Jozef, jij maakt dus pakweg 4 à 5 lange ritten per jaar. Met een Model S 100D zou je perfect kunnen voldoen aan je mobiliteitsbehoefte. Die kan perfect een 2 à 3 u rijden, zelfs aan Duitse snelweg snelheden. Akkoord, deze wagen is erg duur en daardoor niet binnen het bereik van de gemiddelde automobilist.
De Model 3 is aangekondigd met een bereik van ongeveer 250 mijl, wat zo'n 400 km is. In de praktijk zal dat inderdaad ergens in de 300 km zijn. Er zijn echter geruchten dat er een versie zou komen met een bereik van 300 mijl, in de praktijk is dit 400 km. Vergelijkbaar met het bereik van de Model S 100D maar aan ongeveer de helft van de prijs. Daarmee zit je in het gebied van de betere goed uitgeruste middenklasse.
Ik blijf een bereik van 1000 km of meer pure onzin vinden. Je gebruikt dat bereik nooit (hoop ik toch) zonder te stoppen. In de praktijk zou je na ongeveer 300 km moeten stoppen omdat je dan al 2 à 3 uur gereden hebt op de snelweg. Als je dan na 30 à 40 min weer zover kan rijden is er geen probleem meer. Dat punt is nu wel erg dichtbij, zeker met het steeds dichter wordende supercharger netwerk.
Op dit ogenblik, is een electrische wagen voor mij een dikke NO GO.
Vooreerst is er de aankoopprijs : de wagens die voldoende ruim zijn voor m'n gezin met drie kids, ligt momenteel nog vér boven mijn budget.
Daarnaast is zo'n electrische wagen qua gebruiksgemak voor mij vooralsnog niet wat het moet zijn. Je bent telkens verplicht om na te gaan waar en wanneer je aan de charger kunt. Langere ritten, moet je vooraf al goed inplannen waar je kan stoppen om weer bij te laden. Na amper 300 km, al verplicht worden om minstens 30 à 40 minuten aan de supercharger te hangen. Brrr, het idee alleen al. Tanken (of opladen van een electrisch voertuig), is voor mij een noodzakelijk kwaad. Met een verbrandingsmotor, duurt een tankbeurt nog geen 5 minuten. En een tankstation vinden voordat het wat tricky wordt, is een makkie met de gps
(die dan overigens bediend wordt door de passagier, ofwel bij een andere tussenstop). Is dat vaak nodig ? Nee, maar het gebeurt toch wel 's dat het volgende tankstation tijdelijk onbereikbaar is (Baustellen bvb). Als je onverwachts een andere (super)charger moet gaan zoeken, kan het al wat lastiger en tijdrovender worden.
Uiteraard kan je de laadbeurt prima combineren met een rustpauze. Maar dat betekent dan al meteen, dat je ofwel extra tijd verliest, ofwel verplicht bent om ineens ook te rusten op een plek waar je meteen aan de supercharger kan. Nu weet ik niet, hoe het voor jullie zit, maar mij gebeurt het wel vaker dat ik ergens tank, maar dat de parkeerplaatsen daar, voor mij persoonlijk te weinig uitnodigend zijn om wat te rusten. Een bloedhekel heb ik daar aan. Het is dan zeker nog niet de eerste keer, dat m'n echtgenote ik beslissen om een stukje verder te rijden, om dan ergens onderweg te stoppen waar het oneindig véél rustiger en properder is. Op weg naar het Sauerland, heb ik al zo'n plekje, niet ver van Lennestadt. Heerlijk rustig daar, de kids kunnen er in alle veiligheid wat ravotten weg van het autoverkeer. En geregeld staat er een kraampje met vers fruit : aardbeien, bosbessen, ... Hmm, heerlijk sappig, plukvers. Even onder het waterkraantje daar, en je hebt een héérlijk tussendoortje. Zalig vind ik dat. Het is zelfs vaak een tweede tussenstop op weg naar m'n vakantiebestemming. Gewoon ... omdat het kan, en het héérlijk rustgevend is daar.
Voor mij, zal de volgende géén diesel meer zijn. En als het ff kan, wordt het een automaat. Qua brandstof, kijk ik eerder uit naar alternatieven. CNG heb ik al overwogen, maar qua wagens die voldoende ruim zijn voor m'n gezin, en toch binnen m'n budget, is de Opel Zafira het énige wat iets of wat in de buurt komt. Met een 1400 cc motor echter gene vette als het erop aan komt m'n aanhanger ermee te trekken.
Niet dat het voor dit jaar zou zijn, ten vroegste volgend jaar. Maar op dit ogenblik, zou ik dan eerder kijken in de richting van een hybride model.