Auteur Topic: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...  (gelezen 10754 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 00:01:45 »
Bovendien heeft een dieselmotor een hoger rendement dan een benzinemotor.
Beide factoren samen leiden ertoe dat een diesel minder verbruikt dan een vergelijkbare benzine.
Maar door de steeds strengere milieunormen (extra roetfilter en binnenkort ook NOx-filter met de euro 6 norm) moet de diesel hier een deel van inboeten.

Volgens VITO testparcours (ca. 55 km van Antwerpen via E19 naar Brussel) scheelde het nog maar 16% verbruiksverschil tussen vergelijkbare euro 5 normen diesel<> benzine, en een benzinehybride kan dus al zuiniger zijn dan de dieselmotor.

Citaat
Test VITO

Gemiddeld verbruik en kostprijs per km
  Testwagen Toyota Auris  
                                                          Benzine     Diesel        Hybride
Gemiddeld testverbruik l/100 km               6,08        5,1           4,98
CO2-uitstoot g/km                                  145         134           119
km kostprijs op basis van 10000 km/jaar   0,57 euro  0,55 euro   0,58 euro
km kostprijs op basis van 20000 km/jaar   0,35 euro  0,34 euro   0,35 euro
NOx uitstoot in de stad
  uitstoot g/km                                     Benzine     Diesel      Hybride
koude motor                                          0,103      1,05        0,02
motor op bedrijfstemperatuur                   0,075      0,74        0,02
procentuele meeruitstoot                        + 37%     + 42%     0%

Citaat
P.S. - Duits "wie" = Nederlands "als", Duits "als" = Nederlands "dan".
idd, net verbeterd.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 april 2011 - 00:23:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 00:02:31 »
Blijkbaar willen ze nog eens gaan sturen door te reguleren, maw, herhalen wat net falikant misgelopen is ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 00:39:58 »
Blijkbaar willen ze nog eens gaan sturen door te reguleren, maw, herhalen wat net falikant misgelopen is ...

Bedoelt ge met "ze" de EU ?  Ik begrijp je zin eigenlijk niet, gaan ´ze´ hun fouten (welke ? ) herhalen ? :-\

btw, in UK (+ 7 cent) en CH (+ 9 cent) is de diesel al jarenlang duurder dan de benzine.

de EU gaat die 2 landen dus "volgen".
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 april 2011 - 00:42:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #18 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 09:56:54 »
waarom lukt het in zweden wel om de diesels van de baan te halen, zonder extra te belasten
o ja, daar belonen ze het gebruik van goene brandstof
de kassa is daar iets minder belangrijk dan de eerlijkheid
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #19 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 18:01:14 »
waarom lukt het in zweden wel om de diesels van de baan te halen, zonder extra te belasten
o ja, daar belonen ze het gebruik van goene brandstof
Sniper vat 'm.

De Zweden rijden massaal op E85, een goedje dat hier in B niet eens verkrijgbaar is.
"Ze" (de overheid) moest zo eens iets zinnigs doen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #20 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 21:49:30 »
waarom lukt het in zweden wel om de diesels van de baan te halen, zonder extra te belasten
o ja, daar belonen ze het gebruik van goene brandstof
Sniper vat 'm.

De Zweden rijden massaal op E85, een goedje dat hier in B niet eens verkrijgbaar is.
"Ze" (de overheid) moest zo eens iets zinnigs doen ...
Is ook niet de oplossing hé, ge moet ook een E85-auto daarvoor kopen, dan kan je evengoed een aardgasauto kopen, de aardgasleidingen liggen er...

En die ethanol wordt al gemengd met superbenzine (is eigenlijk E5) en ook E10 bestaat al massaal, maar niet alle klassieke benzinemotoren verdragen dat goedje op langere termijn.

