Auteur Topic: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen  (gelezen 16562 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Gepost op: donderdag 13 oktober 2011 - 15:10:24 »
De Europese richtlijn 2003/96/EG is "strenger geworden", "ik hoop" wegens de laatste nieuwe fijnstofmetingen van de veel kleinere UFP van 100 nanometer (PM 0,1). Maar ik denk vooral dat Europa extra geld nodig heeft...  :-X

Die laatste UFP-metingen maken de klassieke PM10 en PM2,5-metingen(sinds 2008) quasi waardeloos als het om echte schadelijkheid gaat.
Topic: http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2979.msg35710.html#msg35710

Citaat
Dieseltaks kan Belgische dieselrijder jaarlijks 600 euro kosten
donderdag 13 oktober 2011

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111013_014

Was natuurlijk al veer eerder bekend, de "mainstream" is altijd wat achter betreft ´slecht nieuws´...

Citaat
http://www.fleet-business.com/europese_commissie_wil_minimale_accijnzen_op_diesel_verhogen_50219-nl-241-179369.html

Europese Commissie wil minimale accijnzen op diesel verhogen

De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om het minimale niveau van de accijnzen op diesel te verhogen naar 410 euro voor 1000 liter tegen 2018. Dit voorstel zou een herziening moeten zijn van de richtlijn 2003/96, die vastgelegd was op 330 euro voor 1000 liter diesel, het minimale niveau van de accijnzen. Het voorstel beoogt eveneens het gebruik van alternatieve brandstoffen te bevorderen, in het kader van de noodzakelijke verlaging van de CO2-uitstoot van de transportsector. Daarom vindt de commissie dat de accijnzen samengesteld zouden moeten zijn uit twee componenten: de energie-inhoud en de CO2-uitstoot.
| 13/04/2011 | Claude Yvens


De richtlijn die een herziening krijgt:
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32003L0096:NL:HTML

Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit
...
Artikel 18.
...
5. Het Koninkrijk België mag tot 1 januari 2007 een overgangsperiode toepassen om het nationale belastingniveau voor gasolie gebruikt voor voortbeweging aan te passen aan het nieuwe minimumbelastingniveau van 302 EUR en tot 1 januari 2012 om tot 330 EUR te komen. Tot 31 december 2009 mag het voorts een speciaal verlaagd belastingniveau hanteren voor de commerciële aanwending van gasolie gebruikt voor voortbeweging, mits dit niet leidt tot een belastingniveau van minder dan 287 EUR per 1000 liter en de op 1 januari 2003 geldende nationale belastingniveaus niet worden verlaagd. Van 1 januari 2010 tot 1 januari 2012 mag het een gedifferentieerd belastingniveau hanteren voor de commerciële aanwending van gasolie gebruikt voor voortbeweging, mits dit niet leidt tot een belastingniveau van minder dan 302 EUR per 1000 liter en de op 1 januari 2010 geldende nationale belastingniveaus niet worden verlaagd.

Dit jaar totnutoe is de dieselaccijns reeds 4 cent opgeslagen tov de benzine (geen accijnsopslag dit jaar) :
Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=L03GS201

België duurste dieselland

Recordprijzen te wijten aan zwakkere euro en herhaalde accijnsverhogingen

woensdag 12 oktober 2011, 03u00
(De titel is natuurlijk weer * wat overdreven*, best de link lezen, van de buurlanden is Be nu wel de duurste (UK niet).
Diesel is nog maar 14,7 eurocent goedkoper.
Begin dit jaar was er nog een verschil van 22 eurocent.

* Even kijken *: (40 e Kalenderwoche is wel verleden week, de .gif zal zich morgen wel aanpassen)

http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp?typ=Diesel
40e kalenderweek´11,  diesel = nog 8 landen die duurder zijn als Be.

Volgens de link (40e KW, verleden week) was er toen 16 cent verschil tussen super (€ 1,57) en diesel ( € 1,41)

superbenzine (nog 6 landen duurder als Be) : http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 oktober 2011 - 15:41:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 oktober 2011 - 15:22:01 »
E-I-N-D-E-L-I-J-K  :)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 00:01:29 »
Kassa !!!!!!!!!!!

