Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 148617 keer)

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #225 Gepost op: zondag 27 december 2009 - 10:21:54 »
2)Stel een rijbaan met denkbeeldige rand. ---------denkbeeldige rand van de rijbaan  ________________werkelijke rand van de rijbaan.

____________|         |____________
------------------           ---------------------

--------------------------------------------------------
___________X_____________________

Mag X parkeren? is dit plaatselijke reglementering?  Geen enkel verkeersbord inzake parkeren werd aangebracht
in belgie niet
verlenging loopt door over het 'kruispunt'
definitie daarvan is gekend
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #226 Gepost op: zondag 27 december 2009 - 14:11:21 »
2)Stel een rijbaan met denkbeeldige rand. ---------denkbeeldige rand van de rijbaan  ________________werkelijke rand van de rijbaan.

____________|         |____________
------------------           ---------------------

Mag X parkeren? is dit plaatselijke reglementering?  Geen enkel verkeersbord inzake parkeren werd aangebracht
De markering van de denkbeeldige rand van de rijbaan is een verkeersteken dat het parkeren aan de buitenzijde van de openbare weg toelaat - behalve op auto(snel)wegen.
De bepalingen van dit verkeersteken inzake parkeren gaan boven de verkeersregels.
Dit is dus plaatselijke reglementering inzake parkeren.

Als je gaat kijken in de praktijk, zullen deze wegmarkeringen zowat altijd een eind voor het kruispunt stoppen aan de kant van de dwarsstraat ; aan de overkant ervan en bij smalle straten worden zij onderbroken en is er dus geen parkeerzone.
« Laatst bewerkt op: zondag 27 december 2009 - 14:18:39 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #227 Gepost op: zondag 27 december 2009 - 14:15:10 »
De uitleg van Inazuma is dat als  je geen dwarsranden hebt aan de kant waar je wil parkeren dan is de rand aan de overkant naastbijgelegen.
"naastbijgelegen" is immers geen absolute term zoals "naastgelegen" of "aanliggend", het betekent gewoon "dichtstbij".
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #228 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 01:15:45 »
2)Stel een rijbaan met denkbeeldige rand. ---------denkbeeldige rand van de rijbaan  ________________werkelijke rand van de rijbaan.

____________|         |____________
------------------           ---------------------

Mag X parkeren? is dit plaatselijke reglementering?  Geen enkel verkeersbord inzake parkeren werd aangebracht
in belgie niet
verlenging loopt door over het 'kruispunt'
definitie daarvan is gekend
Antwoord: als er geen parkeerzone, denkbeeldige rand zou zijn mocht X niet parkeren omdat minder dan 5 m van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.
Nu met denkbeeldige doorgetrokken rand vallen we onder " behoudens plaatselijke reglementering"

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #229 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 14:13:37 »
De allerlaatste en dan stop ik er echt mee.
Citaat van: mazda op Zaterdag 26 December 2009 - 21:24:35 (GMT-1)
1)

Stel een openbare weg omvat drie rijbanen gescheiden door een middenberm in de bbk.
XXXXXXXXXXXX   groene middenbermen
< rijrichting
__________verhoogde rand, boordsteen.

dwars-
                           rijbaan
                          |      |
_______________|      |______________

<

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
<
>
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

>
___________________________________A

Mag ik parkeren aan de A zijde?  Er is geen enkel verkeersteken aangebracht.
antwoord Michel:
Ja, als men 3 m kan laten tot aan de onderste middenberm.

ANTWOORD:
MET DIT ANTWOORD SMIJT JE TEN EERSTE DE DEFINITIE VAN KRUISPUNT VOLGENS HET HOF VAN CASSATIE VOLLEDIG OVERBOORD
TEN TWEEDE GAAT DE VRAAG NOG ALTIJD OVER DE TOEPASSING VAN 24.7

Antwood op de vraag: De eigenlijke verscholen vraag bij deze schets is.  Hoever strekt het kruispunt zich uit?  Zie definitie Hof van cassatie zou ik zo zeggen. Waar mag men aan de A  zijde volgens 24.7  parkeren?  Niet op  minder dan 5 m van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan.  En die naastbijgelegen rand ligt aan de overkant van de straat want er zijn geen dwarsranden aan de A zijde. ( zie uitleg Inazuma)

Als jij aan de A zijde parkeert op minder dan 5m van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, zelfs al laat je 3m vrije ruimte tov de middenberm, dan sta je in overtreding volgens art 24.7.

