Auteur Topic: Dokter krijgt boete met uitstel na weigering bloedafname automobilist  (gelezen 26496 keer)

Offline eliomys

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Re: Dokter krijgt boete met uitstel na weigering bloedafname automobilist
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 16 augustus 2006 - 20:21:06 »
Citaat
Laat hun inkomen maar afhangen van hun prestaties; resultaat afzetten versus kosten, beoordelen ofdat het geld efficiënt besteed is.
;D BBB 4 president !  8)

Citaat
Citaat
Als redder heb je de volgende prioriteiten:
1. jezelf
2. de andere bezoekers
3. het slachtoffer

Waarom prevaleert het belang van de andere bezoekers boven dat van het slachtoffer? Dat gaat toch samen?
Op het moment dat ik iemand zie verdrinken zou ik me toch even niet bekommeren om de andere bezoekers.
Graag wat toelichting hierover.

Het is een slechte vertaling van ´je team´  :-[

In dit geval gaat het vooral over de bezoekers in de buurt van het slachtoffer. Een wild om zich heen spartelende en grijpende drenkeling kan al snel enkele anderen met zich meesleuren (die al of niet wilden helpen), waardoor je probleem snel exponentieel groeit. Al eens een massa-redding uitgevoerd? Ik wel (tijdens een oefening) als bootredder: meer dan 25 personen in een klein, lek gummiebootje temidden van overklatsende golven. De volledige massa van personen was te zwaar voor het bootje, dus moesten we met de slachtoffers zélf de randen van het bootje verhogen: ik zat met de motor vrijwel ónder de waterspiegel. De nog min of meer ok slachtoffers moesten hozen alsof hun leven ervan afhing.Tweede prioriteit is dus beter vertaald als: indammen van het probleem.

Dat het belang van "andere bezoekers" prevaleert over dat van het slachtoffer kan ik je als volgt duidelijk maken: stel je wandelt langs een kanaal en je ziet (´t zal je maar overkomen) 2 mensen verzuipen. De éne spartelt nog een klein beetje en de andere kan nog met moeite zijn hoofd boven het water houden. Welke red je ? Antwoord: diegene die nog het meeste leeft: die heeft het meeste kans om te óverleven. De andere... tjsa... In ons voorbeeld zijn de "andere bezoekers" (nog) niet in gevaar en je prioriteit is die ook buiten gevaar te houden. Het zijn natuurlijk extreme situaties die vrijwel nooit zullen voorkomen, maar áls ze voorkomen is het belangrijk je prioriteiten op voorhand overdacht te hebben.

Citaat
Ik heb eigenlijk nooit gedacht dat die extremere expedities ook gevaarlijker zijn, ik dacht dat het vooral fysiek wat zwaarder is.
Wat het je allemaal meegemaakt tijdens deze expedities? Het lijkt me zalig om er nog eens aan mee te doen in een vakantie.
Helaas zijn niet alle vormen van ´extreem´ (ik hou niet van dat woord) sport niet even ongevaarlijk. Vooral in het geval van canyoning heb ik de laatste jaren reeds enkele kameraden verloren, ik spreek er dan ook niet zo graag over  :'( ... Een ongeval is snel gebeurd vooral als je met het element water speelt en is dan zeer vaak ook terminaal.

Vaak zijn onze uitstapjes fysiek inderdaad ook wat zwaarder. De laatste waterval die ik afgedaald ben was meer dan 80m hoog, een mooie afsluiter van een canyon die een niveauverschil van meer dan 800 meter overbrugt op minder dan 600 (horizontale) meters. Zolang je de gekende canyons doet, met een topo in de hand en een goede techniek, is dat zeker een fantastische sport!

Maar bijna iedereen maakt de fout steeds meer, groter, geweldiger, ... na te streven. Zodra je nieuwe canyons gaat exploreren en zeker canyons wilt doorkruisen waar reeds 2x een team van de Britse SAS bijna uitgeroeid geworden is, begint het tricky te worden...

Citaat
De diffusie van het zuurstof van de alveolen naar het bloed is nl. niet de bottleneck factor. Zelfs tijdens een hevige inspanning is de contacttijd van het bloed in de capillairen nabij de alveolen nog altijd ruim voldoende om het bloed (met name het hemoglobine uiteraard) volledig te verzadigen met zuurstof.
Ik denk dat jij een redeneerfout maakt :-*. De diffusiesnelheid van de alveolaire laag naar het bloed hangt af van de zuurstofconcentratie in de alveoli en van de fysische dimensies van de alveolen. Je uitleg, zó uit een handboek gerepen is natuurlijk op zich correct, maar deze uitleg gaat ervanuit dat de zuurstofconcentratie in de alveolen in overmaat aanwezig is. Tijdens het duiken, want dáár ging het toch om, is het niet zo dat de concentratie aan zuurstof in de alveolen 20.94% blijft tijdens iedere hartslag. Integendeel: de concentratie aan zuurstof tegen de alveolaire wanden aan neemt schrikwekkend snel af. Hoe komt nu de overgebleven hoeveelheid zuurstof in je longen tot aan de alveolaire wand ? Inderdaad: diffusie ! De snelheid van diffusie van het zuurstof, in je longen, is daar kritisch. En dan natuurlijk de snelheid van opname ervan...

Nu denk ik echter, dat de fysiologische achtergronden van het duiken in zeer grote mate ondergeschikt zijn aan de fysische aspecten, zijnde: techniek, techniek en techniek  ;).
Oh, en een beetje longvolume  ;D

Citaat
Is het niet mogelijk om te vechten tegen zo'n instinct door rustig adem te halen en kalm te blijven.

Da´s de theorie.
In praktijk was:
1. kalm blijven geen optie: hij was aan de laatste (én uitsluitende!!!) proef bezig van zijn exaam
2. rustig adem halen is ook nogal moeilijk als 2/3 van je ´adem´ uit zwembadwater bestaat  ;D

Citaat
eeuwenoude discussie tussen parapente en zweefvliegen (maar misschien wel beter in een draad in het praatcafé).
Inderdaad...    ;D

Citaat
Als de thermiek het ne keer laat afweten kom ik wel in je tuin landen, zie dat de Jever koud staat.
Heb net ne nieve bak gehaald, laatste keer hebben we er een deukje in gemaakt.
Enne, overigens, dat landen met je vliegerke zal in mijne tuin langs de Lippe nog wel lukken, maar om in jouwe tuin te landen heb ik toch liever mijne parapente hoor  :P

« Laatst bewerkt op: woensdag 16 augustus 2006 - 20:26:10 door eliomys »
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2006 - 02:01:14 »
Citaat
;D BBB 4 president !  8)
Laat de donaties maar komen  ;D

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2006 - 15:02:31 »
Citaat
Ik zou denken dat het meest effectieve dan toch is als je, het liefst met minstens 2 man, die spartelende drenkeling vastpakt. Je redt hem en tegelijk kan hij niet anderen omlaag trekken. Dat bedoel ik dus met dat het ivaak samen moet gaan, het slachtoffer en de andere bezoekers helpen.

:) Klinkt inderdaad aannemelijk, ... (voor iemand die ´t nog niet gedaan heeft  ;))

Het probleem is dat je drenkeling mogelijks niet écht meehelpt, waardoor -zeker als je een bezoeker laat mee ingrijpen- je collega verwond kan geraken dan heb je een groter probleem. Stél je hebt per toeval een beer van een bezoeker, een goede judoka, die je drenkeling kan immobiliseren. Dan ben je nog niet aan de kant. Tracht jij maar eens twee vechtende en in elkaar gewrongen, elkaar onderduwende mensen naar de kant de slepen... En dan hebben we ´t nog niet over je aansprakelijkheid  :(

Met 2 redders is het natuurlijk iets anders: 2 is zeker beter dan 1. Soms.
Ik zal ´t je als volgt trachten duidelijk te maken (ik weet echter niet hoé goed je in judo bent, maar ik ga uit van één van de laatste kyu´s of reeds dan): een beer van ´n vent heeft teveel gedronken en staat in het midden van de dansvloer te waggelen op z´n benen en heeft reeds 2 of 3 bezoekers een blauw oog geslagen. Praten helpt niet echt want hij kan nog nauwlijks babbalen en grijpt naar iedereen in hoorafstand. Jou taak: smijt hem buiten. Je bent relatief zeker dat, als je genoeg plaats hebt, hem wel geimmobiliseerd krijgt. Ga je er liefst alleen op af? Heb je graag dat een onbekende bezoeker hem tegelijkertijd als jij aanvalt ? Of is judo het makkelijkst als er 2 judoka´s van 2 verschillende zijden hem tegelijk bespringen en trachten tegen de grond te werpen ?  ;)

Misschien ben ik mis, maar ik heb als aikidoka graag wat speelruimte. Een andere redder ´paraat´ te hebben is zeker aan te raden. Al was het maar om de drenkeling op de kant te krijgen. Want je hulpvaardige bezoeker, naar waar trekt hij de drenkeling ? Vaak naar het ondiepe, vaak aan de andere kant van het zwembad en niet noodzakelijk naar de dichtsbijzijde oever  ::).

Citaat
Dat bedoel ik dus met dat het ivaak samen moet gaan, het slachtoffer en de andere bezoekers helpen.

´Vaak´ is het natuurlijk geen probleem, door je redding van de drenkeling help je ook de andere bezoekers. Prioriteitenlijsten zijn er voor conflictsituaties. Een drenkeling grijpt écht iedere bezoeker aan die hij kan vastkrijgen en duwt hem onder om zelf boven te blijven (ook kinderen!). Slechts in zo´n geval komt je lijstje boven: iedereen wégsturen van de drenkeling, je andere bezoekers in veiligheid brengen. Dán in ´t water duiken en de drenkeling een ferme patat op zijn gezicht geven opdat hij dat kind dat hij onderduwt zou loslaten (of een toffe pols, arm of schouderklem ;D). Dan het kind naar de kant brengen en dan pas, in laatste instantie, de drenkeling gaan redden. Zo simpel als 1-2-3  ;) als je je prioriteiten in orde hebt.

Citaat
Woonde je dicht bij de kust?

Neen, helaas. Maar dat lukte nog wel hoor: met een autootje is nieuwpoort niet zo ver.

Citaat
Ik twijfel toch.

En daarvoor dienen de lijstjes  :D

Citaat
Ik denk dat ik juist diegeen die het hoofd (bijna) niet boven water kan houden zou redden. Hij gaat het namelijk zeker niet redden zonder mijn hulp, die ander heeft nog wat tijd om te wachten op mijn hulp of (waarschijnlijker) die van een ander en kan zichzelf waarschijnlijk nog wel een tijdje redden.

Ik dacht er ook zo over toen ik 25 was. Ik wou ook de wereld redden, en dat is goed, begrijp me niet verkeerd. Jij gaat ervanuit dat er nog andere mensen ´den tweeden´ wel redden, en dan is je keuze begrijpelijk. Ik heb mij waarschijnlijk niet goed uitgedrukt: je bent alleen, midden december, beiden zijn reeds sterk onderkoelt, jij moet kiezen. Als je de 80% verzopene op de kant hebt gesleept en de spartelende van daarnet niet meer spartelt. Zit je met het volgende probleem: doe je CPR op die die je uit het water hebt gesleept of ga je op de bodem zoeken naar die die daarnet nog een beetje leefde ?
Opnieuw: het zijn extreme situties die waarschijnlijk nooit zullen voorkomen.

Citaat
Ik ga liever voor het redden van 2 man met als risico dat ik ze beiden niet red dan dat ik één iemand zou opofferen om de ander met 100% zekerheid te kunnen redden.

Dat is je goed recht. Helaas heb je nooit 100% zekerheid, in tegendeel, 60% van de verdrinkingen met dodelijke afloop komen voor in zoet water en als je er toch snel bij bent en de drenkeling uit het water haalt en snel verzorgt (dus niet teruggaat), heb je nog steeds maar 87,5% kans dat je drenkeling het haalt...

Het opofferen van een persoon is helemaal niet evident en waarschijnlijk één van de moeilijkste beslissingen in een mensenleven. Ikzelf kon het ook niet en heb mijn overladen bootje onder luid gevloek van de teamleider nog maar nét aan de kant gekregen. Tegen dan lag de onderste ´mensenwal´ aan de zijkant van het bootje al een goede 400 m onder water, de slachtoffers op de bodem van het bootje konden al zittend nog nét ademhalen ;D Die oever moest geen 50m verder zijn  :-X Ook in die situatie had ik minstens een 5-tal personen moeten opofferen. Ik kon het niet en geloofde nog dat ik de ganse bende kon redden, het is nog nét goed gegaan, maar het had mij veel kunnen kosten... :-\ Je bent gewaarschuwd  ;)

Citaat
Ai, ik wist niet dat er ook echt zo veel mensen mee overlijden.
Helaas ...  :-\

Citaat
Zoals jij terecht zegt (dat interpreteer ik) hoeven die activiteiten op zich niet gevaarlijk te zijn onder voorwaarde dat je weet wat je doet (zeer ervaren leider nodig die zeer streng optreedt) en dat je langzaam aan de moeilijkheidsgraad opbouwt.
Als je je houdt aan de rustige canyons, bij matige debieten, je controleert het debiet en de weersvoorspelling, dan gaat het écht wel. Helaas zit het ongeluk vaak in een klein hoekje.

Citaat
Het klinkt nogal spectaculair, die hoogteverschillen. Als de stoerste mannen in de wereld daar al 2 keer bijna verongelukt zijn dan is het inderdaad wel een beetje zot om je daar als relatieve amateur (in vergelijking met hun!) aan te wagen.
  ;D "Gek zijn is gezond" zegt dan Stef  ;D
Maar alle gekheid op een stokje: de SASsers waren de ´amateurs´ in dit geval. Zij hadden geen ervaring in canyoning en ons team van 9 was technisch gezien duidelijk superieur. Zij hadden de militaire opleiding, de jungle-ervaring, de conditie en de discipline (de eerste maal is er zelf muiterij opgetreden uit louter paniek). Wij hadden de ballen, het goede humeur en de techniek  ;D Zij zijn de eerste maal pas na 3 weken afzien met een helicopter gered geworden, de tweede maal hebben ze reeds na een week opgegeven. Wij moesten het zonder helicoptersteun doen 8)

Citaat
Vraagje: als je als canyoningleek eens een kennismakingsweekje wilt meemaken, het liefst ingericht op mensen die een goede basisconditie hebben en niet bang zijn uitgevallen maar die wel nog 'veilig' zijn
Canyons veilig ? Dan kan je met eender welke gegidste canyontoer meegaan. Koen is een kameraad van mij en hij is ten zeerste aan te bevelen: www.canyoning.be Ik heb zelf nog een weekje gegidst voor hem: een groepje die het canyoning X-treme programma wilden doen. Maar ook in Nederland zijn er zeer bekwame all-in canyonorganisaties.

Citaat
ik had het nu over het onder water zwemmen waar volgens mij toch relatief weinig techniek bij komt kijken hoewel het wel een rol speelt.
In tegendeel! Ik heb collega´s gezien die met 4 zwemslagen aan de andere kant van ´t zwembad waren. Bijna dubbel zo snel als ik en met véél minder krachtinspanning.

Citaat
Aangezien het longvolume voor volwassen mensen statisch is (zal jij als bioloog wel weten zeker?) denk ik niet dat het longvolume DE bottleneckfactor is.

In theorie heb je natuurlijk gelijk: onze longen hebben een inhoud van 5 tot 7 liter, dit verschilt van persoon tot persoon. Je hebt echter iets over ´t hoofd gezien: het is niet omdat je een reuzenborstkast met 7 liter longvolume hebt, je, je die 7 liter ook kan gebruiken. Als asthma moet je dat toch zeker weten.

Als we in rust zijn ademen we slechts een klein gedeelte van de totale inhoud in en uit: het ademvolume. Deze hoeveelheid lucht is voldoende als we bijvoorbeeld rustig in een stoel een boek aan het lezen zijn. Iemand die 25 m onder water wil zwemmen, zal niet voldoende aan deze hoeveelheid lucht hebben.

De lucht die we maximaal kunnen opnemen bij een diepe inademing heet de vitale capaciteit. De hoeveelheid van deze vitale capaciteit is van persoon tot persoon verschillend. Zaken als gewicht, conditie en roken zijn van invloed op de hoeveelheid lucht die we bij een diepe inademing kunnen opnemen.

Iemand die rookt en een slechte lichamelijke conditie heeft kan bij een diepe inademing bijvoorbeeld slechts 2,5 liter lucht ademen, terwijl een goed getrainde atleet 6 liter kan inademen... een duidelijk verschil toch ?

Citaat
Als je schoolexamen of rijexamen moet doen dan moet je ook kalm blijven. Dat is dan meteen een goede test om te zien ofdat je voldoende goed bestand bent tegen de druk.

Als jij het ´geluk´ hebt om te kunnen studeren, leer je na een tijdje met examenstress om te gaan. Niet iedereen heeft deze ervaring kunne opdoen in zijn leven.

Citaat
Ik had begrepen dat elke proef uitsluit bij buisen. Je moet voor alle onderdelen een minimumaantal punten halen
Op vele proeven krijg je punten. Slechts als je werkelijk veel te traag bent wordt je uitgesloten:
- 25 m onder water en 50 m op je rus onder de 1´45"
- 200 m ogen boven water onder 4´15"
- redding uitvoeren 50% van de punten
- pop opduiken: als je ze opnieuw laat zinken kan je naar huis gaan...

Citaat
Ik hoor net overigens fascinerend nieuws. Vissers uit Mexico hebben 9 maanden lang als drenkeling overleeft en eindigden vanuit Mexico 9000 km verder in Taiwan. Ze kwamen in een ongunstige afvoerende stroom terecht. Ze overleefden van de regen en meeuwen. Ongelooflijk.

Het lijkt wel ´the life of pi´van Yann Martel  ;D (p.s. een aanrader ;))
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #48 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 01:36:58 »
Citaat
Het probleem is dat je drenkeling mogelijks niet écht meehelpt, waardoor -zeker als je een bezoeker laat mee ingrijpen- je collega verwond kan geraken dan heb je een groter probleem. Stél je hebt per toeval een beer van een bezoeker, een goede judoka, die je drenkeling kan immobiliseren. Dan ben je nog niet aan de kant. Tracht jij maar eens twee vechtende en in elkaar gewrongen, elkaar onderduwende mensen naar de kant de slepen... En dan hebben we ´t nog niet over je aansprakelijkheid
Dan zou ik dat zelfs met mijn judoervaring niet kunnen vrees ik.
Mijn policy als bezoeker zou zijn om alleen te helpen als de redder het duidelijk niet alleen afkan en ik zeker weet dat mijn hulp nuttig is. Anders zou ik het aan de redder overlaten. Dat verandert mogelijk zo gauw ik zelf redder ben.
Idem als ik bijvoorbeeld zou zien dat een politieagent in het nauw zou zitten.
Ik ben iemand die vrij snel ingrijpt en niet in eerste instantie aan de mogelijke risico's denkt. Dat heb ik in het verleden al een paar keer meegemaakt. Eens tussen 2 mannen gesprongen die met elkaar op de vuist wilden, bemiddelend gehandeld bij een botsing (lees; die mensen aan hun verstand gebracht dat ze eerst de auto's veilig moesten parkeren, zelf veilig aan de kant moesten staan en dan pas moesten gaan soebatten wie er fout was, ze waren op het oog erkentelijk dat ik ingreep). Ik ben niet zo gauw bang en handel wanneer dat nodig is.

Citaat
Met 2 redders is het natuurlijk iets anders: 2 is zeker beter dan 1. Soms.
Ik zal ´t je als volgt trachten duidelijk te maken (ik weet echter niet hoé goed je in judo bent, maar ik ga uit van één van de laatste kyu´s of reeds dan): een beer van ´n vent heeft teveel gedronken en staat in het midden van de dansvloer te waggelen op z´n benen en heeft reeds 2 of 3 bezoekers een blauw oog geslagen. Praten helpt niet echt want hij kan nog nauwlijks babbalen en grijpt naar iedereen in hoorafstand. Jou taak: smijt hem buiten. Je bent relatief zeker dat, als je genoeg plaats hebt, hem wel geimmobiliseerd krijgt. Ga je er liefst alleen op af? Heb je graag dat een onbekende bezoeker hem tegelijkertijd als jij aanvalt ? Of is judo het makkelijkst als er 2 judoka´s van 2 verschillende zijden hem tegelijk bespringen en trachten tegen de grond te werpen ?
Ik zou er natuurlijk graag een collega bij hebben. Niet voor die ene dronken gast, die kan ik wel aan, zeker wanneer hij strontdronken is. Als je dronken bent (of aggressief) dan maak je niet de beste keuzes en denk je niet meer goed na. Dit is altijd in het nadeel van de dronken of aggressieve persoon. Ik denk dat ik in mijn eentje makkleijker die gast naar de grond krijg dan met zijn 2en. Een goede o-soto-gari (mijn specialiteit gezien mijn lengte, ik ga er dan wel van uit dat ik zijn kleding kan vastgrijpen anders wordt het een stuk moeilijker ;)) en hij ligt op de grond. Met zijn 2en lijkt mij dat zo onhandig om mijn techniek aan te wenden. Beter is natuurlijk een polsklem en de man naar buiten begeleiden. Daarmee kan zelfs een tenger politiemeisje zo'n man naar buiten krijgen.
Ik zou wel graag die 2de persoon er bij hebben voor het geval omstanders zich er mee gaan bemoeien. Ook kan hij ruimte creëren zodat de dronken man makkelijker afgevoerd kan worden. 
Zo lijkt het mij ook voor redders vooral belangrijk om een 2de persoon er bij te hebben om het publiek een beetje onder controle te houden, voorkomen dat ze hinderen of 'helpen' enz.

Citaat
Misschien ben ik mis, maar ik heb als aikidoka graag wat speelruimte. Een andere redder ´paraat´ te hebben is zeker aan te raden. Al was het maar om de drenkeling op de kant te krijgen. Want je hulpvaardige bezoeker, naar waar trekt hij de drenkeling ? Vaak naar het ondiepe, vaak aan de andere kant van het zwembad en niet noodzakelijk naar de dichtsbijzijde oever   ::)
Ik ben (nog) geen redder maar ik vind het niet meer dan logisch om die kant uit te gaan die het kortst is, ofdat het nu de oever is of het ondiepe. Tja  ???

Citaat
Neen, helaas. Maar dat lukte nog wel hoor: met een autootje is nieuwpoort niet zo ver.
Ik heb daar al eens gelogeerd. Prachtig dorp. :D

Citaat
Ik dacht er ook zo over toen ik 25 was. Ik wou ook de wereld redden, en dat is goed, begrijp me niet verkeerd. Jij gaat ervanuit dat er nog andere mensen ´den tweeden´ wel redden, en dan is je keuze begrijpelijk. Ik heb mij waarschijnlijk niet goed uitgedrukt: je bent alleen, midden december, beiden zijn reeds sterk onderkoelt, jij moet kiezen. Als je de 80% verzopene op de kant hebt gesleept en de spartelende van daarnet niet meer spartelt. Zit je met het volgende probleem: doe je CPR op die die je uit het water hebt gesleept of ga je op de bodem zoeken naar die die daarnet nog een beetje leefde ?
Opnieuw: het zijn extreme situties die waarschijnlijk nooit zullen voorkomen.

Het is een moeilijke keuze. Ik weet niet wat ik zou doen in dit extreme geval. Ik weet wel dat mijn instinct waarschijnlijk het roer zou nemen ook al heb ik een lijstje voorbereid.

Citaat
Het opofferen van een persoon is helemaal niet evident en waarschijnlijk één van de moeilijkste beslissingen in een mensenleven. Ikzelf kon het ook niet en heb mijn overladen bootje onder luid gevloek van de teamleider nog maar nét aan de kant gekregen. Tegen dan lag de onderste ´mensenwal´ aan de zijkant van het bootje al een goede 400 m onder water, de slachtoffers op de bodem van het bootje konden al zittend nog nét ademhalen  Die oever moest geen 50m verder zijn   Ook in die situatie had ik minstens een 5-tal personen moeten opofferen. Ik kon het niet en geloofde nog dat ik de ganse bende kon redden, het is nog nét goed gegaan, maar het had mij veel kunnen kosten...  Je bent gewaarschuwd 
Ik neem aan dat dit een oefening was?
Als oefening lijkt het me best wel een mooie ervaring, als realiteit wat minder.

Citaat
  ;D"Gek zijn is gezond" zegt dan Stef   ;D
Maar alle gekheid op een stokje: de SASsers waren de ´amateurs´ in dit geval. Zij hadden geen ervaring in canyoning en ons team van 9 was technisch gezien duidelijk superieur. Zij hadden de militaire opleiding, de jungle-ervaring, de conditie en de discipline (de eerste maal is er zelf muiterij opgetreden uit louter paniek). Wij hadden de ballen, het goede humeur en de techniek   Zij zijn de eerste maal pas na 3 weken afzien met een helicopter gered geworden, de tweede maal hebben ze reeds na een week opgegeven. Wij moesten het zonder helicoptersteun doen  8)
:D
Tja, techniek is natuurlijk ook nodig. De fysieke en mentale kracht van de SAS-ers vind ik toch ook imposant.
Hebben jullie ze ook echt ontmoet? Ik dacht dat ze dat meestal toch niet zo in het openbaar vertellen dat ze bij zo'n eenheid zitten.

Citaat
Canyons veilig ? Dan kan je met eender welke gegidste canyontoer meegaan. Koen is een kameraad van mij en hij is ten zeerste aan te bevelen: www.canyoning.be Ik heb zelf nog een weekje gegidst voor hem: een groepje die het canyoning X-treme programma wilden doen. Maar ook in Nederland zijn er zeer bekwame all-in canyonorganisaties.
Het lijkt me te gek! Als ik eens ga dan zal ik die maat van jou zeker in gedachten houden.
Ik heb wel nog één belangrijke vraag. Moet ik één van mijn sportieve, avontuurlijke vrienden enthausiasmeren om mee te gaan of is het vrij gebruikelijk om daar alleen aan mee te doen?

Citaat
In tegendeel! Ik heb collega´s gezien die met 4 zwemslagen aan de andere kant van ´t zwembad waren. Bijna dubbel zo snel als ik en met véél minder krachtinspanning.
Akkoord! Erg indrukwekkend. Ik maak me echter niet de illusie dat ik met mijn onvoldoende lenige lichaam zo'n sublieme techniek kan ontwikkelen. Of zit ik er naast?

Citaat
In theorie heb je natuurlijk gelijk: onze longen hebben een inhoud van 5 tot 7 liter, dit verschilt van persoon tot persoon. Je hebt echter iets over ´t hoofd gezien: het is niet omdat je een reuzenborstkast met 7 liter longvolume hebt, je, je die 7 liter ook kan gebruiken. Als asthma moet je dat toch zeker weten.

Als we in rust zijn ademen we slechts een klein gedeelte van de totale inhoud in en uit: het ademvolume. Deze hoeveelheid lucht is voldoende als we bijvoorbeeld rustig in een stoel een boek aan het lezen zijn. Iemand die 25 m onder water wil zwemmen, zal niet voldoende aan deze hoeveelheid lucht hebben.

De lucht die we maximaal kunnen opnemen bij een diepe inademing heet de vitale capaciteit. De hoeveelheid van deze vitale capaciteit is van persoon tot persoon verschillend. Zaken als gewicht, conditie en roken zijn van invloed op de hoeveelheid lucht die we bij een diepe inademing kunnen opnemen.

Iemand die rookt en een slechte lichamelijke conditie heeft kan bij een diepe inademing bijvoorbeeld slechts 2,5 liter lucht ademen, terwijl een goed getrainde atleet 6 liter kan inademen... een duidelijk verschil toch ?
Dat verklaart waarom ik lang mijn adem kan inhouden.
Ik heb die ademvolumes allemaal gehad en al de rest van de fysiologische basis van de ademhaling, pH enz.
Ze hadden er nog niet bij verteld waar de vitale capaciteit allemaal vanaf hang en vooral niet langs welke weg.
Ik ben uiteraard benieuwd waarom je met een betere conditie een grotere vitale capaciteit krijgt.

Citaat
Als jij het ´geluk´ hebt om te kunnen studeren, leer je na een tijdje met examenstress om te gaan. Niet iedereen heeft deze ervaring kunne opdoen in zijn leven.
Dat is waar. Sommigen hebben nog meer geluk en kunnen zelfs promoveren  :-*  ;)

Citaat
Op vele proeven krijg je punten. Slechts als je werkelijk veel te traag bent wordt je uitgesloten:
- 25 m onder water en 50 m op je rus onder de 1´45"
- 200 m ogen boven water onder 4´15"
- redding uitvoeren 50% van de punten
- pop opduiken: als je ze opnieuw laat zinken kan je naar huis gaan...
Ik zie vooral opo tegen de eerste 2 proeven omwille van de ogenschijnlijk strakke limiet. Ik zou het nu nog niet halen volgens mij.
Die 25 m onder water vind ik een makkie.

Citaat
Het lijkt wel ´the life of pi´van Yann Martel   ;D (p.s. een aanrader ) ;)
Ik zal het in gedachten houden. Ik moet eerst nog een ander boek lezen zo gauw ik tijd heb "uw brein als medicijn", gekregen van iemand. Het gaat in feite over hoe je jezelf kunt drogeren door op de juiste manier te denken (hypothalamus enz.). Het is geschreven door een gerespecteerde psychiater. Lijkt een aanrader te zijn, ik ben er helaas nog niet aan toegekomen. Komt nog wel de komende maanden.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 augustus 2006 - 14:03:22 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #49 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 09:15:11 »
Citaat
Ik heb daar al eens gelogeer. Prachtig dorp. :D

Ben je er zeker van dat het daar was dat je gelogeerd hebt? Want Nieuwpoort is geen dorp, maar een heuse stad.  :D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 14:06:06 »
Citaat
Ik heb daar al eens gelogeer. Prachtig dorp. :D

Ben je er zeker van dat het daar was dat je gelogeerd hebt? Want Nieuwpoort is geen dorp, maar een heuse stad.  :D ;)
Stadje dan toch.
Ik zat op maximaal zo'n 2 kilometer van de haven. Mooi plaatje, al die bootjes. Jij zal er zeker ook wel eens naar toe zijn gevaren met jouw bootje.
Ik vind het eerder een dorp omdat het niet zo dichtbevolkt is en er een dorpsatmosfeer lijkt te zijn. Waarom is Nieuwpoort een stad; oppervlakte, inwoneraantal, iets anders?

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 14:28:17 »
Ik vind het eerder een dorp omdat het niet zo dichtbevolkt is en er een dorpsatmosfeer lijkt te zijn. Waarom is Nieuwpoort een stad; oppervlakte, inwoneraantal, iets anders?

Dwaze wetgeving in België?  ;D ;D ;D ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 22:26:21 »
Waarom is Nieuwpoort een stad; oppervlakte, inwoneraantal, iets anders?

Uit Wikipedia Nederlands:

Citaat

Definitie stad in België

In België wordt de titel stad officieel toegekend aan gemeenten via een Koninklijk Besluit. De gemeente krijgt dan de stadstitel er bovenop, deze heeft weinig met de grootte van de gemeente te maken. Het eerste Koninklijk Besluit kwam er op 30 mei 1825. Hierin werden alle gemeenten opgelijst die in het verleden stadsrechten hadden ontvangen en die deze niet verloren waren tijdens de Franse tijd. Gedurende meer dan 150 jaar veranderde er niets meer aan de lijst van 1825. Na de gemeentelijke herinrichting van 1977 werd de stadstitel uitgebreid tot het volledige grondgebied van de fusiegemeente en kregen de gemeenten de kans om de stadstitel te verkrijgen via een Koninklijk Besluit. Dit kon gebeuren omwille van historische redenen ( steden die de stadstitel verloren waren tijdens de Franse tijd of gemeenten die in de Middeleeuwen een belangrijke rol speelden) of omwille van de huidige centrumfunctie van de gemeente. Heel wat gemeenten maakten hiervan gebruik en verkregen tussen 1982 en 2000 de stadstitel.

Ook het Verenigd Koninkrijk kent zo'n systeem.

Definitie stad in Nederland

In Nederland werd vroeger over een stad gesproken als de plaats stadsrechten heeft, ook voor het toerisme wordt deze definitie nog gehanteerd. Er is geen officiële definitie van wanneer een plaats een stad is, maar het Centraal Bureau voor de Statistiek gebruikt de omgevingsadressendichtheid voor de mate van verstedelijking.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #53 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 23:15:12 »
Citaat
Mijn policy als bezoeker zou zijn om alleen te helpen als de redder het duidelijk niet alleen afkan en ik zeker weet dat mijn hulp nuttig is. Anders zou ik het aan de redder overlaten.

Citaat
Zo lijkt het mij ook voor redders vooral belangrijk om een 2de persoon er bij te hebben om het publiek een beetje onder controle te houden, voorkomen dat ze hinderen of 'helpen' enz.

Inderdaad. Dus bezoekers aan de kant houden en zien dat ze niets overkomt blijft je 2e prioriteit. ;D
Je hebt het gesnapt !

Citaat
Ik ben (nog) geen redder maar ik vind het niet meer dan logisch om die kant uit te gaan die het kortst is, ofdat het nu de oever is of het ondiepe
Klopt ! Maar soms denken bezoekers dat je enkel iemand kan redden in ´t ondiepe.

Citaat
Citaat
Ook in die situatie had ik minstens een 5-tal personen moeten opofferen. Ik kon het niet en geloofde nog dat ik de ganse bende kon redden, het is nog nét goed gegaan, maar het had mij veel kunnen kosten...

Ik neem aan dat dit een oefening was?
Als oefening lijkt het me best wel een mooie ervaring, als realiteit wat minder.
Inderdaad, een oefening, hoewel niet totaal zonder gevaar natuurlijk ...  :-[

Citaat
Tja, techniek is natuurlijk ook nodig. De fysieke en mentale kracht van de SAS-ers vind ik toch ook imposant. Hebben jullie ze ook echt ontmoet?

Die van de 1e keer hebben een boek geschreven de 2e keer zijn 3 collega´s van me meegeweest in hun escapades, onder hun bevel.

Citaat
Moet ik één van mijn sportieve, avontuurlijke vrienden enthausiasmeren om mee te gaan of is het vrij gebruikelijk om daar alleen aan mee te doen?
Gedeelde smart is dubbele smart  ;D

Citaat
Ik maak me echter niet de illusie dat ik met mijn onvoldoende lenige lichaam zo'n sublieme techniek kan ontwikkelen. Of zit ik er naast?
Geen idee. Ik kan het ook niet !  >:(

Citaat
Ze hadden er nog niet bij verteld waar de vitale capaciteit allemaal vanaf hang en vooral niet langs welke weg.
Ik ben uiteraard benieuwd waarom je met een betere conditie een grotere vitale capaciteit krijgt.
Eugh, eens een doc vragen ?  ;D

Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 01:23:59 »
Citaat
Inderdaad. Dus bezoekers aan de kant houden en zien dat ze niets overkomt blijft je 2e prioriteit.
Je hebt het gesnapt !
Yep. Ik heb het geluk dat vaak mijn logica overeenkomt met de regeltjes en dat is maar goed ook want ik ben niet zo goed in het onthouden en volgen van regeltjes  ;D

Citaat
Inderdaad, een oefening, hoewel niet totaal zonder gevaar natuurlijk ... :-[ 
Ik wil het graag geloven. Het lijkt me best wel tof zo'n oefening.
Heb jij ooit iemand moeten redden? Vind je het jammer of juist goed. Enerzijds kan het een signaal zijn dat je goed werk hebt geleverd (voorkomen is beter dan genezen), anderzijds heb je er voor getraind om iemand op te duiken, naar de kant te brengen en te reanimeren.

Citaat
Gedeelde smart is dubbele smart  ;D
Niks smart, fun  ;D
Ik heb nog steeds weinig gevoel in mijn tenen van de dodentocht (het is voor mij onmogelijk om goed passende schoenen te kopen met mijn maat) en een verrekte of ontstoken spier/pees (was natuurlijk al lichtjes overbelast vóór de dodentocht). Ik ben zelfs zo gestoord dat ik volgend jaar weer mee ga wandelen, heb het al afgesproken. :-\ maar dan wel met andere schoenen.
Die canyoning zal ik ook wel overleven.  :D

Citaat
Die van de 1e keer hebben een boek geschreven de 2e keer zijn 3 collega´s van me meegeweest in hun escapades, onder hun bevel.
Lijkt me wel interessant om zo'n mannen eens te ontmoeten.

Citaat
Geen idee. Ik kan het ook niet !  >:(
Het is maar oneerlijk hé.  :-\

Citaat
Eugh, eens een doc vragen ? 
Dat dacht ik ook voordat ik met mijn studie begon.
Het is verbazingwekkend hoe zeer die mensen gespecialiseerd zijn in hun vakgebied en hoe weinig ze van al de rest weten. Daarnaast weten ze vaak het antwoord ook gewoon nog niet. Ik ben zelf veel meer een generalist.
Ik zou denken dat de vitale capaciteit toeneemt met een betere conditie omdat je dan regelmatig loopt/fietst/zwemt en zodoende een paar keer per week krachtig diep ademhaalt gedurende de training en dat hierdoor de spieren sterker worden. Dit zou ook verklaren waarom de vitale capaciteit terug daalt bij het verslechteren van de conditie.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 22:32:26 »
Citaat
Heb jij ooit iemand moeten redden? Vind je het jammer of juist goed.

Eugh, ik vind opleidingen tof (eeuwige student). Ik vind sporten tof en ik en mijn teamleden hebben elkaars leven wel meer dan eens gered. Ik werk niet als redder en heb dus nog geen onbekenden uit het water gehaald, neen. Zou ook niet weten of ik het kan. Enne, ik ben blij van iedere dag dat mensen het geluk hebben niet van mij gered te moeten worden  ;D

Citaat
Lijkt me wel interessant om zo'n mannen eens te ontmoeten.

Och, er zijn zoveel interessante mensen in de wereld én op dit forum. Het is tof eens andere visies/meningen te horen.

Citaat
Het is verbazingwekkend hoe zeer die mensen gespecialiseerd zijn
He who looks to far, sees too little  ;)
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 09 september 2006 - 21:59:48 »
Ik heb vandaag mijn voorbereidend reddersbrevet gehaald, het was mijn 1ste poging. We waren met 5 man en 4 waren geslaagd. Er zijn 5 sessies dus ongetwijfeld zullen er nog veel meer mand op de cursus komen.
Ik heb aardig gepresteerd maar het meisje (vrouwelijk meisje by the way) was sneller bij de 2 zwemonderdelen :(  ???
Ai, das slecht voor mijnen ego. Ik moet gaan zien dat ik tijdens de cursus veel progressie maak zodat ik straks sneller ben dan haar. Of zwemles vragen  ;D.
Sorry guys, een klein deel van mij is nog echt macho.  ;D

Ik had 4 minuut 40, 1 minuut 20 en 31 seconden.

Het water was overigens zalig!  :) Niet zo megaveel chloor als waar ik normaal zwem, een verademing.
Het enige minpuntje was dat het net het uur voor de kleine kindjes was geweest waardoor dat ondiepe deel wel heer erg ondiep was en ik niet een volledig baantje onder water heb kunnen zwemmen.

« Laatst bewerkt op: zondag 10 september 2006 - 01:41:16 door BBB »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #57 Gepost op: zondag 10 september 2006 - 13:24:57 »
Citaat
Ik heb vandaag mijn voorbereidend reddersbrevet gehaald, het was mijn 1ste poging.

Proficiat BBB,

Citaat
Sorry guys, een klein deel van mij is nog echt macho. ;D

We zullen maar niet vragen welk deel  ;)

Citaat
Het enige minpuntje was dat het net het uur voor de kleine kindjes was geweest waardoor dat ondiepe deel wel heer erg ondiep was en ik niet een volledig baantje onder water heb kunnen zwemmen.

Bekijk dit maar als een voordeel: de kleintjes hebben blijkbaar meer gedronken dan pipi gedaan in dat zwembad  ;D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: zondag 10 september 2006 - 21:46:32 »
Proficiat BBB  ;)

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 17:50:40 »
... en nu komt het echte werk.

Heb trouwens al vaker meegemaakt dat vrouwen beter/sneller zwemmen den mannen.

Trachten wij miserabele techniet te compenseren met kracht ?
Of hebben de vrouwtjes nét dat beetje meer onderhuids vet waardoor ze beter drijven ?  ;D

Socrates