Auteur Topic: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij  (gelezen 24565 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010 - 20:13:45 »
Dat ziet er goed uit. Wie de technologie zo'n beetje volgt weet dat ze met rasse schreden vooruitgaat, en dat er elk jaar serieuze doorbraken zijn. Het doet me terugdenken aan de microprocessor in de jaren '80. Nog zwakjes in vergelijking met het 'big iron', maar met een enorm potentiëel.
Als de evolutie even rap gaat zullen we toch nog fkes moeten wachten eer we een deftige auto met bijhorende mogelijkheden gaan hebben

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010 - 20:33:52 »
Dat ziet er goed uit. Wie de technologie zo'n beetje volgt weet dat ze met rasse schreden vooruitgaat, en dat er elk jaar serieuze doorbraken zijn. Het doet me terugdenken aan de microprocessor in de jaren '80. Nog zwakjes in vergelijking met het 'big iron', maar met een enorm potentiëel.
Als de evolutie even rap gaat zullen we toch nog fkes moeten wachten eer we een deftige auto met bijhorende mogelijkheden gaan hebben
Yep, een jaar of tien. En na een jaar of twintig zal het allemaal evident zijn, en na 30 banaal. Mensen (ik ook) overschatten exponentiële curves op korte termijn, onderschatten ze op langere, en raken uiteindelijk overtuigd dat de groei zal blijven duren... 3x mis.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010 - 23:54:57 »
Mensen (ik ook) overschatten exponentiële curves op korte termijn, onderschatten ze op langere, en raken uiteindelijk overtuigd dat de groei zal blijven duren... 3x mis.
Ik vroeg als modaal arbeidertje de maatpakken die mijn toenmalige werkgever / multinational leidden, ooit eens hoe lang ze eigenlijk verwachtten dat een double-digit groei kon blijven duren op een duidelijk eindige markt ...
De vraag is nooit beantwoord door hen, maar wel door de realiteit.
De groei is gestagneerd, en het bedrijf wordt nu geherstructureerd ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 10 maart 2010 - 13:05:48 »
Een sportief gereden Tesla -in Duitsland- zou toch al een reikwijdte van + 170 km halen, in Be zal dat ongeveer 365 km moeten zijn als men zich strikt aan de V-max zou houden...
In een NL-test haalde de Tesla Roadster - die met zijn nog te zware accu´s - 350 km aan normaal rijden.
In D was het navenant van -theoretische 365 km- naar 170 km reikwijdte:
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/test-tesla-roadster-gegen-lotus-elise-sc_770697.html
Er geht wie die Hölle und tankt an der Steckdose: der Elektro-Roadster Tesla. Hier tritt er gegen den Benzin-Bruder Lotus Elise SC zum Zweikampf der Zukunft an. Welcher Flitzer macht mehr Spaß?
...
Das soll im US-Fahrzyklus eine Reichweite von 365 Kilometern ermöglichen, bei forscher Fahrweise etwa 200 Kilometer. Der Blick auf die Ladeanzeige des Testwagens rückt die Realität in deutschen Landen eher in Richtung 170 Kilometer (mit zunehmendem Akku-Alter auch weniger). Volltanken dauert dreieinhalb Stunden.

Das würde auch für zwei Elise SC reichen. Dann muss der Tesla an die Steckdose. Einmal Volltanken dauert dreieinhalb Stunden. Das kostet zwar nur rund elf Euro.
...
Und noch etwas macht den Lotus am Ende sympathisch: Sein Tank fasst zwar nur 38 Liter, aber 300 Kilometer sind auf jeden Fall drin. Und nach fünf Minuten Tankpause noch mal 300 Kilometer. Auch nicht schlecht, oder?
Details: ....  
Kort samengevat:
Tesla Roadster:
Kalm rijden US-Cyclus : 365 km, ttz ca. Belgische snelheidsbeperkingen...
Sportief rijden: 200 km.
Heel sportief rijden -in Duitsland-: + 170 km
opgeladen in 3,5 uur aan 11 euro
Lotus Elise SC:
Sportief rijden: + 300 km
Tankinhoud 38 liter
Na 5 minuten tanken, alweer + 300 km
ook het grote + 300 kg gewichtsnadeel valt op, de Accu´s moeten dus lichter en meer capaciteit per kg kunnen leveren, zoals die Prismatics al anno 2009 kunnen leveren. De Tesla Roadster is in serieproductie gegaan in maart 2008.

