Auteur Topic: Voorrang van rechts  (gelezen 23961 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Voorrang van rechts
« Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 01:51:46 »
Graag zou ik jullie willen uitnodigen om even de volgende draad bij Wegcode in verband met de voorrang van rechts te bezoeken.

Ofwel snap ik er niets meer van, doch mij lijkt het toch wel evident te zijn dat een bestuurder die een maneuver uitvoert, voorrang dient te verlenen aan alle weggebruikers die geen maneuver uitvoeren, en zich bijgevolg, behalve als een andere bestuurder ook een maneuver aan het uitvoeren is, niet op de voorrang van rechts kan beroepen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 09:20:40 »
degene die achteruit uit die straat komt heeft imho voorrang
dat is 'als hij niet achteruit uit een eenrichtingsstraat komt'
of hij achteruit of vooruit rijdt speelt geen rol (er staat volgens mij nergens in de wegcode dat je moet vooruit rijden)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 11:14:07 »
Interessant gegeven. Ik weet het niet.
Maar is achteruitrijden een manoeuver of niet? Maar beste Sniper, is die bestuurder dan in uw relaas geen spookrijder? In geval van een zeer smalle straat (1 voertuig die doorkan) kan ik uw betoog dan wel volgen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 januari 2010 - 11:19:40 door Rudi »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 12:44:18 »
Graag zou ik jullie willen uitnodigen om even de volgende draad bij Wegcode in verband met de voorrang van rechts te bezoeken.

Ofwel snap ik er niets meer van, doch mij lijkt het toch wel evident te zijn dat een bestuurder die een maneuver uitvoert, voorrang dient te verlenen aan alle weggebruikers die geen maneuver uitvoeren, en zich bijgevolg, behalve als een andere bestuurder ook een maneuver aan het uitvoeren is, niet op de voorrang van rechts kan beroepen.

Idd, Jozef, ze zijn daar helemaal "zot" aan ´t worden van die VVR en altijd maar te moeten "denken" regeltjes te moeten interpreteren en ze tegen elkaar uitspelen zodat ze de geest van de wegcode  - =verkeersreglement die in de praktijk door bestuurders omgezet moeten worden -  al niet meer klaar/nuchter zien; in dit geval telt vooral de context van heel Art 12 van het reglement, en Art 12.3.1 en 12.4 staan onder: Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen

Het spreekt dus voor zichzelf dat diegene die een manoeuvre doet zich onmogelijk op de voorrang van rechts kan beroepen. We zouden nog al wat meemaken op de weg/autosnelweg als we inhalen of gewoon links rijden, elke rechtervakrijder zou ons van het linkervak kunnen rammen of onze voorrang negeren, want hij komt van rechts ( = niet uit een verboden rijrichting) ;D
Eveneens iemand die achteruit van rechts komt zou dan voorrang hebben, of het nu op een parking is, van eigen afrit, of gewoon van de rechterrijbaanrand oprijden of zelfs keren, hij komt van rechts, maneuver of niet...   ::) binnenkort wordt "rechts" nog heilig verklaard

Sniper, achteruit rijden staat duidelijk in de wegcode als een manoeuvre, daarbij komt nog dat in het geval van het wegcodeforum hij/zij wslk ook aan de rechterzijde achteruit reed, dus rijrichting links van de weg = spookrijden.
Was het aan de andere kant, dan heeft hij voordien spook gereden anders kan hij niet links van de baan geraakt zijn; was het een eenrichtingsweg komt hij achteruit uit een verboden richting, wat een extra overtreding tegen 12.3.1 is.
Maar zoals ik schreef dit is allemal irrelevant, want hij deed een manoeuvre, punt aan de lijn.  ;)

Citaat
Voertuig A rijdt op een weg met een zijstraat waar voorrang van rechts geldt en voertuig B komt achteruit uit deze rechterzijstraat gereden.
http://wegcode.be/forum/index.php/topic,31070.0.html
Citaat van: Verplichting voorrang te verlenen
Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt. 12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Ik heb extra in de quote de nummers geschrapt en beide ... tegen mekaar geplakt, mss ziet/leest men dan de juiste boom in het bos beter.

Oproep aan de mensen van de wegcode beschouw nu toch eens eenmaal de ganse wegcode of ten minste het hoofdartikel als één context of geheel, die cijfertjes voor die zinnen is alleen maar om de orde en om het overzicht te bewaren.
Men kan niet ene regel tegen de andere uitspelen en al zeker niet als ze onder hetzelfde reglementsartikel 12 staan.
Rechters en Cassatie hebben betere dingen te doen...   ;)

Natuurlijk kan men door hoffelijk te zijn in bepaalde situaties een benarde situatie van een persoon die achteruit moet manouvreren oplossen (anders kan die persoon daar nog lang wachten) daar ben ik ook voorstander van als zich een aanvaardbare mogelijkheid biedt ; maar we mogen niet overhoffelijk zijn voor die ene persoon... en "tientallen bestuurders achter ons" plots gevaarlijk in de remmen te doen gaan... ; dan kunnen we beter de voorrang van rechts gans afschaffen, of -nu overdrijf ik- de helft van de regeltjes schrappen...  
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 januari 2010 - 13:23:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 13:43:54 »
Sniper, achteruit rijden staat duidelijk in de wegcode als een manoeuvre,
:-[ oeps, overgekeken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 15:58:28 »
Ha, nog iemand die het ziet.

