Mijn verstand gaat het teboven dat er zoveel mensen zijn die niet het gezond verstand hebben om de gordel te dragen als ze er niet toe verplicht worden. Die domheid is de oorzaak van die regulitis: de wetgever moet de mensen tegen zichzelf beschermen, want uit zichzelf doen ze het niet.
De wetgever mag het niet toelaten dat een onnozelaar die zijn gordel niet draagt, er daardoor voor zorgt dat zijn vrouw met 4 kinderen alleen komt te staan.
Wel Jozef, met deze dictatuur cq betutteling heb ik nu net problemen. De wetgever (overheid) zou ons beter "algemeen" beschermen (veilige infrastructuur, criminaliteitsbestrijding,...) en het individu zijn vrijheid laten. Als ik zo dom ben om geen gordel te dragen is dat mijn probleem. Maar de maatschappij moet dan ook niet opdraaien voor de medische kosten (sociale zekerheid) als ik door de voorruit vlieg. De overheid mag wel sensibiliseren en de "domme" van de voordelen van de gordeldracht te overtuigen. En laat ik vrouw en kind als wees achter, sorry maar dat is dan eigenlijk ook mijn probleem.

Als ik je gedachtengang doortrek moeten de "dommen" gewoon uit het verkeer gehaald worden. Dat is ook een oplossing voor het fileprobleem.

Ik beken dat ik met het voorbeeld van de gordeldracht er een beetje over ga, maar het is om de uitwassen van die "regulitis" duidelijk te stellen.
Dagelijks zouden in België meer dan 5 jongeren zelfmoord plegen. Daar moet je de volwassenen nog bijtellen. Wel, dat de overheid daar wat meer aan doet in plaats van blind naar die limiet van 1.000 - 750 verkeersdoden te staren en de wegcode met deze flutregels totaal onbeheersbaar te maken. Hier op dit forum is overduidelijk bewezen dat het grondig fout loopt met het verkeersbeleid in dit land.
Tot slot nog iets over de fietshelm, die is dan nog niet niet verplicht gemaakt. Ik zou liever zien dat men een regel stelt waarbij hoofdletsels bij (meerderjarige) fietsers welke geen fietshelm dragen niet terugbetaald worden dan dat men het dragen van een fietshelm wettelijk verplicht (met boetes = kassa-kassa) maakt. (Kinderen wel verplichten) Weerom zal het individu dan zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.
Nu heb ik echt de indruk dat het lobbywerk van sommige fabrikanten voor de opstelling van deze nieuwe regeltjes heeft gezorgd. (Verkeersbord voor Quads, herschildering van bushaltes,misschien ook tussenkomst van invloedrijke persoon uit Michelbeke met belangen bij Richa NV???)
Dat laatste was voor de grap.