Auteur Topic: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham  (gelezen 14206 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Gepost op: donderdag 08 juli 2010 - 23:21:53 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 08 juli 2010 - 23:35:09 »
Zoals het altijd gaat bij dergelijke studies.

- via een openbare aanbesteding krijgt een studiebureau de opdracht
- studiebureau maakt een plan op
- op de stuurgroep laat de gemeente blijken wat het studiebureau moet schrijven
- studiebureau schrijft wat de gemeente vraagt

=> gemeente heeft verantwoording voor de plannen die ze voorheen al hadden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 12:41:06 »
Een fietspad dat smaller is dan 1,75 meter noemen ze blijkbaar een 'zelfmoordstrook'.
Dan zijn er veel zelfmoordstroken aangelegd in Vlaanderen ...

Citaat
De rijstroken worden 3 meter breed per rijrichting.
Valt goed mee.
Voor de heraanleg van de N10 is 2,8m voorzien.
Dat is 1 van de drukste niet-snelwegen in de provincie Antwerpen.

Citaat
Fietspaden worden niet afgescheiden, althans niet vaak.
Als de mogelijkheid bestaat ze wel af te scheiden, is dat ronduit dwaas.
Maar blijkbaar wil men niet leren uit het NL-model.
Star de eigen, dodelijke, verkeerspolitiek blijven volgen ...

Citaat
Bushaltes uiteraard nog steeds op de rijbaan behouden, sommige die er nu langs liggen worden verplaatst naar de rijbaan.
Alle middelen zijn tegenwoordig goed om het verkeer te hinderen.

Nadien kan men dan gaan jammeren over de permanente "verkeersdrukte" en de milieu overlast die men zelf gecreëerd heeft.

Citaat
Een 'poort' (Een asverschuiving dus) moet helpen afremmen.
En zoals de meeste daarvan, meer ongevallen veroorzaken dan ze voorkomt.
De controle over het stuur verloren heet het dan als iemand de randen van zo'n onding raakt.

Citaat
Een studie (geen referentie) wijst uit dat de rotonde in de zone 30 wel degelijk super veilig is.
Maar niet voor fietsers ...

Citaat
De studie van Stijn Daniëls aanhalen resulteerde in wat gemompel van de mobiliteitsambtenaar die dan langs de kwestie begon te neuten.
Typisch overheidsgedrag.
Het laatste wat ze daar willen, is geconfronteerd worden met burgers die weten waarover ze praten ...

Citaat
met direct de verwijzing naar 1 dag per jaar dat dezelfde omleiding gevolgd moet worden. Dat gaat dan toch ook prima, dus tijdens onze werken ook.
Sommigen van die beleidsverantwoordelijken leven niet eens op dezelfde planeet denk ik ...

Citaat
De moeilijke kruispunten aan de N141 worden opgelost door de zijstraten gewoon af te sluiten.
Creatief.
Wat met het verkeer uit die zijstraten, dat moet wel ergens weg geraken ?
En gaat dan verder moeten omrijden = weer meer verkeer ipv minder ...


Citaat
De N141 is niet geschikt voor doorgaand verkeer, laat staan voor vrachtverkeer. Deze zullen dan ook fameus in de problemen komen door de tig asverschuivingen ze doen er alles aan om deze nog verder te weren. Als er dan toch plaatselijk een uitzonderlijk vervoer moet zijn, moet deze het fietspad maar meegebruiken was het antwoord. Welk alternatief er dan is voor dat vervoer? Dan krijg je als reactie dat de N73 dan handig zou zijn, maar deze is nooit afgemaakt dus niet mogelijk, en daar eindigt het dan. Geen alternatief.
Helaas typerend voor het kortzichtige Vlaamse verkeersbeleid.
Onze weg is niet geschikt voor doorgaand verkeer, dus belemmeren we dat.
Een alternatief voorziet men niet, dus komt al dat verkeer nog steeds over wegen dat aangelegd is om net dat verkeer te weren ...

Het netto resultaat is een mousse van zwakke weggebruikers op een bedje van asfalt, gegarnierd met vrachtwagenbanden ...


Citaat
De zone 30 wordt permanent.
Zoals gezegd, zone 30 is de nieuwe bebouwde kom.
Trager, trager, trager ...
Tot alles finaal stil staat.
De economie inbegrepen.

Elke zone 30 is bovendien ook nog een kleine milieuramp ...


Citaat
Het bedrijf dat aangesteld was om dit alles uit te tekenen was er ook aanwezig om alles uit te leggen. Het traject telt in totaal misschien een straatnaam of 20, maar dan nog slagen ze er in om niet te weten waar een straat ligt als je er een vraag over stelt. Komt goed over.
Onkunde alom in de verkeerssector ...
Het is belangrijker om de beleidsinstanties naar de mond te praten dan gefunderde beslissingen te nemen.
Dit wereldje ondersteunt zo zichzelf.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 16:09:36 »
Kijk daarvoor zou ik dus graag in de lokale politiek gaan.

