Auteur Topic: wet rond filefilteren goedgekeurd  (gelezen 29513 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #30 Gepost op: zondag 26 juni 2011 - 22:36:58 »
De voorrang is toch eenvoudig? Als je als automobilist van rijvak wisselt, doe je een manoever, en moet je voorrang geven aan iedereen. De motorfietser wisselt niet van rijstrook maar volgt zijn eigen file tussen twee andere files in.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #31 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 11:53:20 »
De voorrang is toch eenvoudig? Als je als automobilist van rijvak wisselt, doe je een manoever, en moet je voorrang geven aan iedereen. De motorfietser wisselt niet van rijstrook maar volgt zijn eigen file tussen twee andere files in.
daar heb ik dus een beetje schrik van ("de wet zegt dat ik mag, dus iedereen moet maar aan de kant gaan als ik afkom")
ik zou eerder gaan voor "als ge filefiltert, dan moet ge aan iedereen voorrang geven, want je doet geen normale verkeersbeweging"
je bent mss wel te verwachten, maar niet te voorzien
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #32 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 15:23:17 »
De voorrang is toch eenvoudig? Als je als automobilist van rijvak wisselt, doe je een manoever, en moet je voorrang geven aan iedereen. De motorfietser wisselt niet van rijstrook maar volgt zijn eigen file tussen twee andere files in.
Idd, als.

Maar ´onalerte´ automobilisten binnen hun rijstroken kunnen zich natuurlijk ook ´breed maken´ zonder voorrangsverplicht te zijn.

En aangezien filefilteren in principe niet als inhalen beschouwd wordt vervalt eigenlijk 16.7.  :-\

Citaat
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

Citaat
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

Art. 16.2bis treedt pas in werking op 1 september 2011.

- - - -

Ik heb eens gesurft op D-websites, filefilteren (of "Stauschlängeln") tussen 2 rijstroken (verboden rechts inhalen in feite, er zijn uitzonderingen*) kost daar nu (minstens) 100 € en 3 strafpunten. (Tot 31 januari 2009 was het 50 € en 3 strafptn).
Citaat
17 Außerhalb geschlossener Ortschaften rechts überholt 100 €  3 Pkt.   A

* uitzonderingen rechts inhalen (in andere rijstrook):  http://www.fahrtipps.de/frage/rechts-ueberholen.php  

Hey, te traag links inhalen kost daar nu 80 € en 1 strafpunt. (ipv 40 € / 1pt)
Citaat
18 Mit nicht wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende überholt 80 € 1 Pkt.   A
http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/bkatv_05.php

Betreft Rettungsgasse op snelwegen en autowegen dat is steeds tussen de rijstroken bij 2-vaks, zijn er oneven rijstroken bvb 3 of 5 rijstroken is het ´linksmidden´, ttz respectievelijk tussen 2e en 3e, of tussen 3e en 4e strook.
Bij 4 rijstroken is het dus ook in het midden zoals bij 2 rijstroken. Pechstrook wordt door de hulpdiensten ook benut, hun keus.

Freie Gasse: http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/freie-gasse.php
Standspur: http://www.fahrtipps.de/frage/standspur-mitbenutzen.php
« Laatst bewerkt op: maandag 27 juni 2011 - 16:37:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #33 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 19:26:49 »
Sniper, ik zie nergens dat er een verplichting is om uiterst links of rechts te gaan rijden. Dat mensen dat nu wel al doen is erg vriendelijk, en de ene lul die uiterst rechts staat op het linkervak terwijl de rest links staat staat er natuurlijk voor lul, maar daar kan je dan weer links voorbij.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #34 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 21:26:15 »
Waarom is dat een lul? je hoort rechts te rijden dus ook in je rijvak.
De tijd dat ik links in het vuil ging rijden om moto's door te laten is spijtig genoeg door de rotte appels voorbij.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #35 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 21:29:07 »
Je hoort als je inhaalt uiterst links aan te houden. Ga jij dus als de file vormt vervolgens uiterst rechts rijden?

