Auteur Topic: Dieselwagens worden steeds talrijker  (gelezen 9108 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dieselwagens worden steeds talrijker
« Gepost op: woensdag 14 augustus 2013 - 15:48:12 »
Citaat van: GVA
Dieselwagens worden steeds talrijker

Het aantal dieselwagens in ons land blijft toenemen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1435801/dieselwagens-worden-steeds-talrijker.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 augustus 2013 - 21:36:11 »
Nog meer giftig fijnstof, en niemand doet iets.

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/

62,5 % van het personenwagenspark zijn dieselpersonenwagens op 1 augustus 2012.

Aangezien die meer kms afleggen is het aandeel nu (2013) wslk > 80 % dieselkms want de stijging was ~ 1,2 % in 2011 tov 2010

In 2011 was het aandeel 78,2 %:
Citaat
page 17 van http://www.mobilit.belgium.be/nl/binaries/kilometers1_tcm466-216448.pdf

Evolutie van de door personenwagens afgelegde kilometers per brandstoftype

Afgelegde kilometers (miljard) per brandstoftype

België 2006 2007 2008 2009 2010 2011*
aantal dieselwagens 2.570.671 2.730.958 2.903.238 3.038.521 3.181.017 3.341.077
jaarlijkse km per dieselwagen 20.087 20.376 20.233 20.254 19.991 19.991
totaal km dieselwagens (miljard) 51,64 55,65 58,74 61,54 63,59 66,79
aandeel km dieselwagens 67,8% 71,2% 73,9% 75,6%  77,0%  78,2%

* 2011 = schatting gebaseerd op evolutie wagenpark FOD Mobiliteit en Vervoer 2012

Wie weet gebeurt het ooit dat dieselwagens uit stadscentra geband worden, maar ik maak me geen illusies  ;D:

Citaat
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/bestuur-wil-vervuilende-auto-s-uit-stad.aspx

De concentratie ultrafijnstof neemt tot 30 procent af. Het nieuwe bestuur wil zo'n zone invoeren.

Citaat
http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2011/6/Amsterdamse-PvdA-wil-dieselautos-uit-stad-verbannen-ELSEVIER300127W/

Amsterdamse PvdA wil dieselauto's uit stad verbannen
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 augustus 2013 - 22:00:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 september 2013 - 18:40:41 »
Citaat
Het moest er ooit van komen. Antwerpen bant dieselwagens zonder roetfilter in de kernstad (wslk naar buitenlands voorbeeld) maar pas in 2016...
Tegen dan zijn ze mss afgeschaft in het buitenland, omdat ze daar dan allemaal met roetfilter rijden...

Ik moet mijn mening lichtjes herzien, volgens de laatste wetenschappelijke metingen heeft men in *Leipzig toch een daling van 30 % van de giftigste ultrafijne (roet)deeltjes gemeten, voor en na de invoering de 1 maart 2011, dit met toestellen die echt PM 1 en kleiner kunnen meten. VMM moet die ondertussen ook hebben, idd, link VMM eindstudie #

Dus die min 30 % in Leipzig is toch een bijzonder resultaat aangezien het om de meest toxische roetdeeltjes gaat (de ultrafijne), dan is die schatting van 41 % in Antwerpen zeer geloofwaardig (Be heeft een ouder voertuigenpark (62 % diesels) en sowieso veel meer diesels als Duitsland (26 %)), verder is er ook nog de NOx -daling.

*
Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/neue-studie-aus-leipzig-zur-effizienz-von-umweltzonen-a-897473.html

Wiedensohler begründet seine positive Einschätzung mit einem weiteren Messergebnis der Untersuchung in Leipzig, die SPIEGEL ONLINE vorliegt. Laut seinen Angaben ist die Menge an Dieselruß und den sogenannten ultrafeinen Partikeln seit Einführung der Umweltzone nämlich um 30 Prozent gesunken.

