Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 60742 keer)

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #135 Gepost op: vrijdag 04 juni 2010 - 22:18:31 »
Citaat
over 10, een houding die wél aangeleerd wordt in de Belgische rijscholen
Niet veralgemenen, er zijn rijscholen (of instructeurs) die wel iets verder kunnen kijken dan hun neus lang is.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #136 Gepost op: vrijdag 04 juni 2010 - 22:30:58 »
Citaat
over 10, een houding die wél aangeleerd wordt in de Belgische rijscholen
Niet veralgemenen, er zijn rijscholen (of instructeurs) die wel iets verder kunnen kijken dan hun neus lang is.

Dan verheugt het me te vernemen dat niet alle rijschoolinstructeurs 10 over 10 aanleren. Maar er zijn er toch heel wat, niet waar?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #137 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 23:28:29 »
De RACB-techniek is geschikt voor alleman, en bied meer controle dan de 10-voor-2-techniek, met ook een duidelijk plan om het stuur van full-lock links naar full-lock rechts te sturen, zo snel en zo accuraat mogelijk. Het door de handen glijden is niet nodig, een halve slag draaien zonder de handen te lossen is perfect mogelijk, en samen met de steun uit de linkervoet is je controle optimaal.
Als je je eerst in een 'no return-positie' zet kan je een halve slag slaan ja. Maar kan je ook 1+1/4 tot 1+1/2 slag slaan van rechtuit naar volledige stuuruitslag zonder te lossen?

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #138 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 23:51:48 »
ik heb de kwart voor drie methode geleerd van een finse F1 piloot (kampioen)
(op video ;) )
en je kan idd bijna alle hindernissen nemen zo
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 07:28:34 »
Als je je eerst in een 'no return-positie' zet kan je een halve slag slaan ja. Maar kan je ook 1+1/4 tot 1+1/2 slag slaan van rechtuit naar volledige stuuruitslag zonder te lossen?
Daarvoor dient die overneem-rallytechniek. In principe kan je van rechtuit naar volledige stuuruitslag in één keer onderhands en één keer bovenhands overnemen. En dan kom je kwart-voor-drie uit op je stuur, maar wel met een volledige stuuruitslag.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #140 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:04:06 »
Hoe minder we de handen moeten verplaatsen bij het nemen van een bocht, hoe beter. Zo nodig plaatsen we dus vóór een bocht naar links de linker hand aan de bovenkant van het stuurwiel en de rechter hand aan de onderkant. Zo kunnen we het stuurwiel 3/4 slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.
Ik heb een wiskundige berekening gemaakt en kom uit bij 1 hele slag.
Bovendien plaats je jezelf in een strafbare positie (8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
) omdat je op die manier niet meer kan uitwijken naar de andere richting dan voorzien.
Ook plaats je zo één arm recht voor de airbag die, als hij afgaat omdat je een onvoorzien object niet meer kon ontwijken, extra letsel teweeg kan brengen.
Ik ben nog wat gaan rondneuzen op het net en kwam tot de vaststelling dat één van de meest gebruikte redenen om het stuur op 9u/3u vast te houden (i.p.v. 10u/2u) is dat je op die manier niet met je armen voor de airbag zit. Met de 10/2 houding kom je toch ook niet voor de airbag?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #141 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:08:11 »
Ik ben nog wat gaan rondneuzen op het net en kwam tot de vaststelling dat één van de meest gebruikte redenen om het stuur op 9u/3u vast te houden (i.p.v. 10u/2u) is dat je op die manier niet met je armen voor de airbag zit. Met de 10/2 houding kom je toch ook niet voor de airbag?
De enige manier om niet voor de airbag te komen is de doorgeef-techniek.
En laat die nu net ongeschikt zijn voor snelle stuurbewegingen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #142 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:23:07 »
Dat duwen en trekken aan het stuurwiel... Ook daar verschillen de meningen weer...  Dit is wat RACB aanleert: http://www.youtube.com/watch?v=lLw4N5V7DrQ
Trekken dus.
Met de vermelding dat het een klassieke rally-techniek is.
En je komt nog steeds met de handen/armen "voor" de airbag.
Een beetje verderop zeg je:
Citaat
Als het wat scherper is, gebeurt het dat mijn 2 handen elk zo goed als aan de verkeerde kant eindigen - gekruist dus - dat zijn bochten waarvan ik weet of kan zien dat ik met die stuuruitslag toekom.
Ook voor de airbag dus. Bovendien een positie waarbij je alleen maar terug kan en niet nog een beetje verder. Gekruist kan je waarschijnlijk ook niet meer erg accuraat sturen.
Als je scherp moet draaiën ga je waarschijnlijk altijd wel even voor die airbag komen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #143 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:24:55 »
Hoe minder we de handen moeten verplaatsen bij het nemen van een bocht, hoe beter. Zo nodig plaatsen we dus vóór een bocht naar links de linker hand aan de bovenkant van het stuurwiel en de rechter hand aan de onderkant. Zo kunnen we het stuurwiel 3/4 slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.
Ik heb een wiskundige berekening gemaakt en kom uit bij 1 hele slag.

