Ja, benzine, sorry was ik vergeten te zeggen . De bougies dus ... ik geloof dat ze die de laatste keer vervangen hebben, maar dat zal ik eens nakijken op de factuur, indien niet, zal ik het vragen, maar ... hoe noem je dat in het mooi Nederlands?? (Hier in Eindhoven gaan ze nooit weten wat "bougies" zijn )
Ik heb de indruk dat het vooral gebeurt als:
- het koud is
- de wagen langere tijd (cq max. een paar dagen) stil heeft gestaan buiten
- ik moet stoppen voor een rood licht of een andere reden (ttz: dan draait de motor wel natuurlijk en dan voel ik al dat hij dan al lichtjes last heeft zeg maar en dat het wel zal gaan gebeuren als ik weer vertrek en naar 2de/3de/... wil schakelen)
Als ik hem dan maar lang genoeg in bv 2de laat staan en dan langzaam schakel dan gaat het wel over en ik heb het ook nooit voor als ik bv 's avonds van mijn werk terug vertrek (ttz het is natuurlijk nu nog niet zo koud overdag).
Mmh komt me ergens bekend voor.
Gaat de motor moeilijk wat hoger in toerental, of beetje schokkend ?.
Naargelang hogere luchtvochtigheid wordt het erger, en blokkeert de moteur vanaf een bepaald hoog toerental ?
Men kan blijven rijden maar langzamer als men maar hoogschakeld.
Bij kurkdroog weer of motorruimte heet gereden wordt het soms minder ?
Ik heb zulke symptomen eens bij onze Mazda 121 aan de hand gehad, de garagist zei onmiddelijk dat zijn de bougiekabels die poreus geworden zijn en bij vochtigheid
lekstromen kunnen geven.
Bij ~ oude auto´s is dat normale slijtage (hangt natuurlijk van de kwaliteit vd kabels af)
En dat was het ook. Een set van
4 nieuwe bougiekabels en het was van de baan, het moteurtje snorde als vanouds.
Bougiekabels vervangen is bij normaal onderhoud nergens voorzien.