Auteur Topic: snelheidsbeperking  (gelezen 22826 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 23:04:45 »
Er zijn er hier die er fameuis met hun klak naar slaan.

In de situatie die Mazda beschrijft werd enkel de snelheidsbeperking tot 80 km/h, niet de vorige snelheidsbeperking tot 120 km/h.

Ik ken hier een soortgelijke situatie. Snelheidsbord van 70 km/h, dan van 50 km/h. Daarna 50 met een streep door, en nog even verder een streep die alle vorige verbodsborden opheft.
??? ergens ontbreekt daar wat in die zin.

Dus Jozef, je bent van mening dat een doorstreepte-80 enkel de laatste 80 opheft en niet de max-120 kmh die eventueel ook # 25 km ervoor stond net na de laatst geleden autobahnoprit # ? Dus de bestuurder is verplicht die laatste 120 kmh, ook na een paar km 80 kmh opgevolgd te hebben en na een doorstreepte 80, dus pakweg een 14-tal minuten te onthouden, want die 120 kmh zal niet hoeven herhaald te worden na die doorstreepte-80, begrijp ik dat goed ?

Wat is daarvan de bedoeling ? En ik die dacht dat snelheidsbeperkingen vooral daarvoor dienen ook echt opgevolgd te worden ?  ;D

Citaat van: mazda
A) Mijn zoon is naar Berlijn gereden en op de snelweg in Duitsland is hij een snelheidsbeperking tegengekomen van 120 km/uur, daarna een bordje met 80 erop.
Na een aantal kilometer te hebben gereden staat er een wit bordje 80 met een streep erdoor. Is de snelheid vanaf dan terug onbeperkt of blijft de 120 nog van toepassing?

# op de E30 naar Berlijn liggen bvb de opritten Ziesar en Wollin 30 km uit mekaar #  aangezien @ Mazda geen details geeft welke de reden van een 80 kmh op de autobahn is, gis ik ook maar. 80 kmh komt bijna altijd voor bij wegenwerken aan de autobahnrand waar de rijsporen nog veilig breed blijven.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 september 2013 - 23:39:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 12:53:36 »
A) Ik dacht dat C43's niet "genest" konden worden, dus imho terug onbeperkt

verkeersbord 282 "einde al verboden" geldt voor veel meer dan snelheid alleen, niet ?

VZ 282 is onze C46 : C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.

282: Ende sämtlicher streckenbezogener Geschwindigkeitsbeschränkungen und Überholverbote



In dwaze navolging van "voorbeeldland" België, zijn ook de Duitsers helaas al een aantal jaren geleden begonnen met plotse waanzinnige snelheidsbeperkingen op  o.a. snelwegen.
Vaak met een opgave als "Straßenschade" of wegenwerken, terwijl er niets van beide te zien is, en de weg naar B normen er grandioos bij ligt ...

De lokale Fritz veegt er daar geheid ook rechtheckig zijn Fußen aan.
En zo begint de degeneratie ...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 september 2013 - 12:56:11 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 13:19:31 »
B

Er is in de wegcode geen enkele bepaling dat een F5 een eerdere C43 opheft ...

Er is wel een arrest van het HvC dat een F1 een eerdere snelheidsbeperking met C43 opheft, ook al wordt er geen C45/46 of kruispunt gepasseerd.
Dit is eigenlijk een redelijk bizarre interpretatie van de wegcode.
De regel 11.1 zou hiermee boven een verkeersteken zou gaan, wat niet strookt met 6.2,  en het feit dat men in een bbk komt, zou de snelheid dan bepalen ...
Het arrest zou meer dan waarschijnlijk heel anders luiden indien men van een C43(30) naar een BBK gegaan was , ipv van 70 naar BBK ...
Barbertje moest immers hangen .


http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11

Artikel 11. Snelheidsbeperkingen

11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.
(...)

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.


Hier staat dus NIET bij dat een C43 van kracht blijft ...



En kijk nu bij de wegen buiten de BBK ...

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
(...)
2° tot 90 km per uur :
(...)