Uiteraard moet ethanol nog voldoende geproduceerd worden, daarenboven zijn er redelijk veel landen die met Ethanol-benzine mengsels rijden, Brasilië zelfs massaal met E100. http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

overzicht van E4 tot E100 :
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_ethanol_fuel_mixtures

even toch de nadelen uit Wiki :
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biobrandstof

Biobrandstoffen zijn gebaseerd op dezelfde energieopwekking (fotosynthese) als land- en bosbouw. Daardoor kan concurrentie ontstaan tussen landbouw voor voedsel en voor energie om de beschikbare productiemiddelen, zoals landbouwgrond, water en kunstmest. Opwekkingsmethoden met een veel hogere opbrengst en die geen goede grond, water of kunstmest behoeven, zoals het gebruik van zonnecellen, worden daarom -althans op langere termijn- door velen als een beter alternatief gezien.

Vaak wordt kunstmest gebruikt om biobrandstoffen te telen. Het gebruik van kunstmest leidt echter tot de uitstoot van het broeikasgas lachgas (N2O). Lachgas heeft een 310 keer sterkere broeikaswerking dan CO2.[4][5]

Omdat voor de productie van biobrandstoffen vaak veel grond nodig is wordt er getwijfeld of het grondoppervlak wel toereikend is voor de energiebehoefte.
Voor de teelt van biobrandstoffen is ook relatief veel water benodigd.[6]

Concurrentie met voedselgewassen

De toegenomen vraag naar biobrandstof leidt tot hogere voedselprijzen. Bij gewassen die zowel als voedingsmiddel als voor biobrandstof gebruikt kunnen worden, kan de voedselvoorziening in het geding komen waarbij het armste deel van de wereldbevolking het eerst de gevolgen ondervindt. In januari 2007 braken in Mexico protesten uit als gevolg van prijsstijgingen van 400% voor tortilla's door de toegenomen vraag in de Verenigde Staten naar maïs voor biobrandstof[7].

De Wereldbank concludeerde in een eerste rapport[8] in april 2008 dat de vraag naar biobrandstoffen één van de oorzaken was van de stijging van de wereldwijde voedselprijzen. In een later rapport wijzigde de wereldbank haar conclusie en stelde zij vast dat de vraag naar biobrandstoffen weliswaar een van de oorzaken was, maar dat speculatie op de wereldmarkt de belangrijkste oorzaak voor de stijging was[9][10]. De hulporganisatie Oxfam concludeerde in juni 2008 dat biobrandstoffen tot een toename van wereldwijde armoede leiden.[11]

De speciale rapporteur van de Verenigde Naties die dit probleem onderzocht, noemde biobrandstoffen zelfs een "misdaad tegen de menselijkheid", omdat biobrandstoffen honger zouden veroorzaken.[12]

Meer:  http://en.wikipedia.org/wiki/Food_vs_fuel
« Laatst bewerkt op: zondag 10 april 2011 - 22:00:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #21 Gepost op: maandag 11 april 2011 - 12:43:26 »
Is ook niet de oplossing hé, ge moet ook een E85-auto daarvoor kopen, dan kan je evengoed een aardgasauto kopen, de aardgasleidingen liggen er...
zolang ze niet snappen dat belonen sneller een mentaliteitswijziging zal teweegbrengen en ze niet enkel aan inkomsten denken zal er weinig veranderen

kijk naar de zonnepanelen
je wordt beloond om er te plaatsen en iedereen plaatst ze
er wordt in belgië geen vraag gecreëerd naar groene voertuigen
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #22 Gepost op: maandag 11 april 2011 - 12:46:13 »
Niet waar... Voertuigen die weinig CO² uitstoten worden lager belast. Het probleem is dat enkel CO²-uitstoot in rekening wordt gebracht, en dieselmotoren stoten zo al minder CO² uit dan hun benzinecollega's. Het effect is er wel op de baan, want een hele hoop leasekarren en nieuwe auto's van particulieren kunnen genieten van die kortingen.

