Auteur Topic: Snelheid Bisschoppenhoflaan  (gelezen 28169 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 13:13:41 »
Citaat
Pol. Brugge 7 februari 2005, Juristenkrant 2005, afl. 104, 7; NjW 2005, noot Deene. Een voetganger overtreedt art. 42.4.4 Wegcode door toch de rijbaan over te steken op het zebrapad, hoewel een bromfietser al vrij dicht genaderd is en kennelijk geen aanstalten maakte om te vertragen en te stoppen. Artikel 40.4.2 Wegcode geeft de voetganger geen vrijgeleide om zonder rekening te houden met het naderend verkeer de rijbaan over te steken, zelfs niet over een oversteekplaats voor voetgangers.

Lees ik dit nu goed?  Achtte de rechter de bromfietser dan niet in overtreding met artikel 40.4.2?   Straffe kost.

Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats slechts met matige snelheid naderen.  Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

* Kennelijk geen aanstalten maakte om te vertragen en te stoppen = snelheid niet gematigd?
* Blijkbaar dus ook geen voorrang verleend aan die voetganger op diens oversteekplaats?

Enne, ik gooi hier maar in de groep wat mij twee jaar geleden bij m'n opleiding bij VAB altijd verteld werd:
In feite steekt die voetganger dan de rijbaan niet over.  Het zijn eerder de bestuurders die diens oversteekpaats dwarsen.

Soit, dit is rechtspraak.  En wie ben ik dan, natuurlijk.
Als ik met een brommer klasse b 30/uur rij dan kun je stellen dat het een matige snelheid is, tegen 30/uur op een voetganger, iemand gaat er veel zeer hebben. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #76 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 13:40:09 »
Als ik met een brommer klasse b 30/uur rij dan kun je stellen dat het een matige snelheid is, tegen 30/uur op een voetganger, iemand gaat er veel zeer hebben. ::)

1) Dan heb je helaas geen voorrang verleend aan die voetganger, als je daar tegen botst.  Het volstaat namelijk niet om louter je snelheid te matigen.  Je moet ook nog voorrang verlenen.
2) Kan natuurlijk best zijn dat je zélf degene bent die veel pijn gaat hebben, als je iets of wat ongelukkig valt met je brommer.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 januari 2011 - 14:55:01 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #77 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 20:17:18 »
Citaat
Pol. Brugge 7 februari 2005, Juristenkrant 2005, afl. 104, 7; NjW 2005, noot Deene. Een voetganger overtreedt art. 42.4.4 Wegcode door toch de rijbaan over te steken op het zebrapad, hoewel een bromfietser al vrij dicht genaderd is en kennelijk geen aanstalten maakte om te vertragen en te stoppen.

Artikel 40.4.2 Wegcode geeft de voetganger geen vrijgeleide om zonder rekening te houden met het naderend verkeer de rijbaan over te steken, zelfs niet over een oversteekplaats voor voetgangers.

Lees ik dit nu goed?  Achtte de rechter de bromfietser dan niet in overtreding met artikel 40.4.2?   Straffe kost.

Hoezo straf ?  Lijkt eerder of beide in overtreding zijn; beide zijn ook onvoorzichtig.

Volgens mij gaat de rechter ervanuit dat de bromfietser de voetganger niet gezien heeft, en de bromfietser daarenboven al vrij dicht genaderd is.
Kan hij dan nog voldoende veilig remmen, moest hij het ´proberen´... ?

Daar moet de voetganger ook rekening mee houden, volgens de rechter; er zijn namelijk 2 verkeersregels (of 2 wetartikels)...

Maar het kan ook zijn dat de rechter er (een beetje) rekening mee houdt dat de bromfietser evenzo een zwakke weggebruiker volgens "definitie" is. (gok van mij)

De rechter weegt dan de 2 verkeersregels tegen mekaar op, en mijn gok, en ... geen idee:
Citaat
Artikel 40.4.2 Wegcode geeft de voetganger geen vrijgeleide om zonder rekening te houden met het naderend verkeer de rijbaan over te steken, zelfs niet over een oversteekplaats voor voetgangers
 
voetganger moet zich houden aan:
Citaat
42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
bromfietser moet zich houden aan:
Citaat
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

en dan is er nog voor beide Artikel 7 waar je zowat alle kanten mee uitkan:

7.1. legt de bestuurder = bromfietser extra verplichtingen op, want de voetganger is kwetsbaarder.
7.2. legt de voetganger/bromfietser als weggebruiker ook verplichting op tov de andere weggebruiker = bromfietser/voetganger.