3/4de van de nieuwe karren in België rijdt op diesel -  in niet geringe mate door de 15% subsidie - en nu is het aan Vadertje staat om die investering terug te verdienen.

600 euro / jaar.
4500 euro max, dus op zo'n 7,5 jaar is dat er uit.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 oktober 2011 - 00:20:49 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 00:06:59 »
E-I-N-D-E-L-I-J-K  :)
waarom??
het meeste fijnstof dat hier gemeten wordt komt immers niet van dieselvoertuigen, maar van ander stof dat van ver van hier komt
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 00:09:50 »
Net gezien dat het tankstation hier 150 meter verder zowat de goedkoopste van prov. Antwerpen is voor zowel diesel als benzine, ben ik blij dat die overgenomen is want vroeger was het een van de duurste.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 00:17:05 »
Net gezien dat het tankstation hier 150 meter verder zowat de goedkoopste van prov. Antwerpen is voor zowel diesel als benzine, ben ik blij dat die overgenomen is want vroeger was het een van de duurste.

http://www.brandstofprijzen.be/

bekijken per regio.

Goedkoopste in A'pen is nu de Q8 op Linkeroever, maar normaal is de as Frans Beirenslaan / Autolei / tot de Makro de goedkoopste, samen met de Antwerpsesteenweg in Geel.
Esso express is doorgaans overal bij de goedkopere.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 00:20:18 »
de as Frans Beirenslaan / Autolei / tot de Makro is hier niet echt veraf en kan ik zelfs meepakken op weg naar huis maar ik ga niet voor mijn plezier fillerijden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 08:54:13 »
E-I-N-D-E-L-I-J-K  :)
waarom??
het meeste fijnstof dat hier gemeten wordt komt immers niet van dieselvoertuigen, maar van ander stof dat van ver van hier komt
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog blijft diesel vervuilender dan benzine en is er geen reden om benzine zwaarder te belasten dan diesel.
Een taksVERLAGING op benzine zou ik natuurlijk nog veel meer toegejuichd hebben, maar zoiets is een utopie natuurlijk

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 15:59:22 »
Een taksVERLAGING op benzine zou ik natuurlijk nog veel meer toegejuichd hebben, maar zoiets is een utopie natuurlijk
zoiets werd reeds met succes uitgeprobeerd in de beschaafde wereld
daar zie je nu bijna geen diesels meer rijden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2011 - 17:38:02 »
E-I-N-D-E-L-I-J-K  :)
het meeste fijnstof dat hier gemeten wordt komt immers niet van dieselvoertuigen, maar van ander stof dat van ver van hier komt

Klopt, het meeste "fijnstof" in hoeveelheid=gewicht niet, maar het gezondheidsschadelijkste fijnstof zou wel van "dieselverkeer" komen.
In de eerste plaats personenwagens. Zelfs in Nederland waar maar 16,7 % dieselpersonenwagens rijden.

Ik ken de NL-cijfers vanbuiten. Van die 27 % eigen NL-fijnstof (alle soorten maar wel van de voorbijgestreefde PM10- meetgrootte, cijfers 2002 # ) die niet uit het buitenland (73 %) komt, is 9 % / 27 % of 1/3 te wijten aan het verkeer (van brommer tot schip), van die 33,33 % is 30 % enkel van alle personenwagens. (bron Universiteit Amsterdam).

#
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

De bronnen van door menselijke activiteiten ontstane fijnstof in Nederland in # 2002.[5]

... ]  PM10 is dus niet een heel goede maat. Het effect van stoffilters en verbeterd motormanagement is dat de massa PM10 afneemt en ook de massa PM2.5, maar dat de fractie van de allerkleinste deeltjes toeneemt (deeltjes kleiner dan 100 nanometer)

De gemiddelde dieselpersonenwagen stoot quasi 40-50 maal meer roetdeeltjes uit als benzine-pw, NL heeft 16,7 % dieselpw, België heeft 60,3 % dieselpw, extrapoleer maar...  

