Auteur Topic: Waarom schokt mijn autootje zo?  (gelezen 17049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Waarom schokt mijn autootje zo?
« Gepost op: maandag 14 november 2011 - 11:22:44 »
Zoals jullie misschien al weten, rijd ik met een Opel Corsa van het jaar nul  ;D . Enfin: het bakje is toch wel 10-15 jaar oud, maar doet het nog prima (ik heb hem tweedehands gekocht via mijn garagist, was van een oud mevrouwtje die er alleen maar mee naar de supermarkt reed, je kent dat wel!). Alleen merk ik de laatste tijd dat als ik er begin mee te rijden, de wagen vaak schokt als ik in een hogere versnelling ga. Ik heb dit verteld in de garage toen hij onderhouden werd maar ze konden niets vinden (en ook geen fout aflezen in de boordcomputer). Ik heb de indruk dat het vooral gebeurt als:

- het koud is
- de wagen langere tijd (cq max. een paar dagen) stil heeft gestaan buiten
- ik moet stoppen voor een rood licht of een andere reden (ttz: dan draait de motor wel natuurlijk en dan voel ik al dat hij dan al lichtjes last heeft zeg maar en dat het wel zal gaan gebeuren als ik weer vertrek en naar 2de/3de/... wil schakelen)

Als ik hem dan maar lang genoeg in bv 2de laat staan en dan langzaam schakel dan gaat het wel over en ik heb het ook nooit voor als ik bv 's avonds van mijn werk terug vertrek (ttz het is natuurlijk nu nog niet zo koud overdag). Ik ga binnenkort mijn winterbanden weer laten monteren en zal het dan nog eens aankaarten maar heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen of is het gewoon ouderdom? ;)

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 11:58:30 »
naft of diesel ?
Ik denk naft, en dan zou ik eens de bougies vervangen

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 12:02:16 »
Ja, benzine, sorry was ik vergeten te zeggen ;) . De bougies dus ... ik geloof dat ze die de laatste keer vervangen hebben, maar dat zal ik eens nakijken op de factuur, indien niet, zal ik het vragen, maar ... hoe noem je dat in het mooi Nederlands?? (Hier in Eindhoven gaan ze nooit weten wat "bougies" zijn  ;D)

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 12:04:39 »
Ja, benzine, sorry was ik vergeten te zeggen ;) . De bougies dus ... ik geloof dat ze die de laatste keer vervangen hebben, maar dat zal ik eens nakijken op de factuur, indien niet, zal ik het vragen, maar ... hoe noem je dat in het mooi Nederlands?? (Hier in Eindhoven gaan ze nooit weten wat "bougies" zijn  ;D)
ontstekingskaarsen  ;)

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 14:27:59 »
de naftefilter eens uitkuisen kan ook helpen (wij hebben dat vroeger ook een voorgehad dat de wagen altijd schokte)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 14:31:28 »
Doen ze dat niet standaard bij onderhoud? Ik ken er niks van, maar daar was ik toch van uit gegaan.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 14:56:03 »
Ja, benzine, sorry was ik vergeten te zeggen ;) . De bougies dus ... ik geloof dat ze die de laatste keer vervangen hebben, maar dat zal ik eens nakijken op de factuur, indien niet, zal ik het vragen, maar ... hoe noem je dat in het mooi Nederlands?? (Hier in Eindhoven gaan ze nooit weten wat "bougies" zijn  ;D)
Citaat
Ik heb de indruk dat het vooral gebeurt als:

- het koud is
- de wagen langere tijd (cq max. een paar dagen) stil heeft gestaan buiten
- ik moet stoppen voor een rood licht of een andere reden (ttz: dan draait de motor wel natuurlijk en dan voel ik al dat hij dan al lichtjes last heeft zeg maar en dat het wel zal gaan gebeuren als ik weer vertrek en naar 2de/3de/... wil schakelen)

Als ik hem dan maar lang genoeg in bv 2de laat staan en dan langzaam schakel dan gaat het wel over en ik heb het ook nooit voor als ik bv 's avonds van mijn werk terug vertrek (ttz het is natuurlijk nu nog niet zo koud overdag).

Mmh komt me ergens bekend voor.

Gaat de motor moeilijk wat hoger in toerental, of beetje schokkend ?.
Naargelang hogere luchtvochtigheid wordt het erger, en blokkeert de moteur vanaf een bepaald hoog toerental ?
Men kan blijven rijden maar langzamer als men maar hoogschakeld.

Bij kurkdroog weer of motorruimte heet gereden wordt het soms minder ?