"Dieselruß ist hochtoxisch, er gelangt leichter in die Atemwege und kann kaum ausgehustet werden", sagt Wiedensohler. Der Anteil der extrem gesundheitsschädlichen Partikel an der Gesamtmenge von Feinstaub beträgt nur 20 Prozent - aber für die Verbesserung der Luftqualität ist die Reduktion dieser Stoffe besonders wichtig. Die Tropos-Studie liest sich deshalb wie ein Plädoyer für die Einrichtung von Umweltzonen. Denn die Minderung der Dieselrußkonzentration in Leipzig führen die Wissenschaftler "im Wesentlichen" auf ein geringeres Verkehrsaufkommen in dem Messgebiet zurück.

Eerdere metingen in de jaren voor 2011 waren enkel PM10 wat natuurlijk niets of amper iets opleverde qua vergelijk (daarom toen ook die (voorbarige) kritiek op milieuzones)
Citaat
Einfach formuliert, haben Wiedensohler und sein Team bei ihrer Studie genauer hingeschaut als ihre Kölner Kollegen. Bei den üblichen Feinstaubmessungen gilt alles als Feinstaub, was kleiner ist als 10 Mikrometer. Kleinere Partikel, darunter die besonders schädlichen Dieselrußpartikel, werden bei diesen Messungen aber gar nicht quantifiziert, sondern sozusagen eingemeindet - eine genaue Analyse über deren Zu- oder Abnahme ist deswegen gar nicht möglich.

Genau diese Partikel aber konnten die Tropos-Wissenschaftler dank spezieller Messgeräte sichtbar machen - und den genauen Anteil der Dieselrußpartikel filtern, die nur zwischen 0,05 und 0,1 Mikrometer groß sind.

Wiedensohler ärgert sich über die groben Feinstaubmessungen, die sich auf 10 Mikrometer große Partikel beschränken: "Das ist ein falscher Parameter, um die Wirkungskraft von Umweltzonen zu beurteilen." Er fordert eine flächendeckende Installation von hochentwickelten Messgeräten, wie sie nun in Leipzig verwendet worden sind.
De grootte van de "groene" milieuzone in Leipzig sinds 1 maart 2011: http://gis.uba.de/website/umweltzonen/pdf/Leipzig.pdf

Bevestigd quasi de wetenschappelijke UFP-metingen in Nederland door DGMR
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/2461664/2011/07/05/Gebruik-van-roetfilters-om-fijnstof-terug-te-dringen-werkt-niet.dhtml
http://project.geluidsnet.nl/fijnstof/

# Aja de Belgische studie en de metingen in Antwerpen, bvb op blz 23 vind je de uitleg van het meettoestel die tot PM1 meet:
http://www.vmm.be/pub/metingen-van-ultrafijn-stof-in-vlaanderen-op-hotspot-s-voor-de-blootstelling-aan-verkeerspolluenten

meestal wordt PM2,5 gemeten alleszins een pak correcter als de oude PM10 maat, wat quasi alle soorten fijnstof bevat en waarmee dus helemaal niet objectief te vergelijken valt als men bepaalde diesels bant (zie D-uitleg).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 september 2013 - 17:03:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 13:16:46 »
Een ECO-klever verplichten zoals in Duitsland. Die ook niet geven aan auto's die niets in de stad te zoeken hebben zoals grote 4x4 en andere SUV's.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 15:31:52 »
Een ECO-klever verplichten zoals in Duitsland. Die ook niet geven aan auto's die niets in de stad te zoeken hebben zoals grote 4x4 en andere SUV's.

Waarom discriminatie van die wagens?

Een Suzuki Jimny (SUV) met een 1300 cm³ zou er niet mogen komen, maar een limousine met een 6-liter motor wel?

Een lijnbus die je een half uur migraine van de stank bezorgt als de bestuurder eens gas geeft terwijl hij je voorbijrijdt, die zou er wél mogen komen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 16:21:05 »
Een ECO-klever verplichten zoals in Duitsland. Die ook niet geven aan auto's die niets in de stad te zoeken hebben zoals grote 4x4 en andere SUV's.

Waarom discriminatie van die wagens?

Een Suzuki Jimny (SUV) met een 1300 cm³ zou er niet mogen komen, maar een limousine met een 6-liter motor wel?

Een lijnbus die je een half uur migraine van de stank bezorgt als de bestuurder eens gas geeft terwijl hij je voorbijrijdt, die zou er wél mogen komen.

