Auteur Topic: problemen bij het starten van de wagen  (gelezen 15515 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 21:56:04 »
(kben radarelectronicus)

Waarom schrijf je dat zo klein, Michel? Jij werkt hopelijk toch niet mee aan Multanova's en meer van dat ongedierte?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 22:09:23 »
doe je veel korte afstanden ?
zijn er nog andere zaken achteraf aangebracht aan de auto, bvb alarm, derde remlicht, ... ?
Wat is kort? Ik rij maar sinds twee weken opnieuw met die auto, daarvoor (bij schoonouders) zal hij inderdaad enkel korte afstanden gedaan hebben. Momenteel moet ik niet zo vaak de baan op, aangezien ik nog op zoek ben naar werk :(
kort is < 10km

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 22:09:49 »
(kben radarelectronicus)

Waarom schrijf je dat zo klein, Michel? Jij werkt hopelijk toch niet mee aan Multanova's en meer van dat ongedierte?  :D
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)
  
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 22:19:17 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:37:32 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 19 december 2009 - 00:56:26 »
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 december 2009 - 01:00:43 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 19 december 2009 - 01:36:27 »
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D

Ik dacht eerder iets militair Jozef. Had Michel dat ooit niet vermeld, ik gok even, Kleine Brogel ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 19 december 2009 - 13:59:28 »
Over welke auto hebben we het?

Controleer de massakabels van de auto maar eens, vanaf de - pool naar het koetswerk en naar het motorblok, kan corrosie tussen de aansluitingen zitten.
Fiat Tempra :)
Euhhhh dat zal ik dan eens aan de papa vragen als ik terug thuis ben, want daar ken ik niks van...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 19 december 2009 - 15:47:28 »
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D
Landmacht in Duitsland, tussendoor optronieker Leopoldsburg, ook 1 jaar voor de NL-luchtmacht in Rhenen (DELM) bezig geweest; dan Luchtcomponent in Kleine-Brogel , en ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK_(luchtdoelraket)
http://de.wikipedia.org/wiki/MIM-23_HAWK   toen, om vijandig luchtverkeer neer te halen...  ;)

Citaat
http://www.mil.be/aircomp/units/index.asp?LAN=en&FILE=&ID=639&PAGE=3&MENU=269
The E&T (Electronics & Telecommunications) squadron is part of the Maintenance Group and carries out following specific tasks:
1. Technical and logistical management and maintenance of equipment in following areas:

Navigation aids
...

1 jan ´10 1 jr op pensioen.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 december 2009 - 15:52:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 22:16:20 »
Vandaag startte de wagen zonder problemen.

Ik heb geïnformeerd bij de schoonfamilie en vorig jaar zijn er 4 bougies vervangen. Verder is de auto toen ook gecontroleerd op vanalles en nogwat om de oorzaak van het leeglopen van de batterij te vinden, maar er is niks gevonden. Zowel schoonpapa als schoonbroer als vriend zeggen dat de batterij gewoon lijkt leeg te lopen door de koude.  :-\

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 22:28:49 »
Citaat van: Michel
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)

Aha... Eurocontrol? Beek? Viele € steuerfrei?  :D
Landmacht in Duitsland, tussendoor optronieker Leopoldsburg, ook 1 jaar voor de NL-luchtmacht in Rhenen (DELM) bezig geweest; dan Luchtcomponent in Kleine-Brogel , en ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/HAWK_(luchtdoelraket)
http://de.wikipedia.org/wiki/MIM-23_HAWK   toen, om vijandig luchtverkeer neer te halen...  ;)

Citaat
http://www.mil.be/aircomp/units/index.asp?LAN=en&FILE=&ID=639&PAGE=3&MENU=269
The E&T (Electronics & Telecommunications) squadron is part of the Maintenance Group and carries out following specific tasks:
1. Technical and logistical management and maintenance of equipment in following areas:

Navigation aids
...

1 jan ´10 1 jr op pensioen.  ;)

Om schrik van te krijgen met mijn GP'ke. ;D
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 22:40:20 »
Zowel schoonpapa als schoonbroer als vriend zeggen dat de batterij gewoon lijkt leeg te lopen door de koude.  :-\

Ook als er helemaal geen stroom verbruikt wordt, verliest een batterij die niet bijgeladen wordt, elke dag een beetje van de erin opgeslagen stroom. Maar dat is zowel in de zomer als in de winter het geval.

