Ik probeer mij zeer nauwgezet aan de wegcode te houden.
Ik mag zeggen dat ik dat ook altijd doe, op de belachelijk lage snelheidsbeperkingen na. Hoewel ik, sedert er Duitse kentekenplaten op onze auto's staan, en nog tot ik mijn woonplaats in Duitsland zal hebben op 1 augustus 2012, ook de snelheidsbeperkingen in België perfect naleef, omdat ik bij een snelheidscontrole een interceptie vanwege de Duitse kentekenplaten wil vermijden (niet omdat ik de eventuele snelheidsboete niet zou willen betalen, maar omdat er dan vodden van komen wegens niet-inschrijving van het voertuig in België).
Een vriendin van ons is getrouwd met een Nederlander.
Op een feestje had ik toevallig een gesprek met die man.
Hij vroeg zich af hoe het kwam dat zo weinig bestuurders zich aan de regels houden, snelheid en voorrang.
Ik heb in Nederland nooit de indruk gehad dat de regels er zoveel beter zouden nageleefd worden dan in België. Bij die indruk komt het feit dat voor vele Nederlanders regels, in welk domein dan ook, slechts adviesprijzen zijn, waar je verder mee doet wat je wil.
Een groot verschil met België dat ik altijd in Nederland gemerkt heb, is dat er veel minder agressie in het wegverkeer is, en de Nederlanders er veel verdraagzamer of zelfs toleranter zijn.
Waarom is er meer discipline in Duitsland.
Misschien omdat er meer controle is of misschien omdat men een andere opvoeding genoot?
Wat discipline betreft: het cliché van "Gesetz ist Gesetz" en "Ordnung muss sein" is al heel lang op de meeste Duitsers niet meer van toepassing. Mei 1968 heeft hier ook zijn sporen nagelaten. En het ontbreken van een algemene snelheidsbeperking op de Duitse autosnelwegen berust op twee waarden die hier hoog in het vaandel gevoerd worden:
- tijdens de wederopbouw na de tweede wereldoorlog werd er meer dan ooit de nadruk op gelegd dat vooruitkomen niet onnodig mag beperkt worden, ook niet in het wegverkeer.
- "Freie Fahrt für freie Bürger".
Controle in het verkeer is er hier véél minder dan in België.
Hier in dit Alpendorpje wordt bij de opvoeding uiteraard nog veel meer aandacht geschonken aan traditionele waarden dan in Duitse grootsteden.
Na de misdrijven van de Nazi's tijdens de tweede wereldoorlog, wordt er hier evenwel veel meer belang gehecht aan respect voor de medemens dan in België, en dat merk je ook in het wegverkeer. De grondwet van de Duitse Bondsrepubliek bepaalt dat de menselijke waardigheid onaantastbaar is, en zelfs nog maar een middenvinger opsteken geldt hier al als een aantasting daarvan, en wordt dienovereenkomstig zwaar bestraft.
Ooit had de echtgenote van een Duitse autobestuurder uit Euskirchen bij de Polizei aangifte gedaan van het feit dat ik hen van de autosnelweg zou willen rijden hebben. Ik kreeg al meteen een schrijven van de Polizei waarin vermeld stond dat ik tot 5 jaar gevangenisstraf riskeerde, en Leslie als getuige en ik als bestuurder hebben het verdomd goed moeten kunnen uitleggen om te bekomen dat er geen vervolging tegen mij ingesteld werd wegens beoordeling van de feiten als "Bagatellsache".