Auteur Topic: stiptheid treinen  (gelezen 34045 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: stiptheid treinen
« Reactie #105 Gepost op: maandag 03 september 2007 - 22:42:44 »
Minder dan de helft van de treinen komt dus op tijd aan.
10% van de treinen komt meer dan 5 minuten te laat aan.
Trein voor het werk? Wanneer je elke maand (pak hem beet 23 werkdagen?) 2-3 keer een half uur tot een uur te laat komt op jouw werk, zou de baas er blij mee zijn?
Immers, 5 minuten te laat bij een overstap betekent dat je pas de volgende trein op die overstap kan nemen. Deze komt gebruikelijk een half uur tot een uur later pas.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #106 Gepost op: dinsdag 04 september 2007 - 00:36:15 »
Probeer het eens uit, maar dan ook werkelijk elke dag. Ik heb het een jaar gedaan en het valt reuze mee. Mijn overstaptijden waren kort (minder dan 10 min.). 's Avonds nam ik geregeld het traject Gent-Antwerpen-Mechelen welke nogal vertragingsgevoelig zijn. In de praktijk is het zo dat 5 min. vertraging nog wel opgevangen kan worden tijdens een overstap. Indien er meer dan 5 min. vertraging is heeft je aansluiting dikwijls ook vertraging. In vele gevallen bestaat er dan nog zoiets als een verzekerde aansluiting waardoor de schade zeer beperkt blijft.

De auto daarentegen is heel wat anders. Zelfs al je uitgaat van een gemiddelde verplaatsingstijd zal je merken dat je regelmatig een halfuur te laat komt. Het hoeft maar even te regenen of er hoeft maar een ongeluk te gebeuren en je komt hopeloos te laat. De auto is werkelijk het minst klokvaste vervoersmiddel. Jarenlange ervaring met de auto en met de trein (vroeger heb ik nog 2 jaar het traject Antwerpen-Brussel gedaan) heeft me dit geleerd. Ik zal één van deze dagen mijn uiteindelijke statistieken nog eens posten. Je zal merken dat de vertragingen van meer dan 10 min. zeer beperkt zijn, met de auto had ik het alleszins veel slechter gedaan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #107 Gepost op: dinsdag 04 september 2007 - 00:43:19 »
Trein voor het werk? Wanneer je elke maand (pak hem beet 23 werkdagen?) 2-3 keer een half uur tot een uur te laat komt op jouw werk, zou de baas er blij mee zijn?

Dat hangt van de werkgever en de uurregeling af.

Bij mijn werkgever gelden vaste uurregelingen (je kiest in principe of je om 08:00 u., 08:15 u. of 08:30 u. wil beginnen). Vertragingen van het openbaar vervoer gelden als een wettige reden voor telaatkomen, dat dan ook niet moet ingehaald worden. Bij veelvuldig telaatkomen wordt evenwel gevraagd om maatregelen te nemen om dit te vermijden.

Heb je glijdende werktijd, dan draagt de werkgever het zich niet aan als je later komt door vertragingen van het openbaar vervoer (voor zover je binnen de toegestane uren aan het werk gaat); je moet immers toch het voorziene aantal uren per dag presteren. In dit geval ben je dus twee keren het slachtoffer van vertragingen van het openbaar vervoer: bij de heenreis naar het werk, en bij de terugreis naar huis.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Scarface

• Gevorderde
« Reactie #108 Gepost op: dinsdag 04 september 2007 - 00:54:45 »
Als je met de trein zo ver moet dat je echt noemenswaardige vertragingen kan oplopen (tenzij je echt pech hebt met je reisschema en bij de minste vertraging de trein van een uur later moet nemen) denk ik dat je dat ook zou ondervinden als je met de auto gaat en eens in een file terechtkomt. Een beetje vertraging bij een trein betekent zeker niet altijd dat je je volgende trein mist.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #109 Gepost op: dinsdag 04 september 2007 - 01:00:06 »
Glijdende werkuren zijn inderdaad een zege. Ik heb enkele jaren in Brussel gewerkt en reed daar met mijn firmawagen naartoe. Vanuit de Kempen (Zandhoven) naar Brussel is ongeveer 75 km. Bij die werkgever golden geen glijdende werkuren, we moesten aanwezig zijn van 9:00 tot 18:00 met een uur middagpauze (ik weet het, niet echt ideale werktijden). Vijf minuten te laat komen was op het matje komen bij de baas, het excuus 'file' werd steeds weggeveegd door 'vroeger vertrekken'.
In de praktijk kwam ik gemiddeld om 8:30 toe, met uitschieters tot net geen 9:00 en soms als eens 8:20. Gevolg de baas had een halfuur extra werktijd uit mij kunnen persen. Maar zelfs met deze dagelijkse gewoonte stond ik regelmatig op dat matje.
Over de nog langere afstanden wordt het helemaal te gek. Bij diezelfde werkgever moest ik wekelijks één of meerdere keren naar Amsterdam of omstreken (Diemen, Mijdrecht, Weesp, ...). Van bij mij thuis was dit gemiddeld 170 km. Onder normale omstandigheden duurt dit ongeveer 1u40min. 's Morgens in de file duurde dit 2u30min, maar ik heb een uitschieter gehad tot 6:15min  :o :o :o. Klokvast was dit dus zeker niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #110 Gepost op: dinsdag 04 september 2007 - 02:14:17 »
Bij mijn werkgever was het probeem altijd dat vertragingen met het openbaar vervoer wel aanvaard werden, maar vertragingen met privé-vervoer niet.

Een vertraging van 3 uur met de trein was geen probleem, maar 10 minuten met de wagen was dat wel: dan was je niet op tijd vertrokken.

Discussies ook omtrent de verplaatsingskosten. Ik woon in Antwerpen, en toen ik eens van Brussel naar Leuven moest rijden, rekende ik verplaatsingskosten aan van Antwerpen naar Leuven via Brussel. "Je bent toch maar van Brussel naar Leuven extra gereden", zei mijn chef. "Ja,", zei ik, "maar om in Leuven met de wagen te geraken, heb ik er wel in Antwerpen moeten mee vertrekken, en ik ben hoegenaamd niet verplicht om met de auto van Antwerpen naar Brussel te komen."

Soms was het ook leuk. Maandenlang hebben we met 3 collega's uit Antwerpen in Kortrijk gewerkt. We brachten dan ieder onze verplaatsingskosten van Antwerpen naar Kortrijk in rekening, terwijl we in werkelijkheid ieder om de beurt met één wagen reden. De kilometerstanden klopten dan uiteraard van geen kanten meer. Tot er één van ons drie eens dringend naar Brussel teruggeroepen werd. Die gebruikte dan uiteraard de enige beschikbare auto, waardoor de twee anderen met de trein naar huis moesten reizen.  ;)

Maar ach: dagenlang hebben we daar, op de in principe voor de vriendenkring voorbehouden zolder in Kortrijk, terwijl de machines platlagen, tafeltennis gespeeld ...  :D

Ik had er een posting van een bekende velgenrabrikant met een schaars geklede dame opgehangen. Mijn argument was: jullie hebben toch niets tegen blote velgen? Wekenlang hebben ze erover gediscussieerd. "Het zijn onze lokalen, dat kan hier niet in Kortrijk." "Ja maar het zijn mannen van de centrale staf in Brussel, wij hebben aan hen niets te zeggen."  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."