Nog erger is het met elektrische voertuigen. Een Tesla Roadster kan je bedrijfsmatig voor 120% afschrijven.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #23 Gepost op: maandag 11 april 2011 - 16:54:35 »
Niet waar... Voertuigen die weinig CO² uitstoten worden lager belast.
Yup, toen Verhofstadt en zijn kliek naar de cinema geweest waren: http://nl.wikipedia.org/wiki/An_Inconvenient_Truth

daarna beloonden ze de "meer vervuilende" dieselvoertuigen nog eens extra door de accijnscompenserende verkeersbelasting gans af te schaffen. Was een extra-cadeautje aan de Sossen, daarvoor mocht Verhofstadt II nog wat langer Premier bezigen...  ;D
En ik heb die minder verkeersbealsting ook niet geweigerd  ;)

Citaat
Het probleem is dat enkel CO²-uitstoot in rekening wordt gebracht
Voila, en dat heeft eigenlijk helemaal niets met het milieu te doen.

Citaat
en dieselmotoren stoten zo al minder CO² uit dan hun benzinecollega's
Enkel omdat die dieselmotoren ~ 20 % minder verbruiken, maar daarvoor worden ze al dik beloond met ~ 50 % lagere accijnzen te zien aan de pompprijs.

Waarom sommige diesels dan nog eens extra belonen ?
Zodat ze met die beloning nog wat meer CO2 en ´ergere rotzooi´ gaan uitstoten door dieper het mazoutpedaal in te duwen ?
Zodat een diesel nog interessanter wordt voor mensen die anders geen diesel zouden kopen wegens veel te weinig vlotte kms ?  :-\

De studie van VITO en het Metaforum van KULeuven is duidelijk genoeg.
En die studies van schadelijke roetdeeltjes en NOx bestaan al sinds einde 80´s, EU-richtlijnen ook sinds einde ´88.

En deze studie van TMLeuven staat ook al 4 jaar lang online, betreft roetdeeltjes uitlaat per personenkilometer:
Citaat
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf

Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen
berekeningen) ...
- de dieselauto stoot ca. 35-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per personenkm .
- de nieuwe/modernste dieselauto´s (euro 5) ca 5-maal meer als een benzineauto per personenkm .
- een klassieke dieselbus stoot ca. *18-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per PERSONENKM !
- de nieuwste dieselbussen Euro 5 (zijn die er al ?) stoot nog altijd 3-maal meer fijnstof uit als ´n benzineauto per PERSONENKM !
- enkel een CNG-bus kan de benzineauto evenaren ! (fijnstof uitlaat)
- CNG-auto ???
Dus zelfs bij de gemiddelde bezettingsgraad van *14 passagiers is een dieselbus vervuilender als een gemiddelde benzinewagen per personenkm.
En dit was het uitvoerig eindrapport van 146 blz:
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/rapport170408.pdf

1 liter diesel verbranden stoot ~ 14 % méér CO2 uit per liter, het is dus niet meer als logisch het ook zo te belasten aan de pomp.
En de benzinerijders worden daardoor beloond dat de accijns niet evenredig gaat opslaan.

Maar ze mogen van mij ook de benzineprijs op het niveau van Luxemburg zetten of eventjes 26 cent goedkoper, dan kan Be is van tanktoeristen profiteren.  :D ;D

Citaat
Het effect is er wel op de baan, want een hele hoop leasekarren en nieuwe auto's van particulieren kunnen genieten van die kortingen.
De verdieseling genoemd...
« Laatst bewerkt op: maandag 11 april 2011 - 17:13:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #24 Gepost op: maandag 11 april 2011 - 22:02:20 »
De speciale rapporteur van de Verenigde Naties die dit probleem onderzocht, noemde biobrandstoffen zelfs een "misdaad tegen de menselijkheid", omdat biobrandstoffen honger zouden veroorzaken.

Misschien even in herinnering brengen dat wij Europeanen massaal belastingen betalen om landbouwgrond gesubsidieerd braak te laten liggen.
Dat we nog altijd boterbergen en melkplassen subsidiëren.
Dat we nog altijd gesubsidieerd voedsel exporteren naar derde-wereldlanden aan dumpingprijzen die de lokale landbouw kapot maken.

