Auteur Topic: Dringende aanpassingen aan de wegcode ...  (gelezen 9791 keer)

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Dringende aanpassingen aan de wegcode ...
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 15:45:17 »
dus voor voorrang-van-links-pakkers zoals ik er deze morgen één tegenkwam helpt het ook al niet
je weet toch ook al dat voorrang geen oorzaak van ongevallen is (allez, in belgie toch niet)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 16:02:13 »
Ik volg sniper mbt die dagrijlichten en motorfietsen...  Licht blijf je zien, dus een motorfiets die op dezelfde manier deelneemt aan het verkeer als een auto, zal even opvallend zijn.
Nope.
Een motorrijder voor een hoop lichtjes haal je er niet meer uit als motorrijder, en je hebt het raden naar zijn afstand / snelheid.

Motorrijders worden geslachtofferd om DRL in te voeren.
Het wordt op basis van allerhande studies zelfs verwacht dat er meer motorrijders in ongevallen betrokken zullen raken, men hoopt enkel dat de positieve effecten bij andere weggebruikers dat meer dan zullen compenseren ...

Ik kan elke motorrijder maar aanraden zich op een wettelijk toegelaten manier van al die andere lichtjes te onderscheiden.
Niet door meer lichtjes, want dat helpt niet echt.

Geel licht is en blijft hiervoor een aanrader.
Het valt van spectaculair veel verder op.
En naar eigen ervaring vermindert het het aantal bestuurders die voor je neus indraaien of oprijden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 16:05:53 »
degenen met hun verstralers aan zijn niet de auto's
Kan je nog wat PVs oplopen omdat je gezien wil worden ...

's Nachts heeft fel licht alles bij elkaar trouwens meer nadelen dan voordelen als je niet alleen op de weg bent.
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 16:15:18 »
Mijn motoruitrusting is meer waard dan mijn oud RT'ken maar de nieuwe verplichting vind ik een vrijheidsberoving. Hetzelfde voor de gordeldracht voor de bestuurder.Laat dat vrij, maar betaal geen ziekenhuiskosten terug wanneer je geen gordel of motorpak draagt.  Let wel : ik draag mijn gordel steeds en ook mijn motoruitrusting. De bemoeienis van de wetgever met haar regulitis stoort mij.

In mijn eerste auto heb ik veiligheidsgordels laten plaatsen toen ze nog niet verplicht waren, en behave om de auto uit de garage op de oprit te rijden, heb ik nog nooit zonder de veiligheidsgordel behoorlijk aan gereden (tenzij bij het leger, waar er geen veiligheidsgordels in de voertuigen waren).

Mijn verstand gaat het teboven dat er zoveel mensen zijn die niet het gezond verstand hebben om de gordel te dragen als ze er niet toe verplicht worden. Die domheid is de oorzaak van die regulitis: de wetgever moet de mensen tegen zichzelf beschermen, want uit zichzelf doen ze het niet.

De wetgever mag het niet toelaten dat een onnozelaar die zijn gordel niet draagt, er daardoor voor zorgt dat zijn vrouw met 4 kinderen alleen komt te staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 19:32:50 »
Citaat
weet ik dan weer wanneer ik als automobilist een manoever zou uitvoeren
Maar weet die andere automobilist dat ook? Het zal niet de eerste zijn die eerst reageert en dan misschien kijkt. Vandaar "Heel wat keren zie je iemand op het linkervak in de verte zonder enige reden om (op?) de (het?) rempedaal duwen".

DRL is een verplichting opgelegd door Europa; België moet wel mee.

Voor het overige wordt hier veel commentaar gegeven op teksten welke in de media verschenen zijn. Dit zijn echter niet de officiële wetteksten want het is niet de eerste keer dat de media een en ander anders voorstelt dan het is. Laat ons die eerst afwachten alvorens ons kruit nu al te verschieten. Verschieten zullen wij waarschijnlijk wel niet; we mogen ons aan een zooitje verwachten en dan valt het misschien minder tegen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 22:40:10 »

Niet alle motards voeren grootlicht hé! Maar het is juist, alle voertuigen hebben meer kans op zichtbaarheid.
Ik zie er op klaarlichte zonovergoten dag als vandaag geen enkel nut in.

Het probleem is dat je Belgen niet kunt leren om tijdig hun lichten aan te steken. Beboeten zou in gevallen die voor discussie vatbaar zijn, tot een eindeloze rechtsgang voeren. En dus kun je als overheid maar één kant meer op: verplicht ze om altijd met lichten aan te rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 13 april 2010 - 22:49:30 »
Het probleem is dat je Belgen niet kunt leren om tijdig hun lichten aan te steken. Beboeten zou in gevallen die voor discussie vatbaar zijn, tot een eindeloze rechtsgang voeren. En dus kun je als overheid maar één kant meer op: verplicht ze om altijd met lichten aan te rijden.
Is er egl iets dat je Belgen kan leren uitgezonderd frauderen ? :-X

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 03:04:31 »
Tot je tussen 2 van die 40 tonners geplet raakt. ;)
En hoe zou dat kunnen, zonder dat die twee 40-tonners mekaar raken en me niet tussen twee 40-tonners waag?