Wel is het zo dat een batterij minder stroomsterkte (= hoeveelheid stroom per seconde) kan leveren naarmate haar temperatuur daalt. Een batterij die bij 20° C nog genoeg stroom kan leveren om te starten, kan derhalve ontoereikend worden bij 0° C.

In de winter verbruik je meer stroom dan in de zomer. De voorgloeibougies moeten langer werken om de verbrandingsruimte voor te verwarmen, de startmotor (een zeer grote stroomverbruiker) verbruikt meer stroom omdat de motorolie minder vloeibaar is bij een koude motor, je gebruikt meer de achterruitontdooiing (ook een grote verbruiker), je moet meer met de lichten aan rijden, enz. Daarom zou je in de winter toch best minstens één keer per week een ritje van ongeveer 50 km maken, zodat de batterij weer goed opgeladen is.

Vergeet ook niet om te ontkoppelen (in neutraal staan volstaat niet) terwijl je de motor start, zodat de startmotor niet meteen ook al de tandwielen in de versnellingsbak (waarvan de olie eveneens koud is) moet ronddraaien.

Blijf je ook dan nog problemen hebben, dan moet een auto-electricien (elke merkdealer heeft er zo wel minstens één in dienst) deze beslist kunnen vinden en oplossen .
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 23:26:20 »
Jozef, dat klinkt me vrij waarschijnlijk bij deze auto. Ik gebruik inderdaad ook vaak de achterruitontdooiing, heb bijvoorbeeld ook geen ruitenwisser achteraan om eventueel te vegen. Ik probeer er nu op te letten dat ik ze afzet als de ruit ontdooid is.

Ontkoppelen doe ik automatisch als ik start, dat is een gewoonte bij mij. Misschien maar best ook, want als ik ooit met een auto moet rijden nadat mijn vader ermee heeft gereden, dan zou ik gegarandeerd vooruit schieten :) Ikzelf zet altijd de handrem aan en in neutraal.

Ik rij ongeveer één keer per week naar Bornem en terug, maar heb dat de laatste weken niet gedaan omdat het stom was om dan met twee auto's (vriend) te zitten knoeien. Misschien moet ik dat nu toch maar weer eens doen. En anders toch maar af en toe aan de lader hangen...
Verder heb ik de laatste weken inderdaad niet veel afstanden gedaan. Toen ik nog geen rijbewijs had, reed ik ongeveer 10 uur per week met begeleider. Nu rij ik veel minder. Ik ben nog op zoek naar werk en vele sollicitaties (of gesprekken bij interims) zijn "in't stad" en dan neem ik toch liever eventjes de bus. En door de kerstperiode ligt zelfs dàt wat stil...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 december 2009 - 23:28:10 door Jari »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 23:49:16 »
Jozef, dat klinkt me vrij waarschijnlijk bij deze auto. Ik gebruik inderdaad ook vaak de achterruitontdooiing, heb bijvoorbeeld ook geen ruitenwisser achteraan om eventueel te vegen. Ik probeer er nu op te letten dat ik ze afzet als de ruit ontdooid is.

De elektrische achterruitontdooiing (zoals alles wat warmte produceert met elektriciteit) verbruikt inderdaad vrij veel stroom. Daarom dat ze bij vele wagens bijvoorbeeld na 20 minuten automatisch uitgeschakeld wordt als de bestuurder dit intussen nog niet gedaan heeft.

Denk eraan dat de elektrische achterruitontdooiing bedoeld is om de binnenkant van de achterruit te ontdooien, en geenszins om de buitenkant ervan sneeuw- of ijsvrij te maken. Dat laatste moet je met de hand doen vóór je vertreklt.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 23:54:42 »
Om schrik van te krijgen met mijn GP'ke. ;D
Een GP´ke had ik nog extra.    ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 00:05:13 »
(kben radarelectronicus)

Waarom schrijf je dat zo klein, Michel? Jij werkt hopelijk toch niet mee aan Multanova's en meer van dat ongedierte?  :D
Neenneen, de echte radars (luchtverkeer)   ;)
  
bij ons op zee gebruiken wij ook echte radars ze ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office