Om ´andere redenen´ gaat dit topic nu eens niet.
Je suggereert dat het (enkel) aan die bomen zou liggen, dat lijkt me toch ietwat kort door de bocht, niet?
Aan wat zou de
zwaarte van het ongeval
gevolg dan liggen volgens jou ?
Ja, dat ligt OOK aan de bomen langs de weg als ongevalverzwarende factor, het aantal doden per inwoners of kms of is nu eenmaal dé maatstaf.
Staan er in Nederland dan écht zoveel minder bomen langs de weg dan hier? De -toegegeven eerder beperkt aantal- keren dat ik in Nederland toefde, zag ik er pertang toch meer dan genoeg staan. En ja, dikke knoeften genoeg om te pletter tegen te rijden.
Euhm dus je gelooft niet dat die geciteerde NL-studies -in mogelijke mate- worden omgezet in de praktijk met de jaren
Waarom denk je dat eventueel ? Wat is anders de bedoeling van hun registratie/evolutie van zulke ongevallen ?
Even in herhaling citeren, uit NL het aantal dodelijke ongevallen met:
Ongevallen. Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Betrokkenheid bomen dodelijk / aantal
1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
226 224 236 217 238 222 231 201 218 221 223 202 200 202 155 146 110 125 126 115 90 98
Betrokkenheid lichtmasten dodelijk aantal (1987-2011)
52 44 51 54 39 61 40 45 42 34 48 40 46 32 26 40 40 32 29 22 25 29 23 17 19
Waarom doen ze dat ? Om welke redenen (hoofdzakelijk) zou die
dalende evolutie boombetrokkenheid ( - 50 % ) -
de helft boombetrokkenheid na een 7-8 jaren - te danken zijn ? Wat denk je ? De gordeldracht was toen al redelijk hoog en zal zich weinig veranderd hebben, de auto´s zijn navenant veiliger geworden over die 7-8 jaar, maar de gemiddelde snelheid zal ook gedaald zijn (ook door meer verkeer), de hulpdiensten zal het ook niet uitmaken enz...
Bij het totaal dodelijke ongevallen over dezelfde periode zat er zelfs een halvering er niet in, verre van... resultaat
- 38 % (vuistregel gemiddelde 3 jaren) :
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
1.099 1.076 988 1.028 1.006 932 913 940 747 708 678 669 630 597 500 520
via http://www.swov.nl/ibmcognos/cgi-bin/cognos.cgi / rechtsboven venster Starten klikken en Powerplay Studio kiezen enz......
... rekening mee gehouden dat het risico op zulke ongevallen met bomen/palen x-factor meer kans hebben op dodelijke uitgang, zelfs aan 30 kmh zijdelingse impact kan zo´n ongeval dodelijk zijn.
Dat laatste heb ik ook niet beweerd. Een eerste en voornaamste factor, is nog altijd de human factor me dunkt.
Maar dat weet ik en is toch evident, enkel mensen rijden met auto´s...
Ik wou de topic over de ongevalverzwaring houden door de vele onnodige bomen (
ook palen voor verlichtingsland-Be) die in Belziek nu eenmaal langs wegen buiten de bebouwde kom ingeplant worden.
Geen enkele constructeur die er totnogtoe in geslaagd is een auto te maken die veilig genoeg is, als er een échte ezel achter het stuur zit.
En wat bedoel je daar nu mee
Dat de autoconstructeurs geen enorme bijdrage geleverd hebben aan het verminderen van het aantal ongevaldoden ? (ook meer en meer bij aangereden zwakke weggebruikers overigens)
Mss dat het andere forummers (Wooter) ook opgevallen is langs de N76 Opglabbeek (2e rotonde) en Meeuwen (rotonde) heeft de N76 nu doorgaand om de 50 m verlichtingspalen gekregen (sinds de zomer denk ik) tussen de jonge bomen (onlangs bijgeplant op 1 m van de rijbaan...) (en er zijn reflectoren) die er al lang staan,
awel die lichten hebben nog nooit gebrand, toch niet als ik ´s avonds/nacht daar passeerde ? Iemand een idee wat de bedoeling daar van is ?
N76 -Weg-naar-Zwartberg (
http://goo.gl/maps/mQSQ2 bovenaanzicht ), ca 2-3 km door bossen én 2-3 km open veld,
oorspronkelijk voorzien voor een 2|+|2, en daarom is de bos en de struiken ooit ver genoeg gezuiverd van de rijbaanrand, zoals je ziet heeft men er indertijd reflectoren geplaatst over quasi de ganse lengte, deze foto-googleview
is van augustus 2009:
klik op>> http://goo.gl/maps/t9QFG << verder 90 kmh-max en gescheiden tweerichtingsfietspad.
Maar geen nood hoor, men heeft er over de ganse lengte op ~ 1 m van de rijbaanrand jonge bomen
bijgeplant en verleden zomer nog
extra verlichtingspalen om de 50 m, zodat er meer kansen zijn moest er "iemand en of inzittenden" van de weg geraken (door welke oorzaak ook, schuldig of onschuldig) het risico op zwaardere ongevalgevolgen zo hoog mogelijk is.
Ik vermoed dat ze geen goesting meer hadden de reflectoren te onderhouden en te herstellen (ook na aanrijding), wat ik niet begrijp is dat er nog altijd geen stroom vloeit door die nieuwe palen...ander open deel:
http://goo.gl/maps/LdwKs daar stonden in 2009 al jonge boompjes, maar verderop zijn er nu ook (in)geplant, en extra verlichtingspalen over de ganse 6-7 km tja tussen die boompjes hé... ik hoop alleszins dat het de (wel duurdere) kreukelpalen zijn.
Ik verwacht eerstdaags wat in de krant...