Auteur Topic: Dieselwagens worden steeds talrijker  (gelezen 9099 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #15 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 11:44:30 »
Of het nu euro 2 of euro 4 is maakt niet uit, er zijn mogelijkheden om hem minder vervuilend te maken en die mogen niet terwijl de wagen zelf al een goede motor heeft, uiterste in verbruik zitten tussen 4.5 en 7 l, niet echt een grote vervuiler dus.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #16 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 12:39:29 »
Of het nu euro 2 of euro 4 is maakt niet uit, er zijn mogelijkheden om hem minder vervuilend te maken en die mogen niet terwijl de wagen zelf al een goede motor heeft, uiterste in verbruik zitten tussen 4.5 en 7 l, niet echt een grote vervuiler dus.
Ik begrijp je punt niet ivm die milieuzone 2016... Euro 4 maakt degelijk wat uit anders mag je dan Antwerpen centrum niet binnenrijden.

Dus niet verderlezen als je over wat anders wil hebben...

Mmm, verbruik heeft eigenlijk niets met "vervuiler" te doen het zijn de emissies die uit je uitlaat komen en die grenswaardes # in milligram per km tijdens een normtest NEFZ.

Verbruik is wel rechtevenredig met CO2 maar dat is geen vervuilende emissie.

Minder vervuilend is euro 3 # , Jo. OK, dat is technisch nog mogelijk voor een relatief kleine prijs,
vb Duitse prijslijst  http://www.katshop.de/cms/upload/pdf/Dieselliste_Download.pdf  (Alfa staat er niet bij, > Fiat 69/90 PK-diesel wel)
maar vergeet niet dat er ook nadelen aan verbonden zijn... (hoger verbruik o.a.)

Maar euro 3 is niet genoeg voor Antwerpen in 2016. Het is Diesel Euro 4 met compleet motormanagement en/op geregeld roetfiltersyteem én  geregelde EGR-klep van anno 2006 dat pas in die milieuzone Antwerpen 2016 binnenmag.

Maar de officiele grenswaarden van Euro 4 # zijn in de regel technisch niet haalbaar met een Euro 2 motor (ik val in herhaling), daar gaat en om. Het zijn trouwens Europese emissierichtlijnen die door Be wettelijk erkend zijn -pakweg 25 jaar geleden- , dus de Belgische overheid heeft daar niets in de pap te brokken, tenzij ze uit de EU stappen of zoiets.

# bekijk het verschil in grenswaardes van Euro 2, 3 en 4 voor de 4-5 emissies, dan weet je het wel Jo.
# http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW_mit_Dieselmotor Je ziet dat CO2 er niet bij staat.
bvb Euro 2 naar 3 is een vermindering van 36/38 % respectievelijk CO/PM en ook wat NOx (met ongeregelde (mini) roetfilter haalbaar); naar euro 4 is een vermindering van 50/70 % CO/PM respectievelijk, en daarnaast ook nog een pak minder NOx, wslk ordegroote 50 % minder, dus en EGR-klep** regeling én geregelde/afgstemde roetfilter** !

Maar dat wist je wslk wel hé.  ;)

**
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/EGR

Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.
Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. [...]
...
EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.
Bij hogedruk-EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III-generatie en later.
« Laatst bewerkt op: zondag 15 september 2013 - 13:13:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #17 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:10:39 »
Een ECO-klever verplichten zoals in Duitsland. Die ook niet geven aan auto's die niets in de stad te zoeken hebben zoals grote 4x4 en andere SUV's.

Binnenkort plakt je voorruit vol ...
Wegenvignetten voor half de EU , milieuklevers voor nog een deel van de EU, LPG klevers (een genie heeft bepaald dat die ook op de voorruit komen), en god weet wat nog allemaal ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #19 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:35:31 »
Het is sowieso al bijna 25 jaar geleden dat ik nog met de auto in Antwerpen was (ik heb natuurlijk gemakkelijk zeggen, voor Antwerpenaren zal het anders zijn  :-X )

Nee hoor Michel. Bij mij was het net hetzelfde. 25 jaar geleden ging ik nog graag eens naar het centrum van Antwerpen, maar daar was de lol intussen al lang af.

Het was ook niet meer nodig. Ik was vanuit Hoboken sneller in het Wijnegem shoppingcenter, waar je alles onder één dak hebt. Of bij Metropolis voor de bioscoop.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #20 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:48:01 »
Jozef, ik ben vanuit Oelegem even snel in de Ikea van Breda als in die van Wilrijk, kun je nagaan.
Carrefour Lier-Schoten, idem, Turnhout gewoonweg sneller.
En voor beide zaken nog rustiger rijden ook.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #21 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:49:55 »
Jozef, ik ben vanuit Oelegem even snel in de Ikea van Breda als in die van Wilrijk, kun je nagaan.
Carrefour Lier-Schoten, idem, Turnhout gewoonweg sneller.
En voor beide zaken nog rustiger rijden ook.