Er zijn inderdaad andere criteria mogelijk. Ik dacht dat in Duitsland ook gerekend werd met auto's die niet echt voor het stad bedoeld werden, maar ja dus niet. Bussen van het openbaar vervoer zijn een erfenis van de jaren 60-70 dat alle tramlijnen moesten worden afgeschaft en vervangen door ,bussen. De tijd dat ze een zwarte walm achter zich lieten telkens ze een halte verlieten is hier toch wel voorbij.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 17:12:40 »
Een ECO-klever verplichten zoals in Duitsland. Die ook niet geven aan auto's die niets in de stad te zoeken hebben zoals grote 4x4 en andere SUV's.

Waarom discriminatie van die wagens?

Een Suzuki Jimny (SUV) met een 1300 cm³ zou er niet mogen komen, maar een limousine met een 6-liter motor wel?

Een lijnbus die je een half uur migraine van de stank bezorgt als de bestuurder eens gas geeft terwijl hij je voorbijrijdt, die zou er wél mogen komen.

Er zijn inderdaad andere criteria mogelijk. Ik dacht dat in Duitsland ook gerekend werd met auto's die niet echt voor het stad bedoeld werden, maar ja dus niet. Bussen van het openbaar vervoer zijn een erfenis van de jaren 60-70 dat alle tramlijnen moesten worden afgeschaft en vervangen door ,bussen. De tijd dat ze een zwarte walm achter zich lieten telkens ze een halte verlieten is hier toch wel voorbij.

Dieselbussen blijven natuurlijk de grootste vervuilers ook al zie je helemaal geen zwarte walm en hebben ze allemaal Euro 5 norm met roetfilters, die filters helpen immers niet veel als het om de kleinste roetpartikels gaat, maar het is beter dan niets hé.
Hier leggen ze het mooi uit in de onderste alinea:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/2461664/2011/07/05/Gebruik-van-roetfilters-om-fijnstof-terug-te-dringen-werkt-niet.dhtml  (zie ook mijn post #2)

Daarom worden in het buitenland alle dieselbussen geweerd in de steden ( Zwitserland, ook Californië( *centrum LA agglomeratie) en wie weet nog andere landen) ongeacht hun milieunorm.
CNG bussen en-of Electrische bussen of wie weet Benzine-hybride zijn alleszins veel beter.

*
Citaat
http://green.autoblog.com/2011/01/15/los-angeles-county-mta-retires-last-diesel-bus/

Los Angeles County MTA retires last diesel bus; CNG, hybrids, electrics take over

Posted Jan 15th 2011 12:41PM

Diesel buses began operating in Los Angeles County back in 1940. The last diesel coach to be retired – a 40-foot long New Flyer purchased in 1998 – logged 383,180 miles before being relieved of its duties. In 1995, LA's MTA took delivery of its first natural gas coach. Currently LA's MTA operates 2,221 CNG-fueled buses, six hybrid coaches and one electric bus. Transit officials estimate that the elimination of diesel-fueled coaches has reduced particulates by 80 percent and slashed CO2 emissions by nearly 300,000 pounds per day.

min 80 % roetdeeltjes hé.  ;) ongeacht of het klopt...  300.000 pond/dag minder CO2 is ook lekker meegenomen ongeacht wat het waard is.

En dat op 3711 km² http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_County_Metropolitan_Transportation_Authority waar wslk 8 miljoen mensen wonen
op bijna 2 provincies van Belgie...

