Auteur Topic: Met je hart rijden  (gelezen 27384 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Met je hart rijden
« Reactie #75 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 12:12:50 »
Citaat : Ga ook eens even na hoe die hindernis daar is ontstaan.
Ik ga er vanuit dat die hindernis rechtmatig is ontstaan.
Het plaatsen van een lift voor een verhuis op het 3de met toelating van de gemeente?
Een vuilkar die een tijdje zal stoppen om de vuilzakken van een aantal appartementsblokken in te laden en waar je opdat ogenblik liever niet achter blijft gezien de straat vol met appartementsblokken staat.

Gedragsregels kan je niet verplichten, die krijg je mee in je opvoeding.
 Je zit te wachten bij de dokter ineens komt er iemand binnen met een noodgeval. Mag hij eerst?
Je zit te wachten bij de dokter en de laatst binnengekomen patient wil nu zonder reden iedereen voorsteken en als volgende binnengaan. Mag hij eerst?
In welk artikel staat dat hij wel of niet eerst zou mogen?

Een moeder met drie kinderen gaat naar een lift waar maar 4 personen in mogen.
De moeder met twee jonge kinderen staat al in de lift om naar boven te gaan maar het derde kind loopt een beetje achter en is nog niet in de lift.
Jij komt eraan en neemt net voor de neus van dat kind die 4e plaats in.
In welk artikel staat dat dit niet zou mogen?

Volgens mij is het gedrag op de weg een weerspiegeling van je ingesteldheid in het algemeen.
Ik kan dus concluderen dat de ingesteldheid van vele  Vlaamse weggebruikers egoistisch, onbeleefd en agressief is.

Blijkbaar wordt het verschil tussen het "correct TRACHTEN toe de passen van regels" en "hoffelijkheid onder bepaalde omstandigheden" niet begrepen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 april 2010 - 12:26:52 door mazda »

wooter

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 12:54:38 »
Citaat : Ga ook eens even na hoe die hindernis daar is ontstaan.
Ik ga er vanuit dat die hindernis rechtmatig is ontstaan.
Het plaatsen van een lift voor een verhuis op het 3de met toelating van de gemeente?
Een vuilkar die een tijdje zal stoppen om de vuilzakken van een aantal appartementsblokken in te laden en waar je opdat ogenblik liever niet achter blijft gezien de straat vol met appartementsblokken staat.
De voorrangsplicht blijft bestaan.

Gedragsregels kan je niet verplichten, die krijg je mee in je opvoeding.
 Je zit te wachten bij de dokter ineens komt er iemand binnen met een noodgeval. Mag hij eerst?
Je zit te wachten bij de dokter en de laatst binnengekomen patient wil nu zonder reden iedereen voorsteken en als volgende binnengaan. Mag hij eerst?
In welk artikel staat dat hij wel of niet eerst zou mogen?
De dokter beslist. Net zoals de winkelier beslist in zijn winkel, of de apotheker in zijn apotheek.  Zelfs de kapper in zijn kapperszaak.  De discotheek heeft daar zelfs buitenwippers voor.  Elk etablissement beslist over zijn eigen regels, net zoals de federale overheid beslist over de regels op de openbare weg.

De moeder met twee jonge kinderen staat al in de lift om naar boven te gaan maar het derde kind loopt een beetje achter en is nog niet in de lift.
Inderdaad.  Het mag.  Het staat de vrouw vrij om mij te vragen de lift te verlaten, maar dan wijs ik de vrouw er op dat het haar ook vrij staat de lift te verlaten als zij wenst dat alle drie de kinderen samen met de vrouw reizen.

Volgens mij is het gedrag op de weg een weerspiegeling van je ingesteldheid in het algemeen.
Ik kan dus concluderen dat de ingesteldheid van vele  Vlaamse weggebruikers egoistisch, onbeleefd en agressief is.
Niets nieuws onder de zon.  En als jij je naïef, onzelfzuchtig en sociaal opstelt zullen er massa's egoïstische, onbeleefde en agressieve medeweggebruikers vriendelijk gebruik maken van jouw gedrag.

Blijkbaar wordt het verschil tussen het "correct TRACHTEN toe de passen van regels" en "hoffelijkheid onder bepaalde omstandigheden" niet begrepen.
Aha!  Omdat verkeersregels en hoffelijkheid twee aparte sets van regels zijn.  De eerste staan in een wet, de tweede is een sociale code die naargelang van afkomst en opvoeding anders is.

