Auteur Topic: Waarom schokt mijn autootje zo?  (gelezen 17810 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #15 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 18:15:55 »
Kan ook de vacuumklep in de inlaat zijn vermits het wel werkt als ze wat langer doortrekt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #16 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 19:20:12 »
Kan ook de vacuumklep in de inlaat zijn vermits het wel werkt als ze wat langer doortrekt.

Kan idd ook, maar ik denk dat men zoiets wel merkt bij de uitlezing.

Nu nog weten of de garagist die wel volledig gedaan heeft. :-\

Ik denk ook aan de gasklep zelf, ttz een van zijn koude-/vochtigheids-gevoelige onderdelen:
hier een lijstje:
http://www.onderdelenzoeker.nl/autoonderdelen/1209939-Opel-Corsa-gasklep
« Laatst bewerkt op: maandag 14 november 2011 - 19:32:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #17 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 19:25:46 »
Bij zo een auto zit daar nergens een sensor op, dat is combinatie van de vroegere autochoke en vacuum.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #18 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 19:33:14 »
Bij zo een auto zit daar nergens een sensor op, dat is combinatie van de vroegere autochoke en vacuum.

Was toevallig ook mijn gedacht zie mijn edit hierboven.
http://www.onderdelenzoeker.nl/autoonderdelen/1209939-Opel-Corsa-gasklep
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #19 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 20:01:28 »
Nu nog een weg vinden waar je zo snel kan/mag rijden  ;D  :-X

Even een tripje naar Duitsland? ;)

How, how, hold your horses efkes.  :D

In de voorlaatste versnelling, en een redelijk hoog toerental!  Hoeft dus niet per sé in Duitsland te zijn.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 november 2011 - 21:39:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 15 november 2011 - 07:18:02 »
Uitdraaien en tegen de stalen borstel, zo zijn ze ook proper de bougies.
Doe ik ieder jaar met de grasmaaier. ;)
Dit jaar, na 11 jaar (elf), heb ik wel een nieuwe moeten steken.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 15 november 2011 - 18:57:48 »
Voor een grasmachien ja, ik draai die er zelfs nooit uit. ;D
Voor een auto om de 20-30000km een setje is nu ook de kost niet.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 09:44:46 »
Update: autootje is vandaag in de garage voor de winterbanden en ik heb het nog eens aangekaart. Het zijn inderdaad de bougiekabels. Ik vind het wel heel straf dat ze dat daar dus niet gevonden hebben bij het groot onderhoud in september, want toen heb ik dit probleem van naadje tot draadje uitgelegd. Ik ben geen garagist, maar ik vraag het 1 keer hier en ik heb de oplossing. Hadden ze dat niet moeten zien dan??? Temeer omdat ik er speciaal naar gevraagd had??

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 10:58:43 »
Update: autootje is vandaag in de garage voor de winterbanden en ik heb het nog eens aangekaart. Het zijn inderdaad de bougiekabels. Ik vind het wel heel straf dat ze dat daar dus niet gevonden hebben bij het groot onderhoud in september, want toen heb ik dit probleem van naadje tot draadje uitgelegd. Ik ben geen garagist, maar ik vraag het 1 keer hier en ik heb de oplossing. Hadden ze dat niet moeten zien dan??? Temeer omdat ik er speciaal naar gevraagd had??
pff, die garagisten tegenwoordig
al 't een en 't ander mee meegemaakt

met oa als gevolg een vastgelopen zuiger in een golf IV

Wat je vraagt kunnen/willen ze niet doen; wat je niét vraagt doen ze wél


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 11:52:34 »
Update: autootje is vandaag in de garage voor de winterbanden en ik heb het nog eens aangekaart. Het zijn inderdaad de bougiekabels.
Hadden "ze" eigenlijk moeten weten, als ik - "als *automechanica-leek" - het wel uit éénmalige ervaring herinnerde... "
*allez, ik heb wel mijn uitgebreide electronica-ervaring op alle mogelijk electronisch legermateriaal

Citaat
Ik vind het wel heel straf dat ze dat daar dus niet gevonden hebben bij het groot onderhoud in september, want toen heb ik dit probleem van naadje tot draadje uitgelegd.
Rozeke, zulk preventief onderhoud zijn routineklussen, en wordt meestal door minder ervaren stagiairs gedaan, die denken dat men met die test/meet-apparatuur ook alles 100% kan ontdekken, wat ik uit ervaring weet dat dat zeker niet altijd zo is.
Schreef ik reeds:
imho, blijven nog enkel bougiekabels over (zie mijn vorige post).
Bij belasting én vochtigheid gaan poreuze bougiekabels lekstromen geven, bij een onstekingscheck (pieken) aan de garagecomputer kan het zijn dat men het helemaal niet opmerkt.