Gisteren door de vernieuwde dorpskom van West Malle gereden, baan Antwerpen Turnhout.
Man man man miserie miserie, je zult de vrachtwagenbestuurder maar zijn die daar moet passeren.
Uitgangspunten definitief ontwerp structureel onderhoud
Het ontwerp voor de heraanleg van deze drukke weg voorziet de volgende belangrijke ingrepen:

■Het verschuiven van de as van de Antwerpsesteenweg. Hierdoor wordt de ruimte aan beide zijden van de rijbaan even breed en komt er meer ruimte vrij voor het fiets- en voetpad.
■Een efficiëntere inplanting van de parkeerplaatsen waardoor de parkeermogelijkheden toenemen.
■De aanleg van een bredere wachtruimte voor busgebruikers.
■De volledige herinrichting van het kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de Schaggeleweg zodat deze oversteekplaats veiliger wordt.
■Herinrichting van het centrum zodat dit aangenamer en aantrekkelijker wordt voor zowel bewoners als passanten.
■De volledige vernieuwing van de openbare verlichting zodat deze aangepast is aan de verkeerskundige en stedenbouwkundige eigenschappen van het centrum van Westmalle.

Dit is een gewestweg (N12), toch breed genoeg om met een vrachtwagen één van de vele lijnbussen te kruisen....

« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 juli 2010 - 16:13:32 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 16:33:45 »
Wat doet die dambordmarkering daar ?
Er is duidelijk toch geen plaats voor een BOB op die 2richtingsbaan ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 16:53:22 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 17:00:32 »
Inazuma daar is de weg breder, voor het dambord is nu een voorsorteerstrook om naar links af te draaien.
In beide richtingen moet je om die voorsorteerstrook slalommen, het voetpad links is een 3 meter breed, met daarnaast een 2 richtingen fietspad (bijna dubbele breedte), een parkeerstrook. Aan de overzijde een parkeerstrook een enkel richting fietspad en een voetpad van 1.5m.
Zoals je ziet was er echt geen plaats om het anders op te lossen ???, behalve natuurlijk een verbod om linksaf te slagen, maar dat was allemaal te moeilijk uitvoerbaar.... :-X

Ik beweer ook geen verkeersexpert te zijn maar beide bovenstaande gevallen geven nu ook niet echt een degelijke indruk....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 17:20:31 »
Inazuma daar is de weg breder, voor het dambord is nu een voorsorteerstrook om naar links af te draaien.
Zien we daar de hele weg, of maar één van de 2 rijrichtingen ?
Er is daar maar net plaats voor 2 vrachtwagens naast elkaar

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 17:27:51 »
Dat is inderdaad heel de rijweg, beide richtingen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 17:45:39 »
Dat is inderdaad heel de rijweg, beide richtingen.
Dan is er toch geen plaats voor een BOB ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 19:03:29 »
Het is ook niet de bedoeling dat je erover gaat, denk ik.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 19:25:08 »
Het is ook niet de bedoeling dat je erover gaat, denk ik.
Verkeer dat rechtdoor gaat, moet er toch over - waar gaan die anders rijden ? - maar mag dat niet ...
BOB mag niet gevolgd worden tenzij om rond een hindernis te rijden.
En voor gewoon verkeer, dwarsen aan de kruispunten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 09 juli 2010 - 20:12:50 »
Als je goed ziet merk je dat je nog net kunt afdraaien, de weg gaat van 2 stroken naar drie stroken.
Hoe je het met een iets groter voertuig moet doen weet ik niet vermits de politie die ik zag rijden zich ook geen snars van het lijnenspel aantrok.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 01:22:36 »
Inazuma daar is de weg breder, voor het dambord is nu een voorsorteerstrook om naar links af te draaien.
Zien we daar de hele weg, of maar één van de 2 rijrichtingen ?
Er is daar maar net plaats voor 2 vrachtwagens naast elkaar

Is het niet om er een eenrichtingsweg van te maken. Verplicht rechtsaf, voor het gemak. ::)

Kijk, in deze draad wordt weer maar eens netjes omschreven waarom ik de laatste pakweg 20 jaar met steeds meer tegenzin achter het stuur van een vrachtwagen kroop.
Naar het buitenland ben je nooit thuis en met die steeds engere en moeilijker te omzeilen rij- en rusttijden wordt het er alleen maar erger op.
Ieder weekend en dagelijks 12 uur kamperen in je eentje op een parking langs de autosnelweg zie ik echt niet zitten en ergens anders is er geen plaats en/of is het te onveilig.
En in België (met wat geluk alle dagen thuis) is dat echt niet meer te doen hoe dat hier evolueert naar de verkeerde kant.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 10:32:27 »