En als ik vind dat iemand die in zo een geval uiterst rechts op het linkervak aanhoudt een lul is, dan is dat jammer dat je je aangesproken voelt.

Nogmaals: als het moet geraken ik en die rotte appels er wel links voorbij, dus met je eenmansactie win je niks.

Maar als het je echt stoort, kan ik inderdaad terug de auto nemen en voor je neus mee aanschuiven.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #36 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 22:24:01 »
Je hoort als je inhaalt uiterst links aan te houden.

In welk land bepaalt de wegcode dat misschien, wooter? Want in de Belgische wegcode lees ik iets heel anders:

Citaat
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #37 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 23:20:24 »
Mijn excuses.

Maar spreken we dan af dat we als we inhalen uiterst rechts houden? Dan kunnen motorrijders er links langs.

Of vreet dat nog altijd in jullie ego, dat iemand jullie voorbij steekt?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #38 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 23:23:50 »
Wooter dat is geen bewuste keuze om te blokeren maar een bewuste keuze om niet meer speciaal plaats vri!j te maken voor een moto.
Als jij voorbij wilt links of rechts dat is uw zaak en niet de mijne meer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 06:38:10 »
Als je uiterst rechts gaat rijden is het een bewuste keuze om een filefilterende motorrijder te hinderen. Meer dan 99% van de bestuurders op het linkervak laat bewust of onbewust ruimte genoeg zodat je als motorrijder tegen een aanvaardbare snelheid kan filefilteren, dus waarom ga jij doelbewust dwars liggen?

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 10:26:43 »
Of vreet dat nog altijd in jullie ego, dat iemand jullie voorbij steekt?
als die daarbij de wegcode volgt heb ik er geen probleem mee
als de wegcode nu iets nieuws invoert, zonder daarbij te bepalen waar de verantwoordelijkheden liggen, doe ik niet mee aan het giswerk
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 11:05:13 »
Ik zie nog altijd het probleem niet... Welke juridische onzekerheid loop je als automobilist als je op het linkervak links aanhoudt? En welke juridische zekerheid hoop je te winnen door daarentegen uiterst rechts op het linkerrijvak aan te houden?

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 11:56:15 »
als ik van het linker vak naar het rechter vak wil en plots blijkt er een brommer rechts naast mij te zitten die ik niet zien komen heb
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 12:41:22 »
Uiterst rechts rijden op het linkervak geeft je toch geen voorrang als je van rijstrook wisselt? En het is ook geen garantie dat motorfietsen je niet voorbij kunnen, want de bestuurder op het rechtervak heeft de verplichting om uiterst rechts te houden en op menig snelweg heb je dan als motorrijder nog altijd ruimte genoeg om veilig te passeren.

Enig devies is dus je achteruitkijkspiegel te gebruiken.

Het wrange is dat als je uiterst links aanhoudt, je de motorrijder meer kans geeft om te anticiperen en uit te wijken mocht je toch plots van rijstrook willen wisselen dan dat je 'm al in een krappere situatie zet door uiterst rechts te rijden, en vervolgens nog te couperen omdat je 'm niet gezien zou hebben.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 28 juni 2011 - 13:11:05 »
Het wrange is dat als je uiterst links aanhoudt, je de motorrijder meer kans geeft om te anticiperen en uit te wijken mocht je toch plots van rijstrook willen wisselen dan dat je 'm al in een krappere situatie zet door uiterst rechts te rijden, en vervolgens nog te couperen omdat je 'm niet gezien zou hebben.
mss dat ik door rechts te rijden wil duidelijk maken dat ik niet voorbijgreden/gefilterd wil worden omdat ik andere plannen heb
nu verwacht ik op de rijstrook naast mij maar één voertuig en een plots opduikend tweede voertuig kan wel ongezien zijn

of het nu mag of niet dus, dat filteren blijft een gevaarlijke bezigheid
better a bad day at sea
than a good day at the office