Citaat
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers,
 :-\
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 januari 2011 - 20:37:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #78 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 21:19:41 »
De meesten begrijpen niet wat defensief rijden betekent, lezen de helft van wat je schrijft en zijn 24 uur later al vergeten wat je schreef. Michel is blijkbaar wel wat slimmer. Vooral zijn verwijzing naar artikel 7.1.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #79 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 21:23:49 »
LOL, ik vrees dat je bot vangt als je Michel probeert voor je kar te spannen dat je los door elke oversteekplaats mag knallen omdat er een risico zou bestaan dat een achterligger je voorbij zou rijden en een overstekende voetganger meer zou nemen.

... En ik denk ook niet dat je artikel 7.1 kan aanwenden om jezelf als automobilist te beschermen als je een voetganger omkegelt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #80 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 23:49:24 »
De meesten begrijpen niet wat defensief rijden betekent, lezen de helft van wat je schrijft en zijn 24 uur later al vergeten wat je schreef. Michel is blijkbaar wel wat slimmer. Vooral zijn verwijzing naar artikel 7.1.

Wat mij betreft, verlies ik ook AR 7.1 niet uit het oog. Dat laat ik over aan de flikken. Kijk maar hier: een hele boterham, doch met geen woord rept hij over AR 7.1.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #81 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 14:18:20 »
Waar slaat deze tekst op geschreven door Wooter?

"dat je los door elke oversteekplaats mag knallen omdat er een risico zou bestaan dat een achterligger je voorbij zou rijden en een overstekende voetganger meer zou nemen."

Nu begrijp ik pas  hoe sommigen de teksten van Kunde interpreteren.
Volgens mij staat Kunde hier ver boven. Hij behoort tot de categorie C (lees hieronder)  

Maar om Kunde te begrijpen moet je in eerste instantie begrijpen wat voorrang is en wat defensief rijden betekent.
Het is niet omdat de meeste Vlamingen hun voorrangsregels niet kennen dat je ineens kennis zou hebben van het juiste gedrag omdat je wel die voorrangsregels meent te kennen.

Categorie A: negeren van voorrang
Categorie B: correct gedrag, verlenen van voorrang aan ieder die daar recht op heeft.

Het is dus niet omdat je categorie B voor een welbepaalde defensieve reden zoals Kunde omschrijft niet toepast dat je zomaar terug in categorie A zou vallen.

Neen je valt dan in categorie C : superieure kennis en aanpassing gedrag tov de veiligheid.

Categorie A is voor ongedisciplineerde en onwetende niets vermoedende bestuurders, categorie B is voor bestuurders die de juiste discipline en beleefdheid nastreven, categorie C is enkel en alleen weggelegd voor superieure en uiterst defensieve specialisten.

Volgens jullie denken zitten de meesten onder jullie in categorie B wat in ieder geval beter is dan in categorie A te zitten.
Het probleem is dat vele mensen het bestaan van categorie B niet eens kennen.
Het volgend probleem is dat mensen vanuit de categorie B het bestaan van categorie C niet kennen.
En net in die verheven categorie van bestuurders kan je Kunde onderbrengen.
 
Dit kan alleen door zeer ver doorgedreven opleidingen en inzichten waar de meeste Vlamingen en zeker die uit de categorie A nog geen 2% van begrepen hebben.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 januari 2011 - 14:24:11 door mazda »

wooter

  • Gast
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #82 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 14:31:03 »
Het spijt me, maar er is met geen enkele mogelijkheid te beweren dat het negeren van de voorrangsverplichting ten opzichte van een voetganger die aanstalten maakt om over te steken, defensief is.

Defensief rijden betekent anticiperen dat 1) die voetganger wil oversteken, 2) de voetganger jou niet heeft gezien, en zeker niet je achterligger, en 2) je achterligger die voetganger niet gezien heeft en de voorrangsplicht gaat negeren.

In zo een geval moet je accepteren dat je, als defensieve weggebruiker, enkel 1 ding kan doen: zorgen dat je zelf niet in de brokken deelt, net omdat je de aanrijding voorzien hebt.

In een poging om de aanrijding tussen de bijna overstekende voetganger en achteropkomende automobilist te vermijden, is zélf de voetganger in gevaar brengen door aan de voorrangsplicht te verzaken zowat de enige mogelijkheid, in de hoop dat de voetganger jou wel heeft gezien. Maar wanneer je hoop in je afwegingen neemt om een bepaalde rijbeweging te doen, ben je niet meer defensief aan het rijden.

Je kan veel doen voor een veiliger wegverkeer, maar je kan niet anderen behoeden voor hun eigen stommiteiten, als jij je door defensief rijgedrag uit de vergelijking filtert. De voetganger moet beter weten, en de achterligger moet beter weten, maar er valt de defensieve chauffeur die eerst een voetgangersoversteekplaats nadert en beslist aan de voorrangsplicht te voldoen niets te verwijten.