Maar moest nu de Tesla voorzien zijn van hetzelfde gewicht aan Prismatic M1HD-accu´s zou zijn reikwijdte met minstens 50% in theorie moeten toenemen. (5/3 = 66,6%)
De Prismatics hebben + 5000 W/kg tov van 3000W/kg in de huidige Tesla roadster (zie grafiek), dus...:
+ 170 km x 5/3 = + 284 km.
aan strikte Belgische snelheidsbeperkingen:
365 km x 5/3 = 608 km.
sportief Be   ;) :
200 km x 5/3 = 333 km.
Citaat
http://www.a123systems.com/a123/products
APR18650M1: Based on the same patented Nanophosphate™ technology as A123Systems’ pioneering ANR26650M1 cell, the APR18650M1 is now available as a smaller form factor for design flexibility in consumer and handheld products and appliances.
Power: Over 3000 W/kg and 5800 W/L
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster#Energiespeicher
Der Energiespeicher besteht aus 6831 Zellen handelsüblicher Lithium-Ionen-Akkus für Laptops mit einer Speicherkapazität von insgesamt ca. 55 Kilowattstunden (20 %[1] gehen beim Laden verloren), die mit einer Spannung von 375 Volt an den Motor abgegeben werden. Bei den Lithium-Ionen-Akku-Zellen handelt es sich um den Typ 18650, von denen jedes Jahr mehrere Millionen Stück hergestellt werden. Jede Akkuzelle ist 65 mm lang und hat einen Durchmesser von 18 mm. Das gesamte Paket aus 6831 Zellen wiegt etwa 450 kg
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Curb weight 2,723 lb (1,235 kg)
Fuel capacity 53 kW·h (Li-ion battery)
Electric range 244 mi (393 km) using EPA combined cycle
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 maart 2010 - 13:55:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 10 maart 2010 - 17:19:07 »
Kort samengevat:
Tesla Roadster:
Kalm rijden US-Cyclus : 365 km, ttz ca. Belgische snelheidsbeperkingen...
Sportief rijden: 200 km.
Heel sportief rijden -in Duitsland-: + 170 km
opgeladen in 3,5 uur aan 11 euro
Lotus Elise SC:
Sportief rijden: + 300 km
Tankinhoud 38 liter
Na 5 minuten tanken, alweer + 300 km
ook het grote + 300 kg gewichtsnadeel valt op, de Accu´s moeten dus lichter en meer capaciteit per kg kunnen leveren, zoals die Prismatics al anno 2009 kunnen leveren. De Tesla Roadster is in serieproductie gegaan in maart 2008.

Maar moest nu de Tesla voorzien zijn van hetzelfde gewicht aan Prismatic M1HD-accu´s zou zijn reikwijdte met minstens 50% in theorie moeten toenemen. (5/3 = 66,6%)
De Prismatics hebben + 5000 W/kg tov van 3000W/kg in de huidige Tesla roadster (zie grafiek), dus...:
+ 170 km x 5/3 = + 284 km.
aan strikte Belgische snelheidsbeperkingen:
365 km x 5/3 = 608 km.
sportief Be   ;) :
200 km x 5/3 = 333 km.
ik denk dat hier een klein reken foutje inzit
in belgie ligt het verbruik van een gewone auto minimum 10% (tot zelfs 25%) hoger dan wat het zou moeten zijn
dit komt door de vele verschillende snelheden en allerlei verbruikverhogende maatregelen die door de overheid genomen worden (zij noemen dat snelheidsremmende maatregelen)
dat zal ook voor een electrische wagen zo zijn
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 10 maart 2010 - 17:30:16 »
ik denk dat hier een klein reken foutje inzit
in belgie ligt het verbruik van een gewone auto minimum 10% (tot zelfs 25%) hoger dan wat het zou moeten zijn
dit komt door de vele verschillende snelheden en allerlei verbruikverhogende maatregelen die door de overheid genomen worden (zij noemen dat snelheidsremmende maatregelen)
dat zal ook voor een electrische wagen zo zijn
Neen, juist niet, zelfs integendeel.  8)

