Met mijn huidige auto (monovolume) is de kans op achteraan uitbreken imho veel groter
Aha, dat verandert al heel wat aan de situatie, daar heb ik al toegegeven dat ik dan ook naar beste banden achteraan tendeer.
De eerste voortractie die licht onderstuurd tot neutraal rijdt moet ik dus nog ondervinden, voor die zou ik dan tenderen naar betere banden achter, alleen als deze dikwijls achteraan kan uitbreken in kritische situaties... zijn er zulke voortracties ?
Heel zeker als je regelmatig achteraan redelijk geladen rijdt, de gewichtsverdeling verandert: zwaartepunt verandert dan naar achter.
Het rijgedrag in bochten navenant.
Kijk KV, wij rijden met een Mazda voortractie die eerder een gewichtverdeling V/A 60/40 heeft, dus we rijden 95/100 keer alleen of met twee vooraan en heel zelden redelijk geladen achteraan.
ik heb het advies van Michelin toch nog eens opgezocht. Zij kunnen het ook veel beter uitleggen dan ik
http://www.michelin.be/be/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL
Dit vindt ik zeer pover en verwarrend uitgelegd, ze maken geen verchil tussen een onderstuur uitgelegde wagen die 9/10 eerst vooraan de bocht uitgaat, en een licht onderstuur uitgelegde achtertractie die 50/50 ook achteraan uitbreekt.
Ze geven geen verschil in gewichtsverdeling bij beide types. Ze spreken mekaar zelfs tegen bij een reactie,
enerzijds gaan ze (de onervaren bestuurder) gas bijgeven bij achteraan uitbreken, en anderzijds gaan ze gas loslaten als de auto vooraan uitbreekt Volgens mij gaat een "onervaren bestuurder" door de schrikreactie altijd van het gas, ook als die achteraan uitbreekt.