Die berekening zou ik wel eens graag zien.

Citaat
Bovendien plaats je jezelf in een strafbare positie (8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
) omdat je op die manier niet meer kan uitwijken naar de andere richting dan voorzien.

Of deze manier van het stuur vast te houden al dan niet een overtreding uitmaakt, staat volstrekt niet vast, temeer daar ze het voorwerp uitmaakt van een aantal handboeken, en zal bijgevolg desgevallend door een rechter beoordeeld worden.

Ik snap nog altijd niet naar waar je in een bocht naar links wil uitwijken door het stuurwiel niet alleen naar de rechtuitstand te brengen, doch het zelfs nog verder naar rechts te draaien.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #144 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:33:01 »
Een 'gemiddelde' bocht naar rechts van 90 graden:
De rechterhand neemt het stuur vast naast de linkerhand, en trekt het stuur in de bocht.  Terwijl de rechterhand trekt, lost de linkerhand, totdat de rechterhand op kwart na het uur rust, waarna de linkerhand terug grijpt en je in de bocht kwart-voor-drie aanhoudt. De bocht uitsturen, betekent het tegenovergestelde: de linkerhand neemt het stuur vast aan de rechterhand boven de rechterhand, en trekt het stuur terug recht.
Toch weer een houding waarbij je op voorhand al niet meer terug kan en voor de airbag komt. Ik denk dat de methode voor de rest aanvaardbaar is maar te moeilijk voor JAN (die 'Jozef' was maar een grapje hé) en alleman.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:43:29 door Stefto »

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #145 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 21:55:42 »
Een scherpe bocht, zoals een haarspeldbocht:
De rechterhand neemt het stuur vast onder de linkerhand, en trekt het stuur in de bocht.  Terwijl de rechterhand trekt, lost de linkerhand, totdat de rechterhand op kwart na het uur rust, waarna de linkerhand terug grijpt en je in de bocht kwart-voor-drie aanhoudt. De bocht uitsturen, betekent het tegenovergestelde: de linkerhand neemt het stuur vast aan de rechterhand onder de rechterhand, en trekt het stuur terug recht.
Op die manier kom ik aan ongeveer 5/8ste slag. (en een bizarre houding) Je kan bezwaarlijk stellen dat het dan om eeen scherpe bocht, zoals een haarspeldbocht, gaat. Binnenkant haarspeldbocht zal meestal betekenen: 'volledige stuuruitslag' en dat is 1 + 1/4 a 1 + 1/2 slag (of zelfs 1 + 3/4).