100% Electrische wagens doen altijd 100% aan "regeneratief remmen", voor Be zou dan de reikwijdte eerder hoger kunnen liggen.
Voor elke drempel en flitspaal het gas lossen...  ;D

Waar een klassieke motor gemiddeld 30%-50% meer verbruikt in de stad als op de gewone weg, is dat bij een electrische auto niet of minimaal omgekeerd, elke keer als hij zijn stroompedaal lost laadt de accu terug wat bij. Integendeel tot de klassieke motor is met een -licht- onregelmatige snelheid rijden (enkel stroom lossen) zeker niet nadelig voor het verbruik, hoeveel het juist minder verbruikt weet ik niet zo. Echt in de remmen gaan natuurlijk niet.

** Daar komen veel parameters naast een formule bij kijken
(maar -bvb bergaf- uitbollen, of voor een rood licht vanuit een redelijke snelheid, lijken me toch stroom op te leveren)
** Hier probeert men een berekening te doen:
Citaat
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=98132&st=0
Energie berekenen van regeneratief remmen...

Citaat
Q. How does the regenerative braking work?

A. When you brake, the car's kinetic energy is converted to heat through friction - throwing away the energy that was previously used to accelerate the car. In city driving, about 30 percent of a typical car's engine output is lost to braking. This proportion drops to almost zero in highway driving, where braking is much less frequent.

An electric vehicle uses an electric motor to create torque to drive its wheels. When an electric vehicle is approaching a stop light, it doesn't create friction and useless heat in order to slow down. Instead it reverses its electric motor turning it into an electric generator, creating electricity which is fed back into the battery and stored for future use. In fact any time an electric vehicle decelerates it causes the system to use the vehicle’s momentum to generate electricity.

http://www.lightningcarcompany.com/qanda.php#q9  3e vraag

Bepaalde "klassieke auto´s" doen ook al aan -wel "zeer minimaal"- regeneratief remmen - telkens opladen vd klassieke batterij, de generator kan dan (tijdelijk) afgekoppelt worden, en/of ook hoeft niet zo zwaar te zijn.
Daar noemt men dat Brake Energy Regeneration of zoiets als Bremsenergierückgewinnung
BMW sinds 2007 bvb. in hun Efficient Dynamics paket. Andere merken zullen het nu ook wel hebben.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Bremsenergier%C3%BCckgewinnung#Stra.C3.9Fenfahrzeuge
BMW hat im Jahr 2007 für einen Großteil seiner Fahrzeuge unter dem Schlagwort Efficient Dynamics u.a. eine Bremsenergierückgewinnung in seine Benzin- und Dieselfahrzeuge aufgenommen. Allerdings handelt es sich hierbei um keine Rückgewinnung im eigentlichen Sinne, sondern das Laden der Bordbatterie wird (soweit möglich) nur durchgeführt, wenn sich das Fahrzeug im Schubbetrieb (Motorbremse) befindet. Hierdurch wird der Kraftverbrauch des Generators im Reisebetrieb reduziert, was sich günstig auf den Treibstoffverbrauch auswirkt.

Hybride auto´s profiteren wel meer dankzij hun (kleine) E-motor, "hoe meer hybride hoe meer profijt";
Plug-in Hybrides nog meer, want die hebben al extra Li-Ion accu´s. Een E-auto is 100% E-motor én accu als brandstof.

of
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Recuperatief_remmen
Recuperatief remmen wordt voornamelijk toegepast bij elektrische tractie (trein, tram en metro), bij liften en bij hijswerktuigen. Ook moderne elektrische aangedreven voertuigen en hybride auto’s passen recuperatief remmen toe.

 Principe
Recuperatief remmen maakt gebruik van het feit dat een elektromotor ook als generator kan werken. Door tijdens het (af)remmen de motor – aangedreven door het voertuig of werktuig – als generator te schakelen, zal deze de kinetische energie omzetten in elektrische energie. De opgewekte energie kan vervolgens opgeslagen worden voor toekomstig gebruik, zoals in accutreinen, of teruggeleverd worden aan het elektriciteitsnet. Doordat de generator een extra belasting vormt voor het voertuig zal de snelheid hiervan afnemen.

