Graag zou ik jullie willen uitnodigen om even de volgende draad bij Wegcode in verband met de voorrang van rechts te bezoeken.
Ofwel snap ik er niets meer van, doch mij lijkt het toch wel evident te zijn dat een bestuurder die een maneuver uitvoert, voorrang dient te verlenen aan alle weggebruikers die geen maneuver uitvoeren, en zich bijgevolg, behalve als een andere bestuurder ook een maneuver aan het uitvoeren is, niet op de voorrang van rechts kan beroepen.
Idd, Jozef, ze zijn daar helemaal "zot" aan ´t worden van die VVR en altijd maar te moeten "denken" regeltjes te moeten interpreteren en ze tegen elkaar uitspelen zodat ze de geest van de wegcode -
=verkeersreglement die in de praktijk door bestuurders omgezet moeten worden - al niet meer klaar/nuchter zien; in dit geval telt vooral de context van
heel Art 12 van het reglement, en Art 12.3.1 en 12.4 staan onder: Artikel 12:
Verplichting voorrang te verlenen Het spreekt dus voor zichzelf dat diegene die een
manoeuvre doet zich onmogelijk op de voorrang van rechts kan beroepen. We zouden nog al wat meemaken op de weg/autosnelweg als we inhalen of gewoon links rijden,
elke rechtervakrijder zou ons van het linkervak kunnen rammen of onze voorrang negeren, want hij komt van rechts ( = niet uit een verboden rijrichting)
Eveneens
iemand die achteruit van rechts komt zou dan voorrang hebben, of het nu op
een parking is, van
eigen afrit, of gewoon van de
rechterrijbaanrand oprijden of zelfs keren, hij komt van
rechts, maneuver of niet...
binnenkort wordt "rechts" nog heilig verklaardSniper, achteruit rijden staat duidelijk in de wegcode als een manoeuvre, daarbij komt nog dat in het geval van het wegcodeforum hij/zij wslk ook aan de rechterzijde achteruit reed, dus rijrichting links van de weg = spookrijden.
Was het aan de andere kant, dan heeft hij voordien spook gereden anders kan hij niet links van de baan geraakt zijn; was het een eenrichtingsweg komt hij achteruit uit een verboden richting, wat een extra overtreding tegen 12.3.1 is.
Maar zoals ik schreef dit is allemal irrelevant, want hij deed een manoeuvre, punt aan de lijn. Voertuig A rijdt op een weg met een zijstraat waar voorrang van rechts geldt en voertuig B komt achteruit uit deze rechterzijstraat gereden.
http://wegcode.be/forum/index.php/topic,31070.0.html
Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt. 12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Ik heb extra in de quote de nummers geschrapt en beide
... tegen mekaar geplakt, mss ziet/leest men dan de juiste boom in het bos beter.
Oproep aan de mensen van de wegcode beschouw nu toch eens eenmaal de ganse wegcode of ten minste het hoofdartikel als
één context of geheel, die cijfertjes voor die zinnen is alleen maar om de orde en om het overzicht te bewaren.
Men kan niet ene regel tegen de andere uitspelen en al zeker niet als ze onder hetzelfde reglementsartikel
12 staan.
Rechters en Cassatie hebben betere dingen te doen... Natuurlijk kan men door hoffelijk te zijn in bepaalde situaties een benarde situatie van een persoon die achteruit moet manouvreren oplossen (anders kan die persoon daar nog lang wachten) daar ben ik ook voorstander van als zich een aanvaardbare mogelijkheid biedt ; maar we mogen niet overhoffelijk zijn voor die ene persoon... en "tientallen bestuurders achter ons" plots gevaarlijk in de remmen te doen gaan... ; dan kunnen we beter de voorrang van rechts gans afschaffen, of -nu overdrijf ik- de helft van de regeltjes schrappen...