Spijtig genoeg heeft de Vlaamse automobilist tot op heden de voorrangsregels nooit begrepen.
De Vlaamse automobilist begrijpt helemaal niet waarom
"soms" een brede voorrangsweg 70 en 90 kmh (eerder doorstroomfunctie) geen voorrang krijgt op een veldweg van amper 2 meter. Hij wordt dus ook door het wegbeeld verrast.
Want
"meestal" of normaal gezien hebben die wegen wel absolute voorrang. Behalve in (vele) bepaalde gemeentes waar ze hun ding doen ...
Dit geeft slechte ongevalcijfers voor Be.
Bij ons (2 j geleden) heeft zich een + 70 jarige doodgereden, en de passagierster + 70 zwaargewond, ze waanden zich op een voorrangsweg want men mocht er 90, ze hadden het B17-tje overzien omdat ze wslk meer naar het mooie landschap aan ´t kijken waren.
Een zeldene traktor kwam uit de boerenweg en nam zijn voorrang van rechts, ik weet niet of hij de aankomende auto - op de doorstroomweg - van links nog zag.
Een half jaar later nam mijn buurvrouw ook niet vlot genoeg haar voorrang van rechts vanuit zo´n smalle zijweg, ttz ze dacht dat de aankomende haar gezien had, ja hij had haar te laat gezien en te laat geremd, wslk had hij ook gedacht dat hij op een voorrangsweg zat, de onschijnbare B17 in het struikgewas had hij mss ook overzien of gewoon foert gezegd. Buurvrouw -gelukkig- maar licht gewond.
Extrapoleer dit even naar 6 milj personenewagens als op 1 van de 2 doorstroomwegen naar een dorps(centrum) van 3000 inwoners, al 1 dode 1 zwaargewonde en 1 lichtgewonde vallen op 2 jaar... Ik ben zeker dat die beide ongevallen niet gebeurd waren met een B1 vanuit de smalle zijweg.
Of to the point: gij kent toch het begrip van zelfverklarende wegen (SER) ?
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store/156.pdf p 18
3.2 Weginfrastructuur
3.2.1 Categorisering en wegfuncties als een basis voor zelfverklarende wegen
Het principe van herkenbaarheid en zelfverklarende wegen is gebaseerd op de redenering dat ongevallen deels te voorkomen zijn als de omgeving van de weggebruiker (wegbeeld en medeweggebruikers) de juiste verwachtingen oproept.
Hierdoor zouden verkeersdeelnemers meer op routine aan het verkeer kunnen deelnemen, minder vaak en minder ernstige fouten maken en zo de kans op ongevallen reduceren. De omgeving kan de juiste verwachtingen oproepen door het wegontwerp herkenbaar en het wegverloop voorspelbaar te maken, zo is de gedachte. Hierdoor zouden weggebruikers zich homogener en daarmee voorspelbaar gaan gedragen, wat vervolgens de verwachtingen die weggebruikers over elkaar gedrag hebben weer bevestigt en versterkt (Aarts et al., 2007).
ook bvb
http://www.trafitec.dk/pub/arrb2006.pdfHet artikel dat Michel hier aanhaalt past in het kraampje van vele voorrangsnegators.
Heb je de Be-ongevalcijfers door voorrangsnegatie dan eens goed bekeken, Mazda ?
Je stelt hier hopelijk toch jouw vragen bij. Heb je in het buitenland dan VVR bij doorstroomwegen buiten de bbk , Mazda ?
En het gaat hier over de (misbruik van)
voorrang van rechts, niet over voorrang in ´t algemeen.
Het artikel past hierin dat de wegbeheerder de VVR
misbruikt als snelheidsremmer op doorstroomwegen, als dan sommige bestuurders bedrogen worden in hun wegbeeld en daarbij verongelukken neemt men er maar bij... levende snelheidsremmers quasi... daar zijn ze goed in...
In België - 1 van de meest onveilige landen in Europa - wil men mordicus speciallekes doen, door ingewikkelde en tegennatuurlijke voorrangsregelingen op te leggen, zowel in de wegcode als op de weg.
En dan maar schrikken dat men met veel verkeersslachtoffers zit ...
Idd.Voor dat ik het vergeet die discussie van VVR-misbruik hadden we al:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1556.msg14932.html#msg14932