Jammer dat VAB geen cijfers toont hoeveel van die "3 keer meer ongevallen" waren veroorzaakt door wagens met zomerbanden en hoeveel door wagens met winterbanden. Zonder die verhouding is die stelling gewoon waardeloos.
Veel bestuurders met winterbanden komen door overmoedigheid en een vals gevoel van veiligheid in de problemen.
Een winterband rijdt dan wel beter op sneeuw, en iets beter in de koude en nattigheid dan een "eco" of "brol" band (maar nog altijd slechter dan een sportieve band), maar dat wil niet zeggen dat het goed rijdt ...
En op ijs rijdt er gewoonweg niks goed - of er moeten spikes op zitten.
Na een paar winters op winterbanden, nu terug op zomersloffen.
Het slipt wat sneller door, stuurt wat slechter, remt wat slechter, maar ik kom er probleemloos mee ter bestemming.
Zoals vele jaren voordien, eigenlijk.
In het vlakke deel van Vlaanderen zijn winterbanden absoluut niet noodzakelijk.
Woon je kanten Vlaamse Rand of Vlaamse Ardennen, dan ga je ze waarschijnlijk wel nodig hebben op de hellingen.
Ik rij in elk weer, op elk moment.
Het is dus niet zo dat ik de lastige periodes ontwijk. Dinsdagnacht / morgen was het er knal op.
Lokaal was er nauwelijks wat vrijgemaakt, de A12 naar BoZ is door mensen als ik "vrijgereden" op een ontieglijk uur in de morgen, want voor het personeel van Crevits was dat blijkbaar geen prioriteit.
Die loopt maar naar de Antwerpse haven, en dat is maar de grootste economische motor van Vlaanderen en België - totaal onbelangrijk dus.
Opnieuw werd pijnlijk duidelijk hoe slecht de strooidiensten van verschillende zones op elkaar afgestemd zijn.