En zolang die defensieve chauffeur ook geen gemachtigd ambtenaar is, kan hij ook niet signalen geven aan voetganger of achterligger over wat zou wel of niet mogen doen.

Een goede chauffeur is er eentje die zelf geen ongevallen veroorzaakt (=kennis van de wegcode), en erin slaagt om niet betrokken te worden in ongevallen door fouten van anderen (=anticiperend op fouten van anderen). Door de voorrangsplicht moedwillig te negeren aan een voetgangersoversteekplaats verzaak je aan beide voorwaarden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 januari 2011 - 14:33:02 door wooter »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #83 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 15:08:05 »
Categorie A: negeren van voorrang
Categorie B: correct gedrag, verlenen van voorrang aan ieder die daar recht op heeft.

Het is dus niet omdat je categorie B voor een welbepaalde defensieve reden zoals Kunde omschrijft niet toepast dat je zomaar terug in categorie A zou vallen.

Neen je valt dan in categorie C : superieure kennis en aanpassing gedrag tov de veiligheid.

1) Het negeren van een elementaire voorrangsregel, heeft absoluut niets te maken met "superieure kennis".  En nog veel minder met defensief rijgedrag.  
    Wat de onderliggende reden ook moge zijn.
2) Once again: Als jij doorrijdt, en die voetganger steekt toch over, volgt er ook een ongeval.  Dan ben je in de rechtbank nogal vet met je uitleg over "aanpassing gedrag tov veiligheid"!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 januari 2011 - 15:19:15 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #84 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 18:04:45 »
Gelukkig voor Kunde en mazda kunnen ze in België een misdrijf dat ze als een "superieure" rijkunst bepleiten, ongestoord uitoefenen.

Mochten ze in Duitsland wonen, zou hun rijbewijs immers geen lang leven meer beschoren zijn. Voetgangers pikken het hier terecht niet dat je hen geen voorrang verleent aan een oversteekplaats, en de Polizei geeft hier ook daadwerkelijk gevolg aan een aangifte van een burger. De betrokken overtreding levert hier een boete van 50 Euro en 4 strafpunten voor het rijbewijs op.

Voor het rijbewijs op proef worden de misdrijven in "A-Verstoße" (zware) en in "B-Verstoße" (lichte) ingedeeld. Het niet verlenen van voorrang aan een voetganger ter hoogte van een oversteekplaats van voetgangers behoort tot de "A-Verstoße". De proeftijd wordt verlengd van 2 naar 4 jaar, en de bestuurder moet binnen de 8 weken een Aufbauseminar gevolgd hebben (prijs: 200 tot 400 Euro, gemiddeld 250 Euro). Tijdens het Aufbauseminar wordt onder meer de overtreding besproken en hoe ze in de toekomst kan vermeden worden. Het Aufbauseminar duurt 9 uur (4 blokken van 135 minuten), gespreid over 2 weken. Na het eerste blok vindt een rijexamen plaats met de instructeur. Het tweede blok houdt een rijexamen met een examinator in.

Bronnen:

http://www.bussgeld-punktekatalog.de/bussgeldkatalog/fussgaengerueberweg/

http://www.fahrschule.de/fahren_lernen/Tipp3index.html
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #85 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 19:16:33 »
Misdrijven:
 - Delicten tegen de openbare orde en het gezag (het verbranden van de Belgische vlag, het afluisteren van telefoongesprekken)
 - Misdrijven tegen leven en persoon (moord en mishandeling)
 - Ruwheidsmisdrijven (vernieling)
 - Vermogensmisdrijven (diefstal, verduistering)
 - Seksuele misdrijven (aanranding, verkrachting)
 - Verkeersmisdrijven (rijden onder invloed boven een bepaald promillage )
 - Misdrijven tegen de Opiumwet (de verkoop en het bezit van soft- en harddrugs)
 - Economische delicten, omschreven in de Wet economische delicten (het verkopen van voedsel met teveel conserveermiddelen of het onwettig manipuleren met BV’s)
 - Milieudelicten

Het laten overrijden van een zwakke weggebruiker is dus een misdrijf terwijl het voorkomen dit niet is.

Voor het overige heb ik het niet nodig wie dan ook voor mijn kar trachten te spannen. Evenmin heb ik behoefte te pochen wat ik allemaal in mijn leven i.v.m. verkeer heb uitgespookt. Ik geef enkel mijn gedacht weer op basis van mijn ervaring en jullie doen er mee wat jullie willen. Ik kan alleen hopen dat jullie zich niet blind staren op enkel regeltjes want daar is de verkeersveiligheid niet mee gebaat. Kleine tip die jullie kan helpen: neem eens een paar maanden tijd om in de bibliotheek van een faculteit rechten wat opzoekingswerk te doen; het kan jullie veel leren.
 
