Mijn mening is dat vereenvoudigen niet altijd afschaffen moet betekenen.
De vereenvoudiging zit voor mij niet in het herschrijven van de volledige wegcode.
De vereenvoudiging zit vooral bij de manier waarop de wegbeheerder omgaat met de plaatsingsvoorwaarden en de wegcode.
Je kan de huidige situatie niet vereenvoudigen zonder de volledige wegcode feitelijk te herschrijven.
Plaatsing volgt ook uit de betekenis ; het is immers de betekenis van een verkeersteken, dat wegbeheerders het doet plaatsen
De plaatsingsvoorwaarden zijn momenteel zelfs vaak nog zeer beperkt en onduidelijk, en zelfs niet altijd aangepast aan wijzigingen in de wegcode.
Er moeten duidelijke richtlijnen komen en controles op het wegbeheer.
Absoluut.
En stevige straffen, zowel voor de politiek (schepen, minister) als de administratief (gemeente- of ander overheidspersoneel) verantwoordelijke die tot de plaatsing besloten hebben en die uitvoering van die beslissing gedaan hebben.
Met het huidige geknoei op alle vlakken kom je er niet uit door alleen de wegcode te vereenvoudigen.
Uiteraard moeten de plaatsingsvoorwaarden mee gewijzigd, aangevuld en verbeterd worden, ander krijg je excessen.
De Vlaamse overheid heeft zo een trend om overal maar C1's te plaatsen.
Daar zijn ze er achter gekomen dat dat zelden echt verboden is, waardoor nu ongeveer overal C1's staan waar je op basis van andere borden en regels eender hoe al niet mag inrijden - soms zelfs nog honderden meters de verboden richting in. Op de meeste plaatsen is de situatie voldoende duidelijk zonder de C1's.
Verder is het zo dat E.Schouppe vereenvoudigen vooral ziet op papier en niet in de praktijk.
We zullen zien ...
Zone borden betekenen bijvoorbeeld voor Schouppe vereenvoudiging, voor de wegbeheerder ja, maar zeker niet voor de weggebruiker, integendeel.
Weinig zone-borden staan volledig correct ...
De bepalingen inzake de zones, worden zeer vaak met de voeten getreden door de wegbeheerders.
Fietspaden in twee richtingen zouden in de meeste gevallen moeten afbuigen op de kruispunten met eventueel een oversteek buiten het kruispunt anders krijg je alleen maar verwarring ivm de voorrang.
Je krijgt nog meer problemen door fietspaden "buiten" de KPen te leggen.
Om te beginnen heb je dan 2 - mogelijk zelfs verschillende - voorrangsregelingen pal na elkaar.
Ook meer borden dus.
Met meer stoppen / vertrekken , wat ook nadelig is.
Fietsers en voetgangers volgen dergelijke verschoven oversteekplaatsen trouwens vaak niet, maar rijden rechtdoor - en dat is niet eens verboden als de oversteek effectief op de andere weg ligt ...