Over wat er gebeurt in Bxl klets ik niet uit mijn nek.
dat is mss zo, maar je zegt wel dat ik een situatie uit mijn duim zuig die niet realistisch is
IK zeg alleen dat die situatie niet realistisch is.
Ik zeg niet dat je die uit je duim zuigt.
Ik zeg wel dat je eventueel onrealistische situaties uit je duim zou kunnen zuigen waarop geen antwoorden te vinden zijn.
Een verkeersexpert zou de situatie die jij tekent zeker onrealistisch vinden. Niet door het aantal voertuigen op elke toegangsweg maar door de onkunde van de wegbeheerder om daar vvr toe te passen. Je kan zoiets toch niet meer voor mogelijk houden?
De invalswegen naar Brussel liggen bijna allemaal in voorrang. Weldoordacht met eventueel ononderbroken fietspaden in de langsrichting van de voorrangswegen.
Ook wegen waarop bussen het centrum moeten verlaten liggen in voorrang.
De kleine ring werk met bijkomende rijstroken waardoor de vvr niet van toepassing is gezien je dan van rijstrook verandert.
Tussen de verschillende ringlanen en de invalswegen die in voorrang liggen wordt op vele kruispunten de vvr regeling toegepast.
Waar de vvr problemen geeft in de aard van jou tekening te Brugge zal bewust voor een andere oplossing gekozen worden.
Soms zie je wegen met op het ene kruispunt verkeerslichten, dan weer enkele malen een kpt met vvr en dan er tussendoor nog een kpt met B15, dit alles heeft te maken met de drukte en de mogelijkheden. Ook met pleinen en éénrichtingsverkeer wordt gespeeld om deadlock -situaties te vermijden.
Je mag voor het kpt blijven wachten tot je zeker bent dat je het kpt ineens zal kunnen vrijmaken.
Maar meestal heb je daar geen volledig zicht op en daar begint het verschil van interpretatie.
Verder is het zo dat diegene die je de vvr moet velenen toch zal stoppen zelfs als je zelf ook stopt.
Die bestuurder zal zich dan afvragen wat je van plan bent en teken geven om door te rijden terwijl de bestuurders achter jou eventueel durven claxonneren om je er op te wijzen dat je wel degelijk voorrang hebt.
Al die bestuurders zullen zich afvragen waarom je niet gebruik maakt van je voorrang. Ze weten niet meer wat jou intenties zijn.
Als je bijvoorbeeld stopt om even de weg te zoeken geef je best een teken aan de van links komende bestuurder dat hij mag verder rijden.
Maar voor alle duidelijkheid. Ik kan volledig in jou redenering komen dat je voor het kruispunt wacht, ik heb daar ook geen probleem mee maar dat werkt niet bij druk verkeer en grote kruispunten.
Deze redenering werkt bijgevolg de voorrang van links die niet bestaat in de hand.
Waar ik wil toe komen is niet dat iedereen zomaar tot in het midden zou rijden, maar wel dat diegene die de voorrang moet verlenen zich daar tenminste terdege bewust van zou zijn en probeert om zoveel als mogelijk die vvr te verlenen.
Ook de wegbeheerder in het Vlaamse landschap treft fout door vvr te laten gelden op invalswegen en grotere wegen waar 70 gereden mag worden maar die discussie hebben we al gehad
De voorrangsplichtige mag er volgens mij nooit vanuit gaan dat de voorranghebbende wel zal stoppen voor het kpt voor welke reden dan ook.
Voorzichtigheid geboden zowel voor de voorranghebbende als voor de voorrangsplichtige.
Ik beweer ook nergens dat jijzelf voorrrangsnegatie zou plegen. Ik ben er zelfs van overtuigd dat jij dat zo goed als kan toepast.
Maar dat kan niet gezegd worden van die andere 95% bestuurders op de Vlaamse wegen.
Je moet dus een verschil maken in de discussie tussen bereid zijn om zoveel als mogelijk vvr te kunnen verlenen en daarvoor al het nodige doen, en het gedrag in het Brusselse wat gewoon een vaststelling van de feiten is.