Stoppen met de ganse zatte zever hierboven maakt een massa landbouwgrond vrij voor het verbouwen van biobrandstoffen.

Alcohol is bovendien ook gemakkelijk biologisch aan te maken door het vergisten van wat we als afvalstoffen zien.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #25 Gepost op: maandag 11 april 2011 - 23:43:05 »
Stoppen met de ganse zatte zever hierboven maakt een massa landbouwgrond vrij voor het verbouwen van biobrandstoffen.

Hoeveel "miljoenen vaten biobrandstoffen" gaat die "massa" landbouwgrond volgens jou opbrengen ?
Voor hoeveel %-aandeel van het personenverkeer. Heb je een link ?

Ik schreef toch al dat ethanol bijgemengd wordt bij benzine, significant meer zal niet meer "rationeel" zijn.

Gaat die "massa`s lanbouwgrond" niet uitgeput geraken na x-jaar ?
Waar liggen die massa´s braakliggende landbouwgrond in dichtbevolkt* Europa ? * EU-27 landen = ~ 5,5 x zoveel als Brazilië, werelddeel Europa is 3,5 x dichtbevolkter als Brazilië. En dan de afgelegde vtgkms... Europa <> Brazilië bvb.  

Hoeveel (kunstmatige) bemesting is dan hiervoor nodig ?
En hoe produceert men die ethanol ? Komt daar extra CO2 vrij ?

Citaat
Alcohol is bovendien ook gemakkelijk biologisch aan te maken door het vergisten van wat we als afvalstoffen zien.
Hoeveel miljoenen vaten alcohol (ethanol) ?
Citaat
Ethanol (triviale naam ethylalcohol), in het lab dikwijls afgekort als EtOH, is de bekendste alcohol, aangezien het een vaak gebruikt oplosmiddel is en het de alcohol is die in alcoholische dranken zit. In het dagelijkse spraakgebruik heet ethanol simpelweg alcohol.


Voor biogas "groen gas" ben ik wel zeer felle voorstander, want gefilterd biogas kan men in aardgasauto´s benutten, gefilterd biogas wordt zelfs in het aargasnetwerk gemengd.

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biogas

Biogas of stortgas is een gasmengsel dat ontstaat als gevolg van biologische enzymatische processen. De hoofdbestanddelen van biogas zijn methaan en koolstofdioxide. Het gas ontstaat als gevolg van vergisting (een anaeroob proces) van organisch materiaal zoals mest, rioolslib, actief slib of gestort huisvuil. Als restproduct blijft digestaat over (het natte eindproduct). Een voorbeeld van een biogas dat op natuurlijke wijze ontstaat is moerasgas.

Vanwege de biologische oorsprong is biogas een duurzame energiebron. Het gebruik van (gereinigd) biogas wordt daarnaast aangemoedigd vanwege de gunstige verbrandingseigenschappen van methaan. Ook kan door gebruik van het biogas het vrijkomen van methaan (een sterk broeikasgas) worden beperkt. Tegenwoordig wordt in ontwikkelde landen steeds meer biogas gebruikt van zowel afvalwaterzuiveringen als afvalstortplaatsen. In Nederland en België is dit algemeen gangbaar.

Toepassingen in andere landenBinnen Europa is met name Duitsland een voorloper op het gebied van de toepassing van biogasinstallaties. Op boerderijschaal en grotere schaal staan er reeds duizenden installaties. Met name tussen 2003 en 2008 zijn veel installaties gerealiseerd. Het merendeel zijn installaties met een vermogen van 500 kW. Dit door de subsidiestructuur die in Duitsland gehanteerd wordt. Kleinere installaties krijgen hierbij een hogere vergoeding per kWh dan grotere installaties. Veel investeerders hebben dit probleem omzeild door meerdere 500 kW installaties bij elkaar te plaatsen zoals bijvoorbeeld in Penkun bij de Poolse grens waar 40 installaties van 500 kW bij elkaar geplaatst zijn.

