstand nemen van het ganse kruispunt, betekent van alle verlengdes van alle dwarsranden L of R 5 meter daarvan*, is dat nu zo moeilijk.  (op de rijbaan en op de berm*)

Ik geef het op met dat interpretatiegedoe, volgende kandidaat graag.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 21:45:25 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #124 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 21:52:42 »
 Inazuma,   
                                       a                    b
      ___________________/                   /_______________
                         X

__________________                   _________________
                               \                  \
                                c                  d

De horizontale rijbaan is 8 meter breed.  De auto X is  2 m breed. X  wil parkeren op 5 m van de verlenging vd naastbijgelegen rand vd dwarsrijbaan.

Welk is volgens jullie de naastbijgelegen rand die  X  moet verlengen om zijn 5 meter te bepalen?
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 22:37:08 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #125 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 22:04:00 »
Inazuma,
Kan je mij de officiele tekst geven van het verdrag dat Belgie ondertekend heeft waarin staat dat men in de nabijheid van kruispunten niet mag parkeren.
Met bron aub?

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #126 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 00:24:31 »
Inazuma,   
                                       a                    b
                         X

\                  \
                                c                  d

De horizontale rijbaan is 8 meter breed.  De auto X is  2 m breed. X  wil parkeren op 5 m van de verlenging vd naastbijgelegen rand vd dwarsrijbaan.

Welk is volgens jullie de naastbijgelegen rand die  X  moet verlengen om zijn 5 meter te bepalen?

ik zou zeggen c
er staat in art 24.7 nergens dat dit artikel vervalt bij een bepaalde breedte van de weg
de wegbeheerder kan (en zal wss) toelating geven om er te parkeren dmv borden
anders is er geen mogelijkheid
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #127 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 05:38:45 »
Inazuma,  
                                       a                    b
                         X

\                  \
                                c                  d

ik zou zeggen c
er staat in art 24.7 nergens dat dit artikel vervalt bij een bepaalde breedte van de weg
de wegbeheerder kan (en zal wss) toelating geven om er te parkeren dmv borden
anders is er geen mogelijkheid

Goeiemorgen allemaal,
De breedte van de weg speelt vooral een rol als ik jullie interpretatie van "naastbijgelegen" zou willen volgen.
Ik probeer jullie dus duidelijk te maken dat als je mij wil overtuigen dat "naastbijgelegen" ook aan de overkant zou kunnen liggen dat er zich een bijkomend probleem van interpretatie
voordoet.
Dit is de reden waarom wij al 9 bladzijden naast mekaar liggen praten.
De discussie of aan de overkant ook naastbijgelegen is kan zelfs niet gestart worden als jullie de basis  fout interpreteren.

Ik heb al meerdere malen geschreven dat "naastbijgelegen" bij rand hoort en niet bij verlenging.
Mijn probleem is om op T kruispunten de rand aan de overkant als "naastbijgelegen" te zien.
Maar als jullie op T kruispunten de rand aan de overkant als "naastbijgelegen" zien dan ging ik er zowieso vanuit dat jullie bij kruispunten met 4 toegangswegen toch minstens dezelfde visie zouden aanhouden. Maar dit blijkt niet zo te zijn.  Jullie slagen 2 zaken door mekaar waardoor het natuurlijk zeer moeilijk wordt om mij te overtuigen.
Werkelijke rand is verschillend van denkbeeldige verlenging.

antwoord op vraag.
Volgens mij is a toch duidelijk naastbijgelegen. X staat op5 m van a en als X mooi tegen de kant staat op 6m van c als ik goed kan rekenen 8 - 2 = 6.

Ander voorbeeld.
                              a         b
 _________________|         |____________

_______________            _____X_________
                          |          |
                          c          d

Met welke rand moet X rekening houden?

Ik geef dus toe dat het zou kunnen dat volgens jullie interpretatie van naastbijgelegen die jullie zelf niet begijpen de rand waarmee je rekening moet houden aan de overkant ligt op een voorwaarde dat het ofwel een kruispunt is met een vrij smalle rijbaan en met toekomende staten die in een bepaalde hoek liggen, of een T kruispunt.

Inazuma heeft dit wel begrepen blijkbaar.

« Antwoord #119 Gepost op: Gisteren om 16:41 »  

--------------------------------------------------------------------------------
Citaat van: mazda op Gisteren om 16:29
Al de werkelijke randen waarmee ik rekening hou liggen het dichtste bij de plaats waar ik wil parkeren, naastbij.
Antwoord van Inazuma.

Citaat
Je dient niet de werkelijke randen te volgen, maar hun verlengingen.
mazda:
Hier volg ik weer even niet.  Om de verlengingen te bepalen moet je toch rekening houden met de naastbijgelegen rand.

Op die manier ... dan klopt je redenering wat dat betreft.

Dus : de naastbijgelegen rand van een dwarsrijbaan nemen, daar de verlenging van doortrekken, en daar 5m vandaan blijven.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2009 - 06:34:24 door mazda »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #128 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 09:36:15 »
De breedte van de weg speelt vooral een rol als ik jullie interpretatie van "naastbijgelegen" zou willen volgen.
Ik probeer jullie dus duidelijk te maken dat als je mij wil overtuigen dat "naastbijgelegen" ook aan de overkant zou kunnen liggen dat er zich een bijkomend probleem van interpretatie
voordoet.
de reden is omdat je te veel focust op  het woord naastbijgelegen en de eerste woorden van art 24.7 vergeet
Citaat
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
als je er dan de definite van een kruispunt bijneemt zie je dat dit over de volledig breedte van de weg gaat
als de weg breed genoeg is , is het aan de wegbeheerder om dmv borden het parkeren wel toe te laten
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #129 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 11:57:43 »
Citaat

