Auteur Topic: Belgisch wegenvignet kan in 2008  (gelezen 15651 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 15:47:25 »
Citaat
Citaat van: BBB op Vandaag om 00:29:43
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !

Neen, dat kan niet. Als je 50 km aflegt op 30 minuten op een trajekt waar de snelheid beperkt was tot 120 km/h, was jouw gemiddelde snelheid 100 km/h. Maar je kunt pieken gehaald hebben van 400 km/h.
Je citeert hier JC zijn quote. Maar goed, ik wil er ook wel wat over zeggen.
Waar geen maximumsnelheid is zullen ze niet controleren op snelheid. Buiten die stukken snelweg waar geen limiet is (altijd nog een kleine minderheid, als je interesse hebt kan ik je de precieze getallen geven) kunnen ze natuurlijk perfect zo'n snelheidscontrole doen.

Citaat
Ik kan je aan de hand van de IP-adressen van de bezoekers bewijzen dat ook dit forum gevolgd wordt door het kabinet Landuyt!
Ze zijn welkom! In ieder geval verdiepen ze zich er dan in.

Citaat
Ik denk het niet. In Oostenrijk is er al geruime tijd een vignet verplicht voor het gebruik van de autosnelwegen.
Ja, maar...
Citaat
Maar het verheugt me wel dat je bewust bent van de enorme kosten die het aanleggen en onderhouden van zeer degelijke wegen in de Duitse en Oostenrijkse Alpen vergt.
Tel daarbij nog op dat je in Oostenrijk itt België massatoerisme hebt en dus ook daadwerkelijk veel meer buitenlanders hebt die daar de wegen belasten en niet enkel voor een doortocht. Maar goed, we zullen wel zien wat Europa besluit, hopelijk het wijze (wat het ook is). Nederlanders die Naar Frankrijk willen of Spanje (wanneer ze daar niet naar toe vliegen, ik geloof dat het financieel weinig uitmaakt) moeten nu eenaal door België. Weinig keus. Idem voor Fransen die naar Nederland willen (ja, die zijn er ook).
We zullen het wel zien.

Citaat
De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk
Aardrijkskunde was blijkbaar ook jouw sterkste vak niet. Je vergeet Luxemburg.
Dat valt nogal mee. Mijn enige zwakke theoretische vak op het middelbaar was geschiedenis en dat vooral door een gebrekkige interesse (moderne geschiedenis wel te verstaan, ik vond Egypte, de Romeinen enz wel interessant) voor jaartallen en namen die me toch niets zeiden.
Ik heb Luxemburg niet vergeten, ik heb het buiten beschouwing gelaten. Ik veronderstel dat Luxemburg zowel qua oppervlakte als qua bevolking een dermate klein (klein maar fijn) landje is dat het weinig invloed op het buitenland zal hebben ofdat ze wel of niet mee zouden doen aan die vignetgekte. Mochten ze meedoen dan kan je Luxemburg nog makkelijk mijden  ;D Kijk hier maar eens http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Kaart_Europa.jpg als je zou twijfelen.
Ik heb toevallig een paar maanden geleden nog eens de kaart van Europa bekeken uit nieuwsgierigheid ofdat ik nog alle landen weet te liggen. Het viel nogal mee, 90-95% van de landen wist ik te liggen als je de kleine landjes meetelt (Balkanlanden bijvoorbeeld).

Citaat
BBB:Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa.


Jozef: Dat hangt ervan af welke tarifering elk land toepast. Bovendien kun je bijvoorbeeld in Oostenrijk een vignet voor een week kopen.

In België heb ik enkel gelezen van een vignet voor een jaar.
Ze zijn nu ook vignetten voor andere termijnen van plan omwille van de hevige kritiek uit Nederland.

Jouw 1ste stelling mag je nog eens wat nader duiden als je wilt. Ik zie niet in waarom het mbt mijn stelling enige relevantie zou hebben welke tarifering de verschillende landen zouden toepassen. Het geld blijft binnen Europa (ik spreek bewust van Europa en niet van de EU), er is in dat geval toch enkel een onnodige geldcirculatie-stroom waarbij er netto geen geld bijkomt in of verdwijnt uit Europa? Wel zijn er handhavingskosten?
Is dit slim gezien onze zwakke concurrentiepositie tov de Verenigde Staten en Binnenkort ook Azië? Ik denk het niet, we zouden beter één blok vormen en er zo voor zorgen dat Europa ook in de toekomst nog welvarend is maar ja, daarvoor moeten de politici verder vooruitkijken dan 4-8 jaar  :-\

Citaat
Op dit punt kan ik jou ergens wel volgen. Maar wat jou wellicht zoals de meeste buitenlanders ontgaat, is dat België een extreem moeilijk land is om te besturen. Het is een kunstmatig land (heeft bijvoorbeeld geen eigen taal), met twee totaal verschillende culturen (om dan nog maar van de Duitstalige gemeenschap te zwijgen), die gescheiden worden door de breuklijn tussen de Noord- enn Zuideuropese culturen. Vrijwel geen enkele beslissing kan in België genomen worden, of er komt wel één of andere drukkingsgroep tegen op. Het besturen van België is een kwestie van extreme bekwaamheid in het sluiten van compromissen als koorddanserij. En zoals bij ieder compromis, komt uiteindelijk geen enkele partij volledig aan haar trekken.
Ik ben me hier zeker bewust van al moet ik erkennen dat het wat onwennig blijft. Vandaar ook dat ik er een voorstander van ben dat er of één federaal bestuur komt zonder deelbesturen of dat België daadwerkelijk opgesplitst wordt al dan niet in combinatie met een fusie van Vlaanderen en Nederland.

Citaat
Ook hier blijkt Aardrijkskunde weer niet jouw sterkste vak geweest te zijn.

Ik weet dat het Belgische Baarle-Hertog omsingeld is door Nederlands grondgebied, maar ik ken geen Nederlands grondgebied dat omsingeld zou zijn door Belgisch grondgebied (leuk als je in het kleine Baarle-Hertog woont en een Belgisch voorlopig rijbewijs hebt, waarmee je niet in het buitenland, en dus niet in Nederland mag rijden).

Wees voorzichtig voordat je zo'n stelling inneemt, zie JC zijn uitleg. De Zeeuwsvlamingen hebben alvast serieuse problemen BTW met dat vignet omdat ze ten zuiden alleen maar Belgische grondgebied hebben waar ze niet meer zouden kunnen komen zonder zich te laten beroven door de heer Landuyt.  ;)
Ik hoef jou zeker niet uit te leggen dat landsgrenzen veel meer een artificieel karakter hebben dan vroeger. Er is niet minder verkeer tussen de Zeeuw-Vlamingen (zijn Nederlanders) en de Vlamingen omdat er toevallig een grensje tussen ligt waar je overigens geen grenspost hebt staan.

Citaat
Zwitserland maakt geen deel uit van de Europese Unie, daarmee kan je dus niet vergelijken.
Het maakt geen deel uit van de EU (wist ik ook wel hoor, Nederlanders skiën daar graag  ;)) maar het ligt wel in Europa en tussen landen die wel tot de Europese Unie behoren.
Ik vergelijk de prijzen enkel, dat het juridisch gezien verschil maakt dat begrijp ik maar daar sprak ik niet over.
Zodat iedereen het enorme verschil kan zien:

Citaat
Auto 10 dagen Oostenrijk   € 8,75
Auto 2 maanden Oostenrijk   € 22,95
Auto jaar Oostenrijk   € 73,75
Jaarvignet Zwitserland   € 28,10

België €60 zelfs als je er maar één dag komt zolang het niet wordt aangepast, zelfs per jaar zijn ze nog duurder dan Zwitserland en in Zwitserland blijf je als skitoerist toch minstens een week.

De huidige plannen van België zijn overigens
Citaat
zou drie vignetten komen :
- 10 dagen voor 10 euro (op jaar gerekend = 370 euro)
- 2 maand  voor 25 euro (jaar : 25 x 6 = 150 euro)
- jaar = 60 euro
Maar vooralsnog zijn het plannen, je weet hoe dat gaat he. Even afwachten. Ik mis de opties 1 dag en 5 dagen. Aangezien er toch mensen van het kabinet meelezen, bij deze een suggestie: waarom niet de mogelijkheid geven om vignetrechten te delen en over te dragen zodat al mijn Nederlandse bezoek kan samenwerken en er geen resterende dagen zijn die ze niet hebben kunnen gebruiken terwijl ze er wel voor betaald hebben. België is, met alle respect, toeristisch gezien toch niet zo bijzonder dat je speciaal daarvoor nog eens extra dagen naar België trekt.


Ten slotte nog een vraagje. Zijn de Belgische snelwegen niet mede-gesubsidieerd met Europees geld? Ter herinnering, Nederland is in verhouding tot de bevolkingsgrootte één van de grootste netto-betalers (gedeelde 1ste plaats uit mijn hoofd) in de Europese Unie en dit ondanks de zwaar bevochten 'korting' van 1 miljard (ze geven meer dan dat ze ontvangen en in sterkere mate dan de anderee landen, oa doordat Nederland weinig landbouw heeft). Nederland heeft in dat geval dus al aardig bijgedragen aan de kosten van de Belgische snelwegen maar dat is alleen als de snelwegen mede met Europees geld zijn aangelegd wat ik elders heb gelezen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 januari 2007 - 15:49:29 door BBB »

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 21:21:16 »
Heb opnieuw een vraagje ivm de logica van dit vignet.

Stel dat wordt ingevoerd in Belgie,... hoe lang duurt het voor dat Nederland ook komt ?
In Duitsland is het vrij reeel dat de lkw-mout vroeger of later ook tot pkw´s wordt uitgebreid.
Frankrijk is het allang op de autosnelwegen, italie en spanje komen misschiens ook nog...

Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 22:51:22 »
Citaat van: eliomys
Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?

De lidstaten hebben voor het overgrote deel geen gemeenschappelijke kas.

Zolang dat zo is, zie ik maar twee oplossingen: ofwel heft iedere lidstaat autosnelwegentol voor de buitenlanders, ofwel geen enkele lidstaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 23:32:24 »
Heb opnieuw een vraagje ivm de logica van dit vignet.

Stel dat wordt ingevoerd in Belgie,... hoe lang duurt het voor dat Nederland ook komt ?
In Duitsland is het vrij reeel dat de lkw-mout vroeger of later ook tot pkw´s wordt uitgebreid.
Frankrijk is het allang op de autosnelwegen, italie en spanje komen misschiens ook nog...

Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?
Precies het punt wat ik maakte  ;)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 23:38:46 »
Citaat van: eliomys
Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?

De lidstaten hebben voor het overgrote deel geen gemeenschappelijke kas.

Zolang dat zo is, zie ik maar twee oplossingen: ofwel heft iedere lidstaat autosnelwegentol voor de buitenlanders, ofwel geen enkele lidstaat.
Slechts één van die 2 oplossingen is reëel. Enkel de 2de optie zorgt voor niet een enorme stijging van de kosten voor controle en handhaving.
Het wordt hoog tijd dat we eens wat minder bekrompen gaan denken en het gezamelijke (Europese) belang stellen boven nationalistische tekorten, al dan niet agv geldverspilling.

Ik zie nog een 3de optie, nl dat sommige lidstaten wat verstandiger zijn dan andere.  ;)
Trouwens, de tolwegen van Frankrijk zijn toch particulier aangelegd en particulier bezit en bovendien van goede kwaliteit met weinig files? Dat kan je nu niet bepaald vergelijken met het Belgische wegennet wat overheidsbezit is, vermoedelijk mede gefinancierd uit Europees geld.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 08:48:40 »
Trouwens, de tolwegen van Frankrijk zijn toch particulier aangelegd en particulier bezit en bovendien van goede kwaliteit met weinig files? Dat kan je nu niet bepaald vergelijken met het Belgische wegennet wat overheidsbezit is, vermoedelijk mede gefinancierd uit Europees geld.

Voor met die files wil ik toch eens heel hard lachen ! Vraag het maar aan je landgenoten die elk jaar uren staan aan te schuiven met hun sleurhut in Frankrijk. Er zijn wel degelijk files op de snelwegen in Frankrijk. Zeker in de dichtbevolkte gebieden die vergelijkbaar zijn met België en Nederland.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 14:31:03 »
Citaat van: BBB
Trouwens, de tolwegen van Frankrijk zijn toch particulier aangelegd en particulier bezit en bovendien van goede kwaliteit met weinig files? Dat kan je nu niet bepaald vergelijken met het Belgische wegennet wat overheidsbezit is, vermoedelijk mede gefinancierd uit Europees geld.

Neen, BBB, dat argument aanvaard ik totaal niet. Dan kan de Duitse staat morgen ook verzuimen de Duitse autosnelwegen nog langer te onderhouden en ze verkopen, zodat ze privé-bezit worden, en er bijgevolg tol dient voor betaald te worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
16/01 Plopsa-parken vrezen daling Nederlandse bezoekers door vignet
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:18:30 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:26:06 »
Mijn buren zijn net terug van één van hun maandelijkse uitstapjes Vlaanderen en hebben net gezegd dat het waarschijnlijk voor hun de laatste keer was... :D

Erger is dat ik, met mijn Duitse wagen ook zo´n vignetteke zal moeten kopen...  :'(
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Nog heel wat werk vooraleer wegenvignet er in 2008 kan komen
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 19 januari 2007 - 18:33:08 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Patte

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 102
Re: Nog heel wat werk vooraleer wegenvignet er in 2008 kan komen
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 13:30:56 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Daar zou de Nederlandse overheiod op willen spelen. Deze gingen het alvast aankaarten bij Europa. Zal dus nog niet voor 2008 zijn.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 31 januari 2007 - 23:44:33 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 01 februari 2007 - 00:08:20 »
Ik heb dit topic niet helemaal gelezen, maar wou deze link met jullie delen ;)
Propaganda.  :(
Dat kan heel vermakelijk zijn, ik zal eens gaan kijken om te kunnen lachen.
Ik heb laatst op de Nederlandse televisie een interview met die van Brempt gezien.
Inhoudelijk was haar optreden nogal magertjes, ze heeft inhoudelijk gezien alleszins geen bevredigende antwoorden kunnen geven op de goedgestelde vragen (antiEuropees en onnodige bureaucratie? Waarom een vignet terwijl de wegen zo slecht worden onderhouden? Belgen betalen toch ook niet in Nederland? enz.)
Het leek er op dat ze met haar charme de journalisten hun doorgaans scherpe tong wat botter heeft gemaakt. Ik kende haar nog niet vóór dat interview.
Wat zou ik graag willen dat ik journalist was voor zo'n televisieprogramma en haar eens onder handen zou mogen nemen  ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 07 februari 2007 - 20:57:02 »
Het Belgisch wegenvignet is alvast met één jaar uitgesteld. Het zal dus niet in voege gaan vóór 1 januari 2009.

Men wil nagaan of de compensatie ervan voor de Belgische inwoners door een korting op de verkeersbelasting op geen bezwaar stuit bij de Europese Unie.

Maar bovendien wil men het dossier koppelen aan andere mobiliteitsdossiers en daarover een globaal overleg plegen met Nederland. Na het akkoord met Nederland over de Westerschelde, wil België nu ook kunnen vooruitkomen met het dossier van de ijzeren Rijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 08 februari 2007 - 00:16:54 »
De ijzeren Rijn is nochtans simpel, ongelimiteerd gebruik door België, dat is zo afgesproken en in een bilateraal akkoord gegoten. Het is België zelfs toegestaan om het enkelspoor dat er nu ligt tot dubbelspoor of meer op te trekken. De ijzeren Rijn staat onder Belgische controle en de Belgische regels voor spoorverkeer gelden er (bv. linksrijden, krokodil, ...). De ijzeren Rijn dient nergens aan gekoppeld te worden. Gewoon voor het internationaal hof brengen en een zware schadevergoeding vragen. De enige reden dat het wordt tegengehouden is het geknoei van de Nederlanders bij de aanleg van de Betuwelijn. Om die nu rendabel te krijgen zijn concurrenten niet gewenst.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519