Ik heb zulke symptomen eens bij onze Mazda 121 aan de hand gehad, de garagist zei onmiddelijk dat zijn de bougiekabels die poreus geworden zijn en bij vochtigheid lekstromen kunnen geven.

Bij ~ oude auto´s is dat normale slijtage (hangt natuurlijk van de kwaliteit vd kabels af)

En dat was het ook. Een set van 4 nieuwe bougiekabels en het was van de baan, het moteurtje snorde als vanouds.  ;)

Bougiekabels vervangen is bij normaal onderhoud nergens voorzien.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 november 2011 - 15:02:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:01:38 »
de naftefilter eens uitkuisen kan ook helpen (wij hebben dat vroeger ook een voorgehad dat de wagen altijd schokte)
uitkuisen ?  Vervangen zal je wel bedoelen, zeker ?

Veel kans dat het een vochtprobleem is trouwens.  Ik verondersteld dat de auto buiten staat ?  Bij dit weer 's morgens dus alles goed vol condens ...  Daar houdt een benzinemotor niet zo van.  
Als je er alles aan gedaan hebt (ontsteking, luchtfilter en brandstoffilter OK) schiet er imho niet veel meer over dan "op 't gemak" te rijden tot de motor enigszins op temperatuur komt en het vocht verdampt is.  Trouwens, direkt goed optrekken met een koude motor is sowieso niet aan te raden, zeker niet in de winter met een auto die buiten geslapen heeft

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:04:13 »
Michel was me voor met de vochtproblemen  ;)

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:04:34 »
Michel: beetje schokkend zou ik het niet meer noemen, 't is precies of het bakske heeft de hik  ;D. Maar inderdaad: hoger toerental wordt moeilijk, ttz vanaf een bepaald toerental wil ik natuurlijk naar hoger schakelen en dan doet hij moeilijk, ook als ik in dezelfde versnelling wat trager ga rijden.

De bougiekabels dus ... zal ik eerst vertalen en dan zo doorgeven ;) .

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:05:48 »
Veel kans dat het een vochtprobleem is trouwens.  Ik verondersteld dat de auto buiten staat ?  Bij dit weer 's morgens dus alles goed vol condens ...  Daar houdt een benzinemotor niet zo van.  
Als je er alles aan gedaan hebt (ontsteking, luchtfilter en brandstoffilter OK) schiet er imho niet veel meer over dan "op 't gemak" te rijden tot de motor enigszins op temperatuur komt en het vocht verdampt is.  Trouwens, direkt goed optrekken met een koude motor is sowieso niet aan te raden, zeker niet in de winter met een auto die buiten geslapen heeft
imho, blijven nog enkel bougiekabels over (zie mijn vorige post).
Bij belasting én vochtigheid gaan poreuze bougiekabels lekstromen geven, bij een onstekingscheck (pieken) aan de garagecomputer kan het zijn dat men het helemaal niet opmerkt.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:08:09 »
Michel: beetje schokkend zou ik het niet meer noemen, 't is precies of het bakske heeft de hik  ;D. Maar inderdaad: hoger toerental wordt moeilijk, ttz vanaf een bepaald toerental wil ik natuurlijk naar hoger schakelen en dan doet hij moeilijk, ook als ik in dezelfde versnelling wat trager ga rijden.

De bougiekabels dus ... zal ik eerst vertalen en dan zo doorgeven ;) .
Ja de hik, zoiets is het en telkens bijna vanaf hetzelfde toerental (heb je een toerenteller? )

Doen !  zo´n set ontstekingskabels kan niet zo duur en tijdrovend zijn het te laten proberen.

In ´NL´ zeggen ze normaal ook bougiekabels hoor  ;)
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d75.html
« Laatst bewerkt op: maandag 14 november 2011 - 15:12:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:30:48 »
Ik denk ook in de richting van de ontsteking (bougies, bougiekabels).

Een kenmerk van een bougie is de temperatuur waarop ze schoongebrand wordt. Die verschilt van de ene motor tot de andere, en het komt er dan ook op aan terzake het juiste bougietype te monteren.

Bij veelvuldige korte ritten geraakt de motor dikwijls niet voldoende warm om de bougies schoon te branden. Je kan ze dan reinigen door een tijdje in de voorlaatste versnelling met een redelijk hoog toerental te rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:47:18 »
Je kan ze dan reinigen door een tijdje in de voorlaatste versnelling met een redelijk hoog toerental te rijden.
Nu nog een weg vinden waar je zo snel kan/mag rijden  ;D  :-X

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #14 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 15:55:38 »
Even een tripje naar Duitsland? ;)