Auteur Topic: wet rond filefilteren goedgekeurd  (gelezen 29605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 13:10:57 »
Sniper,

Ik ben niet klaar om een spiegel af te trappen als bedankje. Maar ik kan in het jouwe scenario wel begrijpen waar de agressie vandaan komt. Je koeioneert tenslotte net om te koeioneren.

De wetgever hoeft zich niet te bekommeren over verantwoordelijkheden en gevolgen, die zijn duidelijk: voorrangsplicht naar alle andere weggebruikers voor de weggebruiker die van rijstrook wisselt. En daar zit ook het enige gevaarlijke bij filefilteren: automobilisten die incorrect van rijstrook wisselen (geen richting aangeven, niet goed kijken, en basically van rijstrook wisselen zonder voorrang te geven aan het andere verkeer).

Die brede bakken maken toch niks uit? Ik rij altijd met zijkoffers op mijn motorfiets, en die maken mijn motorfiets achteraan 4 cm breder dan het breedste stuk van mijn motorfiets zonder koffers: de spiegels.

Ik vind het vooral opvallend dat met name automobilisten filefilteren als gevaarlijk ervaren. Je zit verdomme in een stalen doos!

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 13:27:09 »
Ik vind het vooral opvallend dat met name automobilisten filefilteren als gevaarlijk ervaren. Je zit verdomme in een stalen doos!
"het gevaarlijk vinden" is imho een excuus, ze vinden het gewoon "niet eerlijk" dat zij moeten wachten en jij niet; aan de toon van sniper's bercihten is dit duidelijk te merken ook
Alleen al hoe minachtend het woord "brommer" gebruikt wordt voor een motorfiets

En voor alle duidelijkheid: ik rijd niet met een motor noch met een brommer
Ik vind het alleen jammer dat overal het egoïsme, egocentrisme, onverdraagzaamheid, het calimero-gevoel e.v.a. overal meer en meer opduiken
Dit wordt uiteindelijk onze ondergang !

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 13:27:44 »
Maar ik kan in het jouwe scenario wel begrijpen waar de agressie vandaan komt. Je koeioneert tenslotte net om te koeioneren.
Citaat van: de wegcode
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
gebeurt het verkeer in files, dan veronderstel ik dat 'zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan' hetzelfde is als zo dicht mogelijk bij de rechterrand van het rijvak
zolang daar niks  aan verandert, blijf ik voor de veiligheid rechts rijden, en niet om te 'koeioneren'
wet is wet, en is ook zo te volgen en te verstaan (zwart-wit)
inhalen gebeurt links, dus daar laat ik plaats, tot de wetgever anders bepaalt
als de wetgever wil dat de brommers vlugger kunnen op de snelweg, moet hij maar een soort 'fietspad' voorzien, desnoods tussen twee vakken waar ze in geval van file tussen kunnen
dat zou veel duidelijker zijn voor iedereen
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 juni 2011 - 13:33:33 door sniper »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 13:33:16 »
ze vinden het gewoon "niet eerlijk" dat zij moeten wachten en jij niet; aan de toon van sniper's bercihten is dit duidelijk te merken ook
Alleen al hoe minachtend het woord "brommer" gebruikt wordt voor een motorfiets
fout
er is in de wegcode nergens sprake van eerlijk
ik vind het gewoon gevaarlijk als een tweewieler zich met aan elke kant een paar cm tussen een vrachtwagen en een wagen wringt
ik zit dan wel in mijn 'stalen doos', maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat iemand zich misrekend en mij daarbij betrekt in zijn ongeluk

er zit ook niks minachtend in het woord brommer, mocht ik het zo bedoeld hebben, had ik 'bromfiets' gebruikt
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 13:37:07 »
[en niet om te 'koeioneren'
wet is wet, en is ook zo te volgen en te verstaan (zwart-wit)
nochtans is mij ooit geleerd dat je moet handelen naar de geest van de wet, eerder dan naar de letter van de wet
maar tegenwoordig loopt de maatschappij over van de mierenneukers die de wet misbruiken om anderen het leven zuur te maken

En hoe meer wetten en regels er bijkomen, hoe erger het wordt
Gezond verstand is ver te zoeken tegenwoordig, jammer

Vandaar ook de vele burenruzies: de ene denkt zijn goesting altijd en overal te mogen doen; den andere zeurt over een grassprietje dat door de afsluiting groeit (en dat laatste is écht gene zever )

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #65 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 13:38:12 »
Sniper, als je iemand inhaalt, volg je niet meer de rechterkant van de rijbaan. En rijbaan en rijstrook zijn niet hetzelfde.