Voordelen
Recuperatief remmen heeft ten opzichte van de traditionele wrijvingsrem de volgende voordelen:
Energiebesparing omdat de remenergie omgezet wordt in herbruikbare elektrische energie in plaats van warmte
Minder slijtage aan de wrijvingsrem

Beperkingen
Naast de elektrisch recuperatieve remmen zijn altijd nog wrijvingsremmen noodzakelijk om de volgende redenen:
Het effect van recuperatief remmen neemt sterk af naarmate de snelheid lager wordt. Een wrijvingsrem is daarom vaak nodig om een voertuig tot complete stilstand te krijgen.
Als noodmaatregel in geval het recuperatieve remsysteem mocht falen.
De voedingsbron moet voldoende capaciteit hebben om de opgewekte energie te kunnen opslaan. Dit geldt vooral als er accu’s worden toegepast. Indien de energie niet opgeslagen kan worden dan moet deze alsnog in warmte omgezet worden.
Bij E-auto´s moet de V-max beter omhoog, recupereert meer stroom...  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 maart 2010 - 18:26:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 10 maart 2010 - 20:48:41 »
Waar een klassieke motor gemiddeld 30%-50% meer verbruikt in de stad als op de gewone weg, is dat bij een electrische auto niet of minimaal omgekeerd, elke keer als hij zijn stroompedaal lost laadt de accu terug wat bij. Integendeel tot de klassieke motor is met een -licht- onregelmatige snelheid rijden (enkel stroom lossen) zeker niet nadelig voor het verbruik, hoeveel het juist minder verbruikt weet ik niet zo. Echt in de remmen gaan natuurlijk niet.

Inderdaad:

De Tesla kan bij regeneratief remmen 40kW opwekken en terug in de batterijen pompen. Het rendement van een ontlaad/herlaadcyclus is zo'n 85%. Dat betekent dat vertragen en terug optrekken niet gratis zijn, maar het wel een heel stuk efficiënter dan een motor op brandstof.

Even rekenen (geïdealiseerd): vertragen van 90km/uur naar 30km/uur. De wagen weegt 1250 kg. Initiële kinetische energie: 781kJ. Finale k.e.: 87kJ. Verschil: 694kJ (0,193kWh). Bij 40kW regeneratie duurt de vertraging 17s. Met wat vooruitkijken is dat te doen. Rekening houdend met 85% rendement kost je dat 0,03kWh of 0,3€cent.

Met een motor op brandstof zou je die 694kJ hebben weggegooid. Met 25% rendement is dat 63ml diesel of pakweg 7€cent.

Met een lichte hybride (die bvb. max. 10kW terug kan laden) zou je 68s nodig hebben om puur regeneratief uit te bollen. Dat wordt lastig plannen. Gevolg: de mechanische rem moet meer gebruikt worden en er gaat meer energie verloren. Als je ook in 17s zou willen vertragen moet je 535kJ weggooien. Vermits je die uiteindelijk met brandstof moet opwekken kost je dat minstens 5€cent.

Zo zie je waarom zuiver elektrische voertuigen met een voldoende krachtige accu zo interessant zijn qua energieverbruik, zeker op ons verlabberd vlaams wegenweb.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 10 maart 2010 - 23:25:23 »
het is dan wel belangrijk dat de bestuurder op een nieuwe manier leert rijden

remmen voor de drempel is uit den boze, of je rekening klopt niet meer
bij gewoon remmen gaat de energie immers verloren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 08:48:34 »
het is dan wel belangrijk dat de bestuurder op een nieuwe manier leert rijden

remmen voor de drempel is uit den boze, of je rekening klopt niet meer
bij gewoon remmen gaat de energie immers verloren
je kan je moeilijk 100 m laten bollen, toch ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 11:51:18 »
het is dan wel belangrijk dat de bestuurder op een nieuwe manier leert rijden
Hoezo ? Kan die nog altijd niet vooruitziend rijden ?  ;D

Een nieuwe manier zal dat echt niet zijn, toch niet bij de vlotte, vooruitziende, doordachte, en eerder zuinige bestuurders onder ons.  ;)
- vooruitziend/zuinige bestuurderdie lossen rechttijdig hun gas, en remt alleen als het absoluut nodig is. Daardoor verbruikt hij het minst ook al rijdt hij meestal wat over de strikte snelheidslimiet. Natuurlijk is het sleutelwoord dan ook AFSTAND.

