Auteur Topic: verschillende banden op voor- en achteras ?  (gelezen 12361 keer)

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 17:04:38 »
ik heb het advies van Michelin toch nog eens opgezocht.  Zij kunnen het ook veel beter uitleggen dan ik
http://www.michelin.be/be/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 22:12:11 »
Met mijn huidige auto (monovolume) is de kans op achteraan uitbreken imho veel groter

Aha, dat verandert al heel wat aan de situatie, daar heb ik al toegegeven dat ik dan ook naar beste banden achteraan tendeer.

Citaat van: Michel
De eerste voortractie die licht onderstuurd tot neutraal rijdt moet ik dus nog ondervinden, voor die zou ik dan tenderen naar betere banden achter, alleen als deze dikwijls achteraan kan uitbreken in kritische situaties... zijn er zulke voortracties ?

Heel zeker als je regelmatig achteraan redelijk geladen rijdt, de gewichtsverdeling verandert:  zwaartepunt verandert dan naar achter.
Het rijgedrag in bochten navenant.

Kijk KV, wij rijden met een Mazda voortractie die eerder een gewichtverdeling V/A 60/40 heeft, dus we rijden 95/100 keer alleen of met twee vooraan en heel zelden redelijk geladen achteraan.

ik heb het advies van Michelin toch nog eens opgezocht.  Zij kunnen het ook veel beter uitleggen dan ik
http://www.michelin.be/be/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL
Dit vindt ik zeer pover en verwarrend uitgelegd, ze maken geen verchil tussen een onderstuur uitgelegde wagen die 9/10 eerst vooraan de bocht uitgaat, en een licht onderstuur uitgelegde achtertractie die 50/50 ook achteraan uitbreekt.
Ze geven geen verschil in gewichtsverdeling bij beide types. Ze spreken mekaar zelfs tegen bij een reactie, enerzijds gaan ze (de onervaren bestuurder) gas bijgeven bij achteraan uitbreken, en anderzijds gaan ze gas loslaten als de auto vooraan uitbreekt
 ??? ::)

Volgens mij gaat een "onervaren bestuurder" door de schrikreactie altijd van het gas, ook als die achteraan uitbreekt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 22:54:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 23:10:36 »
Dat valt toch te corrigeren met wat tegenstuur ?
Ja, tuurlijk wel; en aangezien ik deze op mijn zomersloefen door de sneeuw heb moeten rijden heb ik dat veel kunnen oefenen.
Wat heb jij van de winter dan uitgespookt ?
Ik heb eigenlijk geen enkele keer last gehad van overstuur, wel van wat onderstuur (wat ook niet abnormaal is op zomerbanden)

ik heb het advies van Michelin toch nog eens opgezocht.  Zij kunnen het ook veel beter uitleggen dan ik
http://www.michelin.be/be/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL
Ik vind dat daar allesbehalve goed uitgelegd eigenlijk ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 april 2010 - 23:14:06 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 23:18:07 »
Ja, tuurlijk wel; en aangezien ik deze op mijn zomersloefen door de sneeuw heb moeten rijden heb ik dat veel kunnen oefenen.
Wat heb jij van de winter dan uitgespookt ?
Ik heb eigenlijk geen enkele keer last gehad van overstuur, wel van wat onderstuur (wat ook niet abnormaal is op zomerbanden)
Moest jij ook 15 km over ongestrooide binnenwegen ?  Die nadat er overdag wat verkeer gepasseerd was er de volgende ochtend dan uitzagen als een bevroren vijver ?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 23:30:36 »
Moest jij ook 15 km over ongestrooide binnenwegen ?  Die nadat er overdag wat verkeer gepasseerd was er de volgende ochtend dan uitzagen als een bevroren vijver ?
Er is een dag geweest dat ik mijn ganse woon-werktraject van 50 km over ongestrooide wegen gedaan heb ... de snelweg inbegrepen  :o
Tijdens 1 van de sneeuwperiodes was ik een week lang al om 4u45 op de baan. Dan staat alles weer stokstijf bevroren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 01 april 2010 - 23:45:44 »
Moest jij ook 15 km over ongestrooide binnenwegen ?  Die nadat er overdag wat verkeer gepasseerd was er de volgende ochtend dan uitzagen als een bevroren vijver ?
Er is een dag geweest dat ik mijn ganse woon-werktraject van 50 km over ongestrooide wegen gedaan heb ... de snelweg inbegrepen  :o
Tijdens 1 van de sneeuwperiodes was ik een week lang al om 4u45 op de baan. Dan staat alles weer stokstijf bevroren.
Op snelwegen liggen nu niet direkt veel bochten van 90°
En als ik 's morgens vertrok lag alles evenzo stokstijf bevroren, inclusief het dooiwater van de dag voordien
Ik heb er genoeg rechtdoor zien schuiven; zelfs een BMW voor mij gehad die het op de ijzelzondagavond na een aantal km even voor bekeken hield en de enorme file die zich achter hem had gevormd op de paar km tussen Aalst en Dendermonde, liet passeren.  De kerel had zijn RWD duidelijk niet in de hand op ijzel, schoof zelfs tegen 10kmh alle kanten op.  Ik heb toen zo'n 35 km op, ijzel gereden mét zomerbanden, zonder noemenswaardige problemen gezien de omstandigheden en gezien de miserie die ik bij anderen zag

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 00:19:54 »
Op snelwegen liggen nu niet direkt veel bochten van 90°
't Is wel 270° om in Massenhoven van de N14 op de E313 te geraken ...
In 't stad aangevroren sneeuw op kasseien. Ook heel leuk ... Ook geregeld 90°.

Het allerlastigste vind ik ijzel / verijzeld smeltwater op betonklinkers.
Dàt is verdomme zo glad als een paling.
Betonklinkers  zouden best regelrecht verboden worden als straatbedekking.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 07:41:24 »
Ik heb er genoeg rechtdoor zien schuiven
= onderstuur.

Een gemiddelde FWD heeft de neiging onderstuurd te zijn.  De beste banden vooraan en  redelijk kale banden achteraan zorgt er naar mijn ervaringen voor dat de wagen neutraal wordt.  Ik bedoel maar: in mijn carrière op FWD heb ik 3 keer overstuurd gedrag gemerkt op een FWD: één keer bij hevige regen bij het te hard oprijden naar Zaventem, één keer bij lift-off oversteer op de Nordschleife, en de keren op het parcours van RACB.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: verschillende banden op voor- en achteras ?
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 02 april 2010 - 08:49:35 »
Ik heb er genoeg rechtdoor zien schuiven
= onderstuur.
Ja, dat weet ik ook wel; alhoewel het in die mate was dat het eigenlijk neerkwam op helemaal geenstuur  ;D

En toch verkies ik dit boven overstuur, simpelweg omdat je dit veel sneller aanvoelt, en omdat je er (ik toch alleszins) voor zal (proberen) te zorgen dat het je niet meer overkomt door trager te rijden bij de volgende bocht.  Op ijs maakt het imho trouwens niet zoveel meer uit of je voorste banden nu 1 mm meer of minder profiel hebben dan je achterste; bij regen daarentegen ...