Citaat
Ik ben geen garagist, maar ik vraag het 1 keer hier en ik heb de oplossing. Hadden ze dat niet moeten zien dan??? Temeer omdat ik er speciaal naar gevraagd had??
Natuurlijk hadden "ze" dat moeten weten en vinden, maar het kan zijn dat een onervaren mechanieker het niet nodig vond een meer ervaren autotechnieker om raad te vragen, je weet hoe dat is... (ook soms het blinde vertrouwen op meetapparatuur, waar ze niet alle specificaties van kennen, tussen denken en weten is dikwijls hemelsbreed verschil)

En zoals ik al schreef bougiekabels vervangen is bij normaal (preventief) routine-onderhoud nergens voorzien.
Maar dat is zeker geen excuus zoiets belachelijks niet onmiddellijk te vinden, of snel uit te proberen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 december 2011 - 12:20:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 11:58:23 »
Michel: ik weet dat dat geen routine is, maar als ik er speciaal nadruk op leg dat er een probleem is en net hetzelfde zeg als hier in mijn originele post, dan snap ik toch niet waarom er daar geen lichtje is gaan branden dat het wel eens die kabels konden zijn en dat ze dus daar eens naar moesten kijken buiten hun routine-onderhoud dan.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 12:13:21 »
Michel: ik weet dat dat geen routine is, maar als ik er speciaal nadruk op leg dat er een probleem is en net hetzelfde zeg als hier in mijn originele post, dan snap ik toch niet waarom er daar geen lichtje is gaan branden dat het wel eens die kabels konden zijn en dat ze dus daar eens naar moesten kijken buiten hun routine-onderhoud dan.

Natuurlijk, ik snap dat eigenlijk nog veel minder.
(ik had nog wat hierboven bijgevoegd)

Maar het is wel een triestig feit dat vrouwen minder serieus genomen worden met hun uitleg als ze met een panne de garage opzoeken.

Mijn vrouw heeft het maar eenmaal meegemaakt, sindsdien stuurt ze me altijd zelf naar de garage want naar mij luisteren ze altijd zegt ze  :D (nu heb ik ook veel meer tijd).
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 15:34:20 »
Michel, ik ga ook proberen te profiteren van deze gratis schokdiagnoseservice ;)

1) Al geruime tijd hapert mijn (benzine) motor soms tussen de 1300 en 1600 toeren, en enkel bij lage belasting. In de praktijk is dat dan bij taffelen aan rond 50km/uur of 70km/uur.

2) Als het haperen optreedt is het zeer regelmatig, ongeveer 1 hapering per 5 seconden, alsof de benzinetoevoer telkens voor 1/10s wegvalt.

3) Het doet zich zowel voor met de transmissie in auto of manueel. De automaat maakt het erger door bij elke hapering nog een schakeling heen- en weer te doen, want in dat toerentalbereik en belasting zit hij net op de wip. Rond 50km/uur is het te omzeilen door naar de S stand te gaan (schakelt een versnelling lager, 1700rpm), rond 70km/uur in S door terug naar D te gaan (versnelling hoger, 1200rpm). Manueel door het toerentalbereik hierboven te vermijden tijdens het taffelen.

4) Het is niet altijd aanwezig, en soms lijkt het erger dan anders, wat ergens op een weers- of temperatuursfactor wijst, maar ik heb er de vinger nog niet kunnen op leggen. Murphy speelt natuurlijk mee, en bij de laatste 3 garagebezoeken was het natuurlijk nét telkens weg en de motordiagnose stationair of na testrit negatief.

5) Door 3) en 4) sleept het al meer dan een jaar aan, te paard over een aantal keren onderhoud en een bougiewissel.

Ik dacht aan de toerentalsensor die bij bepaalde resonantiefrequenties slecht contact maakt waardoor de ECU de pedalen verliest of aan de brandstofpomp, hoewel die volgens mijn ervaring net bij hoog debiet beginnen te haperen. De garage kon dit niet bevestigen. Het probleem zou niet in de lijst van de gekende problemen zitten en ik heb het tijdens mijn 30j ervaring met dit merk ook nog nooit meegemaakt.

Nu jij...

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 15:44:50 »
Michel: ik weet dat dat geen routine is, maar als ik er speciaal nadruk op leg dat er een probleem is en net hetzelfde zeg als hier in mijn originele post, dan snap ik toch niet waarom er daar geen lichtje is gaan branden dat het wel eens die kabels konden zijn en dat ze dus daar eens naar moesten kijken buiten hun routine-onderhoud dan.