DieselBE investeert nog altijd in dieselbussen... wel Euronorm 6 maar dat maakt geen bal qua fijne roetpartikels uit tov Euro 5 (wel betreft NOx)
http://www.delijn.be/nieuws/De_Lijn_koopt_386_nieuwe_bussen.htm
Blijft dom natuurlijk want er is eigenlijk CNG in overvloed als ze willen...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 september 2013 - 17:42:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 21:04:16 »
Ik had mij Alfa eigenlijk al afgeschreven, die is 16 jaar.
Diesel ook nog maar rookt onder geen enkel geval, ik zie veel nieuwer spul wat anders uitbraken.
Stel dat ik de Alfa terug inschrijf, elke wet die me dan wegens milieuredenen verbied om ten volle gebruik te maken van mijn auto kan ik toch zo aanvechten vermits België geen enkele verbetering aan mijn auto toelaat of aanvaard.
Ik heb het dan vooral over http://www.ecomixnl.nl/index.html  en http://www.coolisbetter.nl/diesel.html
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 22:03:02 »
Ik had mij Alfa eigenlijk al afgeschreven, die is 16 jaar.
Diesel ook nog maar rookt onder geen enkel geval, ik zie veel nieuwer spul wat anders uitbraken.
Stel dat ik de Alfa terug inschrijf, elke wet die me dan wegens milieuredenen verbied om ten volle gebruik te maken van mijn auto kan ik toch zo aanvechten vermits België geen enkele verbetering aan mijn auto toelaat of aanvaard.
Ik heb het dan vooral over http://www.ecomixnl.nl/index.html  en http://www.coolisbetter.nl/diesel.html
Dan heb je nog een Alfa euro 2 schat ik, sowieso zonder roetfilter, een update naar euro 3 gaat mss nog maar niet verder, dus een groene plakette is idd niet haalbaar (enkel hoogstens een gele maar ook dat is het geld niet waard). Het meeste geld krijgt men nog altijd als inruilwaarde (en-of verschrotting).

Voor de Duitsers met hun oude diesels is het ook niet anders hoor, in vele steden mogen die de stadscentra niet in en betalen daarenboven een veel hogere wegentaks als de benzineversie. Die taks voor "meer vervuilende auto´s" wordt trouwens regelmatig wat duurder (zowat om de 2 jaar per 100ccm³).
Dus je mag eigenlijk nog blij zijn dat Be zo laks is qua milieu, en de dieselbrandstof was hier altijd relatief goedkoop.

Dus je zult - hypothetisch - wat verder van het stadscentrum moeten parkeren en een ander vervoermiddel nemen of gewoon te voet.  :-\
Naja vanaf 2016 zal het vermoedelijk alleen bij Antwerpen-centrum blijven, kom je daar mss vaak ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 september 2013 - 22:20:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 22:38:10 »
Ik voel helemaal niet dat ik blij mag zijn, als de overheid me de vrijheid zo geven om bewezen technieken te mogen gebruiken zou het wat anders zijn, ik zou het dan dus gewoon maar normaal vinden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 22:46:28 »
Ik voel helemaal niet dat ik blij mag zijn, als de overheid me de vrijheid zo geven om bewezen technieken te mogen gebruiken zou het wat anders zijn, ik zou het dan dus gewoon maar normaal vinden.

begrijp ik niet, denk je nu echt dat je van een euro 2 diesel een euro 4 diesel kunt maken ?
Volgens Duitse websites gaat dit alleszins niet.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 september 2013 - 22:49:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 22:59:42 »
Voor de Duitsers met hun oude diesels is het ook niet anders hoor, in vele steden mogen die de stadscentra niet in en betalen daarenboven een veel hogere wegentaks als de benzineversie. Die taks voor "meer vervuilende auto´s" wordt trouwens regelmatig wat duurder (zowat om de 2 jaar per 100ccm³).

Geen last van met mijn Mercedes-Benz 200D van 1983. Hij mag zonder Umweltplakette in alle zones, en de verkeersbelasting bedraagt slechts 191 Euro per jaar.

Ik vraag me af of ik er in de toekomst in Antwerpen-Centrum zou mogen mee rijden (niet dat ik van plan ben om ermee tussen Belgen te komen rijden).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 23:27:29 »
Voor de Duitsers met hun oude diesels is het ook niet anders hoor, in vele steden mogen die de stadscentra niet in en betalen daarenboven een veel hogere wegentaks als de benzineversie. Die taks voor "meer vervuilende auto´s" wordt trouwens regelmatig wat duurder (zowat om de 2 jaar per 100ccm³).

Geen last van met mijn Mercedes-Benz 200D van 1983. Hij mag zonder Umweltplakette in alle zones, en de verkeersbelasting bedraagt slechts 191 Euro per jaar.