Tientallen studies tonen dat aan (dikwijls geciteerd hier); en roetfilters of hogere euronormen helpen betreft roetpartikels weinig tot niets, integendeel bepaalde Euronormen worden zelfs nog misbruikt.

Nu begint men bij benzinemotoren ook al meer met luchtoverschot (geschichteten Betrieb*) te "experimenteren" in deellastbereik, ipv met een homogeen lucht/benzine-mengsel 14,7/1 (enkel bij directe injecties mogelijk zoals bij de moderne dieselmotoren), zodat die ook een PM-grens van 5 mg/km (euronorm 5) en 4,5 mg/km (euronorm 6) opgeplakt krijgen.

Zuinigheid of mom-CO2 boven alles, ook al is er maar 5 % brandstof te winnen, en dan enkel bij deellast (vooral nuttig voor die onrealistische rollenbanktest...  :-[ ).
bvb 1 g/km rollenbank-CO2 minder en men haalt de premie van -15 % (< 105 g/km) wat er voor aantal schadelijke ultrafijne nanodeeltjes uit de uitlaat komt ist bijkomstig. Grenswaarde in massa is gehaald...  ;D

Maar dat gewicht van al die roetdeeltjes tesamen zegt dus helemaal niets, want roetdeeltjes van dezelfde grootte van die ´benzine-verbranding´ zijn nog altijd minder reactionair als identieke groottes van ´dieselverbranding´. Heeft wat met PAK´s te doen, ook die extra-PAK´s door naverbranding (vind je allemaal in Wiki).

Ook daar houdt men helemaal geen rekening mee bij de euronormen, al komen er "zoutstofdeeltjes" uit de uitlaat (zoals zeezoutstof wat niet bij fijnstof geteld wordt), men vangt ze eigenlijk zo goed het gaat op en men weegt ze.  ::)

Citaat
* http://www.motorlexikon.de/?I=5357&R=P
Beim Ottomotor mit Direkteinspritzung ist die Situation dem Dieselmotor ähnlich. Vor allem im geschichteten Betrieb werden hohe Konzentrationen an Feinstpartikeln festgestellt.
 
Massa =/= Schadelijkste.

Er zijn veel verscheidene soorten fijnstofdeeltjes, respectievelijk van "brokken" tot maar nanogrote deeltjes.

In principe, bij de ziekteverwekkende stofdeeltjes: hoe kleiner hoe schadelijker, ttz hoe lichter hoe schadelijker...
GEWICHT is dus de verkeerde maat.

Dat heb je ondertussen toch begrepen ?

bvb de TSI /TFSI - benzinemotoren van al de merken vh Volkswagenconcern werken (nog altijd) permanent met homogeen mengsel. Oef !  ;)

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Direkteinspritzung#Direkteinspritzung_bei_Ottomotoren

Durch die direkte Einspritzung kann eine Ladungsschichtung erreicht werden, wodurch der Motor mit Sauerstoffüberschuss im optimalen thermodynamischen Betriebspunkt betrieben werden kann, was insbesondere im Teillastbereich den Wirkungsgrad erhöht. Daraus resultieren ein geringerer Verbrauch und eine geringere Kohlendioxid-Emission. Nachteilig ist die Partikelbildung im Abgas (Feinstaub), weil kein homogenes Kraftstoff-/Luftgemisch vorliegt.[5] Benzin-Direkteinspritzer, die permanent im Homogenbetrieb ohne Schichtladung arbeiten, wie z.B. die TSI- und TFSI-Motoren des Volkswagen-Konzerns, sind von einem Anstieg der Partikelbildung weitaus weniger betroffen. Allerdings profitieren sie im Gegenzug dadurch auch nicht von den möglichen Verbrauchseinsparungen des Magerbetriebs.

