In deze draad zijn we begonnen met de overschakeling naar een nieuwe versie van de site wegcode.be te bespreken.
Hoewel een aantal postings uiteraard niet in het thema van deze draad thuishoren, meen ik dat het in een dergelijke draad wel on topic is als we vermelden dat Benny (ik schrijf niet "BS", want dan gaan er sommigen mij verwijten dat ik het over BullShit heb) bij wegcode.be nu ook vragen beantwoordt, waarbij we helaas hebben moeten vaststellen dat hij er al meteen in een draad de bal misgeslagen heeft.
Louter omdat Benny aangeeft dat hij zijn fout niet inziet, en bijgevolg in het belang van de verkeersveiligheid, wil ik mij derhalve daaromtrent nog even nader verklaren.
Het antwoord van Benny is gevaarlijk en verkeerd omdat het onvolledig is. Aangezien hij niet preciseert dat het feit dat het trottoir (Benny heeft het helaas over een voetpad in plaats van, zoals men van een gebrevetteerd rijschoolinstructeur zou mogen verwachten, over een trottoir) doorloopt, enkel invloed heeft op de voorrang op het trottoir, kunnen de lezers hieruit afleiden dat daardoor ook de voorrang op de rijbaan zou beïnvloed worden, wat uiteraard niet het geval is.
Dat dit gevaar reëel is, blijkt uit het feit dat zelfs zijn collega Rik het nodig achtte om te verduidelijken dat de voorrangsregels op de rijbaan niet beïnvloed worden. Wijl Rik in het verleden in dergelijke omstandigheden wel eens optrad als wat men in het Frans "cavalier" noemt, kan ik zijn tussenkomst deze keer alleen maar waarderen (als het goed is, zeggen we het ook).
Ik ben me er bovendien bewust van dat Benny, ten laatste na deze uitleg, best wel zal weten dat hij, met een dergelijk antwoord op het schriftelijk of mondeling examen over politie wegverkeer voor rijschoolinstructeurs, extreem slecht zou gescoord hebben.
Hoewel ik van Benny zelf vernomen heb dat hij problemen heeft met het koppelen en schakelen in de bergen (wat mij van een Belgisch rijschoolinstructeur uiteraard totaal niet verwondert), heb ik niet de minste reden om eraan te twijfelen dat hij de wegcode wel degelijk kent. Hij heeft evenwel zijn antwoord bijzonder onzorgvuldig, en daardoor gevaarlijk en verkeerd geformuleerd, niettegenstaande hem tijdens zijn opleiding tot gebrevetteerd rijschoolinstructeur pedagogiek aangeleerd werd.
Men is niet alleen verantwoordelijk voor de fouten die men opzettelijk begaat, doch ook voor deze die men uit nalatigheid of onzorgvuldigheid pleegt.
Om deze redenen had ik het over een bok van formaat, en ik hoop dat deze uitleg Benny in staat zal stellen om zoiets in de toekomst te vermijden.
Voor het overige wil ik hier nogmaals duidelijk stellen dat het geenszins onze bedoeling is om andere wegverkeersgerelateerde sites af te breken. Onze begaanheid met de verkeersveiligheid noopt er ons evenwel toe om de bezoekers attent te maken op niet zelden levensgevaarlijke informatie die op dergelijke sites voorkomt. De betrokken sites zouden deze gedachtenwisselingen op dit forum gemakkelijk kunnen vermijden indien ze terzake hun verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid wat ernstiger zouden opnemen, in plaats van er zich gemakshalve toe te beperken om kritiek op dit forum te leveren.