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;


Hier staat dus letterlijk en nadrukkelijk WEL dat een C43 blijft gelden !


Er is echter geen enkele beperking over de plaats van die C43.

Bij de BBK las het HvC die wel in Art 11.1
Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
Cassatie vond blijkbaar dat dan ook het bord daarvoor maar binnen de BBK moest staan ...

Samengevat :
- er is geen enkele bepaling in de wegcode die stelt dat een F5 een C43 opheft.
- er is wel een bepaling dat een C43 van toepassing blijft ...
- het is dus een puinhoop
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 14:36:01 »
Samengevat :
- er is geen enkele bepaling in de wegcode die stelt dat een F5 een C43 opheft.
- er is wel een bepaling dat een C43 van toepassing blijft ...
- het is dus een puinhoop

Ik neem aan dat wat evident is niet in de wegcode staat.

Ik neem dus aan dat een C43-70 een C43-50 opheft, en omgekeerd ook of staat dat wel specifiek in de wegcode ?  ;)

Vb @ mazda: als een C43-80 volgt op een C43-120 is die C43-120 toch definitief opgehoven of ga je het gemiddelde van de twee nemen is 100 max.  ::)  :D
als dan nadien een C45-80 volgt valt men terug op de algemene snelheidsregels en niet op de C43-120 (als men die nog herinnert) want die is toch opgehoven hé.... of heb ik een lichte vorm van autisme ?  ???

want neem nu aan dat je van C43 30 naar C43 50, dan naar C43 70, naar C43 90... dan naar C43 70 dan naar C43 100... gaat en dan komt er een C45-100 , euh waar was ik gebleven...  moet er dan nog een C45-70 volgen en dan is het 90 ofwat ?  ;D

Citaat
C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1 is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
   
C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
De vermelding "km" op het verkeersbord C45 is facultatief.
Indien gebruik is gemaakt van het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, moet het verkeersbord C45 met dezelfde vermelding aangebracht zijn boven het verkeersbord F3 van deze bebouwde kom.
   
C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.

Ik vind nergens in de wegcode - specifiek - dat een C43 een andere C43 opheft, en ik zoek er ook niet naar, evidenter kan niet.  ;D

of moeten we dat hieruit lezen ?
Citaat
Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 september 2013 - 14:56:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 18:32:46 »
Ik neem aan dat wat evident is niet in de wegcode staat.
HEEL gevaarlijk stelling ...

IN principe is niets wat in de wegcode staat, evident.
Als voor mij iets anders evident is dan voor jou, knallen wij op elkaar hé.
Wetgeving is net het evidente in regels vatten.
Als je het begrijpbaar wil houden tenminste.


Citaat
Ik neem dus aan dat een C43-70 een C43-50 opheft, en omgekeerd ook of staat dat wel specifiek in de wegcode ?  ;)
Neen, daar staat volstrekt niets van in de wegcode.
Een lagere na een hogere kan je naleven door de laagste na te leven.

Welke C43 opgeheven wordt door een C45 is niet bepaalt.
Uit de formulering "de snelheidsbeperking opgelegd door C43" kan je opmaken dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was zoals nu om C43s te gaan stacken tot iedereen er horendul van wordt ...
In tempore non suspecto
   
Citaat
Ik vind nergens in de wegcode - specifiek - dat een C43 een andere C43 opheft, en ik zoek er ook niet naar, evidenter kan niet.  ;D
Waarom vind je dat zo vanzelfsprekend ?
De wegcode stelt vastwat een C43 opheft ... een andere C43 is daar niet bij.
Een F1 ook niet, maar daar hebben we het arrest van het HvC ...
De rest ... koffiedik kijken.


Een zone 30 heft bvb ook geen zone 50 of BBK op ...
De voorwaarden van BBK blijven onverkort gelden, met een bijkomende snelheidsbeperking.
De zone 50 blijft aan het einde van de zone 30 gewoon verder lopen, zelfs zonder herhaling ... niks opgeheven.