;D      Simpel    ;)                      
                                            a                      b
                                              | ?              ? |
                                              |                   |          
                                              \                   |
                                               )                  |
                                              /          .         \  
                                             /          / \         \
_______________________c_/          /__\         \_d_______________________________
                        ?                                                           ?          
   ^                                                                                                         ^
   |                                                                                                          |
7,5 m breedte                                                                                   5,5 m breed
   |                                                      _________?____________________|_________
_________?__________                      /  f
                                e \        ^         (
                                    \        ^         \
                                     \                   \
                                      )                   )
                                     /                   /
                                    /                   /    
                                   /                   /
                                  /  ?            ?  /
                               g                      h
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2009 - 13:58:31 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #130 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 13:48:17 »
Inazuma,
Kan je mij de officiele tekst geven van het verdrag dat Belgie ondertekend heeft waarin staat dat men in de nabijheid van kruispunten niet mag parkeren.
Met bron aub?
Die tekst staat in deze draad al ...

Juridat.be

8 NOVEMBER 1968. - VERDRAG INZAKE HET WEGVERKEER

Art.  23. Stilstaan en parkeren.
3.   c) Het parkeren van een voertuig op de rijbaan is verboden :
  (i) in de nabijheid van de overwegen, kruispunten en autobus-, trolleybus- of tramhalten en wel binnen de door de nationale wetgeving voorgeschreven afstanden;
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #131 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 16:07:22 »
voordoet.
de reden is omdat je te veel focust op  het woord naastbijgelegen en de eerste woorden van art 24.7 vergeet
Citaat
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
als je er dan de definite van een kruispunt bijneemt zie je dat dit over de volledig breedte van de weg gaat
als de weg breed genoeg is , is het aan de wegbeheerder om dmv borden het parkeren wel toe te laten

Je kan aan de werkelijke rand niets veranderen.
Dat is toch de evidentie zelf.   Je zoekt de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan tov de plaats waar je wil parkeren en als je die bepaald hebt dan pas  kan je hem denkbeeldig verlengen om je vijf meter te bepalen.   Tov de plaats waar je wil parkeren is maar één rand die gebruikt kan worden om denkbeeldig te verlengen.

Ik heb dit al in alle mogelijke zinsconstrukties proberen uit te leggen maar als jullie bewust niet willen begrijpen wat ik schrijf dan kan ik er spijtig genoeg niets aan veranderen.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #132 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 16:28:59 »
 Je zoekt de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan tov de plaats waar je wil parkeren en als je die bepaald hebt dan pas  kan je hem denkbeeldig verlengen om je vijf meter te bepalen.   Tov de plaats waar je wil parkeren is maar één rand die gebruikt kan worden om denkbeeldig te verlengen.       
ik zou zeggen, je bent helemaal juist op een klein detail na
Je zoekt op het kruispunt de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan (links en/of rechts)* tov de plaats waar je wil parkeren en als je die bepaald hebt dan pas  kan je hem denkbeeldig verlengen om je vijf meter te bepalen.

het gaat hem dus over parkeren in de omgeving van kruispunten
een kruispunt gaat over de hele breedte van de rijbaan
de verlenging loopt dus ook door over het kruispunt zou je denken

er staat
"7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;"
ik zie nergens links of rechts staan
de dwarsrijbaan is dus de rijbaan waarmee jouw rijbaan een kruispunt vormt
daarvan de naastbijgelegen rand (die dichtst bij jou)
en die verlengen tot over het kruispunt
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #133 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 18:32:12 »
Zo ?
Citaat

# = 5 m van het kruispunt, ook als de langsweg weg 8-12 m breed wordt   ;)                    

a                       b
                                             |          C         |
                                             |                     |          
                                              \                    |
                                               )                   |
                                              /          .          \  
                                             /          / \          \
_______________________c_/          /__\          \_d_______________________________
             #|-  - 5m  -  - |                                    | -  - 5m -  -|#                    
  ^                              |                                    |                                         ^
   |    A                        |        "de plaats"          |                           B             |
7,5 m breed                 |                                    |                                   5,5 m breed
   |                              |                      ________| -  - 5m -  -|#____________|_________
_ |_____#|-  - 5m  -  - |                     / f  
                                e \        ^         (
                                    \        ^         \
                                     \                   \
                                      )                   )  
                                     /        D         /
                                    /                   /    
                                   /                   /
                                  /                   /
                               g                      h

2.9. "Kruispunt" : de plaats  waar twee of meer openbare wegen (A,B,C,D) samenlopen.

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod  
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan: d als men vanuit richting B, e vanuit richting A.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2009 - 18:36:38 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #134 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 19:28:19 »
                                      a                       b
                                             |          C         |
                                             |                     |         
                                              \                    |
                                               )                   |
                                              /          .          \ 
                                             /          / \          \
_______________________c_/          /__\          \_d_______________________________
                              Y                                                   X                   
  ^                              |                                    |                                         ^
   |    A                        |        "   de plaats"          |                           B             |
7,5 m breed                 |                                    |                                   5,5 m breed
   |                              |                      ________|____ __Q__________________________
_ |_________Z_______ |                     / f 
                                e \        ^         (
                                    \        ^         \
                                     \                   \
                                      )                   )   
                                     /        D         /
                                    /                   /     
                                   /                   /
                                  /                   /
                               g                      h

Voertuig 2 m  breed.
X rijdt van B naar A en wil voor het kruispunt aan de rechterkant parkeren.  5m van verlenging van b blijven.
Y rijdt van B naar A  en wil voorbij het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5m van verlenging van a blijven.
Z rijdt van A naar B en wil voor het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5M  van verlenging van g blijven.
Q rijdt van A naar B en wil voorbij het kruispunt aan de rechterkant parkeren. 5M van verlenging van b blijven.