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #77 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 13:26:55 »
als de regels correct worden toegepast, zal ik de eerste zijn om ernaast ook nog eens hoffelijk te zijn
maar eerst de regels

hoffelijk mag, als je daarbij niemand anders hindert, want dan is het niet meer hoffelijk

vb:
ik rij in een file en vertraag een beetje om een voertuig uit een zijstraat de baan op te laten (sociaal)
ik rij in een file en stop om een voertuig de baan op te laten en hinder daarbij de voertuigen die achter mij komen ( asociaal en 'en plus' slecht voor het milieu ;) )
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #78 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 13:40:31 »
als de regels correct worden toegepast, zal ik de eerste zijn om ernaast ook nog eens hoffelijk te zijn
maar eerst de regels

hoffelijk mag, als je daarbij niemand anders hindert, want dan is het niet meer hoffelijk

vb:
ik rij in een file en vertraag een beetje om een voertuig uit een zijstraat de baan op te laten (sociaal)
ik rij in een file en stop om een voertuig de baan op te laten en hinder daarbij de voertuigen die achter mij komen ( asociaal en 'en plus' slecht voor het milieu ;) )

Aangezien je een kruispunt niet mag blokkeren ben je in feite verplicht te stoppen vóór het KP als je kan voorzien dat je anders OP het KP tot stilstand zou komen; wordt héél vaak "vergeten"

Of nog: een gesloten overweg, maar er loopt een weg parallel met de spoorweg, toch stoppen er velen dan OP het KP vlak voor de slagboom. Mensen die uit de straat willen komen en egl de andere kant willen oprijden (weg van de overweg dus) staan geblokkeerd.  Dit is niet alleen asociaal, maar ook verboden. 

De wet probeert soms wel degelijk om sociaal te zijn, alleen wordt ze niet toegepast ...

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #79 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 14:45:17 »
maar eerst de regels

vb:

Aangezien je een kruispunt niet mag blokkeren ben je in feite verplicht te stoppen vóór het KP als je kan voorzien dat je anders OP het KP tot stilstand zou komen; wordt héél vaak "vergeten"

Of nog: een gesloten overweg, maar er loopt een weg parallel met de spoorweg, toch stoppen er velen dan OP het KP vlak voor de slagboom. Mensen die uit de straat willen komen en egl de andere kant willen oprijden (weg van de overweg dus) staan geblokkeerd.  Dit is niet alleen asociaal, maar ook verboden. 

De wet probeert soms wel degelijk om sociaal te zijn, alleen wordt ze niet toegepast ...

Er is hier geen discussie over het blokkeren van een kruispunt, Sniper schrijft duidelijk dat de file rijdt.
Om iemand ertussen te laten bij druk verkeer die in principe geen voorrang heeft mag je inderdaad niet fors gaan vertragen, je zou dan al traag moeten rijden zodat je je achterliggers niet te veel hindert, gewoon de gas wat lossen zou al voldoende kunnen zijn.
Als er natuurlijk geen achterliggers zijn heeft het geen zin om die persoon er nog tussen te laten want dan heeft die na jou plaats genoeg.

Stel dat je bij een stilstaande file het kruispunt vrijlaat zoals het hoort, dan nog mag de bestuurder die uit de ondergeschikte zijstraat komt niet op het kruispunt gaan staan en dit zelf blokkeren.
Bij opnieuw vertrek kan je hem er wel mee tussenlaten want anders zal het bij druk verkeer nooit lukken.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #80 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 14:53:11 »
Stel dat je bij een stilstaande file het kruispunt vrijlaat zoals het hoort, dan nog mag de bestuurder die uit de ondergeschikte zijstraat komt niet op het kruispunt gaan staan en dit zelf blokkeren.
Misschien moet hij wel de andere richting uit ?  Dan moet hij het niet blokkeren.  Als bij een traagrijdende file echter hem niemand doorlaat kan hij daar blijven staan tot de file weg is.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #81 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 14:56:30 »
Citaat :

Wooter:
Inderdaad.  Het mag.  Het staat de vrouw vrij om mij te vragen de lift te verlaten, maar dan wijs ik de vrouw er op dat het haar ook vrij staat de lift te verlaten als zij wenst dat alle drie de kinderen samen met de vrouw reizen.

Citaat van: mazda op Vandaag om 11:12

Wooter:
Niets nieuws onder de zon.  En als jij je naïef, onzelfzuchtig en sociaal opstelt zullen er massa's egoïstische, onbeleefde en agressieve medeweggebruikers vriendelijk gebruik maken van jouw gedrag.

Citaat van: mazda op Vandaag om 11:12

Wooter:
Aha!  Omdat verkeersregels en hoffelijkheid twee aparte sets van regels zijn.  De eerste staan in een wet, de tweede is een sociale code die naargelang van afkomst en opvoeding anders is.