Zelfs de voorrang bij maneuvers krijgt Team-W al niet meer uitgelegd, ondanks de waslijst aan arresten ten gronde inzake maneuvers.

Zoals deze bijvoorbeeld :
De verplichting van art. 12.4 Wegverkeersreglement voor de bestuurder die een maneuver wil uitvoeren om de andere weggebruikers te laten voorgaan, heeft een algemene strekking en houdt geen verband met de inachtneming van de verkeersregels door de andere weggebruikers, voor zover het opdagen van die andere weggebruikers niet kan worden voorzien.

Dit was pakweg een jaar of 2 geleden absoluut onmogelijk, want dan had je meteen een mail of een draadje in het aparte Team-W forumgedeelte aan je been.
Ik dacht eerst Dirk nog een mailtje te sturen, maar hij moet "zijn" Team-W maar zelf in de gaten houden terwijl ze zijn werk van jaren teniet doen gaan.

Erger dan dat vind ik dat er ondertussen weeral iemand een foutief idee inzake de voorrang van rechts en bij maneuvers opgelopen heeft ; en dat er 186 lezers hetzelfde risiko lopen.
En je kan de mensen die hun e-mail adres niet publiek zetten, ook niet meer waarschuwen bij dergelijke flaters aangezien ook de PB's afgeschaft zijn.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 januari 2010 - 16:03:43 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 17:28:03 »
In dergelijk geval komen beide bestuurders van rechts t.o.v. de zithouding van de bestuurders.....dus...... ??? ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 17:56:02 »
Erger dan dat vind ik dat er ondertussen weeral iemand een foutief idee inzake de voorrang van rechts en bij maneuvers opgelopen heeft ; en dat er 186 lezers hetzelfde risiko lopen.

Idd, ondertussen 193 keer op 3 dagen, maar de lezers van Christophoros lopen iets minder risico, die zijn wat voorbereid...  ;D

Het (nutteloos) "gewicht" van de 2 antwoorden zijn om in te kaderen:
Citaat
http://wegcode.be/forum/index.php/topic,31070.0.html

Ivan Bruggeman
Beheerder Veteraan Berichten: 11.632
 Re: voorrang van rechts
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Januari 2010, 13:16 »  
--------------------------------------------------------------------------------
Dit geval is niet specifiek gereglementeerd.  Beide artikelen zijn verkeersregels, er wordt niet bepaald welke regel er boven de andere gaat.  Stof ter discussie dus op de rechtbanken...  

Johan Casier
Globale moderator
Veteraan   Berichten: 8.773
Politiezone Arro IEPER
 Re: voorrang van rechts
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Januari 2010, 18:34 »  
--------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad, hoffelijkheid en voorzichtigheid zullen dit in de praktijk moeten oplossen. Komt het tot een ongeval, dan is finaal de rechtbank bevoegd om te (ver)oordelen.
Braaf...  :-X

Hoffelijkheid is... niet té hoffelijk willen zijn, mensen blijven niet eeuwig wachten...
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 januari 2010 - 18:22:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 18:13:47 »
Citaat van: Inazuma

Het is inderdaad niet ongewoon dat wegcode.be een bijdrage levert aan de verkeersonveiligheid.

Maar typerend is ook weer maar eens dat, als de ene flik een bok schiet, een andere flik, die volgens mij wel beter moet weten, nog liever hetzelfde verkondigt dan zijn collega te helpen door hem te verbeteren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 20:19:44 »
Ik heb toevallig in de Duitse wegcode een uitzondering gevonden waarbij men zijn voorrang behoudt bij het achteruitrijden, nl bij het achteruit parkeren in een parkeer-opening of -plaats..., ik denk niet dat dit in de Be-wegcode staat.

Citaat
§ 12 Halten und Parken
...
(5) An einer Parklücke hat Vorrang, wer sie zuerst unmittelbar erreicht; der Vorrang bleibt erhalten, wenn der Berechtigte an der Parklücke vorbeifährt, um rückwärts einzuparken oder wenn er sonst zusätzliche Fahrbewegungen ausführt, um in die Parklücke einzufahren. Satz 1 gilt entsprechend für Fahrzeugführer, die an einer freiwerdenden Parklücke warten.

http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_12.php  onderaan
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 januari 2010 - 20:24:09 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 22:23:27 »
Ik heb toevallig in de Duitse wegcode een uitzondering gevonden waarbij men zijn voorrang behoudt bij het achteruitrijden, nl bij het achteruit parkeren in een parkeer-opening of -plaats..., ik denk niet dat dit in de Be-wegcode staat.