De inwoners van Oelegem, zijn dat de Oelewappers?  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #22 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:55:06 »
http://vito.be/VITO/NL/HomepageAdmin/Home/Nieuws/Persbericht/persbericht_156.htm

Idd ik heb ervan gehoord en gelezen. En bijna niemand meet het... toch niet op grote schaal...

Wat je ook al wist... UFP of ultrafijne roetdeeltjes strikt genomen kleiner als 0,1 micrometer of PM 0,1 of < 100 nanometer worden pas halfweg 2011 op zeer kleine schaal gemeten, 2 vbn NL en D heb ik al geciteerd op een andere topic.

PM 2,5 of kleiner dan 2500 nanometer wordt wel gemonitord op grote schaal sinds 2008, ervoor was het enkel PM 10 wat nu nog gemonitord wordt.  ::)

Vlaanderen beschikt nu over meters die echt PM 0,1 kunnen meten, maar voornamelijk houden ze het bij 2,5 in hun algemene grafieken (monitoring op grote schaal, alarmwaardes NWO gaan ook maar tot PM 2,5, van veel kleinere deeltjes als PM 0,1 bestaat het niet en zal wslk ook niet komen want... zie grafiek onderaan).

In hun eindrapporten 2011-2012 gebruikt VMM/VITO wel de  UFP meter op kleine schaal.
http://www.vmm.be/pub/metingen-van-ultrafijn-stof-in-vlaanderen-op-hotspot-s-voor-de-blootstelling-aan-verkeerspolluenten  page 23-31 best helemaal lezen waar ze hun UFP meter voorstellen die een ondergrens heeft van 5, zelf 2,5 nM dat is al zeer goed, eindelijk. Allez als het werkt, want ze hadden problemen na 2 dagen was het al gedaan met meten...

Want kijk nu eens wat er uit de uitlaat van een moderne dieselmotor komt... voornamelijk PM 0,1 of kleiner als 100 nM
 Van Duitse wiki: http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter
de efficientie van een roetfilter ligt rond de 95% maar dat is enkel van de massa van alle roetdeeltjes tesamen(geplakt)...

page 29 van dat VMM rapport (UFP monitor) citeer ik even voor de grootte, dus mogelijk is het die UFP van moderne dieselvoertuigen ook op grote schaal te meten:
Citaat
 Grootteverdeling
Een vergelijking tijdens de lentecampagne van de 2 toestellen waarmee grootteverdeling werd
gemeten is weergegeven in Figuur 17. De resulterende hellingen (met intercept gelijk aan 0)
variëren tussen 0.86 en 1.3 voor de fracties tussen 30 en 200 nm. De kleinste fractie heeft een
grotere helling (1.598) en de grootste fractie vertoont een veel slechtere correlatie. Dit komt deels
omdat het meetbereik van de UFP monitor gaat tot 500 nm terwijl de SMPS ook nog iets grotere
deeltjes (tot 660 nm) meet. De grotere afwijking bij de kleinste size range werd eerder ook door
Kaminski (2010) vastgesteld. Voor het totaal aantal deeltjes stelden ze een correlatiefunctie vast
van: UFP (UFPmonitor) = 0.828 UFP (SMPS) - 424 (R2 = 0.974)  ...
( 6 Grafieken = ) Figuur 17: Vergelijking van SMPS en UFP monitor voor verschillende deeltjesfracties tijdens de lentecampagne
Dat is al de grootste hap uit al die uitlaten...
« Laatst bewerkt op: zondag 15 september 2013 - 16:07:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #23 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:55:19 »
Jozef zouden sommige wel willen maar het zijn Oelegemenaars  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #24 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:56:51 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #25 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 21:51:54 »
Jozef zouden sommige wel willen maar het zijn Oelegemenaars  ;D

Ik dacht dat het 'Eulegoemmers' waren!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #26 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 23:15:08 »
Jozef zouden sommige wel willen maar het zijn Oelegemenaars  ;D

Ik dacht dat het 'Eulegoemmers' waren!
Zeggen ze minder en minder.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #27 Gepost op: maandag 16 september 2013 - 10:49:52 »
Tja, ik kom er dan ook nog maar nauwelijks sinds mijn grootouders zijn overleden in 2003. Mijn moeder, afkomstig van Oelegem, klaagt steeds als ze van Zandhoven naar mij moet rijden in Mechelen: "vroeger begon de file in Oemellegoem en nu al vanaf Eulegoem".  :)
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #28 Gepost op: maandag 16 september 2013 - 14:32:26 »
Oemellegoem


Wommelgem; Spijtig dat sommige Vlaamse dialecten aan het verdwijnen zijn. (behalve in West-Vlaanderen)  ;D ;D Maar er zijn er nieuwe in opmars: Aallees kaat koet ien beelgie, PS-dialect.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #29 Gepost op: maandag 16 september 2013 - 17:36:50 »
Aallees kaat koet ien beelgie, PS-dialect.

't Is wat er kebeur in den Belgique? 't Is kij spreek Vlaams?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."