Beste Wooter, met deze instelling zullen we er inderdaad nooit uitgeraken.
Dat de andere onopgevoede weggebruikers misbruik zouden kunnen maken van mijn sociaal gedrag, daar sta ik ver boven.
Het is net de gedachtengang van "als ik niet egoistisch ben zal een ander wel egoistisch zijn"  ,die alle problemen veroorzaakt.
Hier beschrijf jij nu eens heel duidelijk de mentaliteit van vele vlamingen.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #82 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 14:57:08 »
Misschien moet hij wel de andere richting uit ?  Dan moet hij het niet blokkeren.  Als bij een traagrijdende file echter hem niemand doorlaat kan hij daar blijven staan tot de file weg is.
Natuurlijk.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #83 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 14:59:28 »
Natuurlijk.
Dat vind je wel sociaal dan ?

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #84 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 15:01:57 »
Misverstand denk ik.
Hij mag er van mij tussen gezien de verkeersdrukte op de voorrangsweg.

Natuurlijk scheef ik omdat hij dan zelfs niet moet blokkeren.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #85 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 15:06:01 »
Maar ik hamer er wel op dat de voorrangsregels in normale omstandigheden correct zouden moeten nageleefd worden.
Het ERGSTE is dat sommige weggebruikers er zomaar van uitgaan dat ze voorrang hebben terwijl dat in vele gevallen niet zo is.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #86 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 15:47:34 »
Maar ik hamer er wel op dat de voorrangsregels in normale omstandigheden correct zouden moeten nageleefd worden.
Het ERGSTE is dat sommige weggebruikers er zomaar van uitgaan dat ze voorrang hebben terwijl dat in vele gevallen niet zo is.

uiteraard

wooter

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 15:49:37 »
Catch 22:
  • Een voorrangsplichtige moet voorrang verlenen, ook al rijdt het verkeer voor 'm in een trage file en is iemand die stelt dat de voorrangsplichtige voor mag
  • De voorrangsgerechtigde geeft uit sociale redenen zijn voorrang af aan de voorrangsplichtige
Dat geeft voornamelijk een soep op wegen met minimum 2 rijstroken in elke richting, die een andere weg kruisen.  De bestuurder op de rechter rijstrook wil iemand laten oversteken, terwijl die op het linkervak de wetgeving toepast. Oeps.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #88 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 17:22:23 »
Bij het niet toepassen van de wegcode voor één of andere reden moet je natuurlijk uiterst voorzichtig zijn.
Het is wel evident  als iemand jou doorlaat terwijl je geen voorrang hebt dat je er niet mag vanuitgaan dat de anderen zoals in deze situatie in de tweede rijstrook je ook zullen doorlaten.

Diegene die de voorrang afstaat moet er dan rekening mee houden dat het laten voorgaan geen gevaar oplevert voor de andere weggebruikers.
Diegene die voor mag gaan op een plaats waar hij daar in principe geen recht op heeft moet uiterst voorzichtig blijven.

Daarom blijf ik erbij dat je alleen van de regels mag afwijken als je daar een goede reden voor hebt.
Het is bijvoorbeeld niet veilig om tijdens de drukte zomaar te stoppen om een kind te laten oversteken dat de rijbaan wil dwarsen omdat dit hoffelijk zou zijn.
Het afwijken van de basisregels kan alleen gebeuren door personen met een zeker inzicht en verstand.

Het is net daarom dat ik pleit om alle regels zo correct mogelijk trachten na te leven.
Ik schrijf "trachten" omdat iedereen wel eens een foutje maakt, we zijn tenslotte geen robotten maar mensen van vlees en bloed.
Er is  een zeer groot probleem bij de overheid en het wegbeheer maar de weggebruiker gaat zeker niet vrijuit.
Als de overheid nu eens al de aanpassingen zou doen die hier op het forum gewenst worden, en als elke weggebruiker probeert om die regels toe te passen
zoals het hoort, dan pas zullen we beseffen hoe leuk en aangenaam het zou zijn om samen de weg te delen.

En als je dan in moeilijke situaties iemand voor laat die daar geen recht op heeft en daarbij je verstand gebruikt dan krijg je pas  echt een gevoel van samenhorigheid en respect dat niet te beschrijven valt.

Zijn de punten die ik aanhaal in mijn eerste post dan zo onoverkomelijk?

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met jullie voorstellen, maar het recht in eigen handen nemen gaat voor mij te ver.

wooter

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: dinsdag 27 april 2010 - 19:37:17 »
Zijn de punten die ik aanhaal in mijn eerste post dan zo onoverkomelijk?
Ze zijn onnodig. En als ze nodig zijn, moeten ze maar in het verkeersreglement opgenomen worden.