bvb een goede snelwegbestuurder - rijdt indien mogelijk met veiligheidsafstand halve teller - raakt zijn rempedaal zo weinig mogelijk aan, best helemaal niet, lost enkel zijn gas, want elk miniem oplichten van de remlichten geeft onnodig (paniekerige) kettingreacties naar achter, die dikwijls de oorzaak zijn voor stremmingen tot tijdelijke harmonica-files, ook als de snelweg bijlange niet verzadigd is.
Veiligheidsafstand helpt eveneens vooruitziend te rijden als men meerdere of een tiental auto´s naar voor kan kijken kan men snel herkennen of daar zo´n paniekerige remmentipper(s) tussen zit(ten)...  :P

Dat is nu eenmaal het gevolg van het (dom) "treintjesrijden" aan eentonige 120 kmh-limiet, zonder de soms grote gaten ertussen te willen opvullen aan variabele 120 >> eventjes 140+... ; die ruime gaten blijven dikwijls leeg of worden enkel opgevuld door die goede snelwegbestuurders die zich daar proberen op te houden met ruime veiligheidsafstand. Als men wat geluk heeft kan het een hele tijd duren -of soms helemaal niet- dat een "trein" de andere inhaalt of dat men omsingeld wordt.


Citaat
remmen voor de drempel is uit den boze, of je rekening klopt niet meer
bij gewoon remmen gaat de energie immers verloren
Idd, maar is met de klassieke motoren ook uit den boze...  :-\

Ik laat me altijd -zoveel mogelijk- uitbollen voor een drempel, tenminste als ik ze rechttijdig kan zien.

Remmen is altijd nefast voor het verbruik, ook bij de klassieke motoren. Uitbollen in -mogelijk- hoge versnelling is het zuinigst.

Bij een electrische motor zal het verschil zijn dat de accu bijgeladen wordt, terwijl bij een klassieke motor altijd nog wat brandstof verloren gaat tijdens het uitbollen.
Vergeet niet dat een E-motor i.p. geen versnellingen heeft - of zeggen we 1, ik vermoed sterk dat het uitbollen of afremmen op de E-motor veel sterker zal zijn als een klassieke motor in redelijk hoge versnelling.

Hier een mooi filmpje met wat uitleg over de rij-eigenschappen:
Citaat
Video: MT pits Porsche Boxster Spyder against Tesla Roadster Sport

http://www.avoid-global-warming.com/TB/?P=4534

Ik zou nu zeker nog die Porsche kiezen, maar na nog eens 5 jaar verdere E-car-evolutie en vooral Accu-evolutie heb ik heel sterke twijfels...
Ik zou dan naar een Plug-In benzine-hybride tenderen met Porsche downsize-boxstermotor(eventueel 4-cilinder dan).

Testen doet Porsche al vlijtig:
Citaat
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9646
Indrukwekkend
De prestaties van de 918 Spyder zijn een geval apart. Een plug-in hybridemodule bestaande uit drie elektromotoren zorgen samen voor een vermogen van 160 kW. Daarnaast is er een 500 pk sterke 3.4 liter V8 die afkomstig is uit de racebolide RS Spyder. Samen weten ze de 918 Spyder in slechts 3,2 seconden naar 100 km/h te duwen en een topsnelheid van 320 km/h te realiseren. Dat alles gaat gepaard met een verbruik van slechts 3,0 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km. Ongekend! Porsche claimt zelfs dat de 918 Spyder de Nordschleife van de Nürburgring weet af te leggen in minder dan 7:30 minuten en daarmee sneller is dan de Carrera GT.