Ik vraag me af of ik er in de toekomst in Antwerpen-Centrum zou mogen mee rijden (niet dat ik van plan ben om ermee tussen Belgen te komen rijden).

Ik denk dat "oldtimers" ook in Be een uitzondering krijgen in elk geval stond het zo in de krant.

Citaat
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/belga_20130913_antwerpen_emissie

Wie niet aan de milieuvoorwaarden voldoet, zal geflitst en herkend worden via nummerplaatherkenning en een boete kunnen krijgen. Er zijn wel vrijstellingen mogelijk voor bijvoorbeeld ambulances, erkende oldtimers of kermiswagens.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #13 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 02:04:28 »
Ik denk dat "oldtimers" ook in Be een uitzondering krijgen in elk geval stond het zo in de krant.

Juist.

Er blijven dan nog 2 vragen.

Het kenteken van de Benz is BGL-XXXXH (voor mijn veiligheid publiceer ik hier uiteraard de echte waarde van XXXX niet). Het ziet er volledig als een normaal kenteken uit (zwarte karakters op witte achtergrond). Als de Benz geparkeerd staat, kun je enkel aan die H (van "historisch") op het einde herkennen dat het een oldtimer is. Maar ik ben er virtueel zeker van dat geen enkele Belgische parkeerwachter of flik dat zal weten.

En zelfs als men in België zou weten dat de Benz in Duitsland erkend is als oldtimer, gaat men in België, met zijn onuitroeibare gewoonte om zich tegen een verenigd Europa te verzetten, dan weer niet dwarsliggen en eisen dat hij in België naar Belgische normen als oldtimer gekeurd wordt vooraleer hij het centrum van Antwerpen binnen mag?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselwagens worden steeds talrijker
« Reactie #14 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 11:40:15 »
En zelfs als men in België zou weten dat de Benz in Duitsland erkend is als oldtimer, gaat men in België, met zijn onuitroeibare gewoonte om zich tegen een verenigd Europa te verzetten, dan weer niet dwarsliggen en eisen dat hij in België naar Belgische normen als oldtimer gekeurd wordt vooraleer hij het centrum van Antwerpen binnen mag?

Alles kan (in Belganistan) Jozef, maar er is sprake van gescande nummerplaatherkenning om te verbaliseren, dan denk ik niet dat Be alle buitenlandse EU-nummerplaten in hun databank gaat opnemen of kunnen opnemen. Ik denk dat het dan enkel de Belgische nummerplaten betreft, gis ik.
Citaat
Wie niet aan de milieuvoorwaarden voldoet, zal geflitst en herkend worden via nummerplaatherkenning en een boete kunnen krijgen.

- - - -

Tegen dan is mijn BMW (2,5 l benzine euro 1 offic.) ook 27 jaar (# als Oldtimer beschouwd -niet als Olditimer met O-plaat - dus dagelijks gebruik), en als ik dan Antwerpen-centrum niet binnenmag wegens die O-plaat scanning wie weet... (alhoewel ik ook een Duitse groene sticker heb) rij ik er ook nooit naartoe hé. Het is sowieso al bijna 25 jaar geleden dat ik nog met de auto in Antwerpen was (ik heb natuurlijk gemakkelijk zeggen, voor Antwerpenaren zal het anders zijn  :-X )

# vanaf 2014 is mijn BMW zo ingeschreven:
Citaat
http://www.oldtimerweb.be/informatieve-artikels/oldtimers-algemene-bepalingen.aspx

Oldtimer met gewone nummerplaat
Een oldtimer kan ook als gewoon voertuig ingeschreven worden (gewone nummerplaat). In dat geval zijn er geen wettelijke beperkingen, maar kan men ook niet genieten van de vereenvoudigde keuring en de vrijstelling voor jaarlijkse technische keuring. De vermindering van verkeersbelasting is echter nog steeds van toepassing.
Vooral belangrijk is dan (hoop ik, als het zo blijft) dat ik 550 €/jaar uitspaar op mijn verkeersbelasting.
http://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/inschrijving_en_belastingen/verkeersbelasting/
« Laatst bewerkt op: zondag 15 september 2013 - 12:11:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I