Citaat
§ 12 Halten und Parken
...
(5) An einer Parklücke hat Vorrang, wer sie zuerst unmittelbar erreicht; der Vorrang bleibt erhalten, wenn der Berechtigte an der Parklücke vorbeifährt, um rückwärts einzuparken oder wenn er sonst zusätzliche Fahrbewegungen ausführt, um in die Parklücke einzufahren. Satz 1 gilt entsprechend für Fahrzeugführer, die an einer freiwerdenden Parklücke warten.

Een dergelijke bepaling komt in het Belgisch verkeersreglement inderdaad niet voor.

Maar die voorrang slaat op het gebruik van de parkeerplaats door wie er eerst toekomt of staat te wachten tot ze vrijkomt.

Met andere woorden: als jij vóór mij aan een parkeerplaats komt en ze voorbijrijdt met de bedoeling er achterwaarts in te parkeren, mag ik ondertussen niet vlug voorwaarts die parkeerplaats innemen.

"Vorrang" is niet hetzelfde als "Vorfahrt".  ;)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 01:24:15 »

Citaat
§ 12 Halten und Parken
...

Een dergelijke bepaling komt in het Belgisch verkeersreglement inderdaad niet voor.

Maar die voorrang slaat op het gebruik van de parkeerplaats door wie er eerst toekomt of staat te wachten tot ze vrijkomt.

Met andere woorden: als jij vóór mij aan een parkeerplaats komt en ze voorbijrijdt met de bedoeling er achterwaarts in te parkeren, mag ik ondertussen niet vlug voorwaarts die parkeerplaats innemen.

"Vorrang" is niet hetzelfde als "Vorfahrt".  ;)
Idd, netjes aangevuld.  

Nu zal iedereen (ook Duitsonkundigen) het beter verstaan, maar Vorrang en Vorfahrt wordt wel beide als voorrang vertaald, zeggen we Vorrang wil zeggen... uhm voorrang  :-\
Ik  zou zeggen mmmh Vorfahrt(sregel) = voorrang(sregel)

En Vorrang = ik-mag-voor(rijden) = voorrang = prioriteit hebben = voorkruipsrecht = ...  ;D

Leg gij het nu maar uit Jozef, uw fout.  :D

Citaat
http://www.auto-und-verkehr.de/inhalt/a-z-archiv/buchstaben-v-z/vorfahrt-vorrang.html
§ 8 Abs. 1 StVO: "An Kreuzungen und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt".
Allerdings sagt § 9 Abs. 3 StVO: "Wer abbiegen will, muss entgegenkommende Fahrzeuge durchfahren lassen..."
Beide Regelungen gelten gleichwertig nebeneinander. Es ist nicht so, dass die Vorfahrtsregel vor der Regelung "Vorrang gewähren" gilt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 januari 2010 - 01:28:56 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 16:07:56 »

Het is niet voor niets dat men in Duitsland zegt dat Nederlands slecht Duits is, Michel.  :D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 16:14:51 »

Het is niet voor niets dat men in Duitsland zegt dat Nederlands slecht Duits is, Michel.  :D
  :)
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 18:38:45 »
Citaat van: Inazuma
Ik dacht eerst Dirk nog een mailtje te sturen, maar hij moet "zijn" Team-W maar zelf in de gaten houden terwijl ze zijn werk van jaren teniet doen gaan.

Blijkbaar heb je nog nooit telefonisch contact gehad met Dirk Deckx. De eerlijkheid bied me te zeggen dat Dirk heel goed weet welke flaters er destijds ook al werden begaan.

De grootste fout dat Dirk ooit heeft gemaakt is door zichzelf op de achtergrond te plaatsen en de door hem opgerichte website te laten leiden door amateurisme en betweters. Het niet publiek gedeelte van het politieforum bewees voldoende aan de hand van onderlinge discussies en verkeerde artikelen bij PV opmaak dat men kenbaar maakte.

Dat Dirk Deckx zich ooit heeft terug getrokken van het forum o.a., had zijn redenen. Ook interne redenen. Enkele medewerkers hebben van Dirk en zijn wegcode misbruik gemaakt om zichzelf te kunnen opwerken en zichzelf op een "Pied de stalle" te plaatsen. Ook intern bij wegcode kent men iemand zijn onmiskenbare koppigheid en ontoegeeflijkheid!!

Een I.B., uiterst zelfvoldaan, ten volle overtuigd van zijn importantie, zijn nut,zijn recht, zijn gelijk en vooral : van zijn macht…

Dirk heeft zichzelf in de verdrukking laten plaatsen waarbij hij als voorzitter destijds al weinig vat had op interne wanpraktijken. Wegcode had zich moeten beperken zoals de samenwerking vroeger erin bestond tussen Dirk Deckx en Stefaan Van Hoecke.

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be