Hybride-modi
De drie elektromotoren en de V8 benzinemotor werken nauw met elkaar samen. De V8 drijft enkel de achterwielen aan, maar de elektromotoren hebben vat op zowel de voor- als de achterwielen. Dat alles wordt geregiseerd door een zeventraps PDK-transmissie. Een knop op het stuurwiel maakt het mogelijk om te schakelen tussen de vier verschillende rijmodi. In E-Drive rijdt de auto enkel elektrisch (maximaal 25 km). In Hybrid werken de elektromotoren samen met de V8 benzinemotor en in de Sport Hybrid wordt het echt leuk. Dan ligt er meer focus op sportiviteit en wordt de meeste power naar de achterwielen gestuurd. Wie echt in de stemming is kan Race Hybrid inschakelen. Er wordt dan maximaal vermogen afgegeven en met een druk op de knop kan zelfs een tijdelijke overboost van de elektromotoren worden opgewekt.

Toekomst
Plannen met deze 918 Spyder zijn niet bekend, maar Porsche demonstreert haar hybride-kennis niet voor niets. We zijn benieuwd waar dit tot zal leiden.
ook:  http://www.porsche.com/germany/aboutporsche/pressreleases/?pool=germany&id=2010-02-11
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 maart 2010 - 15:35:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 15:20:09 »
bvb een goede snelwegbestuurder - rijdt indien mogelijk met veiligheidsafstand halve teller - raakt zijn rempedaal zo weinig mogelijk aan, best helemaal niet, lost enkel zijn gas, want elk miniem oplichten van de remlichten geeft onnodig (paniekerige) kettingreacties naar achter, die dikwijls de oorzaak zijn voor stremmingen tot tijdelijke harmonica-files, ook als de snelweg bijlange niet verzadigd is.
Veiligheidsafstand helpt eveneens vooruitziend te rijden als men meerdere of een tiental auto´s naar voor kan kijken kan men snel herkennen of daar zo´n paniekerige remmentipper(s) tussen zit(ten)...  :P

dat werkt heel goed op de 'snel'weg
maar in de BK wil ik dat eens in praktijk zien
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 15:34:13 »
maar in de BK wil ik dat eens in praktijk zien
Hangt van de bbk en het verkeer af... , in het buitenland zijn bbk ook niet veel anders, bvb VVR bestaat daar ook (behalve UK en Ierland)

Soit, ga je nu akkoord dat een E-auto, gereden in Be-Vlaanderen, geen mindere reikwijdte heeft als in landen waar doorgaans veel meer aan een "gelijkmatige" snelheid gereden kan worden?

Of denk je nog altijd van niet ?

ik denk dat hier een klein reken foutje inzit
in belgie ligt het verbruik van een gewone auto minimum 10% (tot zelfs 25%) hoger dan wat het zou moeten zijn
dit komt door de vele verschillende snelheden en allerlei verbruikverhogende maatregelen die door de overheid genomen worden (zij noemen dat snelheidsremmende maatregelen)
dat zal ook voor een electrische wagen zo zijn
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 maart 2010 - 15:40:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 19:56:13 »
het is dan wel belangrijk dat de bestuurder op een nieuwe manier leert rijden

remmen voor de drempel is uit den boze, of je rekening klopt niet meer
bij gewoon remmen gaat de energie immers verloren
Het zal ook gemakkelijker en effectiever worden om op de motor te remmen, omdat de regeneratieve motorrem efficiënter is dan de (normaal gebruikte) compressie-motorrem.
Op 17s ga je met een verbrandingsmotor niet van 90 naar 30 ..
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 20:20:31 »
Het zal ook gemakkelijker en effectiever worden om op de motor te remmen, omdat de regeneratieve motorrem efficiënter is dan de (normaal gebruikte) compressie-motorrem.

Omdat personenwagens, in tegenstelling tot vrachtwagens, niet voorzien zijn van een retarder (afsluitklep voor de uitlaat).

Citaat
Op 17s ga je met een verbrandingsmotor niet van 90 naar 30 ...

Dat gaat hier in de bergen in bergop zelfs veel sneller.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 23:40:04 »

Soit, ga je nu akkoord dat een E-auto, gereden in Be-Vlaanderen, geen mindere reikwijdte heeft als in landen waar doorgaans veel meer aan een "gelijkmatige" snelheid gereden kan worden?

Of denk je nog altijd van niet ?
als je de BK hier kan vermijden mss wel
als je om de 100 m een drempel hebt, niet

het zal mss lukken als je geen rekening houd met het andere verkeer
als je wil meerijden zonder te hinderen lukt het nooit
better a bad day at sea
than a good day at the office