Dat was niet op jou bedoeld maar op onderstaande.

En als je dan rechts rijdt moet je niet slingeren en kan je aan 90 km/u tussen de vrachtwagens en zonder stress vlotjes verder rijden.

Probleem is dat auto's zelden of nooit gelijke tred kunnen houden met vrachtwagens, zelfs met cruise control niet.
Minste heuveltje en de pret begint.

Gisteren nog een paar filmpjes bekeken van mijn filegefilter en motorrijden als het verkeer begint te vlotten...  Heel wat keren zie je iemand op het linkervak in de verte zonder enige reden om de rempedaal duwen, en vandaag had ik er ook zo een paar apen die nodeloos links bleven rijden én gingen remmen, hoewel er >500meter voor hen niemand reed...

Dat zie ik al jaren, en zonder camera, en begrijp het ook niet waarom.
Dat ze ter hoogte van een afrit of zo twijfelen of ze de afrit wel of niet zullen nemen kan ik nog inkomen maar op de linker van 3 rijstroken waar geen afrit is en geen ander verkeer gaat na al die jaren nog steeds mijn petje te boven.
Wat je in die gevallen wel vaak ziet is dat ze ofwel aan het GSM-men zijn of aan het kletsen met een passagier, echter sommigen zelfs dat niet.

Kan je nog wat PVs oplopen omdat je gezien wil worden ...

's Nachts heeft fel licht alles bij elkaar trouwens meer nadelen dan voordelen als je niet alleen op de weg bent.

Overdag ook want wanneer je het (te) fel licht ziet is het veel moeilijker om afstand en snelheid in te schatten. (bij mij toch en mijn ogen waren bij de laatste controle een goed jaar geleden nog bijna perfect in orde (+99%)).

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 09:41:05 »
Mijn verstand gaat het teboven dat er zoveel mensen zijn die niet het gezond verstand hebben om de gordel te dragen als ze er niet toe verplicht worden. Die domheid is de oorzaak van die regulitis: de wetgever moet de mensen tegen zichzelf beschermen, want uit zichzelf doen ze het niet.
De wetgever mag het niet toelaten dat een onnozelaar die zijn gordel niet draagt, er daardoor voor zorgt dat zijn vrouw met 4 kinderen alleen komt te staan.

Wel Jozef, met deze dictatuur cq betutteling heb ik nu net problemen. De wetgever (overheid) zou ons beter "algemeen" beschermen (veilige infrastructuur, criminaliteitsbestrijding,...) en het individu zijn vrijheid laten. Als ik zo dom ben om geen gordel te dragen is dat mijn probleem. Maar de maatschappij moet dan ook niet opdraaien voor de medische kosten (sociale zekerheid) als ik door de voorruit vlieg. De overheid mag wel sensibiliseren en de "domme" van de voordelen van de gordeldracht te overtuigen. En laat ik vrouw en kind als wees achter, sorry maar dat is dan eigenlijk ook mijn probleem.  ;D

Als ik je gedachtengang doortrek moeten de "dommen" gewoon uit het verkeer gehaald worden. Dat is ook een oplossing voor het fileprobleem.  ;)

Ik beken dat ik met het voorbeeld van de gordeldracht er een beetje over ga, maar het is om de  uitwassen van die "regulitis" duidelijk te stellen.

Dagelijks zouden in België meer dan 5 jongeren zelfmoord plegen. Daar moet je de volwassenen nog bijtellen. Wel, dat de overheid daar wat meer aan doet in plaats van blind naar die limiet van 1.000 - 750 verkeersdoden te staren en de wegcode met deze flutregels totaal onbeheersbaar te maken.  Hier op dit forum is overduidelijk bewezen dat het grondig fout loopt met het verkeersbeleid in dit land. 

Tot slot nog iets over de fietshelm, die is dan nog niet niet verplicht gemaakt.  Ik zou liever zien dat men een regel stelt waarbij hoofdletsels bij (meerderjarige) fietsers welke geen fietshelm dragen niet terugbetaald worden dan dat men het dragen van een fietshelm wettelijk verplicht (met boetes = kassa-kassa) maakt. (Kinderen wel verplichten) Weerom zal het individu dan zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. 

Nu heb ik echt de indruk dat het lobbywerk van sommige fabrikanten voor de opstelling van deze nieuwe regeltjes heeft gezorgd. (Verkeersbord voor Quads, herschildering van bushaltes,misschien ook tussenkomst van invloedrijke persoon uit Michelbeke met belangen bij Richa NV???) 

