2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
Mijn probleem is dat de eerste vrachtwagen wel gestopt is en dus snelheid 0 heeft maar dat de vrachtwagen waar ik mee kom aangereden op het moment dat die 50 m bereikt worden op dat ogenblik nog rijdt en aldus een voldoende veiligheidsafstand moet houden.
Waarom haal je nu die stomme 50 meter erbij als je een vrachtwagen langzaam nadert die gestopt is, of voor je stopt aan een verkeerslicht ?
- Stop gewoon mee en sluit gewoon aan tot een tweetal meter hé.
- En wacht tot het groen wordt en vertrek dan kort na je voorligger en naarmate de snelheid groter wordt neem je meer veiligheidsafstand.
- Er staan nog een paar voertuigen ACHTER je hé die hebben ook heel graag als ze nog door GROEN geraken. Die willen ook naar huis of op hun werk geraken... Of wil je dat per GROENfaze maar een zware vrachtwagen meer kan passeren en de REST kan de pot op en weer voor rood wachten ?
Denk je nu echt dat vrachtwagens onderling (per vrachtwagen minstens 50 m + lengte vrachtwagen) overbodig lange files gaan maken voor verkeerslichten of bij kruispunten of eenderwaar waar gestopt of zeer langzaam gereden wordt, zodat de verkeerstroom overal gehinderd wordt ?
Er is zo al veel te weinig hoofdwegcapaciteit in Be en gij gaat het -in theorie- nog verminderen met je hersengekronkel ?
Je kent volgende regel toch ? Die geldt voor alle weggebruikers ook voor vrachtwagenbestuurders.
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
Het is
enkel jouw naderende snelheid die de
VOLDOENDE veiligheidsafstand (=
NODIG voor veilige remafstand, soms tot 0 kmh) bepaald.
Ik ben er niet uit met jou antwoord.
In de praktijk heb je geen tijd daarover te piekeren
of er een paar nachten over te slapen, doe eens normaal hé.