'k vraag me trouwens af als je een stevig hellinkje op moet en je auto is een beetje geladen, hoe goed dat is voor de motor om vroeg te schakelen
Dat is dodelijk voor de motor.
Nederlandse
kerrevenners die
"nieuw rijden" mollen daarbij motoren bij de vleet ...
Het nieuwe rijden belast de motor erg zwaar.
Doe daar nog een andere belasting bij - hellingen, zware belasing, aanhangwagen - en het
zwaar belasten voor optimaal rendement wordt
overbelasten ...
Met de cruise-control valt er onderweg ook wat te spelen en te experimenteren door het uistschakelen van de bestuurder bij het gasgeven.
De cruise-control kan net iets lager-toerig rijden dan ikzelf zonder dat het verbruik omhoog gaat - pakweg 100 tpm, een paar km/u .
Maar eens te laag - dat is onder de +/- 1650-1700 tpm - gaat het verbruik snel omhoog - was manueel onder de +/- 1800 tpm.
Dezelfde snelheid (resume) in een lagere versnelling is dan altijd beter.
Opschakelen bij 2000tpm brengt mij altijd onder de 1700 tpm ... het zijn net de 2000 tpm die eigenlijk optimaal zijn (minder dan 4 liter/100 km voor een snelheid rond de 100 km/u ...)