In Denemarken is vooral in de jaren negentig van de 20e eeuw een groot aantal centrale biogasinstallaties gerealiseerd. Doel hierbij was om de energievoorziening onafhankelijker te maken van de fossiele brandstoffen. De meeste installaties zijn aangesloten op een warmtenet waardoor niet alleen de elektriciteit nuttig wordt gebruikt maar ook de warmte.

In veel ontwikkelingslanden is biogas een goed alternatief voor dure elektriciteit of houtskool (zorgt mede voor ontbossing). Een aantal dieren en een biogastank met een diameter van één tot enkele meters kan een goed alternatief zijn om aan energie te komen. Eigen ontlasting is ook bruikbaar. Het gas kan bijv. gebruikt worden om op te koken. In 2007 heeft een biogasproject van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers (SNV) in Vietnam de Energy Globe Award gewonnen. Ongeveer 25.000 Vietnamese gezinnen zijn voorzien in energie voor koken, verlichting en toilet.

Groen gas
Groen gas staat voor methaanhoudend gas dat is geproduceerd uit biomassa en kan dienen als alternatief voor aardgas. Groen gas kan worden geproduceerd via:
# chemische processen (bio-SNG, Substitute Natural Gas);
# biologische processen (biogas).

De synthetische processen zijn nog niet marktrijp, vandaar dat op korte termijn vooral over biogas wordt gesproken. Biogas wordt tot nog toe hoofdzakelijk gebruikt voor elektriciteitsproductie. Als de restwarmte niet goed benut kan worden is dat echter niet de optimale oplossing. Vandaar dat de overheid er naar streeft groen gas bij te mengen in het normale aardgasdistributienet. Voor biogas betekent dit dat het eerst in zuiverheid en energiewaarde moet worden opgewaardeerd, zodat die overeenkomen met de waarden voor aardgas. Vanaf 1 januari 2008 kan voor de productie van groen gas subsidie worden gekregen via de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE).

Vanuit de Energietransitie is er een werkgroep Groen Gas opgezet (binnen het Platform Nieuw Gas) welke met plannen komt om groen gas te stimuleren. Op 19 december 2007 heeft deze werkgroep haar rapport "Vol gas vooruit" [2] aangeboden aan de minister van Economische Zaken. In Nederland kan over twaalf jaar 8 tot 12 procent van het aardgas worden vervangen door ‘groen gas', en in het jaar 2050 kan dit zijn opgelopen tot 50 procent. Om productie van ‘groen gas’ op termijn zonder subsidie rendabel te maken, moet die op enige schaal tot stand worden gebracht. Bovendien moet de productie voldoen aan criteria rond duurzaamheid. Op korte termijn kan ‘groen gas’ ingezet worden om voertuigen te laten rijden in de buurt van vergistingsinstallaties. Op een aantal plaatsen wordt al ‘groen gas’ ingevoerd in het regionale aardgasdistributienet. Volgens de werkgroep moeten belemmeringen worden weggenomen om hierbij alle betrokken partijen goed te laten samenwerken. Om de productie van Groen Gas flink op te voeren is naast biogas ook SNG nodig. Hiervoor is het noodzakelijk dat het onderzoek naar vergassing van biomassa op gang komt.

Start van de Nederlandse markt voor groen gas

Op 1 juli 2009 ging in Nederland de markt voor groen gas van start. Op die dag reikte minister Maria van der Hoeven de eerste certificaten uit aan drie producenten van groen gas. [3] De groengascertificaten worden uitgegeven door certificeringsbedrijf Vertogas.

Het groene gas wordt bijgemengd in het gewone gasnet en de eindgebruiker merkt verder geen verschil.