Dat laatste was voor de grap.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 09:50:11 »

Wel Jozef, met deze dictatuur cq betutteling heb ik nu net problemen. De wetgever (overheid) zou ons beter "algemeen" beschermen (veilige infrastructuur, criminaliteitsbestrijding,...) en het individu zijn vrijheid laten. Als ik zo dom ben om geen gordel te dragen is dat mijn probleem. Maar de maatschappij moet dan ook niet opdraaien voor de medische kosten (sociale zekerheid) als ik door de voorruit vlieg. De overheid mag wel sensibiliseren en de "domme" van de voordelen van de gordeldracht te overtuigen. En laat ik vrouw en kind als wees achter, sorry maar dat is dan eigenlijk ook mijn probleem.  ;D

Als ik je gedachtengang doortrek moeten de "dommen" gewoon uit het verkeer gehaald worden. Dat is ook een oplossing voor het fileprobleem.  ;)
Dat is al jaren mijn gedacht, vooral de laatste regel zou ineens veel oplossen; ik denk trouwens dat er dan ineens veel "dommen" slimmer zouden worden hoewel lang niet allemaal.  Sommige mensen zijn imho écht te dom om een voertuig te besturen en toch rijden ze rond en net voor hen komen er steeds meer flutregels bij en zinloze beperkingen

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 11:10:43 »
Dit zijn echter niet de officiële wetteksten want het is niet de eerste keer dat de media een en ander anders voorstelt dan het is. Laat ons die eerst afwachten alvorens ons kruit nu al te verschieten.
Die media moeten wel ergens de mosterd gehaald hebben.
Eens de boel gepubliceerd is, wordt het weer een rommeltje om het nadien terug recht te zetten - wat dan waarschijnlijk onder een andere regering pas zal gebeuren.

En zo blijft het kankergezwel dat de gepolitiseerde wegcode geworden is gewoon verder woekeren.
Aangepast, zoals alle ministers of staatssecretarisen voordien "hun ding" bijgedragen hebben aan deze puinhoop, maar nooit vereenvoudigd ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 15:49:34 »
En laat ik vrouw en kind als wees achter, sorry maar dat is dan eigenlijk ook mijn probleem.  ;D

Geenszins op jou persoonlijk bedoeld, Rudi, maar je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat die vrouw maar niet zo dom had moeten zijn om een man die de veiligheidsgordel niet draagt als levenspartner te nemen. De kinderen hebben evenwel geen keuze gehad.

Citaat
Ik zou liever zien dat men een regel stelt waarbij hoofdletsels bij (meerderjarige) fietsers welke geen fietshelm dragen niet terugbetaald worden dan dat men het dragen van een fietshelm wettelijk verplicht (met boetes = kassa-kassa) maakt. (Kinderen wel verplichten)

Hoe gaan volwassenen kinderen kunnen overtuigen van het nut van een fietshelm, als ze er zelf geen (moeten) dragen?

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 14 april 2010 - 18:38:12 »
Hoe gaan volwassenen kinderen kunnen overtuigen van het nut van een fietshelm, als ze er zelf geen (moeten) dragen?
gewoon door er zelf wel een te dragen, zonder dat het 'moet'
mijn kinderen zien mij op de ligfiets steeds vertrekken met helm
op de stadsfiets rij ik niet verder dan de volgende hoek, en daar draag ik de helm niet
zo leren de kinderen ook onderscheid te maken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 22 april 2010 - 20:16:33 »
Samen met de regering ligtgen Schouppe zijn dringende aanpassingen aan de wegcode er nu ook.
Goede zaak, dan heeft hij tijd om ze nog eens opnieuw te bestuderen en aan te passen - mochten ze nog nodig zijn in een volgende regering ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 23 april 2010 - 22:50:12 »
Citaat
en het individu zijn vrijheid laten
Dus ik geef voorrang wanneer ik dat wel wil of ik geef het niet als ik daar geen zin in heb. Ik pas mijn snelheid aan zoals ik dat wil of ik doe dat niet als ik geen nut daarvan inzie. Ik gebruik mijn richtingsaanwijzer wanneer ik dat wel wil of ik heb er geen goesting in. Ik rij waar ik wil. Ik heb geen zin rekening te houden met een andere weggebruiker. Allé, schaf dat verkeersreglement af want ik doe toch wat ik wil.
Verkeer = verkering en daar zijn toch wel een paar basisregels te respecteren. Oké, die zijn nu wel een beetje ingewikkeld geworden. En de nieuwe aangekondigde....zitten nu wel effe in de ijskast vermits er geen regering meer is. Volgens de geruchten zien ze er toch wel van af de verkeerswet aan de gewesten toe te kennen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.