Hier nog een (beperkte) merkenlijst met bepaalde benzinemotoren die wel met magermengsel/luchtoverschot  of Schichtladung werken:

Citaat
Daneben setzen folgende Hersteller Benzin-Direkteinspritzung unter weiteren Kürzeln ihrer Motorenkonzepte ein:

Alfa Romeo mit JTS (Jet Thrust Stoichiometric) und TBi[8]

BMW unter der Bezeichnung HPI (High Precision Injection) mit Schichtladung in allen Motoren
Daimler (Mercedes-Benz) mit CGI, Stratified (Charged Gasoline Injection) zunächst in einem Ottomotor mit 1,8 Liter Hubraum, mit Kompressorlader, Ladeluftkühler und Schichtladung, inzwischen in vielen weiteren Varianten


Fiat mit S-JET (Star Jet) und mit T-JET (Turbo Jet) und TBi
Ford mit SCi (Smart Charged injection)
Lancia mit T-JET
Mazda bzw. von Ford entwickelt mit DISI (Direct Injection Spark Ignition)
Mitsubishi mit GDI (Gasoline Direct Injection)
Nissan mit DIG-T
GM (Opel) mit SIDI (Spark Ignition Direct Injection)

PSA Peugeot Citroën (im Citroën C5 und Peugeot 406) mit HPi (High-Pressure Direct-Injection Petrol Engine) mit Hochdruckeinspritzung und Schichtladung im Teillastbereich

Porsche mit DFI (Direct Fuel Injection) im Cayenne und ab Modelljahr 2009 im 911(außer 997 GT2/RS und 997 GT3/RS) und CaymanS
Renault mit IDE (Injection Directe Essence)
Toyota und Lexus mit D-4 (Benzin-Direkteinspritzung mit 11 Betriebsmöglichkeiten)
Volkswagen-Konzern mit FSI (Fuel Stratified Injection), der TFSI kam erst später zum Einsatz
Volkswagen-Konzern mit TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection)
Volkswagen mit TSI (Twincharged Stratified Injection/Turbocharged Stratified Injection)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 oktober 2011 - 19:29:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:22:44 »
de as Frans Beirenslaan / Autolei / tot de Makro is hier niet echt veraf en kan ik zelfs meepakken op weg naar huis maar ik ga niet voor mijn plezier fillerijden.
Er is ook nog de esso express op de Turnhoutsebaan in Wijnegem, die zit ook aan goede prijzen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:24:36 »
Klopt, het meeste "fijnstof" in hoeveelheid=gewicht niet, maar het gezondheidsschadelijkste fijnstof zou wel van "dieselverkeer" komen.
In de eerste plaats personenwagens. Zelfs in Nederland waar maar 16,7 % dieselpersonenwagens rijden.

De cijfers over EU luchtvervuiling gelezen een paar dagen geleden ?
NOx is even erg in NL als hier.
Hoewel NL niet verdieselt is.
Fijn stof, ook niet bepaald beter (de NL norm ligt wel een pak hoger)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:43:08 »
de as Frans Beirenslaan / Autolei / tot de Makro is hier niet echt veraf en kan ik zelfs meepakken op weg naar huis maar ik ga niet voor mijn plezier fillerijden.
Er is ook nog de esso express op de Turnhoutsebaan in Wijnegem, die zit ook aan goede prijzen.
Ik ga daarnaast Q8 LPG tanken, even duur als die 2 aan het vliegveld ;D
Juist daar tankte ik tot voor kort benzine maar Pollet Oelegem blijkt even duur.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 17:44:27 »
Mag je eigenlijk witte petroleum bij de diesel doen?
Zou een zuiverdernd effect hebben gelijk aan die dure busjes anti-rook.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel in de toekomst duurder, zat eraan te komen
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2011 - 18:59:22 »
Klopt, het meeste "fijnstof" in hoeveelheid=gewicht niet, maar het gezondheidsschadelijkste fijnstof zou wel van "dieselverkeer" komen.
In de eerste plaats personenwagens. Zelfs in Nederland waar maar 16,7 % dieselpersonenwagens rijden.


De cijfers over EU luchtvervuiling gelezen een paar dagen geleden ?
NOx is even erg in NL als hier.

Denk je ? Ze zullen wel x-meer industrie en landbouw en ... ook hebben zeker ?

Citaat
Hoewel NL niet verdieselt is.
Idd, personenwagens. 16,7 % NL tegen zowat 60,3 % Be.
En huisverwarming in NL zal navenant ook veel meer op aardgas zijn, schat ik.

