Auteur Topic: Totaal alcoholverbod  (gelezen 10487 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Totaal alcoholverbod
« Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 06:09:58 »

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:22:34 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Totaal alcoholverbod
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 08:44:59 »
als ze daarbij voor beginnende bestuurders ook nog een snelheidsbeperking opleggen zoals in finland zijn ze goed op weg
zo kunnen ze leren rijden alvorens te leren vliegen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 09:31:57 »
de nieuwe regeltjes van Europa beginnen me, hoe goed bedoeld ook, serieus de strot uit te komen.

In 2006 waren er 163000 zelfdodingen in Europa !  Als je bedenkt dat het aantal pogingen 10 tot 15 keer hoger ligt, wat gaan ze dààr dan eens aan doen ipv het aantal verkeersdoden op 0 te willen brengen ?  0 is trouwens een utopie, zolang er verkeer is, zels al is het met paard en kar

Mogen we ook nog van het leven een beetje genieten ?  Of mogen we enkel werken tot ons 70ste, meer dan de helft van onze inkomsten afstaan en verder geen voet meer buiten de lijntjes, die steeds dichter bij elkaar staan, zetten ?

Een andere regel die ze willen invoeren is 30/u in alle woongebieden, gaat heel Vlaanderen dan 30/u worden ?

Let op, op zich ben ik niet tegen deze regel omdat ze hem nog genuanceerd laten in die zin dat 0-tolerantie zou gelden voor beginnende chauffeurs en professionele rijders.  Ik ben alleen bang dat veel landen weer strenger zullen willen zijn dan wat Eu dicteert.  Zeker als je reacties leest als "beter 0-tolerantie voor iedereen"

Dit zou willen zeggen dat je na bvb een wandeling op een hete zomerdag niet op een terrasje ergens een pintje kan gaan drinken of je moet eerst nóg eens een uur gaan wandelen eer je mag naar huis rijden

Bij een alcoholslot heb ik trouwens ook bedenkingen over de praktische uitvoering, meer bepaald om de "die-hards" tegen te houden:
camioneurs kunnen bvb drinken nadat ze de motor gestart hebben, niet ?  En dat laten ze de motor gewoon draaien overal waar ze moeten stoppen totdat ze aan hun rustpauze toe zijn.  Of ze nemen balonnetjes mee met adem in van vóór het nuttigen van drank
Als ik zie wat hier soms op onze parkings ligt denk ik trouwens dat er nogal wat drankmisbruikers rondrijden met vrachtwagens.  Dus in die zin is de regel wél op zijn plaats, maaar ...

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 11:09:24 »
Zo makkelijk omzeil je dat slot niet vrees ik.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 11:53:14 »
Dat van die ballons is mss vergezocht (alhoewel, je moest eens weten wat voor truken er uitgehaald worden om allerlei zaken te omzeilen), maar blazen en nadien beginnen drinken, wat gaat dat slot daaraan doen ?  Tenzij je om de X tijd opnieuw moet blazen ?

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 15:21:27 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 15:53:06 »
als ze daarbij voor beginnende bestuurders ook nog een snelheidsbeperking opleggen zoals in finland zijn ze goed op weg

Euhm, Finland en "snelheidshandhaving"... daar had ik nog een "Europees" statistiekste van.

In Finland zijn ze al bijna even zot van flitspalen als in België (zie flitspalen per miljoen inwoners) , en "toevallig" hebben beide landen de slechtste verkeersdodenevolutie na 13 jaar flitspalenevolutie...
(vanaf ´96 begonnen de meeste Eu-landen met flitspalen te flitsen, de ene wat wilder als de andere.  :D  )

Finland (- 33,7 %) zelfs iets slechter als België.
Ik neem aan dat dan daar de "snelheidshandhaving" even succesloos is als in Be.  ;D

Enig idee hoe dat komt, Sniper ?  ;)

Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2870.msg34147.html#msg34147

Land :    flitspalen/milj inw  | verkeersdoden/100.000 inw | evolutie 13 jaar flitspalen  
                                        |     1996:             2009:       |(´97=1e flitspalen Be) |%-evolutie/flitspalen p. milj. inw
Vlaanderen:       199          |      13,3              7,8           | - 41 %                     | 0,21 %
Wallonie+ Bxl:    128,5       |      13,3              10,1         | - 25 %                     | 0,19 %

België:              168,1        |     13,3               8,7           | - 34,6 %                   | 0,21 %
Finland:            166,3         |      7,9               5,2           | - 33,7 %                 | 0,2 %
Oostenrijk:        122,6        |     12,9               7,6           | - 41 %                     | 0,33 %
Zweden:           121,5        |       6,1               3,85         | - 37 %                     | 0,3  %
Luxemburg:       110          |     17,3                9,6           | - 44,5 %                  | 0,4  %
Zwitserland:       102,9       |      8,7                4,5           | - 48,4 %                  | 0,47 %              
Gr.-Brittanië:       90,8        |      6,5                3,8           | - 41 %                     | 0,45 %
Nederland:          87,1        |      8,1                4,4           | - 45,6 %                  | 0,52 %                        

Duitsland:           42,7        |     10,7                5,1           | - 52,3 %                  | 1,22 %
Frankrijk:            36,7        |     14,6               6,6           | - 55 %                      | 1,5 %
Spanje:              27,3        |      14                  5,6          | - 60 %                      | 2,2 %
Tsjechië:            21,1        |      15,3               8,6          | - 43,9 %                   | 2,1 %

*Portugal:            3,1        |      21,2               6,9          | - 67,5 %                  | 21,8 % *
*Slovakije:           1,8        |     11,8                7,1          | - 40 %                     | 22,2 % *
*Denemarken:      1,8        |      9,9                 5,5          | - 44,6 %                  | 24,8 % *

*Denemarken had vóór 2009 zelfs geen flitspalen, Slovakije en Portugal zijn ook relatief zeer laat met flitspalen begonnen.
Deden die 3 landen* dan echt iets verkeerd ?

Zou het aantal flitspalen wel iets te maken hebben met verkeersdoden ?
Oordeel zelf, vooral aan de evolutie...
Dat het gaat met véél minder flitspalen (maar om zo rationeler, 2e tabel) is waar; en evenzo zonder flitspalen gaat ook.
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 juni 2011 - 16:05:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 juni 2011 - 20:29:19 »

Enig idee hoe dat komt, Sniper ?  ;)

volgens de lokale finnen komt het ook doordat veel finnen voor langere tijd naar belgië kwamen ivm europa en dus ook de gewoontes van hier overnamen (geen grap)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 00:33:38 »
Hoe lang denk je dat het duurt voor er blaastoestelletjes in jouw plaats kunnen blazen ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 00:37:37 »
Léér ze misschien eens eerst rijden ....
Neem de Duitse regeling over - met stevige straffen voor wie zonder rijbewijs rijdt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 12:25:11 »
De grootste dronken brokkemakers zijn van middelbare leeftijd, dus laten we jongeren een nultolerantie opleggen? Wat is de boodschap dan? Eens je oud genoeg bent, mag je wel pintelieren en rijden?

Dat van dat alcoholslot in voertuigen bedoeld voor professionele doeleinden... Leuk idee... Iedereen is dus de facto een zatlap? En gaan we dat dan ook gaan zien in brandweerwagens, ambulances en politiewagens? Ook de dienstwagens van de zonechefs? Dienstwagen van de provinciegouverneur? Dienstwagen van politierechters?

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 12:57:59 »
De grootste dronken brokkemakers zijn van middelbare leeftijd, dus laten we jongeren een nultolerantie opleggen? Wat is de boodschap dan? Eens je oud genoeg bent, mag je wel pintelieren en rijden?

Dat van dat alcoholslot in voertuigen bedoeld voor professionele doeleinden... Leuk idee... Iedereen is dus de facto een zatlap? En gaan we dat dan ook gaan zien in brandweerwagens, ambulances en politiewagens? Ook de dienstwagens van de zonechefs? Dienstwagen van de provinciegouverneur? Dienstwagen van politierechters?
Ik blijf erbij dat nultolerantie absurd en zinloos is
Er had al jaaaaaren veel meer controle moeten zijn op de bestaande wetgeving.  De aanpassing van 0,8 promille naar 0,5 was dan zelfs niet nodig geweest.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 19:15:40 »
Ik blijf erbij dat nultolerantie absurd en zinloos is.

In sommige streken, zoals waar ik hier woon, zou dat misschien wel nuttig zijn. Want hier hebben de bestuurders bij controle ofwel 0 promille in hun bloed, ofwel meer dan 2 promille. Daartussen ergens ophouden met drinken kennen ze hier niet.

En de vaststelling gebeurt meestal slechts na een ongeval. Want 's middags staan de flikken in de tankstations al te vertellen waar ze 's avonds een alcoholcontrole gaan houden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 juni 2011 - 19:17:38 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 19:18:31 »
Ik blijf erbij dat nultolerantie absurd en zinloos is.

In sommige streken, zoals waar ik hier woon, zou dat misschien wel nuttig zijn. Want hier hebben de bestuurders bij controle ofwel 0 promille in hun bloed, ofwel meer dan 2 promille. Daartussen ergens ophouden met drinken kennen ze hier niet.
Zulke karakterloze mensen zullen het wel afleren als ze elke keer tegen de lamp lopen met telkens een boete en rijverbod tot gevolg
Maw : veel meer controle
Ze hebben dan te kiezen: of ze leren op tijd stoppen, of ze beginnen er niet aan

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 23 juni 2011 - 20:51:03 »
Iedereen een rijbewijs Wooter, waarom ook? iedereen een verzekering? eigenlijk alleen de brokkenmakkers hé......