Klimaatgecompenseerd gas
De term "groen gas" wordt ook als marketingterm gebruikt door energiebedrijven. Hiermee wordt aardgas bedoeld waarbij het energiebedrijf ervoor zorgt dat de CO2-uitstoot volledig wordt gecompenseerd en niet bijdraagt aan het broeikaseffect. Men spreekt daarom ook wel van "klimaatgecompenseerd gas". Zo kan de CO2-productie bij verbranding, gecompenseerd worden door elders in de wereld bomen te planten, die het gas opnemen. Een andere methode is het gebruik van in het Kyoto-protocol geschapen mogelijkheid om CO2-certificaten te kopen, waardoor de CO2-uitstoot van groen aardgas elders in de wereld middels beschermende maatregelen wordt gecompenseerd. Deze CO2-certificaten worden onder toezicht van de Verenigde Naties[4] uitgegeven.

Door reiniging van biogas kan de kwaliteit van het biogas worden verbeterd (met name door verwijdering van water en waterstofsulfide). Toepassing vindt bijvoorbeeld plaats in WKKs en als autobrandstof (vergelijkbaar met CNG). In Nederland wordt opgewaardeerd biogas bijgemengd in het aardgasnet. In dat geval is ook verwijdering van het grootste deel van het aanwezige koolstofdioxide noodzakelijk om een voldoende hoge verbrandingswaarde te halen. Recent staat ook het maken van LNG van biogas in de belangstelling. De LNG is dan bedoeld als transportbrandstof voor zware voertuigen.


« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 april 2011 - 00:04:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 12 april 2011 - 12:10:13 »
Enkel omdat die dieselmotoren ~ 20 % minder verbruiken, maar daarvoor worden ze al dik beloond met ~ 50 % lagere accijnzen te zien aan de pompprijs.

1 liter diesel verbranden stoot ~ 14 % méér CO2 uit per liter, het is dus niet meer als logisch het ook zo te belasten aan de pomp.
net vervuilt een diesel dus minder dan een benzine, het is dus niet meer als logisch het ook zo te ontlasten aan de pomp.
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 12 april 2011 - 12:49:58 »
Enkel omdat die dieselmotoren ~ 20 % minder verbruiken, maar daarvoor worden ze al dik beloond met ~ 50 % lagere accijnzen te zien aan de pompprijs.

1 liter diesel verbranden stoot ~ 14 % méér CO2 uit per liter, het is dus niet meer als logisch het ook zo te belasten aan de pomp.
net vervuilt een diesel dus minder dan een benzine, het is dus niet meer als logisch het ook zo te ontlasten aan de pomp.

Edit:
1 liter dieselverbranding *vervuilt meer* als 1 liter benzineverbranding,
het is dus niet meer als logisch dit ook te zien aan de 1-liter-prijs aan de pomp.

En ook als je de net vervuiling rekent (is toch je bedoeling) vervuilt ( CO2 + CO + HC +  NOx +  Roetdeeltjes) een diesel nog altijd meer als een benzine, niet minder.

Kun je in alle *geciteerde studies en testen in dit topic* lezen, als je aub wilt.  ;)

ik citeer even nog eens alles, (in de context):

Citaat
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/rapport170408.pdf

AUTO EN GEZONDHEID  
EINDRAPPORT
Rapport in opdracht van:  Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek - viWTA
Vlaams Parlement 1011 Brussel

10 januari 2008
...
onderaan blz 72: [...
De huidige gemiddelde bussen stoten het minst fijn stof uit per pkm in vergelijking met trein of auto.
De emissies van bussen per persoonkm zijn wel sterk afhankelijk van de bezettingsgraad. In de tabel rekenden we met een bezettingsgraad van 14 personen. Moest de bezettingsgraad verlagen naar bijvoorbeeld 7, dan verdubbelen de emissies per persoonkm. Op dat ogenblijk heeft de bus geen noemenswaardig voordeel meer ten opzichte van de wagen. Daarnaast spreekt de literatuur ook over een omwegfactor van 1.3 voor busverkeer. Een omwegfactor slaat op het feit dat een bus niet altijd de kortste weg voor de verplaatsing van de busreiziger neemt. De bus wil vooral zoveel mogelijk attractiepolen aandoen. Een omwegfactor van 1.3 houdt dan in dat een busreis gemiddeld 30% langer is dan de reis die men te voet, per fiets of met de wagen zou maken. Het cijfer in de tabel houdt geen rekening met deze omwegfactor.

De huidige gemiddelde auto en passagierstrein stoten ongeveer evenveel fijn stof uit per pkm. Voor de auto gaat het om een uitlaat en niet-uitlaatemissies. Voor de trein gaat het nagenoeg uitsluitend om nietuitlaatemissies.

blz 73

De gemiddelde auto en gemiddelde bus verbergen echter een meer genuanceerde realiteit.

Een benzine en een LPG-auto zijn veel properder dan een dieselwagen en ook properder dan een dieselbus.
De benzinewagen is op de fiets na het properste vervoermiddel. Dit komt omdat de verbranding van diesel (in een auto en een bus) steeds gepaard gaat met de uitstoot van fijn stof en NOx. ...]
Aja, een benzine-hybride is ook geen diesel.  ;)

bron: Toyota, verbruik gecombineerde cyclus, de vetgedrukte vervuiling is doorslaggevend, zelfs al is het cyclusverbruik veel lager.
Citaat
Toyota Auris                        benzine     diesel      hybride(benzine)  
                                         1,33 vvti   1,4D-4D   1,8 vvti    
Verbruik gecombineerde cyclus   5,9         4,3         3,8
CO2                                        136         114         89  

CO                                       274,4       176,8       171,2
HC                                         40,3          -            34,4
NOx                                       25,1       163,4        6,7
HC + NOx                                 -          174,6         -
Roetdeeltjes                          -          1210          -

Werkelijke cilinderinhoud           1329       1364        1798
DIN Vermogen                           99          90           99
Vermogen                                 73          66           73
Toerental                               6000         3800       5200
Fiskaal vermogen                        7            8            10
Maximum snelheid                      175         175         180

http://nl.toyota.be/cars/new_cars/auris/fullspecs.aspx

Test in de dagelijkse praktijk door VITO gedaan van Antwerpen naar Brussel 55 km via de E19, drukke uren.
Dan is het verbruiksvoordeel veel minder, en vooral de schadelijke stoffen - testvb. enkel NOx - veel hoger als bij de ´onpraktische´ cyclus, namelijk maal 10 (koude of warme motor), ipv maal 6,5 volgens de cycluscijfers NOx.

Citaat
Test VITO

Gemiddeld verbruik en kostprijs per km
  Testwagen Toyota Auris  
                                                          Benzine     Diesel        Hybride
Gemiddeld testverbruik l/100 km               6,08        5,1           4,98
CO2-uitstoot g/km                                  145         134           119
km kostprijs op basis van 10000 km/jaar   0,57 euro  0,55 euro   0,58 euro
km kostprijs op basis van 20000 km/jaar   0,35 euro  0,34 euro   0,35 euro
NOx uitstoot in de stad
  uitstoot g/km                                     Benzine     Diesel      Hybride
koude motor                                          0,103      1,05        0,02
motor op bedrijfstemperatuur                  0,075      0,74        0,02
procentuele meeruitstoot                        + 37%     + 42%     0%

Dat een roetfilter die niet op temperatuur komt geen regeneratie of naverbranding van schadelijke roetdeeltjes heeft weten we.
Uit de context:
Citaat
VAB en VITO hebben het verbruik en de uitstoot van de Toyota Auris, de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat, getest in het gewone verkeer. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. De hybride-uitvoering van de Toyota Auris bleek de zuinigste in het spitsverkeer en is de CO2-kampioen. De wagen werd in de test pas echt spaarzaam vanaf het moment dat de motor warm was.  In het stadsverkeer komt de diesel pas na 20 minuten op temperatuur en al na 10 minuten op de snelweg. Uit de testen blijkt ook dat een koude dieselmotor in druk stadsverkeer tot 93% meer verbruikt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de verdieselijking van de stadswagens het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden vergroot. Stikstofoxides (NOx) zijn de som van NO en NO2, een gevaarlijke stof die de luchtwegen irriteert en de longblaasjes aantast. De uitstoot van NO2 is gereglementeerd maar België haalt de Europese norm van 2010 niet. Vooral in de agglomeraties zoals Brussel en Antwerpen wordt de norm overschreden. Dat is volgens specialisten te wijten aan onder meer het hoge aantal dieselwagens.

Volgens VAB stoten dieselmotoren tien keer meer NO2 uit dan benzinemotoren. Ook de verhouding NO2/NOx ligt bij dieselwagens hoger dan bij benzinewagens en stijgt sterk de laatste jaren. Boven neemt het aandeel schadelijke NO2 in de totale NOx-uitstoot toe met de verstrenging van de euronormen.

VAB haalt specialisten aan die stellen dat het gezondheidsprobleem beheersbaar kan gemaakt worden met drastische maatregelen ofwel met een flinke daling van het aantal dieselwagens. Wie zich voor korte afstand wil verplaatsen, kan beter voor een ander vervoermiddel kiezen dan voor de auto. Volgens VAB investeert de overheid beter op de ontwikkeling en promotie van alternatieve vervoersmiddelen. (mb)
Daarom dat vanaf de euro-6 norm een bijkomende NOx-filter noodzakelijk is voor dieselpw.
Een diesel euro 6 gaat daardoor nog duurder worden in aanschaffingsprijs.
En hoe meer uitlaatgasremmende filtertechniek (roetdeeltjes en NOx) hoe hoger het verbruik.

Cyclus-NOx zakt van max 180 mg/km naar max 80 mg/km.
(de grenswaarde voor de massa aan roetdeeltjes - niet het aantal - blijft bij euro 6 tov euro 5 voor dieselmotoren wel gelijk)

Citaat
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
Norm                    Euro 4          Euro 5             Euro 6
1e inschrijving   1. Jan. 2006    1. Jan. 2011      1. Jan. 2015
CO                        500              500                   500
(HC + NOx)            300              230                   170
NOx                       250             180                    80
PM(roetdeeltjes)      25                5                       5

Euro 5 = Euro 6 voor benzinemotoren blijft volledig identiek
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 april 2011 - 15:16:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 12 april 2011 - 15:39:38 »
Hoeveel "miljoenen vaten biobrandstoffen" gaat die "massa" landbouwgrond volgens jou opbrengen ?
Geen idee, dat is ook sterk afhankelijk van welke planten men gebruikt - koolzaad is bvb allerminst de  meest efficiente plant om biodiesel van te maken.

Maar het kan gegarandeerd een stevige hoop meer zijn dan wat er nu geproduceerd wordt, als we de gesubsidieerde overproductie in de landbouw stoppen.
Jaarlijks subsidieert de EU de landbouw voor 53 miljard euro.
Door het telen van gewassen die we wel gebruiken ipv weggooien of op de wereldmarkt dumpen, worden die eigenlijk overbodig.
Tegelijk daalt de import van dure aardolie en is de handelsbalans dus gunstiger.

Citaat
Gaat die "massa`s lanbouwgrond" niet uitgeput geraken na x-jaar ?
Raakt die nu uitgeput bij systematische overproductie ?

Citaat
Voor biogas "groen gas" ben ik wel zeer felle voorstander, want gefilterd biogas kan men in aardgasauto´s benutten, gefilterd biogas wordt zelfs in het aargasnetwerk gemengd.
Daarvoor ga je ook ruimte nodig hebben ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Studie VITO: diesel niet geschikt voor korte ritten en ...
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 12 april 2011 - 15:43:49 »
Citaat
Gaat die "massa`s lanbouwgrond" niet uitgeput geraken na x-jaar ?
Raakt die nu uitgeput bij systematische overproductie ?
Goed punt.

Citaat
Citaat
Voor biogas "groen gas" ben ik wel zeer felle voorstander, want gefilterd biogas kan men in aardgasauto´s benutten, gefilterd biogas wordt zelfs in het aargasnetwerk gemengd.
Daarvoor ga je ook ruimte nodig hebben ...
Maar veel minder.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I