En als je er volgens jou wel mag parkeren, dan wil ik het altijd nog eens hebben over de inhoud van de term "naastbijgelegen", de rode draad in dit topic.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2009 - 17:22:28 door mazda »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #230 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 21:05:14 »
Citaat van: mazda
DE WET IS ER VOOR DE MENS EN NIET ANDERSOM.
Daarom parkeer ik nog geregeld op de plaatsen waar de voertuigen X staan omdat er geen enkele reden is om dit niet te doen, behalve  de wegcode eventueel volgens Inazuma.
De agent die mij op die plaats  een boete  geeft voor art 24.7 is een domme kommaneuker. Art 24 spreekt in hoofdzaak over hinderen of in gevaar brengen. 
Citaat van: de wegcode
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

art 24 spreekt in hoofdzaak over stilstaan- en parkeerverbod waar de wetgever geoordeeld heeft dat dit hinderlijk kan zijn
als het op een bepaalde plek minder hinderlijk is, dan heeft de wegbeheerder de mogelijkheid om toch parkeren en stilstaan toe te laten
heeft de wegbeheerder dit niet toegelaten is het dat deze geoordeeld heeft dat het toch hinderlijk is
als wij er niet mee akkoord gaan kunnen we de wegbeheerder daarvan op de hoogte brengen en vragen dat hij dit aanpast
de aanpassingen die tegenwoordig uitgevoerd worden zijn echter het aanleggen van hindernissen, zodat art 24 weer zonder twijfel ten volle van toepassing is

better a bad day at sea

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #231 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 06:57:27 »
citaat:art 24 spreekt in hoofdzaak over stilstaan- en parkeerverbod waar de wetgever geoordeeld heeft dat dit hinderlijk kan zijn
als het op een bepaalde plek minder hinderlijk is, dan heeft de wegbeheerder de mogelijkheid om toch parkeren en stilstaan toe te laten
heeft de wegbeheerder dit niet toegelaten is het dat deze geoordeeld heeft dat het toch hinderlijk is

antwoord: de wegbeheerder is niet op de hoogte van het verbod aan de A zijde, navraag gedaan.  Heeft dus niet geoordeeld.
Wil aldus geen kosten doen om het officiel toe te laten, het wordt reeds toegelaten, enfin men verbaliseert er niet.

Citaat:
als wij er niet mee akkoord gaan kunnen we de wegbeheerder daarvan op de hoogte brengen en vragen dat hij dit aanpast
de aanpassingen die tegenwoordig uitgevoerd worden zijn echter het aanleggen van hindernissen, zodat art 24 weer zonder twijfel ten volle van toepassing is

antwoord: 24 ten volle van toepassing of net niet gezien de hindernissen.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #232 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 10:38:36 »
antwoord: de wegbeheerder is niet op de hoogte van het verbod aan de A zijde, navraag gedaan.  Heeft dus niet geoordeeld.
klinkt als de dienst stedenbouw in blankenberge
Citaat van: een ambtenaar op die dienst
wij moeten de wet toch niet kennen
better a bad day at sea

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #233 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 23:13:33 »
Citaat mazda:

De breedte van de weg speelt vooral een rol als ik jullie interpretatie van "naastbijgelegen" zou willen volgen.

Ik probeer jullie dus duidelijk te maken dat als je mij wil overtuigen dat "naastbijgelegen" ook aan de overkant zou kunnen liggen dat er zich een bijkomend probleem van interpretatie
voordoet.
Dit is de reden waarom wij al 9 bladzijden naast mekaar liggen praten.
De discussie of aan de overkant ook naastbijgelegen is kan zelfs niet gestart worden als jullie de basis  fout interpreteren.

Ik heb al meerdere malen geschreven dat "naastbijgelegen" bij rand hoort en niet bij verlenging.
Mijn probleem is om op T kruispunten de rand aan de overkant als "naastbijgelegen" te zien.
Maar als jullie op T kruispunten de rand aan de overkant als "naastbijgelegen" zien dan ging ik er zowieso vanuit dat jullie bij kruispunten met 4 toegangswegen toch minstens dezelfde visie zouden aanhouden. Maar dit blijkt niet zo te zijn.  Jullie slagen 2 zaken door mekaar waardoor het natuurlijk zeer moeilijk wordt om mij te overtuigen.
De werkelijke rand is verschillend van de denkbeeldige verlenging.

Inazuma heeft dit wel begrepen blijkbaar.

« Antwoord #119 Gepost op: Gisteren om 16:41 »  

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat Inazuma:
Je dient niet de werkelijke randen te volgen, maar hun verlengingen.
mazda:
Hier volg ik weer even niet.  Om de verlengingen te bepalen moet je toch rekening houden met de naastbijgelegen rand.
Antwoord Inazuma:
Op die manier ... dan klopt je redenering wat dat betreft.
Dus : de naastbijgelegen rand van een dwarsrijbaan nemen, daar de verlenging van doortrekken, en daar 5m vandaan blijven.

