De voorrang is toch eenvoudig? Als je als automobilist van rijvak wisselt, doe je een manoever, en moet je voorrang geven aan iedereen. De motorfietser wisselt niet van rijstrook maar volgt zijn eigen file tussen twee andere files in.
Idd, als.
Maar ´onalerte´ automobilisten
binnen hun rijstroken kunnen zich natuurlijk ook ´breed maken´ zonder voorrangsverplicht te zijn.
En aangezien filefilteren in principe niet als inhalen beschouwd wordt
vervalt eigenlijk 16.7.
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.
Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.
In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.
Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Art. 16.2bis treedt pas in werking op 1 september 2011.
- - - -
Ik heb eens gesurft op D-websites, filefilteren (of
"Stauschlängeln") tussen 2 rijstroken (verboden rechts inhalen in feite, er zijn uitzonderingen*) kost daar nu (minstens) 100 € en 3 strafpunten. (Tot 31 januari 2009 was het 50 € en 3 strafptn).
17 Außerhalb geschlossener Ortschaften rechts überholt 100 € 3 Pkt. A
* uitzonderingen rechts inhalen (in andere rijstrook):
http://www.fahrtipps.de/frage/rechts-ueberholen.php Hey, te traag links inhalen kost daar nu 80 € en 1 strafpunt. (ipv 40 € / 1pt)
18 Mit nicht wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende überholt 80 € 1 Pkt. A
http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/bkatv_05.php
Betreft
Rettungsgasse op snelwegen en autowegen dat is steeds tussen de rijstroken bij 2-vaks, zijn er oneven rijstroken bvb 3 of 5 rijstroken is het ´linksmidden´, ttz respectievelijk tussen 2e en 3e, of tussen 3e en 4e strook.
Bij 4 rijstroken is het dus ook in het midden zoals bij 2 rijstroken. Pechstrook wordt door de hulpdiensten ook benut, hun keus.
Freie Gasse:
http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/freie-gasse.phpStandspur:
http://www.fahrtipps.de/frage/standspur-mitbenutzen.php