Citaat
Fijn stof, ook niet bepaald beter (de NL norm ligt wel een pak hoger)
Denk je ? Wat versta je onder "beter" ?  (klopt hun ´alarm-norm´ wel , de rest (WHO... EU... ) niet)

Enkel het gewicht meten en dan nog meestal van de "verkeerde maat als PM10" zegt uiteraard helemaal niets over de gevaarlijkheid of "erg". Het wat fijnere fijnstof PM 2,5 is pas sinds 2008 (EU-richtlijn).

Nog eens op een rijtje, ik ga proberen:

Het is het gemeten gewicht-aan-alle-soorten-fijnstof; en alle NO.. , verzamelnaam NOx.

Natuurlijk zal er dan maar héél weinig verschil opzitten tussen NL en Be.

- Maar 9 % van 100 % alle fijnstof, enkel PM 10-gewicht, zou van alle verkeer komen (van brommer tot zeeschip) in Nederland. Zie je aan deze grafiek:
(veel waait ook uiteraard van Be naar Nederland, ook van andere landen in totaal 73 % globaal gewicht PM-10-fijnstof komt niet van NL.
En hoe lichter/fijner het fijnstof hoe hoger het kan stijgen en waaien...)

Bron: wiki_fijnstof , wel enkel de verkeerde maat PM10, en cijfer 2002, = geen roetfilters ? )
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

De bronnen van door menselijke activiteiten ontstane fijnstof in Nederland in 2002.

Enfin, de grafiek geeft eigenlijk voldoende antwoord op jouw "even erg", enkel in gewicht dan, en niet aan gevaarlijkheid.

- In 2008 begon men pas PM 2,5 te meten en op te volgen, dus die hoeveelheid=gewicht zien we hierboven nergens.
Zou ook maar achter de komma zijn omdat PM2,5 al veel lichter is als PM10.

- In 2011 begon men pas PM 0,1 of UFP te meten -in gewicht-...
dus dat is nog "veel ergere toekomst" (edit: zie onderaan PN) ;)

Van die 9 % PM10 komt zowat 30 % van dieselpersonenwagens in Nederland (link: http://www.airactiv.nl/bilder/lucht.pdf   Bron: Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksbureau CE)
 enkel cijfers 2004, dat is dan 2,7 % PM10 maar enkel gewicht hé, en dan nog van de grootste fijnstofdeeltjes die men opvolgt.
En deeltjes-enkel-uitlaat is daar ook maar een deel van, volgens TM Leuven bijna de helft. zitten we pakweg aan 1,5 % fijnstof-uitlaat enkel dieselpersonenwagens-NL.

Als Be nu pakweg 2,5 x meer dieselpersonenwagens heeft kunnen we dat grof extrapoleren naar een roetdeeltjes-uitlaat-uitstoot van 3,75 % voor Be tov 1,5 % NL op het totaal of 100 % alle mogelijke fijnstof. (ik kan me misrekenen)
Dat is mss het antwoord op jouw "even erg" en "niet bepaald beter"... nu nog weten wat je juist bedoelt.  ;)

Weet ge die PM10-roetdeeltjes die door roetfilters in voertuigen meer of minder opgevangen wordt en soms naverbrand wordt...
En dan nog van steeds betere diesels die steeds fijnere lichtere roetdeeltjes "uitstoten", en zeggen dat een euro 5-diesel tov van euro 4 "nog altijd 1/5 van het gewicht roetdeeltjes" aan de uitlaat mag uitstoten na 5 jaar dieselevolutie.
Daarvoor hoeven ze zelfs geen betere roetfilters te steken, denk ik.
Bvb om van 180 mg/km PM (euro-1) naar 25 mg/km PM (euro-4) te gaan op 13 jaar dieselevolutie hadden ze zelfs helemaal geen roetfilter nodig...  denk ik zomaar...  :-X

Soit, ik weet nu echt niet hoeveel dieselvtg, wel met roetfilters, in Be tov NL rijden (enkel fijnstof uitlaat).
Maar ook dat zal zéér weinig verschil - achter de komma - uitmaken op het totaal gewicht ALLE soorten fijnstof.