Antwoord:
Pas bij antwoord 119 heeft Inazuma mijn uitleg over 24.7 verstaan.  Daarvoor  sprak iedereen, zowel Inazuma over de naastbijgelegen verlenging.
Inazuma zijn antwoord op dit nieuwe gegeven was: Als er geen dwarsranden zijn aan de kant waar je wil parkeren dan moet je rekening houden met de dwarsranden aan de overkant van de straat want die zijn dan naastbijgelegen.
Dit antwoord gaf aan dat hij mij duidelijk begrepen had en dat dit misschien wel een mogelijke interpretatie kon zijn, nieuw voor ons beiden.
Zo zag Inazuma het zelf niet, maar door mijn visie te begrijpen kon hij niet anders dan dit antwoord te geven .

Vanaf dan heb ik geprobeerd om volgens deze nieuwe visie van Inazuma op alle vragen van Michel te antwoorden.
Het resultaat was totaal onlogisch, het klopt alleen bij mooie rechte kruispunten, omdat de afwijkingen naar de overkant te groot werden bij schuine of kromme dwarsstraten.
 Ineens kwam een nieuw gegeven naar boven, jullie zagen de verlengingen anders , niet in het eigenlijke verlengde (  schuin of krom al naargelang de situatie).

Ik ben er altijd  vanuitgegaan dat je de randen op die manier verlengt, en dat dit de enige juiste manier is.

Door deze voor mij zeer leerrijke gesprekken moet ik vaststellen dat voor mij de term "naastbijgelegen" niet aan de overkant kan betekenen, gezien de onlogische situaties die daarbij ontstaan. (Zie antwoorden die ik heb proberen te geven op Michel zijn vragen)

a      b
_____________|      |___________

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

_____________X______      _____
                                   |     |
                                   c     d  

Wat is de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan voor X?
Er is maar één naastbijgelegen rand.
C ligt het dichtste bij X, maar dan sta je wel op de verlening van rand a.
a is niet naastbijgelegen tov X.
X mag parkeren op 5M van de verlenging van C

a       b
________________|       |____________

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

________________X________________

Nu een T kruispunt, rand c en d vallen weg.
Volgens Inazuma ligt de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan voor X nu aan de overkant van de straat, rand a in dit geval.
Deze keer zou X niet mogen parkeren omdat minder dan 5 m van de verlenging  van a

Hier zie  je hoe belachelijk het is om de naastbijgelegen rand zowel aan de overkant van de straat dan aan de kant waar je wil parkeren te gaan zoeken.
Je moet dan in sommige gevallen ook nog rekening houden met de breedte van de rijbaan.

Jullie vroegen een gefundeerde uitleg over 24.7.

Mij kan je niet overtuigen dat naastbijgelegen ook aan de overkant is en er aldus een verbod zou zijn aan de ononderbroken kant op T kruispunten.
Als je alleen rekening houd met de dwarsranden aan de kant van de weg waar je wil parkeren dan mogen deze al zeer schuin liggen of in een bocht dan heb je nog maar een kleine afwijking
bij het bepalen van je 5m.

Ik heb nog eens alles van voorafaan herlezen en jullie kunnen mij niet overtuigen.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 23:18:05 door mazda »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #234 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 02:20:22 »
klinkt als de dienst stedenbouw in blankenberge
Citaat van: een ambtenaar op die dienst
wij moeten de wet toch niet kennen

Pak maar alle diensten daar. ;D
Vaak afgevraagd of ze eigenlijk wel het lager onderwijs hebben afgewerkt. ::)