Natuurlijk, ik snap dat eigenlijk nog veel minder.
(ik had nog wat hierboven bijgevoegd)

Maar het is wel een triestig feit dat vrouwen minder serieus genomen worden met hun uitleg als ze met een panne de garage opzoeken.

Mijn vrouw heeft het maar eenmaal meegemaakt, sindsdien stuurt ze me altijd zelf naar de garage want naar mij luisteren ze altijd zegt ze  :D (nu heb ik ook veel meer tijd).

Tja .... da's hetzelfde alsof ik een patiënt zou krijgen die met een reeks klachten komt die duidelijk op 1 ding wijzen, die mens binnenste buiten draai behalve dat, dan zeg dat ik niks heb kunnen vinden, waarna die persoon op Google even alles intikt en afkomt met de juiste diagnose 3-4 maand later. Die mens gaat nogal eens content zijn van mij ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom schokt mijn autootje zo?
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 15 december 2011 - 18:10:51 »
Michel, ik ga ook proberen te profiteren van deze gratis schokdiagnoseservice ;)

1) Al geruime tijd hapert mijn (benzine) motor soms tussen de 1300 en 1600 toeren, en enkel bij lage belasting. In de praktijk is dat dan bij taffelen aan rond 50km/uur of 70km/uur.

2) Als het haperen optreedt is het zeer regelmatig, ongeveer 1 hapering per 5 seconden, alsof de benzinetoevoer telkens voor 1/10s wegvalt.

3) Het doet zich zowel voor met de transmissie in auto of manueel. De automaat maakt het erger door bij elke hapering nog een schakeling heen- en weer te doen, want in dat toerentalbereik en belasting zit hij net op de wip. Rond 50km/uur is het te omzeilen door naar de S stand te gaan (schakelt een versnelling lager, 1700rpm), rond 70km/uur in S door terug naar D te gaan (versnelling hoger, 1200rpm). Manueel door het toerentalbereik hierboven te vermijden tijdens het taffelen.

4) Het is niet altijd aanwezig, en soms lijkt het erger dan anders, wat ergens op een weers- of temperatuursfactor wijst, maar ik heb er de vinger nog niet kunnen op leggen. Murphy speelt natuurlijk mee, en bij de laatste 3 garagebezoeken was het natuurlijk nét telkens weg en de motordiagnose stationair of na testrit negatief.

5) Door 3) en 4) sleept het al meer dan een jaar aan, te paard over een aantal keren onderhoud en een bougiewissel.

Ik dacht aan de toerentalsensor die bij bepaalde resonantiefrequenties slecht contact maakt waardoor de ECU de pedalen verliest of aan de brandstofpomp, hoewel die volgens mijn ervaring net bij hoog debiet beginnen te haperen. De garage kon dit niet bevestigen. Het probleem zou niet in de lijst van de gekende problemen zitten en ik heb het tijdens mijn 30j ervaring met dit merk ook nog nooit meegemaakt.

Nu jij...

Tja, tijdens de diagnosetesten in de garage wakkelt/resoneert niets of minder-anders naar de electronica of cablage of andere electronische delen die gevoelig zijn voor schokken/trillingen, de wagen staat ook gewoon stil.

Mmh gebeurt dat "soms" meestal op wat andere (slechte) wegen ? Is er een soort wegdek waar het niet of minder gebeurt ?
Ttz op welke soort weg gebeurt die testrit na garagebezoek ?

Pannes zijn soms te simpel dat men er niet aan denkt. Een mooie batterij met zijn batterijkabels zien er altijd prima uit...

Lage bepaalde snelheden in ongeveer hetzelfde toerentalbereik doet me ook aan een bepaalde resonantietrilling denken naar bepaalde delen bij het rijden op bepaald wegdek, boven/onder een toerentalbereik is die resonantie plots weg en is er weer voldoende contact.
Dat het bij zware belasting niet voorkomt wijst erop dat die trilling dan genoeg gedempt of afgeleid wordt.

Dan "draai" de batterijkabels eens vast aan, want die kunnen lossen met de tijd, zegt mijn electronisch buikschokgevoel.  ;D

Wacht, alvorens de 2 kabels vast te draaien, mss eventueel net genoeg lossen zodat men eerst wat heen en weer kan draaien (voor reiniging), dan de kabels terug wat dieper op de klemmen duwen, dan normaal vastdraaien met platte sleutel zonder forceren.

Kijk ook of de batterij zelf goed vastzit, desnoods kwart toer aantrekken.  

Laat me iets weten, kost je maar enkele minuten en een rit.
Naja, als een kabelklem los zit, weet je het al.

Als het dat is, je weet me te vinden.  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 december 2011 - 22:00:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I