Hier vind je nog zeer ruw geschatte cijfers uit Vlaanderen: persbericht TM Leuven; ook grafiek verschil uitlaat/niet-uitlaat en euronormen , ook per personenkm, maar wel enkel wegverkeer:
Citaat
http://www.tmleuven.be/project/autoengezondheid/120308persberichtdef.pdf

De uitlaatemissies van het wegvervoer dalen constant dankzij de Europese regelgeving, vastgelegd in de EURO normen. Tussen 1995 en 2005 bedroeg de daling meer dan 50%. Dit zorgt er ook voor dat de niet-uitlaatemissies steeds belangrijker worden. Ze maken reeds meer dan 30% uit van de (weg)verkeeremissies.

Gemiddeld is slechts 10 tot 20% van de fijn stof concentraties in Vlaanderen afkomstig uit Vlaanderen. Daarvan is 2 à 5% afkomstig van verkeer in Vlaanderen. Op bepaalde plaatsen, rond drukke wegen, in stadscentra met druk verkeer, en onder invloed van de
weersomstandigheden kan de verkeersbijdrage echter oplopen tot 30% of meer. Op die plaatsen overschrijdt Vlaanderen de Europese luchtkwaliteitsnormen.

Uiteraard spreken ze daar enkel over gemeten gewicht en niets over gemeten "gevaarlijkheid".
Ze dachten toen ook nog dat een roetfilter helpt...  ::)

Fijnstof enkel PM 10
alle verkeer NL : 9 % van 27 % totaal eigen fijnstof (wiki-grafiek)
enkel wegverkeer Vlaanderen: 2 à 5 % van 10 tot 20 % totaal eigen fijnstof ?  (TM Leuven) ??? ::)

- - - - -

Aja, - zie ik nu pas -  betreft gevaarlijkheid of aantal roetdeeltjes, blijkbaar staat er iets serieus op til.
Er is namelijk een euronorm 5 b bijgekomen bij diesels, inschrijving vanaf 1. Jan. 2013. Ze gaan het aantal partikels bepalen...
PN -- -- -- -- -- 6x1011 6x1011  :-\
 
De eerste UFP-meetinstrumenten PM 0,1 (<100 nM) en vooral de metingen bestaan namelijk al (link staat hier ergens).

In Wiki Abgasnorm staat iets van PN of aantal roetdeeltjes uitlaat wat men aan de Euronormen gaat toevoegen.
Ze hebben het (blijkbaar) begrepen.

Ook de benzine directe injecties, vooral die met magermengsel bij deellast gaan ze blijkbaar opvolgen in het aantal partikels (massa is al).
als ADAC het zegt...:
Citaat
In der aktuell gültigen Abgasnorm Euro 5 für Benzinmotoren ist weiterhin kein Grenzwert für die Partikelanzahl festgelegt. In einer Untersuchung im Auftrag der Deutsche Umwelthilfe und des Verkehrsclub Deutschland stellte der ADAC hohe Werte bei Benzinmotoren mit Direkteinspritzung fest. Die Partikelanzahl lag teilweise bei dem 10-fachen des für Dieselmotoren erlaubten Wertes.[7][8]
Ik ben benieuwd...  

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

PM = Partikelmasse = (Fein-) Staub (particulate mass)
PN = Partikelanzahl (particle number)
SIDI= Spark Ignition/ Direct Injection

Emissionsgrenzwerte für PKW mit Benzinmotor.
Angaben in mg/km
Euro 1 Euro 2 Euro 3 D3 Euro 4 D4 Euro 5 Euro 6  
...
PM -- -- -- -- -- -- --  5* 4,5*
PN -- -- -- -- -- -- -- wird noch festgelegt
* mit Direkteinspritzung


PKW mit Dieselmotor [Bearbeiten] Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 a Euro 5 b Euro 6  
...
PM 180 80/100* 50 25 5 5 4,5
PN -- -- -- -- -- 6x1011 6x1011
* mit Direkteinspritzung
Grappig, bij euro 2, eerste diesels directe injectie* was de grenswaarde PM 20 % meer.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 oktober 2011 - 21:36:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I