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #235 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 16:31:45 »
Artikel 24 heeft een algemene draagwijdte en verbiedt een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hen onnodig zou kunnen hinderen. Uit de term "inzonderheid" resulteert dat de opsomming van bepaalde van die plaatsen enkel als voorbeeld geldt. De in dit artikel gegeven opsomming is geenszins limitatief en wordt slechts gegeven bij wijze van voorbeeld van gevallen waarbij de elementen die de inbreuk vormen, verenigd worden omwille van het feit zijn voertuig op één van de genoemde plaatsen geplaatst te hebben (cf. Mons, 22.04.1992, Verkeersr., 1993, p. 61; Cass. 8.09.1998, Pas., 1998, I, 390).
Men zal dus steeds moeten onderzoeken of, buiten de opgesomde gevallen, één van de door de code vereiste voorwaarden is vervuld; hetzij gevaar, hetzij onnodige hinder voor de andere weggebruikers. Men moet er attent op zijn dat op een plaats met druk en moeilijk verkeer elk geparkeerd voertuig op elk ogenblik een bron van hinder kan zijn. De vaststelling van gevaar of hinder vormt een feitelijke kwestie of een kwestie van omstandigheden.
Of een auto al dan niet een gevaar vormt of de andere weggebruikers al dan niet onnodig hindert, buiten de in artikel 24 gedefinieerde gevallen, zal dus noodzakelijkerwijze en in eerste instantie afhangen van de beoordeling van de politie om vervolgens onderworpen te worden aan de controle van het parket en van de rechtbanken. In dit verband zal de politie nauwlettend moeten bepalen wat de gevolgen zijn van de
stilstand of het parkeren ten aanzien van de andere weggebruikers. Zij zal ook moeten nagaan of de gevolgen op normale wijze voorzienbaar waren voor de bestuurder die de inbreuk pleegde (artikel 24 benadrukt het woord "duidelijk". Het is immers op de vaststellingen van de agent dat het bewijs rust van de vereniging van de elementen die de inbreuk vormen. En dat laatste vergt wel verkeersinzicht.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #236 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 20:10:12 »
Dit gegeven van kunde wil voor mij niet zeggen dat "naastbijgelegen" in punt 7 aan de overkant van de straat moet gezocht worden.
Artikel 24 verbiedt hinderend en gevaarlijk parkeren in het algemeen.
Als je aan de ononderbroken kant van een T kruispunt parkeert wil dit niet altijd zeggen dat je hindert of gevaarlijk parkeert.
Als je de term "naastbijgelegen" zou weglaten  uit art 24.7 dan krijg je ongeveer (voor zover je de verlengingen juist doortrekt)het resultaat dat jullie wensen.
Verboden parkeren op minder dan 5m van de verlenging van de rand van de dwarsrijbaan.
Voor mij betekent "naastbijgelegen" nog altijd aan de kant waar ik wil parkeren.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #237 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 21:26:05 »
Het klopt dat je niet altijd hindert wanneer je aan de overkant van een T-kruispunt parkeert, vandaar dat het ook niet  verboden wordt. Maar artikel 23.1.2° drukt de wil uit van de wetgever om stilstaande of geparkeerde voertuigen in de mate van het mogelijke te onttrekken aan de wegen die normaliter aan het autoverkeer zijn voorbehouden. Bedoeling daarbij is de mobiliteit van de voertuigen te vergemakkelijken en de zichtbaarheid en veiligheid op die wegen te verbeteren. Heeft de automobilist niet de mogelijkheid zijn voertuig te immobiliseren op een berm, dan is hij er wettelijk toe verplicht zijn voertuig op de rijbaan op te stellen. In dit geval  geldt niet alleen de algemene verplichting zijn voertuig rechts ten opzichte van zijn rijrichting op te stellen, maar ook de verplichting zijn voertuig zo ver mogelijk van de aslijn van de rijbaan op te stellen. Deze regel vloeit voort uit het gezond verstand zelve en behoeft dus geen verdere commentaar. Bedoeling van deze regel, zonder dewelke het verkeer onmogelijk gemaakt zou worden, heeft tot doel zoveel mogelijk vrije ruimte op de rijbaan mogelijk te maken.
Naastbijgelegen = -aangelegen -aanliggend -belendend -naburig -meest nabij liggend -meest nabijgelegen -in de buurt -aangrenzend. In artikel 24.7 is het een bijvoeglijk naamwoord dat duidelijk maakt over welke rand het gaat.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 januari 2010 - 13:36:27 door Kunde »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #238 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 22:04:58 »
Het is duidelijk dat je je voetuig zoveel als mogelijk en toegelaten buiten de rijbaan opstelt.
Bij het volledig of gedeeltelijk parkeren op de berm moet je ook rekening houden met het verbod van art.24.7. aan de kant van de naastbijgelegen rand.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #239 Gepost op: zaterdag 09 januari 2010 - 00:35:49 »
Het klopt dat je niet altijd hindert wanneer je aan de overkant van een T-kruispunt parkeert, vandaar dat het ook niet verboden wordt.
Volgens het internationale verdrag over het wegverkeer, MOET het verboden zijn om te parkeren (op de rijbaan) bij de nadering van een kruispunt.
Er zijn geen uitzonderingen voorzien voor sommige types kruispunten. Elk kruispunt dus.
Bij gevolg moet onze wegcode dat ook bepalen, want Belgie stelt dat het dit verdrag zal naleven.

Citaat
Naastbijgelegen = -aangelegen -aanliggend -belendend -naburig -meest nabij liggend -meest nabijgelegen -in de buurt -aangrenzend.
Naastgelegen = aanliggend.
Naastbij komt van nabij, naderbij, naastbij en heeft een andere betekenis dan "naast" - beste synoniem is "dichtbij" - dichtbij, dichterbij, dichtstbij.
Kan best aanliggend zijn, maar is het niet noodzakelijk.
Weg Wanbeheer.be