Er dient nog heel wat onderzoek te gebeuren inzake de EES waarde, teruggavencoëfficiënt en structurele stijfheid, Inazuma. Daarover zijn ongevalonderzoekers het erover eens om in die materie crashtesten uit te voeren. Ook op een congres in Duitsland bleek dat daarover nog te weinig bekend is.
Het is ook noodzaak dat verder onderzoek wordt gedaan naar verschillende soorten vrachtwagenongevallen. Ook de lading is een belangrijk onderwerp en welke invloed het heeft in een ongeval. Zoals beweging van de lading en wat er gebeurt, net zoals met vloeistoffen.
Waarom testen een noodzaak zijn, probeer ik ook in één van navolgende ongevallen te verduidelijken.
Dit soort ongevallen resulteren meestal in fatale hoofdwonden of onthoofdingen voor de voorste inzittenden van de personenwagen.
Ik licht verder toe aan de hand van twee onderstaande voorbeelden waarin personenwagens achteraan op een vrachtwagen zijn ingereden op linker of rechterhoek. Het zijn de ongevallen van dit soort dat meestal resulteert in fatale hoofdwonden of onthoofdingen voonamelijk bij de voorinzittenden van een personenwagen. Het is een noodzaak dat sterkere constructies onder het niveau van de laadvloer bij vrachtwagens de ernst bij dergelijke ongevallen kunnen verminderen voor slachtoffers. Ook wat de ruimte in hoogte en lengte betreft in de achterbouw van opleggers.
De laadvloer van de vrachtwagens en opliggers liggen meestal rond 0,8 à 1,2 meter boven de rijbaan.
Onderstaande laadruimtes die dus diep indringen bij passagiersruimtes waarbij voorruit en dak worden afgerukt. Er wordt bijna geen energie geabsorbeerd in in krukelzones omdat de motorkap onder de laadvloer verdwijnt van personenwagens.
Een bestuurder van een Mercedes E-class met passagier reed bij nacht op een autosnelweg met drie rijstroken en reed achteraan op een trekker opligger. De bestuurder van de vrachtwagen veranderde van rijstrook voor de Mercedes..
De aanrijding deed zich voor op de middenrijstrook van de autosnelweg. Aan de hand van de tachograafschijf reed de vrachtwagen op het ogenblik van het ongeval aan 85 km/u. De personenwagen kwam 90 meter verder tot stilstand na het ongeval. Bij deze aanrijding werd de voorinzittende passagier gedood. Bij deze aanrijding werd de Mercedes in de rechtse voorzijde opgetild door het linker achterwiel van de oplegger. Het rechtervoorwiel van de Mercedes bleef geklemd ter hoogte de achterwielen en de laadvloer van de vrachtwagen.
In het navolgend onderzoek werd beroep gedaan op het onderzoeksdepartement DCA. Het is deze afdeling dat aan de hand van de beschikbare gegevens de EES waarde ui de schade van de Mercedes kon schatten op ongeveer 60km/u.
Onderstaand ongeval in de mist waarbij 100 voertuigen en 7 doden vielen. Waarbij de noodzaak tot het plaatsen van matrixborden ter waarschuwing van bestuurders bij dergelijke mistvorming op gekende plaatsen. Zoals ook bv op de E19 tussen Meer en Antwerpen. De overheid, ondanks men op de hoogte is, blijft nog steeds in gebreke tot aangepaste en doeltreffende infrastructuur. Op basis van de gegevens die worden aangereikt.
Een vrachtwagen met oplegger kwam tot stilstand op de rechter rijstrook van de autosnelweg ingevolge voorgaande ongevallen. Bemerk hierbij de lange overbouw van de vrachtwagen en de hoogte tussen wegdek en laadvloer.
In deze mist werd de stilstaande vrachtwagen te laat ontdekt door de bestuurder van de BMW 7 serie. De personenwagenbestuurder trachtte nog uit te wijken naar rechts om een aanrijding te vermijden. Hierbij kwam de bestuurder in aanrijding met de rechter achterzijde van de oplegger. De bestuurder overleed op de plaats van het ongeval in het voertuig. De passagier rechts vooraan werd licht gewond.
Ter bevrijding van de slachtoffers werd het dak van het voertuig door de brandweer verwijderd. Als gevolg daarvan was het niet mogelijk de EES waarde van de schade met zekerheid vast te stellen. De energie tot vervorming geabsorbeerd door de achterbumper en bumpersteunen van de vrachtwagen was niet gekend. Er was te weinig geweten om gedetaïlleerd over te gaan tot reconstructie van het ongeval.
Vandaar:
Waarom testen een noodzaak zijn, probeer ik ook in één van navolgende ongevallen te verduidelijken.
Nog een groot veiligheidsprobleem waar ik hier nadien nog zal op terug komen, dat het chassis van een inrijdende trekker onder de laadvloer schuift en verdwijnt bij een aanrijding achteraan op een opligger. Opnieuw vanwege die hoogte en lengte bij achterbouw opleggers.
Bij zulk soort ongevallen worden meermaals de cabines van trekkers samengedrukt tussen laadruimte en lading voor hen en de eigen laadruimte en lading. Waarbij meerdere vrachtwagenbestuurders als het ware werden verpletterd.
Hierover tracht ik in één van de navolgende postings wat verder te verduidelijken.