Het niet plaatsen van een nieuw snelheidszonebord na het einde van een andere ingesloten snelheidszone, heft ook de "nieuwe" zone niet op voor wie van de andere kant de omsluitende snelheidszone inkomt ...
Wie na de oude ingesloten zone te snel rijdt, kan zich er wel op beroepen dat de "nieuwe" omsluitende zone niet regelmatig is aangegeven (Art5) .


Met een C43 voor een F5 zou ik zeker goed uitkijken, want buiten de BBK staat er nadrukkelijk bij dat de C43 blijven gelden ...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 september 2013 - 18:40:02 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 19:38:18 »
Weten jullie wat het betekent en wat de gevolgen zijn als men op de E40 120 rijdt na het bord autosnelweg en je maar 70 zou mogen?
50 km per uur te snel. Wat zijn de straffen?
En tot waar geldt die 70 dan?

Weten jullie wat het betekent als je op de Duitse snelweg na het bord einde 80 doortrekt boven de adviessnelheid van 130 naar laat ons zeggen 170 terwijl je maar 120 zou mogen? 50 km uur te snel. Wat zijn de straffen?

Te goeder trouw je aan de snelheidsregels willen houden wordt een ramp.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 20:06:51 »
Weten jullie wat het betekent als je op de Duitse snelweg na het bord einde 80 doortrekt boven de adviessnelheid van 130 naar laat ons zeggen 170 terwijl je maar 120 zou mogen? 50 km uur te snel. Wat zijn de straffen?

Ik heb begrepen dat ze ook dat deden (130 en +) en niet naar een vorige beperking 120 km/u. Een snelheidsbeperking en het opheffen hiervan kan toch niet onderhevig zijn aan aan (aantal) beperkingen die je tevoren gekregen hebt.

Ondubbelzinnig moet er aangegeven worden welke de nieuwe beperking is (hoger of lager)met een, in dit geval nieuw bord c43 met 120 km/u (een bord dat zowel snelheidsverhoging als verlaging kan aangeven) en geen bord c45 met 80 doorstreept op.(c45 is een bord dat een beperking opheft, zonder een nieuwe op te leggen.(natuurlijk blijft de snelheid afhankelijk van de weg of de plaats waar je rijdt.)

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 22:13:44 »
een c43 is toch geen zonaal bord ?  als er geen zones zijn, kunnen ze per definitie niet genest worden

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 22:14:27 »
Dus Jozef, je bent van mening dat een doorstreepte-80 enkel de laatste 80 opheft en niet de max-120 kmh die eventueel ook # 25 km ervoor stond net na de laatst geleden autobahnoprit # ? Dus de bestuurder is verplicht die laatste 120 kmh, ook na een paar km 80 kmh opgevolgd te hebben en na een doorstreepte 80, dus pakweg een 14-tal minuten te onthouden, want die 120 kmh zal niet hoeven herhaald te worden na die doorstreepte-80, begrijp ik dat goed ?

Ik denk dat niet alleen, zo is het.

Dat doorstreepte bord geeft aan dat het de snelheidsbeperking tot 80 km/h opheft. Het zou toch maar al te gortig zijn als een doorstreept bord met 80 een snelheidsbeperking tot  120 km/h zou opheffen.

Je argument met die 14 minuten houdt geen steek. Als die snelheidsbeperking tot 80 er niet geweest was, had de bestuurder die snelheidsbeperking tot 120 ook moeten onthouden. Hij moet zelfs urenlang onthouden dat hij op een autosnelweg rijdt, want na de oprit wordt dat nergens meer herhaald.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 23:35:42 »
Dus Jozef, je bent van mening dat een doorstreepte-80 enkel de laatste 80 opheft en niet de max-120 kmh die eventueel ook # 25 km ervoor stond net na de laatst geleden autobahnoprit # ? Dus de bestuurder is verplicht die laatste 120 kmh, ook na een paar km 80 kmh opgevolgd te hebben en na een doorstreepte 80, dus pakweg een 14-tal minuten te onthouden, want die 120 kmh zal niet hoeven herhaald te worden na die doorstreepte-80, begrijp ik dat goed ?