Als je het niet op je geweten wilt dat iemand zich misrekent, kan je 'm meer ruimte geven door links te houden op de linker rijstrook. Zo geef je de motorfietser meer ruimte, en bijgevolg meer marge.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #66 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 13:42:44 »
ik zit dan wel in mijn 'stalen doos', maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat iemand zich misrekend en mij daarbij betrekt in zijn ongeluk
en daarom maak je het 'm extra moeilijk zodat de kans op een ongeval stijgt, da's logisch  ::)

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 14:07:27 »
nochtans is mij ooit geleerd dat je moet handelen naar de geest van de wet, eerder dan naar de letter van de wet
de geest van de wet werd uitgevonden om de mensen te dekken die de wet naar hun eigen goedunken misbruiken
als iedereen de wet volgt heb je geen geesten nodig
de geest van de wet is "er staat 120 km/u, maar eigenlijk bedoel ik 90 km/u"
de letter van de wet is "er staat 120 km/u, en het is 120 km/u"
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #68 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 14:08:48 »
Sniper, als je iemand inhaalt, volg je niet meer de rechterkant van de rijbaan. En rijbaan en rijstrook zijn niet hetzelfde.
als ik in file rij, haal ik niemand in (lees er de wegcode eens op na)
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #69 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 14:18:19 »
als ik in file rij, haal ik niemand in (lees er de wegcode eens op na)
Wel, dan hoor je terug de rechterkant van de rijbaan te volgen, als je de wegcode zo heilig wil opvolgen!

Ah, maar je volgt dan 9.4 op, zeg je?  Wel, de motorrijders doen dat ook, in hun eigen file, tussen de andere rijstroken in. Maar 9.4 ontslaat je ook van de verplichting om uiterst rechts de rijbaan te volgen, dus op dat moment is je argument om uiterst rechts van je eigen rijstrook te rijden ook het raam uit (meer nog, het bestaat zelfs nergens).

Bottom line is dat het uiterst rechts houden op je rijstrook allerminst defensief rijgedrag is, wettelijk niet verplicht is en als doel heeft om motorrijders te koeioneren. Niet verbazend natuurlijk dat die motorrijders je dan behandelen als en minderwaardige verkeersdeelnemer.

Wat je eigenlijk doet is het equivalent van een vrachtwagenchauffeur die enkele kilometers voor een wegversmalling in het midden gaat rijden, want het verkeer mag in meerdere files geschieden dus hij kiest tussen twee rijstroken in.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 14:59:41 »
de geest van de wet werd uitgevonden om de mensen te dekken die de wet naar hun eigen goedunken misbruiken
nee, de geest van de wet werd uitgevonden om het gezond verstand te gebruiken waar de wet tekort schiet om àlles in regels te vervatten
En doordat mierenneukers de wet steeds meer volgens de letter willen volgen wordt die in almaar sneller tempo aangepast en aangevuld, maar weet 1 ding: NOOIT zal ALLES in regels en wetten te vervatten zijn;  
Het effect dat je krijgt door steeds meer wetten regels en uitzonderingen en uitzonderingen op uitzonderingen bij te maken is dat
1/ op den duur geen enkel normaal mens de wet nog zal kennen, laat staan alles zal kunnen opvolgen, en
2/ de wet meer en meer verkracht en misbruikt zal worden om andere mensen het leven zuur te maken en/of eigen profijt te halen op de kap van een ander

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 15:10:41 »
Helaas blijkt in de praktijk het zogenaamde "toepassen van de wet naar haar geest met gezond verstand" niet zelden tot bijzonder exotische en gevaarlijke interpretaties te leiden.

Als we daarentegen het vermijden van onnodige hinder, gevaar en ongevallen de hoogste prioriteit geven, zijn we al een hele stap vooruit in de goede richting.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 15:16:57 »
Als we daarentegen het vermijden van onnodige hinder, gevaar en ongevallen de hoogste prioriteit geven, zijn we al een hele stap vooruit in de goede richting.
Mijn gedacht
Maar dat is duidelijk niet de prioriteit van degenen die express de gaatjes verkleinen waar moto's willen passeren

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #73 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 16:10:14 »
Helaas blijkt in de praktijk het zogenaamde "toepassen van de wet naar haar geest met gezond verstand" niet zelden tot bijzonder exotische en gevaarlijke interpretaties te leiden.

Als we daarentegen het vermijden van onnodige hinder, gevaar en ongevallen de hoogste prioriteit geven, zijn we al een hele stap vooruit in de goede richting.

Idd, die algemene gedragsregels staan ook extra in de wegcode onder Artikel 7.

Dus elk artikel in de wegcode zou nog eens getoets moeten worden met de letter en geest van Artikel 7.

Vooral art 7.2 betreft dit topic van filefilteren:

Citaat
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 juni 2011 - 16:15:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: wet rond filefilteren goedgekeurd
« Reactie #74 Gepost op: woensdag 29 juni 2011 - 18:50:33 »
Het valt me al mierenneukend toch weer op dat motards kost wat kost moeten goed gepraat worden, dat zie je enkel nog bij wielrenners die denken ook altijd overal alles te mogen en zijn ook nooit in fout.
Binnenkort ga ik echt rechts rijden, als ik dat doe wanneer ik geen moto in mijn spiegels zie kan ik ook geen hinder of gevaar veroorzaken voor hen
Case closed voor mij ik verander toch niet van gedacht.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien