Auteur Topic: BIVV lanceert campagne om motorongevallen in te dijken  (gelezen 2288 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
BIVV lanceert campagne om motorongevallen in te dijken
« Gepost op: maandag 23 april 2012 - 16:43:49 »
Citaat van: autokanaal.be
BIVV lanceert campagne om motorongevallen in te dijken

Het aantal verongelukte motorrijders lag in 2011 met 114 een pak hoger dan in 2010 (97). Dat blijkt uit de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

Bij veel letselongevallen ligt een perceptiefout aan de oorsprong: de motorrijder werd niet of te laat opgemerkt door de autobestuurder. De BIVV heeft daarom een nieuwe campagne opgezet met de slogan: "Heb oog voor mekaar".

Naast de 114 doden waren er ook nog eens 686 zwaargewonde motorrijders in 2011. Dat betekent dat motorrijders ongeveer 12 procent van het totaal aantal doden en zwaargewonden in het verkeer vertegenwoordigen en dat terwijl ze slechts 1 procent van het totaal afgelegde kilometer uitmaken.

"Het risico op een dodelijk ongeval per afgelegde kilometer is voor een motorrijder 20 keer groter dan voor een inzittende van een wagen", zo luidt het.

Opmerkelijk maar logisch: bijna 80 procent van de ongevallen met motoren gebeurt tussen april en oktober, wanneer de de motor het meest van stal gehaald wordt.

Bewustwording

De nieuwe campagne van het BIVV, in samenwerking met de Motorcycle Council (MCC), moet het aantal ongevallen met motorrijders doen dalen. Concreet zal de weggebruiker via de campagne aangespoord worden zijn aandacht en voorzichtigheid ten aanzien van motorrijders te verdubbelen. Aan de andere kant wil de campagne de bewustwording bij motorrijders vergroten dat zij niet steeds gezien worden door andere weggebruikers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BIVV lanceert campagne om motorongevallen in te dijken
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 01:01:16 »
BIVV campagnes helpen geen bal.

Stap 1: ophouden met samenwerkingen met belangengroeperingen.
Dit leidt enkel tot wetgevend werk dat nergens op slaat, zoals de dwaze aanpassingen van Schouppe.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 05:37:47 »
Dit zijn nu dingen waar ik "kop nog staart" aan krijg.
Als bestuurder moet je toch op alles letten en zeker op dingen die in beweging zijn.
Precies als tegen een kerk rijden en zeggen "sorry ik had u niet gezien". ::)
Is men wel in staat een voertuig te besturen dan?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 05:44:02 »
Is men wel in staat een voertuig te besturen dan?

Men beschikt mss niet over de vereiste lichamelijke geschiktheid? : blindheid!
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 10:43:14 »
Men beschikt mss niet over de vereiste lichamelijke geschiktheid? : blindheid!
Neen, maar veel kans dat men last heeft van inattentional of perceptual blindness - zoals veel (heel veel ...) mensen.

We registreren niet alles wat we zien, en dingen die we niet verwachten, zien we vaak ook niet .
TTZ, we kunnen ze zien, maar onze hersenen registreren ze niet doordat de aandacht elders ligt.

National Geographic heeft momenteel een reeks lopen over hoe ons brein werkt, zeker 1 daarvan gaat over verwerking van wat we zien.
En de gebreken daarvan.
We doen aardig wat aan beeldbewerking in de hersenen - het eigenlijke beeld staat bvb ondersteboven, maar we draaien dat om.

Ik heb dat al vaker gezegd, maar 1 van de dingen die echt een onderscheid maken, is een geel licht in je motor steken.
Voordien had ik zoals de meeste motorrijders vaak last van bestuurders die toch nog doorreden hoewel je er aan komt, en veel andere "ik had 'm niet gezien" momenten.
Met geel licht vielen die gelijk terug op zo goed als nul ...

Geel licht is misschien niet wat men verwacht, maar het is zo opvallend en de aandacht trekkend, dat men het blijkbaar wel ziet.
Weg Wanbeheer.be

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 11:12:42 »
Veel kan opgelost worden met een juiste kijktechniek en (zeer) veel ervaring.

Door ervaring kunnen de hersenen datgene wat gezien wordt op een andere manier beginnen te bewerken. Er is zelfs al een verwerking in het oog, vooraleer het naar de hersenen wordt gestuurd.

Een gekend verschijnsel is het zg. zoekbeeld. Vraag iemand om een blikje Cola te gaan halen uit een rek van de supermarkt. Schilder het rode blikje van het gekende merkje rood en behoudt voor de rest de letters, lettertype, ... De kans is zeer groot dat men het niet direct vindt. Na enige tijd groene blikjes te zien vindt men die weer vlotter.
Iemand die dus weinig rijervaring heeft gaat slechter 'zien' in het verkeer dan iemand die elke dag enkele uren in het verkeer doorbrengt.
Dan hebben we het natuurlijk nog niet over het inschatten van gedrag van anderen. Bv. het herkennen van iemand die op het punt staat om in te halen op de snelweg op het rechtervak wanneer je hem nadert op het linkervak en daar natuurlijk naar handelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 13:42:40 »
Er is ook iets als het gevoel "recht van de strerkste" Die brommer of moto die zal wel inhouden voor mij, stoere SUV, zoals ik met mijn autootje soms inhou voor een (Oosteuropese) monstertruck.

Veel heeft ook met egoïsme te maken. Let op het veralgemeend NON-gebruik van richtingaanwijzers! Oh, ik moet hier zijn en dan maar poef afdraaien. Niet achterom gekeken, geen pinker, ....

Ben nu een kleine 20 jaar 'motaar' en ja, veel ervaring helpt.Je voelt soms situaties aankomen. Motorrijden is dan ook voor de helft evenwicht behouden, voor de helft genieten van het hoge uitzicht en de flexibiliteit en voor de nog andere helft zien wat de andere (kloothommels) rond u doen, (of gaan doen).

En nu ga ik mijn "pateeken" op eten. 'k errjaar. Eet allen een virtueel stukje mee zou ik zeggen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 april 2012 - 01:29:02 »
Er is ook iets als het gevoel "recht van de strerkste" Die brommer of moto die zal wel inhouden voor mij, stoere SUV, zoals ik met mijn autootje soms inhou voor een (Oosteuropese) monstertruck. Veel heeft ook met egoïsme te maken.
Waarom valt dat dan ineens zo goed als weg eens je geel licht hebt steken ?
Dat was de enige variabele ...

Citaat
En nu ga ik mijn "pateeken" op eten. 'k errjaar. Eet allen een virtueel stukje mee zou ik zeggen.
Een gelukkige verjaardag, en euh ... schol !
Lakker  :-)
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 25 april 2012 - 07:42:14 »
Waarom valt dat dan ineens zo goed als weg eens je geel licht hebt steken ?

Misschien te maken met de kleur van het zonlicht.
Veel motards rijden met fellere- of zelfs grootlicht omdat ze denken dat ze dan beter gezien worden.
Niets is minder waar natuurlijk want dan verblind je gewoon de anderen waardoor ze geen afstand of snelheid meer kunnen inschatten.
God weet zijn er misschien wel die dat licht verwarren met een laagstaande zon.

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 26 april 2012 - 10:12:14 »
Ik heb dat al vaker gezegd, maar 1 van de dingen die echt een onderscheid maken, is een geel licht in je motor steken.
Voordien had ik zoals de meeste motorrijders vaak last van bestuurders die toch nog doorreden hoewel je er aan komt, en veel andere "ik had 'm niet gezien" momenten.
Met geel licht vielen die gelijk terug op zo goed als nul ...

Geel licht is misschien niet wat men verwacht, maar het is zo opvallend en de aandacht trekkend, dat men het blijkbaar wel ziet.
Dat is waar! Geel licht helpt! Geel licht is warmer en je ziet zelden iets met gele lichten achter je opduiken, dus dat valt meer op.
En een lawaaierige moto ook :P (ik zeg dit vanuit het standpunt van de autobestuurder)

En motards die met een fluo vestje rijden (of iets met veel reflecterende banden) of een fluo helm ophebben, vallen ook echt beter op, zeker bij zo'n grijs weer als nu vind ik dat echt wel aangenaam. Maar dat is dan eerder als ik achter hen rij, het gele licht is meer als ik voor hen rij.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 april 2012 - 10:15:05 door Jari »