Ik denk dat niet alleen, zo is het.

Dat doorstreepte bord geeft aan dat het de snelheidsbeperking tot 80 km/h opheft. Het zou toch maar al te gortig zijn als een doorstreept bord met 80 een snelheidsbeperking tot  120 km/h zou opheffen.

Natuurlijk kan een doorstreepte 80 een snelheidsbeperking die daar niet meer bestaat nooit opheffen. De gewone 80 heeft dat namelijk al veel eerder gedaan.   ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 september 2013 - 00:43:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 01:47:04 »
Met een C43 voor een F5 zou ik zeker goed uitkijken, want buiten de BBK staat er nadrukkelijk bij dat de C43 blijven gelden ...
Maar 11.1 zijn verkeersregels, zoals Art 21 specifieke verkeersregels zijn voor het verkeer op de autosnelweg.
Kijk daar eens.

En daar staat duidelijk in voor het verkeer op de autosnelweg dus NA de F5, dus behalve .... lees verder Art 21.1... ttz  een C43 die NA een F5 staat:

Citaat
Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen
[...]
21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/179-art21

M.a.w. een C43 van 70 bvb vóór een F5 dat hypothetisch zou gelden na een F5 kan dus niet, want een C43-70 voor een F5 zou dan altijd lagere snelheden toelaten onder de 70 kmh ttz ook in de beste omstandigheden en dit op de snelweg na de F5.

Art 21.2 zegt duidelijk dat enkel een C43 dat na een F5 staat lagere snelheden toelaat op de autosnelweg als de minimum 70 kmh in goede omstandigheden (Art 10.1)

Een C43-50 voor een F5 is ook mogelijk, en kan dus nooit gelden na de F5. Bijgevolg als de F5 een C43-50 zeker opheft volgens de interpretatie van 21.2 is het niet meer als logisch dan een F5 alle mogelijke C43-30-50-60-70-80-90-100-110 opheft die eventueel vóór een F5 staan.

Een F5 betekend namelijk 120 kmh (ook 11.2.1°) behalve als er op de snelweg NA de F5 geen lagere C43 een lagere Vmax oplegt voor het verkeer op de autosnelweg. Dat bedoelen ze met 11.2-zin-onderaan dat de C43 van toepassing blijven op de autosnelweg, wat anders. Staat toch ook zo in Art 21.2.  ;)

Citaat
Citaat
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
(...)
2° tot 90 km per uur :
(...)

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

Hier staat dus letterlijk en nadrukkelijk WEL dat een C43 blijft gelden !
Nartuurlijk overal gelden de C43´s daar ook, of zijn er wegen met een algemene snelheidsbeperking van 90 of 120 kmh (ook snelweg art 21.2) waarOP bepaalde  afwijkende C43´s lager als de algemene limiet niet kunnen gelden of van toepassing blijven ?

Natuurlijk, en dat weet iedereen, kan de lappendeken-vol-gaten genaamd wegcode veel beter en duidelijker gemaakt worden met hier en daar veel onzin weg te laten en soms te vervangen door duidelijke zinnen. Maar vooral veel weglaten.


Men kan een vb nemen aan het Nederlands verkeersreglement, daar wordt vooral veel weggelaten. Maar daar ga je ook niet vinden dat een C43 een andere C43 opheft of dat een F5 en F1 altijd een C43 opheft of ga je zeker niet lezen dat een lagere C43 van toepassing blijft op een weg met een algemene snelheidsbeperking.
Ik heb alleszins gezocht en niets gevonden in : http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIII/geldigheidsdatum_26-09-2013

Naar analogie van onze Art 10 en Art 11
Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.

Artikel 11. Snelheidsbeperkingen
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

C43

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

C43

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :

1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

3° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;

4° tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B;

5° tot 25 km per uur voor de bromfietsen klasse A.

vinden we de Nederlandse versie
Citaat
§ 8 Maximumsnelheid (Artikelen 19-22a)

Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;
b. voor T100-bussen 100 km per uur;
c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;
d. voor brommobielen 45 km per uur;
e. voor snorfietsen 25 km per uur;
f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;
g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.

Artikel 22a [Vervallen per 01-01-2011]
De betekenis en de benaming van de verkeersborden vind je hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Bijlage1/geldigheidsdatum_26-09-2013
A1/A2 = C43/C45 ; F8 = C46
 
Onze...
Citaat
C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1 is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.

   C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
De vermelding "km" op het verkeersbord C45 is facultatief.
Indien gebruik is gemaakt van het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, moet het verkeersbord C45 met dezelfde vermelding aangebracht zijn boven het verkeersbord F3 van deze bebouwde kom.

   C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.
NL:
Citaat
A1 Maximumsnelheid

A2 Einde maximumsnelheid

F8 Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden


 We zijn nog steeds wachtende...
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 september 2013 - 03:21:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 10:48:27 »
Logisch zou inderdaad zijn dat een C43 een andere C43 opheft voor zover het geen zoneborden betreft.
Het probleem is dat men teveel afwijkt van de algemene snelheidsbeperkingen waardoor er teveel C43 borden staan die mekaar beginnen te overlappen.
In principe mag je buiten de bbk op een "gewone" weg 90 rijden tot aan het bord F1 dat het begin van de agglomeratie aangeeft, vanaf dan is de snelheid beperkt tot 50.
Als je op die weg buiten de bbk na elk kruispunt een C43 met 70 erop gaat plaatsen en het bord F1 niet in de buurt van een kruispunt plaatst krijg je al problemen want is die C43 nu geldig tot op het volgend kruispunt of tot aan de F1 die ergens in het midden tussen twee kruispunten is geplaatst.
Hetzelfde probleem hebben we dus bij een C43 met daarna een bord F5.

De redenering die Michel volgt kan een oplossing bieden en lijkt mij vrij logisch maar de vraag is of de bevoegde instanties het ook zo zien?
Ik begrijp uit Michel zijn logica dat wegen onderverdeeld worden in categorien : zeg maar bij wijze van voorbeeld A) binnen bbk,  buiten bbk waaronder : B) 120 autosnelweg  C) 2X2 middenberm D) 90 2X2 wegmarkering E) andere openbare wegen.
 Cat.A )In de bbk mag je max 50 rijden behalve anders aangegeven.
Cat. B tot E ) Buiten bbk mag je met een personenauto max 120 rijden of 90 volgens het soort (categorie) van weg behalve anders aangegeven.  


CONCLUSIE:
Het afwijken van deze algemene snelheidsbeperkingen kan door borden C43 te plaatsen geldig per categorie van weg. Een C43 die binnen een categorie geplaatst wordt kan niet geldig zijn in aan andere categorie van weg. Zelfs al zou het dezelfde weg zijn die verderloop.

Maw als je overgaat van een weg uit categorie A naar cat. B door het plaatsen van een bord einde bebouwde kom val je onder de snelheidsbeperkingen van wegen categorie B en gelden eerder geplaatste C43 borden op die weg in categorie A niet meer. Behalve als er een 43 geplaatst wordt vanaf het begin van de weg of het gedeelte van een weg dat onder categorie B valt.

Overlappingen zijn niet mogelijk. Een C43 kan dus niet doorlopen van de ene categorie van weg in de andere zonder herhalingsborden.
Enfin dit is wat ik begrijp uit Michel zijn redenering.

De problemen stellen zich als van de ene categorie van weg overgegaan wordt naar een andere categorie van weg BUITEN de kruispunten.
Deze logica zou toepasbaar moeten zijn voor de overgang van alle categorien ook van C naar D bijvoorbeeld of van E naar C,D of B.
 
Als een weg dus overgaat van een gewone openbare weg buiten de bbk met snelheidsbeperking C43 70 in een autosnelweg niet op een kruispunt dan mag ik vanaf het bord begin autosnleweg 120 rijden gezien een andere categorie van weg en geen C43 binnen deze categorie.
 
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 september 2013 - 11:38:29 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 11:31:24 »
[....]
Overlappingen zijn niet mogelijk.

Tenzij jij of iemand anders het nog aantoont uit de "wegcode", *of zelfs uit de plaatsingsvoorwaarden van de wegbeheerder*, dat het toch mogelijk is.

* link verbodsborden C1-C48 : http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/864-hs2art9
 
Mij is het niet gelukt na lang zoeken, en mijn nachtrust wat te verknoeien.  ;D


Citaat
Een C43 kan dus niet doorlopen van de ene categorie van weg in de andere zonder herhalingsborden.
Zou ook maar zeer misleidend zijn hé, dan kan men zich zeker beroepen op Art 5. in een rechtszaak, het kan ook voor het HvC eindigen.  ;D
Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Citaat
Enfin dit is wat ik begrijp uit Michel zijn redenering.
Tja, redeneren na gezocht te hebben is alles wat in mijn macht staat bij zo´n "verkeersreglement".

En als weggebruiker heb je daarvoor meestal geen tijd, zelfs (belangrijkere) verkeersborden kan men overzien. Of het gebrek eraan (VVR-kp)
Of de uitdrukking: door de bomen het bos niet (meer) zien. (afkomstig van een Duitse dichter)

Ik hoop dat mijn redenering afdoende is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 september 2013 - 11:47:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 11:46:30 »
Spijtig dat wegbeheerders deze redenering niet volgen of net wel en daar wringt het schoentje.
In ieder geval is deze manier van denken naar mijn mening een goede basis om te gebruiken in de rechtbank als je toch geflitst wordt.
 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 12:02:05 »
Spijtig dat wegbeheerders deze redenering niet volgen of net wel en daar wringt het schoentje.
In ieder geval is deze manier van denken naar mijn mening een goede basis om te gebruiken in de rechtbank als je toch geflitst wordt.

Dan zul je zeker niet alleen geflits worden... als je rijdt zoals (bijna) iedereen op de snelweg na die F5 (gezond redenerend verstand  ;))


In jouw topicvb B wat je aanhaalde
Citaat
B) Bij het uitrijden van Brussel op de E 40 naar Luik/Leuven staat een snelheidsbeperking van 70 km/uur. Daarna staat een bord dat het begin van de autosnelweg aangeeft.
Tussen het bord 70 en het bord autosnelweg is geen kruispunt, afrit of oprit. Is het bord 70 nog van toepassing na het begin van de snelweg of niet en wat dan met de minimumsnelheid van 70 op snelwegen?  Hoe snel mag ik rijden? Hoe snel moet ik rijden? Ik heb 70 gereden tot voorbij de eerste oprit, maximum volgens C43 en minimum indien C43 niet meer zou tellen,  maar dat is gekkenwerk gezien iedereen daar veel sneller rijdt en ik gezien de richting die ik uit wou niet in de rechterstrook kon blijven.

zal je véél eerder wegens gevaarlijk te traag en-of hinderlijk rijden op de snelweg een PV krijgen (Art 10, ook Art 21.2), naast de algemene gedragsregel Art 7.2 #  ook nog..., hangt er ook vanaf hoe juist je snelheidsmeter is, bovendien juist exacte 70 kmh te rijden (hoeveel kilometers waren dat tot voorbij die eerste oprit ? ) en daarbij het verkeer nog in het oog houden (rechterstrook verlatend)  is echt - levensgevaarlijk - gekkenwerk, zoals je het zelf zegt, en toch deed je het blijkbaar... en dan heb je helemaal  geen goede basis
Citaat
een goede basis om te gebruiken in de rechtbank
voor de rechtbank. 

edit: ik vraag me nu stilletjes af of men dat tijdens de rijopleiding nooit aangeleerd heeft dat verkeersveiligheid altijd primeert... zeker op rare redeneringskronkel van de wegcode, zelfs over eenvoudige verbodsborden, wat hier weer bewezen wordt...

Citaat
# Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 september 2013 - 12:32:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I