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #86 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 19:36:26 »
Gezien de belabberde kwaliteit van de wetgeving, en de soms rare kronkels van de rechterlijke macht, zou ik je eigenlijk maar één advies kunnen geven: zorg dat je nooit in de brokken deelt. Dan wordt het al moeilijker om je als oorzaak aan te duiden.

En eerlijk, door los over een zebrapad te rijden is het risico vrij groot dat je zo een voetganger opschept, deel je in de brokken en mag je er quasi zeker van zijn dat je een veroordeling oploopt.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #87 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 20:21:40 »
Kijk, Wooter schrijft weer "los over een oversteekplaats rijden"
Waar haal jij dat Wooter? Zo gaat dat echt niet in zijn werk.
De woorden los, knallen en voetganger opscheppen of meenemen zoals Wooter schrijft zijn helemaal niet aan de orde.
Je doet dit traag en in alle voorzichtigheid klaar om te remmen voor het geval de voetganger jou hint niet zou begrijpen. Zelf al zou die voetganger de eigenlijke reden niet onmiddellijk begrijpen maar wel de hint om te blijven staan dan is het opzet om een leven te redden gelukt.Je kan nadien eventueel stoppen om je te excuseren en wat uitleg te verschaffen.
Stel dat die voetganger koppig toch wil oversteken omdat hij mijn voorzichtige hint niet wil begrijpen dan laat ik hem zonder probleem zijn dood tegemoet gaan.
Je probeert enkel de voetganger staande te houden tot wanneer het gevaar geweken is. Je moet dus mooi uitrekenen dat de voetganger niet net achter jou alsnog zou oversteken en opgeschept zou worden want dan heeft dit opzet geen zin.

Ik weet echt niet wat jullie je voorstellen als Kunde spreekt van voorrangsnegatie uit defensief oogpunt.
De woorden knallen en los geven aan dat hier duidelijk een misverstand bestaat tussen hetgeen bedoeld wordt en hetgeen begrepen wordt.

Verder zou ik zeggen dat ik er van overtuigd ben dat je dit in Duitsland niet moet proberen.
Maar dat zal ook niet nodig zijn gezien de politie geregeld controle uitvoert waardoor voorrangsnegatie bijna niet voorkomt.
En dan moet je ook die voetganger niet tegen zichzelf beschermen vermits iedere weggebruiker  de discipline heeft om zich aan de regels te houden.
 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 januari 2011 - 20:27:59 door mazda »

wooter

  • Gast
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #88 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 20:33:49 »
Mazda, we hebben eerder aangetoond dat je al erg traag moet rijden om er zeker van te zijn dat een koppige voetganger die de voorrang die hem toekomt neemt, toch niet in aanraking komt met je wagen. Als jij sterk vertraagt, is dat net een beweging waaruit de voetganger zou kunnen afleiden dat je gaat stoppen, en gaat hij denken dat jij gaat stoppen en bijgevolg conform de wetgeving de straat oversteken.

Met als gevolg dat jij ofwel alles moet toeslaan, de voetganger toch nog mogelijk onder een achterligger verdwijnt, of jij niet remt en de voetganger zelf overhoop rijdt.

Defensief voorrang negeren gaat gewoonweg niet, want je gaat zelf anticiperen dat de voetganger voor je voeten gaat oversteken. Dan kan je toch niet blijven doorrijden?

Overigens vind ik het van een grandioos gebrek aan realiteitszin getuigen dat je denkt dat je vervolgens wel veilig kan stoppen en een praatje kan slaan met de voetganger - die inmiddels al de straat is overgestoken - over het hoe en waarom van je voorrangsnegatie.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Snelheid Bisschoppenhoflaan
« Reactie #89 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 20:49:18 »
Als je stopt aan een oversteekplaats voor voetgangers, om een voetganger te laten oversteken, doe je een actieve daad en geef je aan de voetganger het signaal dat hij mag oversteken.
Neen, je volgt de verplichting uit de wegcode op om dat te doen.
Het is geen signaal, het is een verplichting.

Citaat
Als jij je natuurlijk kunt zussen met het idee "ik heb de regels gevolgd dus voel ik mij niet aansprakelijk" terwijl je iemand voor je ogen hebt zien doodrijden door een signaal dat jij gegeven hebt, mij goed, maar ik doe daar niet aan mee.
Ik vraag me af wat jij dan wel gaat doen.
Doorrijden ? Dan ga je er ooit nog wel eens éne mee hebben ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder