Citaat van: BBB op Vandaag om 00:29:43
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !
Neen, dat kan niet. Als je 50 km aflegt op 30 minuten op een trajekt waar de snelheid beperkt was tot 120 km/h, was jouw gemiddelde snelheid 100 km/h. Maar je kunt pieken gehaald hebben van 400 km/h.
Je citeert hier JC zijn quote. Maar goed, ik wil er ook wel wat over zeggen.
Waar geen maximumsnelheid is zullen ze niet controleren op snelheid. Buiten die stukken snelweg waar geen limiet is (altijd nog een kleine minderheid, als je interesse hebt kan ik je de precieze getallen geven) kunnen ze natuurlijk perfect zo'n snelheidscontrole doen.
Ik kan je aan de hand van de IP-adressen van de bezoekers bewijzen dat ook dit forum gevolgd wordt door het kabinet Landuyt!
Ze zijn welkom! In ieder geval verdiepen ze zich er dan in.
Ik denk het niet. In Oostenrijk is er al geruime tijd een vignet verplicht voor het gebruik van de autosnelwegen.
Ja, maar...
Maar het verheugt me wel dat je bewust bent van de enorme kosten die het aanleggen en onderhouden van zeer degelijke wegen in de Duitse en Oostenrijkse Alpen vergt.
Tel daarbij nog op dat je in Oostenrijk itt België massatoerisme hebt en dus ook daadwerkelijk veel meer buitenlanders hebt die daar de wegen belasten en niet enkel voor een doortocht. Maar goed, we zullen wel zien wat Europa besluit, hopelijk het wijze (wat het ook is). Nederlanders die Naar Frankrijk willen of Spanje (wanneer ze daar niet naar toe vliegen, ik geloof dat het financieel weinig uitmaakt) moeten nu eenaal door België. Weinig keus. Idem voor Fransen die naar Nederland willen (ja, die zijn er ook).
We zullen het wel zien.
De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk
Aardrijkskunde was blijkbaar ook jouw sterkste vak niet. Je vergeet Luxemburg.
Dat valt nogal mee. Mijn enige zwakke theoretische vak op het middelbaar was geschiedenis en dat vooral door een gebrekkige interesse (moderne geschiedenis wel te verstaan, ik vond Egypte, de Romeinen enz wel interessant) voor jaartallen en namen die me toch niets zeiden.
Ik heb Luxemburg niet vergeten, ik heb het buiten beschouwing gelaten. Ik veronderstel dat Luxemburg zowel qua oppervlakte als qua bevolking een dermate klein (klein maar fijn) landje is dat het weinig invloed op het buitenland zal hebben ofdat ze wel of niet mee zouden doen aan die vignetgekte. Mochten ze meedoen dan kan je Luxemburg nog makkelijk mijden

Kijk hier maar eens
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Kaart_Europa.jpg als je zou twijfelen.
Ik heb toevallig een paar maanden geleden nog eens de kaart van Europa bekeken uit nieuwsgierigheid ofdat ik nog alle landen weet te liggen. Het viel nogal mee, 90-95% van de landen wist ik te liggen als je de kleine landjes meetelt (Balkanlanden bijvoorbeeld).
BBB:Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa.
Jozef: Dat hangt ervan af welke tarifering elk land toepast. Bovendien kun je bijvoorbeeld in Oostenrijk een vignet voor een week kopen.
In België heb ik enkel gelezen van een vignet voor een jaar.
Ze zijn nu ook vignetten voor andere termijnen van plan omwille van de hevige kritiek uit Nederland.
Jouw 1ste stelling mag je nog eens wat nader duiden als je wilt. Ik zie niet in waarom het mbt mijn stelling enige relevantie zou hebben welke tarifering de verschillende landen zouden toepassen. Het geld blijft binnen Europa (ik spreek bewust van Europa en niet van de EU), er is in dat geval toch enkel een onnodige geldcirculatie-stroom waarbij er netto geen geld bijkomt in of verdwijnt uit Europa? Wel zijn er handhavingskosten?
Is dit slim gezien onze zwakke concurrentiepositie tov de Verenigde Staten en Binnenkort ook Azië? Ik denk het niet, we zouden beter één blok vormen en er zo voor zorgen dat Europa ook in de toekomst nog welvarend is maar ja, daarvoor moeten de politici verder vooruitkijken dan 4-8 jaar

Op dit punt kan ik jou ergens wel volgen. Maar wat jou wellicht zoals de meeste buitenlanders ontgaat, is dat België een extreem moeilijk land is om te besturen. Het is een kunstmatig land (heeft bijvoorbeeld geen eigen taal), met twee totaal verschillende culturen (om dan nog maar van de Duitstalige gemeenschap te zwijgen), die gescheiden worden door de breuklijn tussen de Noord- enn Zuideuropese culturen. Vrijwel geen enkele beslissing kan in België genomen worden, of er komt wel één of andere drukkingsgroep tegen op. Het besturen van België is een kwestie van extreme bekwaamheid in het sluiten van compromissen als koorddanserij. En zoals bij ieder compromis, komt uiteindelijk geen enkele partij volledig aan haar trekken.
Ik ben me hier zeker bewust van al moet ik erkennen dat het wat onwennig blijft. Vandaar ook dat ik er een voorstander van ben dat er of één federaal bestuur komt zonder deelbesturen of dat België daadwerkelijk opgesplitst wordt al dan niet in combinatie met een fusie van Vlaanderen en Nederland.
Ook hier blijkt Aardrijkskunde weer niet jouw sterkste vak geweest te zijn.
Ik weet dat het Belgische Baarle-Hertog omsingeld is door Nederlands grondgebied, maar ik ken geen Nederlands grondgebied dat omsingeld zou zijn door Belgisch grondgebied (leuk als je in het kleine Baarle-Hertog woont en een Belgisch voorlopig rijbewijs hebt, waarmee je niet in het buitenland, en dus niet in Nederland mag rijden).
Wees voorzichtig voordat je zo'n stelling inneemt, zie JC zijn uitleg. De Zeeuwsvlamingen hebben alvast serieuse problemen BTW met dat vignet omdat ze ten zuiden alleen maar Belgische grondgebied hebben waar ze niet meer zouden kunnen komen zonder zich te laten beroven door de heer Landuyt.

Ik hoef jou zeker niet uit te leggen dat landsgrenzen veel meer een artificieel karakter hebben dan vroeger. Er is niet minder verkeer tussen de Zeeuw-Vlamingen (zijn Nederlanders) en de Vlamingen omdat er toevallig een grensje tussen ligt waar je overigens geen grenspost hebt staan.
Zwitserland maakt geen deel uit van de Europese Unie, daarmee kan je dus niet vergelijken.
Het maakt geen deel uit van de EU (wist ik ook wel hoor, Nederlanders skiën daar graag

) maar het ligt wel in Europa en tussen landen die wel tot de Europese Unie behoren.
Ik vergelijk de prijzen enkel, dat het juridisch gezien verschil maakt dat begrijp ik maar daar sprak ik niet over.
Zodat iedereen het enorme verschil kan zien:
Auto 10 dagen Oostenrijk € 8,75
Auto 2 maanden Oostenrijk € 22,95
Auto jaar Oostenrijk € 73,75
Jaarvignet Zwitserland € 28,10
België €60 zelfs als je er maar één dag komt zolang het niet wordt aangepast, zelfs per jaar zijn ze nog duurder dan Zwitserland en in Zwitserland blijf je als skitoerist toch minstens een week.
De huidige plannen van België zijn overigens
zou drie vignetten komen :
- 10 dagen voor 10 euro (op jaar gerekend = 370 euro)
- 2 maand voor 25 euro (jaar : 25 x 6 = 150 euro)
- jaar = 60 euro
Maar vooralsnog zijn het plannen, je weet hoe dat gaat he. Even afwachten. Ik mis de opties 1 dag en 5 dagen. Aangezien er toch mensen van het kabinet meelezen, bij deze een suggestie: waarom niet de mogelijkheid geven om vignetrechten te delen en over te dragen zodat al mijn Nederlandse bezoek kan samenwerken en er geen resterende dagen zijn die ze niet hebben kunnen gebruiken terwijl ze er wel voor betaald hebben. België is, met alle respect, toeristisch gezien toch niet zo bijzonder dat je speciaal daarvoor nog eens extra dagen naar België trekt.
Ten slotte nog een vraagje. Zijn de Belgische snelwegen niet mede-gesubsidieerd met Europees geld? Ter herinnering, Nederland is in verhouding tot de bevolkingsgrootte één van de grootste netto-betalers (gedeelde 1ste plaats uit mijn hoofd) in de Europese Unie en dit ondanks de zwaar bevochten 'korting' van 1 miljard (ze geven meer dan dat ze ontvangen en in sterkere mate dan de anderee landen, oa doordat Nederland weinig landbouw heeft). Nederland heeft in dat geval dus al aardig bijgedragen aan de kosten van de Belgische snelwegen maar dat is alleen als de snelwegen mede met Europees geld zijn aangelegd wat ik elders heb gelezen.