ik denk dat hier een klein reken foutje inzit
in belgie ligt het verbruik van een gewone auto minimum 10% (tot zelfs 25%) hoger dan wat het zou moeten zijn
dit komt door de vele verschillende snelheden en allerlei verbruikverhogende maatregelen die door de overheid genomen worden (zij noemen dat snelheidsremmende maatregelen)
dat zal ook voor een electrische wagen zo zijn
Neen, juist niet, zelfs integendeel.
100% Electrische wagens doen altijd 100% aan "regeneratief remmen", voor Be zou dan de reikwijdte eerder hoger kunnen liggen.
Voor elke drempel en flitspaal het gas lossen...
Waar een klassieke motor gemiddeld 30%-50% meer verbruikt in de stad als op de gewone weg, is dat bij een electrische auto niet of minimaal omgekeerd, elke keer als hij zijn stroompedaal lost laadt de accu terug wat bij. Integendeel tot de klassieke motor is met een -licht- onregelmatige snelheid rijden (enkel stroom lossen) zeker niet nadelig voor het verbruik, hoeveel het juist minder verbruikt weet ik niet zo. Echt in de remmen gaan natuurlijk niet.
** Daar komen veel parameters naast een formule bij kijken
(maar -bvb bergaf- uitbollen, of voor een rood licht vanuit een redelijke snelheid, lijken me toch stroom op te leveren)
** Hier probeert men een berekening te doen:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=98132&st=0
Energie berekenen van regeneratief remmen...
Q. How does the regenerative braking work?
A. When you brake, the car's kinetic energy is converted to heat through friction - throwing away the energy that was previously used to accelerate the car. In city driving, about 30 percent of a typical car's engine output is lost to braking. This proportion drops to almost zero in highway driving, where braking is much less frequent.
An electric vehicle uses an electric motor to create torque to drive its wheels. When an electric vehicle is approaching a stop light, it doesn't create friction and useless heat in order to slow down. Instead it reverses its electric motor turning it into an electric generator, creating electricity which is fed back into the battery and stored for future use. In fact any time an electric vehicle decelerates it causes the system to use the vehicle’s momentum to generate electricity.
http://www.lightningcarcompany.com/qanda.php#q9 3e vraag
Bepaalde "klassieke auto´s" doen ook al aan -wel "zeer minimaal"- regeneratief remmen - telkens opladen vd klassieke batterij, de generator kan dan (tijdelijk) afgekoppelt worden, en/of ook hoeft niet zo zwaar te zijn.
Daar noemt men dat Brake Energy Regeneration of zoiets als
BremsenergierückgewinnungBMW sinds 2007 bvb. in hun Efficient Dynamics paket. Andere merken zullen het nu ook wel hebben.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bremsenergier%C3%BCckgewinnung#Stra.C3.9Fenfahrzeuge
BMW hat im Jahr 2007 für einen Großteil seiner Fahrzeuge unter dem Schlagwort Efficient Dynamics u.a. eine Bremsenergierückgewinnung in seine Benzin- und Dieselfahrzeuge aufgenommen. Allerdings handelt es sich hierbei um keine Rückgewinnung im eigentlichen Sinne, sondern das Laden der Bordbatterie wird (soweit möglich) nur durchgeführt, wenn sich das Fahrzeug im Schubbetrieb (Motorbremse) befindet. Hierdurch wird der Kraftverbrauch des Generators im Reisebetrieb reduziert, was sich günstig auf den Treibstoffverbrauch auswirkt.
Hybride auto´s profiteren wel meer dankzij hun (kleine) E-motor, "hoe meer hybride hoe meer profijt";
Plug-in Hybrides nog meer, want die hebben al extra Li-Ion accu´s. Een E-auto is 100% E-motor én accu als brandstof.
of
http://nl.wikipedia.org/wiki/Recuperatief_remmen
Recuperatief remmen wordt voornamelijk toegepast bij elektrische tractie (trein, tram en metro), bij liften en bij hijswerktuigen. Ook moderne elektrische aangedreven voertuigen en hybride auto’s passen recuperatief remmen toe.
Principe
Recuperatief remmen maakt gebruik van het feit dat een elektromotor ook als generator kan werken. Door tijdens het (af)remmen de motor – aangedreven door het voertuig of werktuig – als generator te schakelen, zal deze de kinetische energie omzetten in elektrische energie. De opgewekte energie kan vervolgens opgeslagen worden voor toekomstig gebruik, zoals in accutreinen, of teruggeleverd worden aan het elektriciteitsnet. Doordat de generator een extra belasting vormt voor het voertuig zal de snelheid hiervan afnemen.
Voordelen
Recuperatief remmen heeft ten opzichte van de traditionele wrijvingsrem de volgende voordelen:
Energiebesparing omdat de remenergie omgezet wordt in herbruikbare elektrische energie in plaats van warmte
Minder slijtage aan de wrijvingsrem
Beperkingen
Naast de elektrisch recuperatieve remmen zijn altijd nog wrijvingsremmen noodzakelijk om de volgende redenen:
Het effect van recuperatief remmen neemt sterk af naarmate de snelheid lager wordt. Een wrijvingsrem is daarom vaak nodig om een voertuig tot complete stilstand te krijgen.
Als noodmaatregel in geval het recuperatieve remsysteem mocht falen.
De voedingsbron moet voldoende capaciteit hebben om de opgewekte energie te kunnen opslaan. Dit geldt vooral als er accu’s worden toegepast. Indien de energie niet opgeslagen kan worden dan moet deze alsnog in warmte omgezet worden.
Bij E-auto´s moet de
V-max beter omhoog, recupereert meer stroom...