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #146 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 22:08:02 »
Nu is het interessante... Als je nu op een grote parking aan lage snelheid gaat proberen, ga je zien dat als je één keer het stuur 'onderhands' overneemt zoals voor een haarspeldbocht, en één keer het stuur 'bovenhands' voor een gemiddelde bocht, je aan het uiterste punt van je stuuruitslag zit.  Als je vervolgens hetzelfde doet in de tegenovergestelde richting, staat je stuur terug recht. Stuur je van het uiterste punt van je stuuruitslag drie keer onderhands naar de andere kant, zit je heel snel aan het andere uiterste van je stuuruitslag. Niet levensnoodzakelijk bij normaal rijden, maar je ziet dat dit wel van belang is bij rally, of als je de controle van je auto verliest en probeert terug controle te krijgen...
En tussen dat boven- en onderhands zit je met een pauze. Een moment dat je niet verder stuurt. Ik weet niet of dat wel sneller én beter is dan 'overpakken' waarbij je je stuur kan blijven verderdraaiën in één vloeiende beeweging.
Citaat
En als toegevoegde bonus: altijd weet je waar je wielen naartoe wijzen, ook al sta je stil of glij je over vier banden...
Ik weet zonder die techniek ook wel hoe m'n wielen staan. Als ik stil sta draai ik m'n wielen liever niet en over vier banden glijden probeer ik steeds te voorkomen.

Ik kan er echt niet aan doen, het is niet overtuigend genoeg om als 'juiste' techniek te promoten.

wooter

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 22:10:53 »
Toch weer een houding waarbij je op voorhand al niet meer terug kan
Niet noodzakelijk. De stuurtechniek bestaat 'm erin om snel van stuurrichting te wisselen. Dus stel dat ik naar links instuur met die methode en om de één of andere reden op dat ogenblik de wagen plots overstuurd geraakt net als ik mijn linkerhand naar links heb getrokken en ik met mijn rechterhand terug kwart-voor-drie wil innemen, dan kan ik ogenblikkelijk mijn rechterhand onder de linkerhand plaatsen om bliksemsnel het stuur naar rechts te draaien.
en voor de airbag komt.
Dat blijven vasthouden van het stuur leer je ook af als een aanrijding onvermijdelijk is. Handen los van het stuur, linkervoet en rechtervoet die geen steun meer zoeken op de voetsteun of rempedaal.

Ik denk dat de methode voor de rest aanvaardbaar is maar te moeilijk voor JAN (die 'Jozef' was maar een grapje hé) en alleman.
Ik denk dat het een heel goeie methode is, maar er is een reden waarom je ze pas op verder gevorderde cursussen tegenkomt. Inazuma probeert het nu via zelfstudie, maar ik blijf er bij dat hij best ook nog die cursus volgt om het hele begrip te krijgen. Al was het maar omdat het erg moeilijk is om als bestuurder je fouten in de techniek te herkennen.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #148 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 22:16:24 »
Het is een stuurtechniek die ook niet direct voorkomt in de lagere cursussen, al was het maar omdat het een half jaar duurt vooraleer je er helemaal mee weg bent en je het blindelings uitvoert.

Maar eens onder de knie kan je bliksemsnel sturen, en omdat je het stuur niet laat glijden in je hand kan je bij driften ook perfect abrupte tankslappers vermijden. En daarom is het een rally-techniek :).
Is het dan een hogere cursus? Als het een half jaar duurt vooraleer je er helemaal mee weg bent is het idd. misschien wat moeilijk voor Jozef met de pet. (opgelet: dit is niet als belediging maar als grapje/woordspeling bedoeld. ik wens hierbij niemand te beledigen. Ook (en vooral) Jan niet.)

wooter

• Gast
« Reactie #149 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 22:47:59 »
En tussen dat boven- en onderhands zit je met een pauze. Een moment dat je niet verder stuurt. Ik weet niet of dat wel sneller én beter is dan 'overpakken' waarbij je je stuur kan blijven verderdraaiën in één vloeiende beeweging.
Het filmpje waarna ik verwees laat niet zien hoe je de bewegingen kunt combineren, maar neem van me aan dat er geen pauzes zijn in het sturen.

Ik zou je een filmpje van een van mijn ritten willen laten zien, maar merk dat mijn techniek ook niet foutloos is :).

In tussentijd moet je maar een paar rallyfilmpjes zien. Het overnemen ga je pas zien bij stevige haarspeldbochten, maar daar pauzeren die kerels toch ook niet als ze moeten indraaien voor een bocht :).

Ik weet zonder die techniek ook wel hoe m'n wielen staan. Als ik stil sta draai ik m'n wielen liever niet en over vier banden glijden probeer ik steeds te voorkomen.
De techniek voorziet erin om ook in noodsituaties als je over 2 of 4 banden glijdt, toch nog de richting van je banden te weten.